Tuo 5140 näppis on peräisin ko. koneesta. Löytyy siis loputkin tuosta laitteesta pelkän näppäimistön lisäksi:
IBM PC Convertible - Wikipedia. Tosin itse kone on "arkistoitu", eli kerännyt pölyä kaapiston päällä siitä lähtien kun näppäimistön siitä irroitin.
Näppiksen layout on jokseenkin omituinen, en oikein ota selkoa onko se ISO vai ANSI. Ilmeisesti kaikki koneet niin euroopassa kuin jenkkilässä olleet tuolla samalla layoutilla. Kun koneen sain, niin siinä oli joku alkuperäisen jälleenmyyjän "tarroittama" skandilayout, eli siis valkoisilla tarroilla joissa mustat merkinnät oli ääkköset jne erikoismerkit laitettu. Otin ne pois niin alta paljastui alkuperäiset erittäin laadukkaat PBT dyesub keycapsit täysin iskemättömässä kunnossa. Tietysti ne oli sitten jenkkiläksi, niin tein nuo siniset merkinnät skandeille itse ostamalla tarra-arkit merkistölle (sininen läpinäkyvällä pohjalla). Hieman harmittaa että näissä tarroitetuissa napeissa pinta on hieman eri, mutta ei sitä kyllä käytössä huomaa.
Layout niin lähellä "modernia" ISO layouttia että käyttö onnistuu murheitta ja varsinkin kun tuossa on vielä 60% koossa funktionäppäimet, nuolet, insert, insert, delete ja vielä täysin erilline FN nappi, niin tuo on erittäin tehokas lauta. Paljon parempi kuin muut omistamani 60% näppikset (Ducky Mini, Pok3r ja KBT Pure Pro).
Tuossa F XT näppiksessä layoutin kanssa aiheuttaa itselleni murheita eniten se, että välilyönnin vasemmalta puolelta ei löydy modifiereita tarpeeksi. Olen sen verran iskostunut käyttämään CTRL ja WIN näppäimiä vasemmalta puolelta ja niiden molempien mappaaminen tavalla taikka toisella ei tuosta onnistu. 5140 laudassa CTRL ja ALT tulee normisti, WIN taas olen ohjelmoinut tulemaan painamalla FN+CTRL jotka on siinä ihan vierekkäin. Samoin ALT GR oikealla puolella on itselleni oleellinen.
Ehkä pitäisi tuohon F XT näppikseen perehtyä hieman enemmän ja kokeilla mapata joku SHIFT + ALT combo vasemmalta puolelta WIN näppäimeksi ja tietysti tuo ALT suoraan CTRL napiksi. Oikealta puolelta taas CAPS LOCK paikalle ALT GR. Tuolla tavalla voisi ehkä onnistua, jos vain tuo CAPS LOCK -> ALT GR mappaus onnistuu. Ei ole tullut sitä kokeiltua.
Menee hieman mekaanisten näppäimistöjen puolelle tämä keskustele, mutta eipä haittaa. Vanhoja lautoja itseltäni löytyy näiden mainittujen IBM lankkujen lisäksi n. 20 kpl muilta valmistajilta myös.