Vanhan raudan päivittäminen (prosessori i5-4460)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
Voisko tuo vaikuttaa, jos saa "4 kanavaan" muistit 4x8GB? Kuroo ainakin jonkun verran DDR4 muistien nopeuseroo kiinni. Sitten en tiedä huomaako käyttäjä massiivisia eroja.
Ei noissa kuluttajaprosessoreissa ole kuin kaksi muistikanavaa.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Juu. Toi E5-1231 v3 saapu joku päivä sitten. Tilasin Aliexpressiltä, ihan kokeilu mielessä. pari päivää yli kuukausi meni. täältä myyntipalstalta olis saanut samaan hintaan varmaan muutamassa päivässä. Tuli muovikoteloon pakattuna, kuplamuoviin käärittynä ja kuplamuovisessa kirjekuoressa. kaikki ok.

kokoonpano oli i5-4460 prossu (vanha), Gigabyten mobo GA-H81M-HD3 rev. 2, hyperx 8GB (2x4GB) ddr3 1600, Sapphiren RX 580 nitro (+), 550W peruna ja kingstonen A400 SSD n220 gigaa. win 10 pro.

Sit cynebenchiin. Sain prossun käsiin ja asennettiin. Käytössä ihan intelin perus prosessori cooleri (core) malli, kuparisella keskiöllä (max 2100 rpm). Xenoneilla taitaa olla omat "hiukka paremmat" coolerit, niitä nyt ei ollut käsillä. ekan testin aikana tahnan levityksen jälkeen Cynebench tulos nousi +-1200 -> +-1640. Turbo ei lyö päälle, sama juttu kuin i5-4460, muuten softissa ja peleissä turbo kyllä lyö päälle. Merkittävää oli et ensimmäisen testin löin poikki, koska lämpö nousi 108 asteeseen, coolerista alko kuulua whinea hiukan, ei kuitenkaan throttlannut. Prossun uudelleen asennus ja lämpötahnat (koolerin pyöree kuparinen osa ei peitä koko Prossun kantta) ajoin cynebenchin R20 läpi ja HWMonitorin mukaan lämpö käväs n. 104 asteessa. Idle (vajaa 800mhz) lämmöt oli lähempänä 40 astetta kuin 30 astetta. Annettiin pari päivää olla ja asettua. Nyt cynebenchissä lämpö voi kävästä 100 astetta ja idle on 28-32 asteen luokkaa (kodin lämpö 21 astetta) tuuletin pyörii täysillä 75 asteessa (2100+ rpm).Positiivista: Whine ei enää vaivaa. enempää on turha testata. Vanhan prossun kello 3200 ja turbo 3400 4 corea ja thrediä TDP 84 astetta. e3-1231 v3 perus kello 3400 ja turbo 3800 4 corea ja 8 thrediä TDP 80 astetta.

Nykypäivänä porukat suosiolla laittaa kilon kevytmetallia ja noctuaa kylkeen, niin tällästa ongelmaa ei välttämättä tule. Mun johtopäätöksiä on et ns core i3.i5.i7 jne tuulettimet ei välttämättä toimi xenonin kanssa. isot pojat kertonu et ne ei ole ihan samnlaisia vaikka ulkonäkö olis sama. intelin tuulettimet on kiinni emossa muoviklipsujen avulla ja ne muuttuu venyy vääntyy joka irrotuksessa, vaikka kuinka huomaamattomasti, niin kuitenkin (7 vuotta ollut elektroniikka-kokoonpanossa). Taitaa olla aika kertakäyttösiä tuuletin/jäähdytin ratkasuja, tämäkin on vasta toisessa kokoonpanossa. ihan vaan tiedoksi, et suosiolla cooleri kauppaan prossupäivityksen yhteydessä. voi tietty olla et on hiuksenhienoja eroja prossun paksuudessa ja siks jää hiukan enemmän rakoo tahnan täytettäväksi. Prosessori on kuitenkin ns soldered eli tietääkseni juotettu. ei tuu tarpeeks painetta prossun päälle.

