• Live: io-techin marraskuun pelistriimi tänään alkaen klo 21:00. Pelataan io-techin toimituksen kesken Call of Duty Warzone 2.0 -peliä ja lopuksi arvotaan AOC:n Q27G2E-pelinäyttö (1440p, 155 Hz, VA) . Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Ratkaistu Varmuutta hakemassa, että näytönohjain on hajalla ennenkuin uutta ostamassa.

Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
23
Eli linkistä näkee videon mitä tapahtuu:


Mitä olen tehnyt:
-windowsin asentanut uudestaan ja ajurit.
-Displayport kaapelin vaihtanut. (hdmillä ei ilmene kyseistä vikaa, mutten saa siitä 144hz)
-Molempia näyttiksen displayporteja kokeiltu, ei vaikutusta.
-kokeillut tietokoneen emolevyyn suoraan liittää displayportin eikä siinä ilmennyt vikaa (huom kerran vain kokeillut)
-ramit tarkistanut.
-liitännät tarkistanut ja putsannu.

Kyseinen vika ilmenee vain jos tietokone on muutamia tunteja pois päältä ja yrittää käynnistää. (vika korjaantuu noin minuutissa eikä se ilmene sen jälkeen uudestaan ellei kone ole siis sammutettuna paria tuntia pidempään)
2. näyttö toimii moiteettomasti (dvi).
Näytön paneelissa ei ole mitään halkeamia eikä naarmuja.

Eli voiko näyttiksessä olla molemmat displayportit rikki? ainakin se on varmaan todennäköisin vaihtoehto?
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
391
Mikä näyttö ja mikä näytönohjain? Ettei vaan ois tuossa näytössä vikaa? Joskus näyttöjen viat häipyvät kun virta on ollut päällä hetken aikaa ja laite lämpenee. Pystytkö testaamaan näyttöä toisella tietokoneella ja katsomaan että tuleeko sama ongelma? Oliko näyttö lämmin silloin kun kokeilit HDMI-kaapelilla?

Voit myös kokeilla sitä, että käynnistät tietokoneen ja laitat näyttöön virrat päälle ja odotat että vika häviää. Anna sitten tietokoneen olla päällä, mutta sammuta näyttö ja anna sen jäähtyä vaikka jonkun puolisen tuntia tai pidempään. Eli sitten näytönohjain on lämmin ja näyttö kylmä. Laita sitten virrat päälle näyttöön ja katso tuleeko kuvaan taas noita häiriöitä.

P.s. on suotavaa kuvata videot vaakatasossa. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
522
Voitko kokeilla kakkosnäytön kytkentää DisplayPortilla? Tai sekoilen näytön kytkemistä DisplayPortilla toiseen koneeseen? Olen nähnyt tuon tyyppistä häiriötä mm. läppärin näytöllä, jos näyttöpaneeli tai sen kaapeli on hajalla. Eli jos tuolla keinoin saisi poissuljettua sen vaihtoehdon, että vika olisi näytössä.
 
Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
23
Mikä näyttö ja mikä näytönohjain? Ettei vaan ois tuossa näytössä vikaa? Joskus näyttöjen viat häipyvät kun virta on ollut päällä hetken aikaa ja laite lämpenee. Pystytkö testaamaan näyttöä toisella tietokoneella ja katsomaan että tuleeko sama ongelma? Oliko näyttö lämmin silloin kun kokeilit HDMI-kaapelilla?

Voit myös kokeilla sitä, että käynnistät tietokoneen ja laitat näyttöön virrat päälle ja odotat että vika häviää. Anna sitten tietokoneen olla päällä, mutta sammuta näyttö ja anna sen jäähtyä vaikka jonkun puolisen tuntia tai pidempään. Eli sitten näytönohjain on lämmin ja näyttö kylmä. Laita sitten virrat päälle näyttöön ja katso tuleeko kuvaan taas noita häiriöitä.

