Vedenkulutus ja hinta

Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
422
Enpä löytänyt aiheesta ketjua, niinpä pistin moisen pystyyn. Monenkulmainen keskustelu aiheesta suotavaa.

Ketjun perustamiseen motivoi äsken tipahtanut vedentasauslasku. Asun itsestäni saunallisessa yksiössä, tiskaan käsin, en kuitenkaan jatkuvasti juoksevan veden alla, en harrasta 10minuutin suihkuja tai muutakaan erityisempää lotraamista. Lisäksi olen keskimäärin kuukaudessa jokusia päiviä reissussa. Edellisessä vastaavassa asunnossa vesilasku oli kutakuinkin perityn ennakon suuruinen. Nytpä tällä kertaa tasauslasku kertoo minun kuluttaneen vettä reilu 40 kuutiota viiden kuukauden aikana! Tämä tekee karkeasti laskettuna 270l per päivä!! Ennakkoa olen maksanut 135€ ja lisää pitäisi maksaa 205€. Minun on äärimmäisen vaikeata hyväksyä että kuluttaisin tuommoista määrää. Vuotoja en hanoissa tai vessassa ole havainnut. Voiko olla nyt joku syöppö mitä en huomioi, tai ehkä peräti talon mittareissa vika vai mitä ihmettä?
 
Liittynyt
16.10.2017
Viestejä
90
Aika jäätävän isolle kuulostaa. Onko sulla huoneistokohtaiset vesimittarit, oletko seurannut lukemia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Kuulostaa suht korkealta, yleensä kulutukseksi lasketaan muistaakseni joku 170l per hlö per vrk. Ilmoitetaanko mittarin lukema itse? Voisiko olla että tuossa on edellisen asukkaan jäljiltä jäänyt lukematta oikea lukema (tai jos se ilmoitetaan itse niin edellinen voinut ilmoittaa vähän alakanttiin lukeman...).

Vesimittaristahan tuon voisi tarkistaa, käytännössä silloin kun kaikki hanat on kiinni mittarissa ei pitäisi olla mitään liikettä. Jos siellä näkyy liikettä, joku vuotaa. Jos ei näy liikettä ja mittari on ollut esim. reissupäivän ajan samassa asennossa, ei vuotoja jolloin voisi laskea 10l ämpärin täyteen vettä ja katsoa mitä mittari näyttää kulutukseksi.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
403
Pyydä tuntikohtainen raportti isännöitsijältä. Sellaisista olen kuullut selvitettävän näitä asioita.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
422
Asioita joihin ei kiinnitä huomiota ennen kuin alkaa mennä reilummin vituilleen. Asun siis vuokralla, joten ei niin aina tule taloyhtiönasioihin tarkemmin paneuduttua. Talonyhtiö siirtyi huoneistokohtaiseen velotukseen mielestäni nyt syksyllä, 1.8 on laskunikin päivätty. Tästä kyllä kerrottiin etukäteen, mutta rehellisesti vielä ensimmäisiä kuukausia uudessa asunnossa ja kaupungissa, niin ei ihan korkeimmalla ollut kiinnostuksessa miten vesimaksu muodostuu. Olisikohan ne silloin asentanut uudet mittaritkin? Tai jotain.

Ehdottomasti pitää ottaa yhteyttä vuokrayhtiöön ja isännöitsijään ensi viikolla, joku tässä nyt mättää, pakko oli nyt vaan ensi hätään purkaa järkytystä tänne. Kävikin mielessä että onkohan vesimittareista saatavilla jotain tarkempaa kulutuskäyrää kuten sähköstä? Vesimittareista ei ole minkäänlaista aikaisempaa kokemusta.

Satuin löytämään edellisen asunnon viimeisen vesilaskun ajalta 1.12.22-31.5.23, elikkäs kuusi kuukautta ennen muuttoani. Kulutus 23 kuutiota, eli täällä Tampereella olisi kulutus kaksinkertaistunut! Ainoa muutos olosuhteisiin verrattuna entiseen että ostin tähän asuntoon pyykinpesukoneen. Ja täytyy myöntää että olen saunonut selkeästi useammin, varmaan siis joka toinen viikko nykyään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Vesimittarista ei yleensä saa mitääm tuntikohtaista seurantaa.

Ja kuten mainittua, vesimittari ensin tarkkailuun joko itse tai huoltoyhtiön puolesta. Silloin kun vesihanat on kiinni, pitää mittarin olla paikallaan. Jos mittarissa on liikettä, joku vuotaa ja usein se on wc-pönttö joka laskee jatkuvasti vettä läpi.

edit, tuo wc-paperi on hyvä tapa havaita vuoto, usein myös pöntön vesisäiliö hikoilee ulkopinnasta vuotavan pöntön kohdalla
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Sitten toinen helposti tuollaisen kaksinkertaisen kulutuksen muodostuminen on se, että olet asunut tuossa asunnossa noin puolivuotta, mutta joku on töpännyt ja mittaria ei ole luettu ja laskutettu edellisen asukkaan poismuuttaessa vaan sulta nyt kylmästi vaan laskutetaan koko vuoden kulutus :(
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
667
Viime viikolla käytiin selvittelemässä yhdessä asunnossa isohkoa vedenkulutusta niin syylliseksi paljastui eletroninen pesuallashana joka laski läpi, jolloin kylmä vesi meni kiertoon. Myös termostaatti suihku voi tehdä samaa jos takaiskuissa on vikaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 303
Viestejä
4 219 441
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom