Veikkaus pyrkii kasvattamaan nettipelaajiensa tappioita jättisummilla – nimesi ”parhaiksi asiakkaiksi” keskimäärin 700 €/kk häviävät
Veikkauksen strategiaa koskevassa materiaalissa kerrotaan, että yhtiö pyrkii kasvattamaan sille hävittyjä rahoja eli pelikatetta.
Valtion rahapeliyhtiö
Veikkaus pyrkii tuntuvasti kasvattamaan pottia, jonka suomalaiset pelaajat häviävät sille.
Asiaa käsitellään viime marraskuussa päivätyssä Veikkauksen laatimassa esittelymateriaalissa, jolla yhtiö esittelee uutta strategiaansa. Veikkauksen hallitus hyväksyi uuden strategian viime elokuussa.
Materiaalin mukaan Veikkauksen vuosien 2019–2021 strategian kriittisiin menestystekijöihin kuuluu ”varmistaa parhaiden asiakkuuksien pysyminen ja arvon kasvattaminen erityisesti kilpailun kohteena olevissa asiakasryhmissä”.
Materiaalissa kerrotaan, että arvon kasvattamiseen Veikkaus pyrkii kasvattamalla ”target-asiakkaiden” pelikatetta, eli heidän Veikkaukselle häviämiään rahoja. Pelikate tarkoittaa Veikkauksen tuottoja, joista on vähennetty pelaajille maksetut voitot.
Lue myös: Veikkaus valmistellut vaivihkaa lähtöä kansainvälisiin bisneksiin - ministerit kielsivät jo kerran yhtiöltä ulkomaan seikkailut
Target-pelaajissa on kolme ryhmää, joista ensimmäinen ryhmä on nimetty ”parhaiksi asiakkaiksi”.
Parhaat asiakkaat ovat Veikkauksen esitysmateriaalin mukaan ”kilpailtua tarjoamaa pelaavia suurpelaajia”, joiden pelikatteen, eli Veikkaukselle hävittyjen rahojen, keskiarvo on 700 euroa kuussa henkeä kohden. Yhteensä ”parhaiden asiakkaiden” häviämät rahat olivat vuoden ajanjaksolla 193 miljoonaa euroa.
Parhaiden asiakkaiden kohdalle Veikkaus on kirjannut saatetekstin: ”pidä kiinni”.
Toisena target-ryhmänä mainitaan ”eCasinoa ja eVedonlyöntiä pelaavat, muut kuin parhaat kilpailtua tarjoamaa pelaavat asiakkaat”. Heidän yhteiseksi pelikatteekseen kerrotaan vuoden ajanjaksolta 290 miljoonaa euroa. Ryhmän kohdalla on saateteksti: ”kehitä palveluita”.
Kolmanneksi ryhmäksi on nimetty muut nettipelaajat, joiden pelikate on 68 miljoonaa euroa ja joiden kohdalla on saateteksti: ”innosta”.
Ennusteen mukaan viime vuoden ”pelikate ja pito” oli kaikkien target-asiakkaiden kohdalla yhteensä 577 miljoonaa euroa. Vuoden 2021 tavoitteeksi Veikkauksen laatimassa esittelymateriaalissa heidän osaltaan on merkitty 769 miljoonaa euroa, eli tavoitteessa pyritään kasvattamaan summaa lähes 200 miljoonalla eurolla.
Taustalla on Veikkauksen huoli laskevasta trendistä sen pelikatteessa. Yhtiö arvioi viime vuoden pelikatteeksi 1,755 miljardia euroa. Materiaalissa esitellyn nykytrendin perusteella pelikate laskisi vajaat 100 miljoonaa euroa vuoteen 2021. Uuden strategian Veikkaus arvioi esittelymateriaalissa paikkaavan tilannetta 150 – 200 miljoonalla eurolla siten, että pelikate kasvaisi hieman nykytasosta vuoteen 2021.
Materiaalin mukaan Veikkaus pyrkii strategiakaudella rakentamaan digitaalisen kanavaan ”erinomaisen pelitalon asiointikokemuksen”. Tavoitteeseen pyritään viihdyttävällä digitaalisella pelimaailmalla, maailmanluokan sujuvalla ja asiakaslähtöisellä asiointikokemuksella ja palvelevalla personoinnilla ja kustomoinnilla sekä palkitsevalla ja elämyksellisellä etuasiakkuudella.
Näin arvioi THL:n päällikkö
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n tutkimuspäällikkö Susanna Raisamo arvioi yleisellä tasolla, että pelikatteen kasvattamistavoite tekisi rahapelihaittojen torjunnasta entistä haastavampaa.
”Suomalaisen rahapelijärjestelmän päätavoite on ehkäistä ja vähentää rahapelaamisesta aiheutuvia haittoja”, hän muistuttaa.
Veikkauksen toimitusjohtajan Olli Sarekosken mukaan tarkoitus ei ole kasvattaa materiaalissa mainitun ”parhaiden asiakkaiden” target-ryhmän pelikatetta.
”Tarkoitus ei ole kasvattaa tuon ryhmän pelaamista, vaan pitää siitä kiinni.”
Sarekosken mukaan Veikkauksessa pyritään vuositasolla 30 – 40 miljoonan euron pelikatteen kasvuun digipuolella. Sillä määrällä pelikate kasvaisi vuosina 2018 – 2021 noin 100 miljoonalla eurolla.
Sarekosken mukaan uudella strategialla pyritään siihen, ettei Veikkauksen markkinaosuus laskisi.
”Eli kykenemme tekemään sellaiset pelit ja palvelut, että meidän kykymme kanavoida suomalaisten pelaamista säilyy riittävän korkeana.”
Sarekosken mukaan Veikkaukseen kohdistuu kovaa kilpailua maltalaisista nettipeliyhtiöistä.
”Ne eivät maksa veroja mihinkään. On suomalaisen yhteiskunnan näkökulmasta höhlää, jos pelaaminen siirtyy ulos, mutta haitat jäävät tänne.”
Sarekoski muistuttaa, että Veikkaus on tehnyt viime vuonna uusia toimia peliongelmien ehkäisemiseksi.
”Meillä on verkkopeleissä maailmassa ainutlaatuisesti pakko asettaa itselleen päiväkohtainen ja kuukausikohtainen rahansiirtoraja ja tappioraja.”