P.s. on suotavaa kuvata videot vaakatasossa. ;)
Näyttö: acer predator z271. Näytönohjain: ASUS GeForce GTX 1060 Strix OC 6GB. Voin kokeilla läppäriin liittää mutta tarvitsen hdmi-displayport adapterin. Näyttö ei ollut lämmin kun kokeilin hdmi (kokeilen vielä uudestaan aamulla). Kokeilen tota sun ehdotusta! ilmotan huomenna.
 
Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
23
Voitko kokeilla kakkosnäytön kytkentää DisplayPortilla? Tai sekoilen näytön kytkemistä DisplayPortilla toiseen koneeseen? Olen nähnyt tuon tyyppistä häiriötä mm. läppärin näytöllä, jos näyttöpaneeli tai sen kaapeli on hajalla. Eli jos tuolla keinoin saisi poissuljettua sen vaihtoehdon, että vika olisi näytössä.
kakkosnäytössä ei ole displayportti paikkaa valitettavasti. adapterin tarvisi, jos läppäriin kokeilen tai toiseen näyttöön. varmaan sellanen pitää hommata jossei muu auta.
 
Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
23
*olen kokeillut g-sync ottamista pois käytöstä, ei vaikutusta.
 

tavallinen viikari

Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 172
Kokeile ottaa vian aikana monitorin toisesesta ylänurkasta ja toisesta alanurkasta kiinni ja väännä monitoria kevyesti. Muuttuuko häiriö?
 
Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
23
Voitko kokeilla kakkosnäytön kytkentää DisplayPortilla? Tai sekoilen näytön kytkemistä DisplayPortilla toiseen koneeseen? Olen nähnyt tuon tyyppistä häiriötä mm. läppärin näytöllä, jos näyttöpaneeli tai sen kaapeli on hajalla. Eli jos tuolla keinoin saisi poissuljettua sen vaihtoehdon, että vika olisi näytössä.
Mikä näyttö ja mikä näytönohjain? Ettei vaan ois tuossa näytössä vikaa? Joskus näyttöjen viat häipyvät kun virta on ollut päällä hetken aikaa ja laite lämpenee. Pystytkö testaamaan näyttöä toisella tietokoneella ja katsomaan että tuleeko sama ongelma? Oliko näyttö lämmin silloin kun kokeilit HDMI-kaapelilla?

Voit myös kokeilla sitä, että käynnistät tietokoneen ja laitat näyttöön virrat päälle ja odotat että vika häviää. Anna sitten tietokoneen olla päällä, mutta sammuta näyttö ja anna sen jäähtyä vaikka jonkun puolisen tuntia tai pidempään. Eli sitten näytönohjain on lämmin ja näyttö kylmä. Laita sitten virrat päälle näyttöön ja katso tuleeko kuvaan taas noita häiriöitä.

P.s. on suotavaa kuvata videot vaakatasossa. ;)
Hei! huomasin tossa kun ihmetelin miksi näyttö alkoi yhtäkiä toimimaan moitteetomasti. sitten tajusin että 60hz oli päällä. vaihdoin sen 144hz ja heti alkoi kuva repeilemään, sitten takasin 60hz ja ei ongelmaa. sitten vielä uudestaan laitoin 144hz ja kuva alkoi repeilemään. Eli näyttö näyttää ainoastaan alkaa repeilemään kun on asetettu 144hz. (selittäisi miksi hdmillä toimi kun saan vain sillä 60hz), missä vika?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
23
Kokeile ottaa vian aikana monitorin toisesesta ylänurkasta ja toisesta alanurkasta kiinni ja väännä monitoria kevyesti. Muuttuuko häiriö?
häiriö ei muutu vaikka kuinka yritin ja moneen kertaan. (otin siis itse paneelista kiinni sormella niinku neuvoit? ja vääntelin epätoivoisesti)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
23
huomasin tossa kun ihmetelin miksi näyttö alkoi yhtäkiä toimimaan moitteetomasti. sitten tajusin että 60hz oli päällä. vaihdoin sen 144hz ja heti alkoi kuva repeilemään, sitten takasin 60hz ja ei ongelmaa. sitten vielä uudestaan laitoin 144hz ja kuva alkoi repeilemään.
Huom! kokeilin myös vaihtaa 144hz ja 120hz välillä. 120hz toimii moitteettomasti ja 144hz häiriö palautuu. (moneen kertaan testattu vaihtaa edes takas hz määriä nvidia paneelista kun häiriö on "käynnissä")
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
169
Melko varmasti tuo johtuu näytöstä. Pikkasen guuglettelin kyseisetä näytöstä ja samanlaista vikaa ollut todella monella muullakin. Korjauksena taisi olla se että jättää suosiolla näytön 120 hz tilaan . Eräs tyyppi oli myös ollut yhteydessä Acerin tukeen ja saanut sieltä uuden firmwaren tuolle näytölle ja se oli korjannut ongelman. Tässä vielä linkki forumille missä kyseistä ongelmaa käsitellään. Z271 strange issue with 144hz.
 
Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
23
Melko varmasti tuo johtuu näytöstä. Pikkasen guuglettelin kyseisetä näytöstä ja samanlaista vikaa ollut todella monella muullakin. Korjauksena taisi olla se että jättää suosiolla näytön 120 hz tilaan . Eräs tyyppi oli myös ollut yhteydessä Acerin tukeen ja saanut sieltä uuden firmwaren tuolle näytölle ja se oli korjannut ongelman. Tässä vielä linkki forumille missä kyseistä ongelmaa käsitellään. Z271 strange issue with 144hz.
Juu, pitää varmaan ostaa uusi näyttö. kiitos vastauksesta. (voihan sitä uutta versiota kysyä jos niillä on se vielä tallessa)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
169
Juu, pitää varmaan ostaa uusi näyttö. kiitos vastauksesta. (voihan sitä uutta versiota kysyä jos niillä on se vielä tallessa)
Kysele vaan. Voisit vielä kokeilla resetoida näyttöä. Poista virtajohto pois näytöstä. Paina ja pidä näytön power nappia pohjassa 30 sekunnin ajan. Pistä virtajohto takaisin ja käynnistä näyttö. Mikähän versio sinun displayportkaapelissa mahtaa olla. 1.2 1.3 vai 1.4.
 
Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
23
Kysele vaan. Voisit vielä kokeilla resetoida näyttöä. Poista virtajohto pois näytöstä. Paina ja pidä näytön power nappia pohjassa 30 sekunnin ajan. Pistä virtajohto takaisin ja käynnistä näyttö. Mikähän versio sinun displayportkaapelissa mahtaa olla. 1.2 1.3 vai 1.4.
Juu, siis kokeilen resetoida miten neuvoit mutten ihan ole varma toimiko. olen siis tuolta näytön omista asetuksista resetoinut kun ongelmat alkoi jo monta kertaa kun sieltä löytyy sellainen vaihtoehto. tämä uusin displayportti jonka hain kun luulin että kaapelissa vikaa on 1.4 versio.
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
391
Jes, hieno homma, että olet saanut testailtua ja paikannettua ongelmien lähteen. :thumbsup: Ilmeisesti näyttö siis on toiminut aikaisemmin 144 Hz tilassa ongelmitta? Jos on, niin sitten oma epäilykseni on, että näyttöön on tullut ajan myötä fyysinen vika. Vieläkö näytössä on takuu voimassa?
 
Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
23
Jes, hieno homma, että olet saanut testailtua ja paikannettua ongelmien lähteen. :thumbsup: Ilmeisesti näyttö siis on toiminut aikaisemmin 144 Hz tilassa ongelmitta? Jos on, niin sitten oma epäilykseni on, että näyttöön on tullut ajan myötä fyysinen vika. Vieläkö näytössä on takuu voimassa?
144hz toiminut aikaisemmin. tuosta rodrigoksen linkistä näkee että ihan yleinen ongelma tässä näytössä ja liittyy jotenkin firmwareen joka tarvii vissiin päivitystä. acerille laitettu kysely. takuu ei muistaakseni ole voimassa kun näyttö ostettu joulukuussa 2018. ja 3 vuoden takuu taisi olla. sehän meni mallikkaasti, takuu loppu niin ei kauaa menny kun vehkeet hajoilee itestään . pitää tarkistaa takuu asiat vielä, en edes muista mistä kaupasta on tullu ostettua kyseinen näyttö, mutta eiköhän sekin selviä. ps. kiitos kaikille jotka jaksoi käyttää omaa aikaa auttamiseen!
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
391
144hz toiminut aikaisemmin. tuosta rodrigoksen linkistä näkee että ihan yleinen ongelma tässä näytössä ja liittyy jotenkin firmwareen joka tarvii vissiin päivitystä. acerille laitettu kysely. takuu ei muistaakseni ole voimassa kun näyttö ostettu joulukuussa 2018. ja 3 vuoden takuu taisi olla. sehän meni mallikkaasti, takuu loppu niin ei kauaa menny kun vehkeet hajoilee itestään . pitää tarkistaa takuu asiat vielä, en edes muista mistä kaupasta on tullu ostettua kyseinen näyttö, mutta eiköhän sekin selviä. ps. kiitos kaikille jotka jaksoi käyttää omaa aikaa auttamiseen!
Onpa kyllä harmi jos ei ole enää takuu voimassa. :( Toivottavasti asia korjaantuu firmware-päivityksellä niin ei tarvitse uutta näyttöä ostaa.
 
Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
23
Onpa kyllä harmi jos ei ole enää takuu voimassa. :( Toivottavasti asia korjaantuu firmware-päivityksellä niin ei tarvitse uutta näyttöä ostaa.
Kuluttajariitalautakunnan vakiintuneen ratkaisukäytännön perusteella tietokoneiden ja niihin rinnastettavissa olevien laitteiden oletettu käyttöikä on noin 4 vuotta. jaksaisko tosta alkaa juttua tekemään? vielä kerkeis. (no eipä kerennyt kun näyttö oli ostettu 2018 maaliskuussa eikä joulukuussa, perkele) :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
391
Kuluttajariitalautakunnan vakiintuneen ratkaisukäytännön perusteella tietokoneiden ja niihin rinnastettavissa olevien laitteiden oletettu käyttöikä on noin 4 vuotta. jaksaisko tosta alkaa juttua tekemään? vielä kerkeis.
Kyllä minun mielestäni kannattaa olla valmistajaan / myyjäliikkeeseen yhteydessä asian tiimoilta ja jos se ei tuota tulosta, niin sitten ottaa yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan. Ei siinä loppujen lopuksi hirveästi häviä (vain sen ajan, mikä menee asiaan liittyvään kirjelmöintiin). Vaivannäköähän se vaatii, mutta uskon, että jos laadit hyvän kirjeen ja perustelet vaatimuksesi vaikkapa jotenkin niin että tuote ei ole kestänyt tavanomaista käyttöä niin pitkään kuin on kohtuullista olettaa ja vetoat kuluttajariitalautakunnan aiempiin ratkaisuihin samankaltaisissa tilanteissa sekä siihen että kyseessä on noiden foorumikirjoitusten perusteella valmistajan tiedossa oleva tyyppivika, niin olet todennäköisesti vahvoilla. Parhaassa tapauksessa näytön korjaus menee valmistajan piikkiin tai ehkä voit saada jopa uuden vastaavanlaisen näytön tilalle (joudut ehkä maksamaan siitä jonkin verran). Hinta-fi-palvelun mukaan nämä eivät ole olleet mitään halppisnäyttöjä uutena, joten siinäkin mielessä voi olla ihan rahanarvoinen idea selvittää tämä polku loppuun asti ennen kuin ostaa uuden yhtä hyvän näytön. Siinä voi säästää pitkän pennin jos kaikki menee valmistajan piikkiin.
 
Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
23
Kyllä minun mielestäni kannattaa olla valmistajaan / myyjäliikkeeseen yhteydessä asian tiimoilta ja jos se ei tuota tulosta, niin sitten ottaa yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan. Ei siinä loppujen lopuksi hirveästi häviä (vain sen ajan, mikä menee asiaan liittyvään kirjelmöintiin). Vaivannäköähän se vaatii, mutta uskon, että jos laadit hyvän kirjeen ja perustelet vaatimuksesi vaikkapa jotenkin niin että tuote ei ole kestänyt tavanomaista käyttöä niin pitkään kuin on kohtuullista olettaa ja vetoat kuluttajariitalautakunnan aiempiin ratkaisuihin samankaltaisissa tilanteissa sekä siihen että kyseessä on noiden foorumikirjoitusten perusteella valmistajan tiedossa oleva tyyppivika, niin olet todennäköisesti vahvoilla. Parhaassa tapauksessa näytön korjaus menee valmistajan piikkiin tai ehkä voit saada jopa uuden vastaavanlaisen näytön tilalle (joudut ehkä maksamaan siitä jonkin verran). Hinta-fi-palvelun mukaan nämä eivät ole olleet mitään halppisnäyttöjä uutena, joten siinäkin mielessä voi olla ihan rahanarvoinen idea selvittää tämä polku loppuun asti ennen kuin ostaa uuden yhtä hyvän näytön. Siinä voi säästää pitkän pennin jos kaikki menee valmistajan piikkiin.
Juu, kerkesitkin jo vataamaan :D toi näyttö oli ostettu maaliskuussa eikä joulukuussa. eli mennyt pikkusen yli tuon 4 vuoden. mutta voihan sitä silti yrittää mutten usko että vaikuttaa kun yli tuon 4 vuoden :)
 
Liittynyt
04.10.2022
Viestejä
23
Kyllä minun mielestäni kannattaa olla valmistajaan / myyjäliikkeeseen yhteydessä asian tiimoilta ja jos se ei tuota tulosta, niin sitten ottaa yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan. Ei siinä loppujen lopuksi hirveästi häviä (vain sen ajan, mikä menee asiaan liittyvään kirjelmöintiin). Vaivannäköähän se vaatii, mutta uskon, että jos laadit hyvän kirjeen ja perustelet vaatimuksesi vaikkapa jotenkin niin että tuote ei ole kestänyt tavanomaista käyttöä niin pitkään kuin on kohtuullista olettaa ja vetoat kuluttajariitalautakunnan aiempiin ratkaisuihin samankaltaisissa tilanteissa sekä siihen että kyseessä on noiden foorumikirjoitusten perusteella valmistajan tiedossa oleva tyyppivika, niin olet todennäköisesti vahvoilla. Parhaassa tapauksessa näytön korjaus menee valmistajan piikkiin tai ehkä voit saada jopa uuden vastaavanlaisen näytön tilalle (joudut ehkä maksamaan siitä jonkin verran). Hinta-fi-palvelun mukaan nämä eivät ole olleet mitään halppisnäyttöjä uutena, joten siinäkin mielessä voi olla ihan rahanarvoinen idea selvittää tämä polku loppuun asti ennen kuin ostaa uuden yhtä hyvän näytön. Siinä voi säästää pitkän pennin jos kaikki menee valmistajan piikkiin.
ja muistaakseni tuo maksoi 500 euroa silloin aikoinaan. ettei todellakaan oo mikään halvin malli.
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
391
Juu, kerkesitkin jo vataamaan :D toi näyttö oli ostettu maaliskuussa eikä joulukuussa. eli mennyt pikkusen yli tuon 4 vuoden. mutta voihan sitä silti yrittää mutten usko että vaikuttaa kun yli tuon 4 vuoden :)
Kerrohan sitten täällä miten kävi, jos päädyt tekemään asiassa reklamaation. Pidetään peukkuja, että asiat menee parhain päin. :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
185 783
Viestejä
3 382 905
Jäsenet
60 649
Uusin jäsen
Mika Karvajalka

Hinta.fi

Ylös Bottom