Mun pelaamat muutamat pelit tuskin ketään kiinnostaa, nykypäivänä. Benchmarkkeja en oo tehny kauheesti eikä oo vertailukohtaa vanhaan prossuun. Peleistä ja käytöstä hiukan. Näyttö on 1080p 60hz sietävä (1K). muutama esimerkki: Metro 2033 redux, dying light 2, state of decay 2, xcom 2. + dlc:t. rx580 on joissain tapauksissa 100 % korvilla, mutten tiedä onko se varsinainen pullonkaula vai vaan ominaisuus. asetukset on korkeella yleensä high tai jopa ultra. Metrossa on jotkin asetukset mediumina. oli peli sit capatty 60 fps (olikse vertical sync asetus) tai ei, varsinaista repeilyä jne ei tapahdu. lämmöt on tosiaan jossain 50-60 välillä ja jollain corella mennä hetkeksi yli 60. en muista että prossu olis noissa peleissä yli 50% käyttöasteella ollut. Mikäli on, on sit yks tai kaks prossua kävässyt jostain syystä. Tällä näytöllä pelannu metroa (full) varmuuskopioinnin aikana, eikä hirveesti yskinyt. jotkut 144-240 hz näytöt voi tulla sit harkintaan joskus tulevaisuudessa (mikä tietty mun kokoonpanoa vois jopa nopeuttaa tai pelikokemusta parantaa huomattavastikkin). Näyttönä on joku 40" philipsi ja se sopii mulle kun teen itseopiskelua jne saa mahtumaan muistiinpanot ja softat vierekkäin (joku 100 herziä ei kyll haittais).

Lopuksi:

1. prossulämmöt hiukka huolettaa. saa halpis kohtuu cooleriratkasuja ehdottaa. Oisko sillä alphacoolilla jotain edukasta mallia.

2. Niille jotka on miettinyt, mutteioo kehdannut kysyä, pomppaako prosessori kun sen kulma edellä tipauttaa socettiin. kyllse hiukan niinku, mutt ei kuitenkaan. Motivaatiosanoja tulee kyllä päästettyä.

3. Järkevät ihmiset menee AMD-kauppaan ja niin varmaan minäkin tulevaisuudessa. Tää kokoonpano on hiukan niinku rakennettu retro sleepperimielessä pojan kanssa. en kauheesti lähe muuttaan. thredejä hiukan tuli lisää ja pääsee luppoajalla virtuaalikoneita tutkiin. softaa ja hardwarea opiskeleen, pikusessa kaavassa verkkoja rakentaan. vanhoihin läppäreihin linuxit. vanhoista raudoista rakentaan serverikin (vaikka AMD), vaikkei ehkä järkevää jne. Pyöriikö uusin peli ei ehkä oo ykkösjuttu.

kauheen hyviä kommentteja/kirjotuksia ollu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
muuut tuommosen e5-2689 xenonin kaverina 4:ssä slotissa ddr3 muistit.
Xeoneita on E5-sarja ja E3-sarja. Sinulla on kirjoituksestasi huolimatta E3, eikä se E5:ksi muutu , vaikka kuinka kikkailet nimen kanssa..

E5 on LGA2011-kannoille ja E3 on LGA115x..
E5 on neljä muistikanavaa ja E3 on kaksi.
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Minulla on varakoneessa sama prossu ja noctuan NH14 joku. Intelin ja Amd:n perus jäähy ei oikein riitä kuin surffailuun. Varakone on laskenut muutaman viikon noita koronaviruksia ja lämmöt on jossakin 50C:n kieppeillä. Tosin kaikki kellotukset on pois päältä.
Nro 2:en en sano mitään. Kaksi ~150€:n emoa tuhoanneena. Prossu kesti, emon pinnit eivät kestäneet vanhan jäähyn siirtoa. Minun käyttöön tuo Xeon riittäisi varsin hyvin, mutta varalta on 3900X. En pelaa, eikä nämä muutenkaan ole missään järkikäytössä.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Xeoneita on E5-sarja ja E3-sarja. Sinulla on kirjoituksestasi huolimatta E3, eikä se E5:ksi muutu , vaikka kuinka kikkailet nimen kanssa..

E5 on LGA2011-kannoille ja E3 on LGA115x..
E5 on neljä muistikanavaa ja E3 on kaksi.
juu anteeks. mut täss on muutamia kommentteja ja kirjotuksia toi jhalmu hankkimassa/hankkinut e5-2689 ja päivitelly muistimäärää ylöspäin. en sit tarkastellu sen emon slotteja. lopetan kikkailut heti. ihan ystävällinen kirjotus/kommentti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
juu anteeks. mut täss on muutamia kommentteja ja kirjotuksia toi jhalmu hankkimassa/hankkinut e5-2689 ja päivitelly muistimäärää ylöspäin. en sit tarkastellu sen emon slotteja. lopetan kikkailut heti. ihan ystävällinen kirjotus/kommentti.
En vaan ymmärtänyt, mitä koetit sanoa. Xeon on vain palvelinprosessorisarja, joka tukee virheenkorjaavaa muistia. Käytännössä Xeoneille löytyy jonkin tason i7-vastine ja E3:sten vastineet on sieltä kuluttajapuolelta, sinun Xeonisi lähin vastine on i7-4770. Se on ihan hyvä diili, jos pitää päivittää.

Nuo mallisarjat eroavat toisistaan hirveästi ja E5-2689 on kahdella ytimellä parempi kuin i7-3930K. Nuo on kuitenkin ihan eri alustoja.

Kai nuo E5:t hyötyy nelikanavaisesta muistista, mutta näin mutulla nopeammat muistit auttaa enemmän. En kyllä edelleenkään ymmärrä, että päivitetään i5-4xxx E5-prosessorilla, kun ei se edes käy samoihin emolevyihin! E3-12xx v3 istuu kauniisti samaan sockettiin ja toimii 95% emolevyistä. Pelaamista varten ostaisin ihan jotain muuta, kuin vanhan E5:n.

..ja oikeasti en ymmärtänyt, että viittasit viime sivun hankintoihin. Yritän myös olla sanomatta pahaa sanaa muiden jo ostetuista tuotteista, mutta tuossakin tapauksesta olisi ostanut minulta E5-2650v2:n, niin olisi mennyt paremmin ;)
Tietenkin edelleen, pelaamiseen nuo ei ole parhaita valintoja. Se oli vaan kuukausi sitten halvin ja kätevin tapa hankkia Intelin 8c/16t.

--

Tuommoinen auttaisi lämpöihin:

Kuparisydän on vaan markkinointikikka ja ei se läheskään aina riitä. Pointtina kuitenkin, että Xeoneita suositellaan täällä sen takia, että niiden kanssa tuommoisen vanhan ruoskan päivitys maksaa ~50€ , joka on tämän ikäiselle raudalle kohtuusumma.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
En vaan ymmärtänyt, mitä koetit sanoa. Xeon on vain palvelinprosessorisarja, joka tukee virheenkorjaavaa muistia. Käytännössä Xeoneille löytyy jonkin tason i7-vastine ja E3:sten vastineet on sieltä kuluttajapuolelta, sinun Xeonisi lähin vastine on i7-4770. Se on ihan hyvä diili, jos pitää päivittää.

Nuo mallisarjat eroavat toisistaan hirveästi ja E5-2689 on kahdella ytimellä parempi kuin i7-3930K. Nuo on kuitenkin ihan eri alustoja.

Kai nuo E5:t hyötyy nelikanavaisesta muistista, mutta näin mutulla nopeammat muistit auttaa enemmän. En kyllä edelleenkään ymmärrä, että päivitetään i5-4xxx E5-prosessorilla, kun ei se edes käy samoihin emolevyihin! E3-12xx v3 istuu kauniisti samaan sockettiin ja toimii 95% emolevyistä. Pelaamista varten ostaisin ihan jotain muuta, kuin vanhan E5:n.

..ja oikeasti en ymmärtänyt, että viittasit viime sivun hankintoihin. Yritän myös olla sanomatta pahaa sanaa muiden jo ostetuista tuotteista, mutta tuossakin tapauksesta olisi ostanut minulta E5-2650v2:n, niin olisi mennyt paremmin ;)
Tietenkin edelleen, pelaamiseen nuo ei ole parhaita valintoja. Se oli vaan kuukausi sitten halvin ja kätevin tapa hankkia Intelin 8c/16t.

--

Tuommoinen auttaisi lämpöihin:

Kuparisydän on vaan markkinointikikka ja ei se läheskään aina riitä. Pointtina kuitenkin, että Xeoneita suositellaan täällä sen takia, että niiden kanssa tuommoisen vanhan ruoskan päivitys maksaa ~50€ , joka on tämän ikäiselle raudalle kohtuusumma.
Juu. Mä en osaa kieltä ja noi tarinat hiukan rönsyilee sivuilta toiselle. termit mitkä jää korvan taakse tulee sit lähinnä lontoon kielestä (youtube jne). Mä aattelin et mun kokoonpanoon ja tällä H81 piirisarjalla toi e3-1231 v3 olis aika hyvä. "nopeempiakin" prossuja olis ollut, mut, ehkä toi sopivin. paremmat prossut haluais parempaa piirisarjaa varmaan (parempaa slottia ja teknologiaa jne). mä laitan vielä ton maksimi muistin 16GB tähän ja virtualikoneita (ehkä vaan yhtä) voi pyöritellä, linuxia voi mennä 2:kin. opettelemaan pääsee kuitenkin. Toi oli hyvä cooleri-ratkasu. Yks ongelma on et mulla on tommonen atx koppa mut niinku tosi vanha. fujitsu/siemens scaleo T ja se on niinkun kapeempi (laihempi), Tällä hetkellä mitannu epämääräsesti et 154 mm (korkea?) jäähdytys ratkasu vois sopii. uudestaan mittaa oikeen prosessorista voi tulla joku milli lisää, mut tuleekohan nuo lämpöputken päät kyljestä läpi (perusmallit on pitkälti 155 mm merkatulla korkeudella). toi unohtu mainita vinkkaajille. pitääköhän siihen laittaa "päältä" puhaltava tai reiät kylkeen lämpöputkien päille tai skooppi. tosiaan hyvä vaihtoehto ja 4 reikänen/pinninen liitin. Mun täytyy hakee, mut ainut tae jonkinlaiselle laadulle on tuttu nimi joltain saitilta tai netistä. vieraat nimet aiheuttaa epävarmuutta. Valmiit ratkasut ja kopat jne on liika helppoja. Osasyy, miksi tuli koneeseen ssd, oli se että näytön ohjain vei 3,5" kehikoilta tilan (en oo katunut). jos jotain tulee mieleen kerro toki?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 089
Juu. Mä en osaa kieltä ja noi tarinat hiukan rönsyilee sivuilta toiselle. termit mitkä jää korvan taakse tulee sit lähinnä lontoon kielestä (youtube jne). Mä aattelin et mun kokoonpanoon ja tällä H81 piirisarjalla toi e3-1231 v3 olis aika hyvä. "nopeempiakin" prossuja olis ollut, mut, ehkä toi sopivin. paremmat prossut haluais parempaa piirisarjaa varmaan (parempaa slottia ja teknologiaa jne). mä laitan vielä ton maksimi muistin 16GB tähän ja virtualikoneita (ehkä vaan yhtä) voi pyöritellä, linuxia voi mennä 2:kin. opettelemaan pääsee kuitenkin. Toi oli hyvä cooleri-ratkasu. Yks ongelma on et mulla on tommonen atx koppa mut niinku tosi vanha. fujitsu/siemens scaleo T ja se on niinkun kapeempi (laihempi), Tällä hetkellä mitannu epämääräsesti et 154 mm (korkea?) jäähdytys ratkasu vois sopii. uudestaan mittaa oikeen prosessorista voi tulla joku milli lisää, mut tuleekohan nuo lämpöputken päät kyljestä läpi (perusmallit on pitkälti 155 mm merkatulla korkeudella). toi unohtu mainita vinkkaajille. pitääköhän siihen laittaa "päältä" puhaltava tai reiät kylkeen lämpöputkien päille tai skooppi. tosiaan hyvä vaihtoehto ja 4 reikänen/pinninen liitin. Mun täytyy hakee, mut ainut tae jonkinlaiselle laadulle on tuttu nimi joltain saitilta tai netistä. vieraat nimet aiheuttaa epävarmuutta. Valmiit ratkasut ja kopat jne on liika helppoja. Osasyy, miksi tuli koneeseen ssd, oli se että näytön ohjain vei 3,5" kehikoilta tilan (en oo katunut). jos jotain tulee mieleen kerro toki?
Tämä on matalempi malli:
On kuitenkin lämpöputket. Myös tämä, mutta on pari euroa kalliimpi ja ei välttämättä yhtään parempi:
Kumpaakaan ei ole varastossa.

Kannattaa vaan se päivitysbudjetti pitää kohtuullisena, ettei vahingossa tule ostettua vanhaa rautaa uuden hinnalla. Jos kopan lähtee uusimaan, se on 33€ ja sitten taas liikaa rahaa on mennyt.

Ihan vertailuna, 3100/3300X ja A520 ja 16GB RAM voi lähteä 250-300€ - ja näinollen on maksimi, mitä käytettyihin osiin kannattaa pistää.

--

Olen vahvasti sitä mieltä, että kohtuupäivitykset vanhaan rautaan kannattaa, mutta kannattaa pistää itselleen rajat, ennenkuin on käyttänyt puolet uuden koneen hinnasta päivityksiin. Siksi nyt en välttämättä ole Xeon E5:n hankkimisen puolella, vaikka minullakin on niitä 3. Peleissä voi ostaa tuollaisen 3100:n, 3300X:n tai tulevan Intel i3:n ja ne voittaa peleissä, vaikka ytimiä olisikin puolet vähemmän.

