Olen muuttamassa uuteen osoitteeseen. Siellä vaihtoehtoina nettiyhteydeksi ovat Elisan laajakaista (30Mbit VDSL2) ja 4G. Olen kokeillut siellä kännykällä, että siirtonopeudet ovat välillä 50-100 megabittiä sekunnissa, mutta otanta on pieni, enkä varmaankaan ole kaikkia kellonaikoja testannut. Elisa tarjoaa osoitteeseen vain 30 megabitin VDSL2:ta, ja mietityttää, että miten nopeus riittää. Olen viime vuodet käyttänyt 100-300 megabitin kaapelimodeemia, joten "downgrade" arveluttaa. Käytännössä tarvetta on sille, että nettisurffailu ja pelailu toimivat erinomaisesti samalla kun joku muu katsoo Netflixistä 4k-kamaa. Samoin pari yhtäaikaista korkealaatuista striimiä pitäisi toimia luotettavasti.
Kumpikohan kannattaisi hankkia? Siirtonopeuksien puolesta 4G houkuttelisi, mutta mietityttää latenssit pelikäytössä. Elisan kuuluvuuskartan mukaan alueella on 300 Mbit 4G, ja asunto on aivan 600 Mbit peiton rajalla. VDSL2:ta puoltaisi luotettavuus ja se, että Elisalla on tällä hetkellä hullunhalpa tarjous, 13,90e/kk kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Ongelmana on, että kumpikin ratkaisu edellyttäisi pientä investointia, eikä viitsisi koemielessä ostaa VDSL2-modeemia tai 4G-tukiasemaa.
Kumpikohan kannattaisi hankkia? Siirtonopeuksien puolesta 4G houkuttelisi, mutta mietityttää latenssit pelikäytössä. Elisan kuuluvuuskartan mukaan alueella on 300 Mbit 4G, ja asunto on aivan 600 Mbit peiton rajalla. VDSL2:ta puoltaisi luotettavuus ja se, että Elisalla on tällä hetkellä hullunhalpa tarjous, 13,90e/kk kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Ongelmana on, että kumpikin ratkaisu edellyttäisi pientä investointia, eikä viitsisi koemielessä ostaa VDSL2-modeemia tai 4G-tukiasemaa.