Vanhojen valokuvien digitalisointi

Liittynyt
18.02.2020
Viestejä
33
Terve, olen tässä miettinyt että pitäisi varmaan vanhat valokuvat digitalisoida joten kysyisinkin että onko täällä ketään joka olisi tehnyt saman projektin? Mulla olisi n. 5000 printtikuvaa ja yksi perus scanneri. Olisiko jotain nopeaa scanneria ja ohjelmistoa millä menisi homma nopeasti?
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 882
Itse varmaan pyytelisin tarjouksia firmoista jotka tuota hommaa tekevät koneellisesti, ei nimittäin ole ihan parin illan homma. Nopeasti googletettuna hintaluokka olisi jossain 1000e kieppeillä.
 

debuggeri

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
541
Itse ostin Vuescanin, hyvä softa. Älyää palastella yhdellä skannauksella vedetyt useammat kuvat omiin tiedostoihin.


Pari iltaa kun hyvällä tahdilla vetää niin kyllä siinä aika ison kasan kuvia saa talteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
495
Nopeasti tuo ei mene millään. Itsellä on Canon CanoScan 9000F Mark II ja olen skannannut 20 albumia ja vähän irtokuvia lisäksi. Yhdellä kertaa saat A4:n verran kuvia, kunhan niiden väliin jää tyhjää tilaa. Softa suoristaa ja erottelee kuvat. Mutta käytännössä tasolle mahtuu 2 10x15 kuvaa kerralla.
Kuvan irrotus, pölyn poisto, vedos, skannaus, kuvan takana olevien tietojen kirjaus ja takaisin albumiin vie ~ 5 min kerta. Sitten jos on vähänkin haalistuneita tai punottavia kuvia, niin voit joutua ottamaan toisen skannaukseen eri asetuksilla. Varaa jokunen vuosi hommaan, jos et päätoimisesti tee tuota. Odotella ei kannata, sillä printit haalistuu ja värit kuluvat joka päivä lisää.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Jos aikaa on vähän eikä laadun tarvitse olla aivan huippua (tai on osaamista hieroa kaikki kohdalleen) niin reprokuvaus digijärkkärillä voisi olla vaihtoehto.

Kameraan kiinteäpolttovälinen linssi, aukoksi joku f=5.6-8, kamera jalustalle kuvaamaan alaspäin ja hieroo kuva-alan vähän suuremmaksi kuin paperikuvat. Parasta olisi, jos kuvat on niin suoria, että ei tarvitse mitään lasia päälle. Jostain paremmista taulukehyksistä voisi löytä heijastamaton lasi, jos sille on tarvetta.

Valaistuksessa voi olla haasteita, jotta valaistus on tasainen eikä vääristä värejä. Päivänvalo on ehkä paras, halogeeni toiminee myös samoin kuin epäsuora salama. LEDeistä en menisi takuuseen enkä varsinkaan loisteputkista. Valkoinen paperi kuvan taustalla helpottaa värikorjauksen tekemistä, jos tarpeen.

Kun vähän pääsee vauhtiin, niin tällä tavalla saanee digitoitua ainakin 5 kuvaa minuutissa.
 

hnn

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
227
Itse skannasin Epson Perfection V550:lla valokuvat.

Mallissa V600 olisi "Digital ICE" joka poistaa aika hyvin pienet virheet automaattisesti. Sitä en tiedä kuinka hyvin se poistaa ne paperikuvista, koska tuossa minun V550:ssa on kyseinen vaihtoehto vain negatiiveille. Negatiivit se ainakin käsittelee sillä ihan hyvin.

Skannattuani valokuvat ostin lisenssin (maksoi about 50 eur) sellaiseen Photoshop plugiin kuin SRDX (Lasersoft).

Se on hidas, mutta se poistaa kivasti kuvista ne pienemmät virhepisteet. Joidenkin kohdalla joutuu säätämään mitä pitää poistaa ja mitä ei (esim. se tykkää aika usein ottaa pupillien keskikohdat tai vaikka villapaidan kuvion pois). Mutta aika hyvin sain tuolla kikkailemalla ne käsiteltyä, se säästi aikaa kun ei tarvinnut tehdä käsin kuin ne suurimmat. Photoshopilla sitten fiksailin kuvista puuttuvia paloja, taitoksia yms.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 135
Viestejä
4 196 785
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom