Vanhoja 3.5" HDD:itä ei saa näkyviin koneella (SATA/PATA)

Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Minulla on jokunen vanha 3.5" HDD, joista osa PATA- ja osa SATA-liittimellä. Olen kokeillut liittää niitä emoon suoraan asianmukaisella kaapelilla sekä ulkoisen adapterin ja USB:n kautta, mutta kone ei tunnista kovoja.

Kovot ovat viimeksi olleet käytössä varmaan 15-20 vuotta sitten, mutta ne tuskin kaikki ovat rikki, joten onkohan Windowsissa joku juttu, joka estää noita näkymästä? Tai pitäisikö niiden liittämisessä koneeseen huomioida jotain?

E: Olen mm. tällaisella adapterilla kokeillut:

1702628596371.png
 
Viimeksi muokattu:

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 933
Tuo kuvassa oleva adapteri taitaa olla SATA-levyjä varten, eli saat SATA-levyn vanhempaan koneeseen, jossa on vain PATA/IDE-liittimet. Vanhojen PATA-levyjen kanssa kannattaa tarkistaa myös jumpperit. USB-adapteria tai yksittäisenä IDE-johdon päässä käyttäessä pitäisi levy olla masterina. Toki USB-adapterilla PATA-levylle pitää vielä tulla molexilla erillinen virta.
Kannattaa myös katsoa lähteekö levyt pyörimään ihan vaikka koskettamalla levyä kämmenellä. Pitäisi tuntua pientä värinää. Windowsin ollessa käytössä Laitehallinnasta kannattaa myös vilaista vielä, että tunnistuuko levy.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 559
Viestejä
4 204 185
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom