Tuossakin tilanteessa veikkaisin että n. 95-98% mahdollisuudella että nämä tyypit kuitenkin imperialistisista haaveistaan huolimatta käyttäisivät Putinin kuoleman hyväkseen exit-mahdollisuutena. On kaikille osapuolille aivan selvää että Venäjä on matkalla kohti täystuhoa ja kaikki sen suunnitelmat ovat menneet vituiksi. Jos olisi aikakone niin varmasti jokainen Venäjällä menisi estämään tämän sodan aloituksen.
Jos Putin kippaa niin vastuuta voi kipata hänelle aika reilulla kädellä. Ei se Venäjää kokonaan pelasta, mutta se saattaa rauhoittaa tilanteen ja saada jonkinlaisen vakauden edes joksikin aikaa.
Eli uusinta 20-40 vuoden päästä? Kyllähän noi äärinationalistit ja ihan oikeat natsit, joita riittää politiikan syöttäjissä, kuten propagandan keulakuvat pitäis saattaa oikeuteen.
Mä näkisin (pelkkää haaveilua), että järkevä muutos menis niin, että ne vaikutusvaltaa ja voimaa edustavat, joilla on progressiivisa näkemyksiä ottaa väliaikaisen vallan (voi kuulostaa huvittavalta Venäjän historiassa), asettaa vaalit tiettyyn ajankohtaan ja purkaa vallan vertikaalin horisontaaliseks kuten se lännessä on (lain toimeenpaneva elin, oikeus ja valvontakoneisto) sekä vapaa lehdistö, FSB keskittyy siihen oikeaan tehtäväänsä, korruption kitkeminen olis jotain, turhia virkamiehiä vähennetään rankalla kädellä, vaikka sitten antamalla rahaa jonkun kioskin perustamiseks tai mitä vaan, lopuilla olis sellaneinen palkka, että virkasuhteen ainoa motivaatio ei ole korruptio ja keskitason & alemman tason toimijoiden tekemisiä käsiteltäis myös, mikä jäi tekemättä NL:n aikana.
Ja ne korkean tason tekijät olis ihan oikeasti vastuussa, eikä niin kuten NL:n jälkeen, että vasta illansuussa nämä totes, että ei me ollakaan enää puoluessa, sano olevansa demokraatteja ja meno jatku. Puhumattakaan sitten epäpätevistä korruptiokuninkaista, jotka on näkyvillä paikoilla.
Mieluiten niin, että nää ylhäällä olevat aloittaen Putinista ilmoittais itse luopuvansa vallasta ja ymmärtäis tilanteen, tosin se vaatis koskemattomuutta ja varmasti haluaisivat pitää ainakin osan saaliistaan. Joka on kyl väärä signaali, koska seuraava järjestelmä olis sama.
Samaten lehdistönvapauden yhteydessä pitäis kumota noi viime vuosien sananvapauslait ja ottaa reksitereistä pois niistä tuomitut yms. NL:n jälkimainingeissa tässäkin oli epäselvyyttä, esim. kuuluisa §88 valuutanvaihdosta oli voimassa vielä NL:n jälkeenkin. Eihän sitä varmaan sinällään kukaan noudata, mutta entä kun kohdalle osuu se rahaa haluava miliisi yms.
Se on sitten asia erikseen, miten sellainen porukka edes löytää toisensa, etteikö se itse pyrkis korruptioon, onko sitä edes olemassa maassa enää jne jne. Ja aika vähän voi olla haluja muutokseen jos on itse tekijöillä pelkoa joutuuko itsekin oikeuteen.
Mitä sitten taas seurannu tuota oppositiota niin ei ainakaan mitään Navalnymeinikiä kiitos. Eli vaihdetaan kiihkoilevat sedät kiihkoileviin teineihin ja nautitaan hedelmistä taas 40 vuoden päästä? On siellä oppositiossa järkeviäkin ihmisiä, mutta nehän ei edes Navalnyn kannattajille kelpaa milloin milläkin verkkuulle, kun ei metelöi ja kiukuttele tarpeeks, kun on henkilökohtaisia ihmissuhderiitoja yms, Kremlin agentteja selvästi. Ja ainoa ohjelma on Putinin haukkuminen. Joo, on siellä epäpätevää ja hupaisaa porukkaa nyt johdossa, mut ihan pelkällä negatiivisella energialla sitten rakentamaan maata? Aivan kuten nyt 2010 luvulla?
Kyl mä näkisin, että joku progressiivinen sisäpiiri ton muutoksen hoitais mieluummin. Jooh, varmasti suurvaltahaaveiluneen, mutta sellainen, joka ymmärtäis, että asema saavutetaan taloudella, teollisuudella, tieteellä, elintasolla jne ja ymmärtäis mitkä virheet on tehty edes 40 vuoden aikana ja mihin ne on johtanu. Ja sitten se, että oikea uhka on Kiina, eikä länsi.
Siihen mä en usko, että Krimiä antais edes seuraava järjestelmä takas, Navalny muuten sanonu, että ei antais, toki ennen sotaa, aiheuttais taas jonkun kytevän "saatte vielä Sevastopolin tähden"- meiningin, mutta jonkinlainen yhteishallinto/autonominen asema tms, jotta molempi valtio säilyttää kasvonsa kansalaistensa edessä eikä kummallakaan olis haluja aloittaa uutta koston kierrettä. Olkoot vaikka sitten paska maku molemmilla suussa kunhan molemmilla yhtä paljon.
Mitä alueisiin tulee ja siellä pitäis tarkistella kaikenlaisten Tuvien ja Tsetsenioiden olemista osana federaatiota kun ei niistä ole muutakun haittaa. Liiat alueet vaan haittaa ja sekin pitäis kyetä myöntämään. Sitä kautta sitten sitä Kriminkin asemaa voi tarkastella uudelleen. Se vaan, että Moskova näkee sillon kaiken sortuvan ku korttipakka ja sikshän aiheesta puhuminenkin on nykyisin kielletty. (vaikka Putin antoi sen saaren Kiinalle -19, ilmeisesti lait ei koske jne)