Vaikka satasen budjetilla saa tuon xeon e3:n ja jäähyn ja ehkä jopa pienen SSD:n (käytettynä).

--

Tämä tosiaan vain oma mielipide ja en vaan tykkää siitä, että vanhaa kokoonpanoa ylihinnalla päivitetään. Käytetty rauta ei saisi maksaa enemmän kuin uusi. Nyt vähän ikävästi sanottuna, tuo on nyt 2020 low endin tasolla, eli vastaa noin 100-150€ uutena saatavia prosessoreita. Ei se huono ole, mutta joo - kehitys kehittyy..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Yks ongelma on et mulla on tommonen atx koppa mut niinku tosi vanha. fujitsu/siemens scaleo T ja se on niinkun kapeempi (laihempi)
Kyllä mä lähtisin jo heti vaihtamaan koppaa aluksi kun ihan hyviä koppia tuohon verrattuna saa 30-40€ luokassa (tai mikä vaan atx-kotelo on parempi kuin tuollainen oem kotelo). Ja @hsalonen on tossa jo neuvonut paljon. Uutta suorituskykyistä rautaa saa uutenakin niin halvalla jo että en menisi rahojani vanhaan intel (xeon)rautaan laittamaan. Kerää sen vaiks 200€ niin sillä saa jo käytettynä 1.st/2.nd gen ryzenin (70-80€ r5 1600) ja emon (halppis B350 50€) ja 16GB muistia (50-60€)helposti ja kopankin jo sillä rahaa jos löytää hyvät diilit. Ja se RX580 kiittäisi siitä. Ja varmasti ne vm. kokeilut toimisi nopeemmin.
Noista sun vanhoista kamoista kuitenkin sais sen ehkä 70-80€ (prosu,emo, muistit)

Joo mut tää oli mun 2 senttiä tähän hommaan.

Edit. Ja en ymmärrä miks ketään jaksaa noita intelin vakiojäähyjä ees testi mielessä käyttää. Kyllä täytyy olla pihi ihminen että sitä jaksaisi kuunnella kun 20€ hintaan saa jo mielen rauhan. Ja noi ryzeneitten mukana tulevat vakio jäähyt on kuitenkin jo eri luokkaa, tosin itse en ole kuin sen kerran asentanut intelin vakiojäähyn koneeseeni i7-870 aikaan ja heti seuraavana päivänä lähti parempi jäähy ostoon. Ja viikon oli amd:n vakio jäähy r5 1600 prosussa kun odottelin AM4 kittiä nykyiselle jäähylle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Onko se jäähdytin asennettu ihan oikein? Sopivan vähän lämpötahnaa ja tasainen paine? Ei ne xeonit yhtään enempää lämpene kuin i7 vastinparit.

Itse pariin myyntikoneeseen laittanut tämän kun ylikelloitus ei ole ollut tarkoituksena -> Alpine 12

Koko eroa johonkin i5 mukana tulleeseen jäähyyn.
IMG_20200325_184138__01.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
109
Kyllä mulla lämmöt nousi muutamalla asteella kun xeoniin vaihdoin i5:sta, vaikka TDP on xeonissa alhaisempi (alhaisempi koska siinä ei ole näyttistä tuomassa lisälämpökuormaa), mutta kyllähän tuo i5 vakiojäähy pitäis xeoniin riittää, ei niissä niin paljoa eroa ole. Joku häikkä siellä on. Joku tuossa mainitsi että voisiko vakiocoolerin ne muoviset hilkkeet väsyä jotenkin ja siksi ei tulisi kunnollista kontaktia, tuo kuulostaisi maalaisjärkeen ihan mahdolliselta.
Mulla käytössä tämä (Raijintek Aidos Heatpipe CPU-jäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AM2(+)/AM3(+)/FM1/FM2 - 21,90€), ja 4570 i5 oli max 57astetta, nyt xeon e3-1241 on käynyt yli 60:ssä. Mullakin koppana kapea/pieni OEM kotelo niin tuo mahtuu hyvin. Varmasti kaikki noi n.20€ pienet tornimalliset jäähdyttimet ajaa asiansa paljon paremmin kuin vakio.

PS. ei mullakaan cinebench:ssä mennyt turbo päälle, ei tunne kovin hyvin ohjelmaa, mutta lienee ominaista...? Lämmöt kävi 63c:ssä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Juu taas tullut hyvin kirjotusta. Kyll on hyvää porukkaa täällä. Ihan kaikki ojennusta myöten otetaan kiitollisena vastaan. Vähän taas perusteluja mun itseppäisyydelle. Tää on jossain aikasemmin selvitelty. Yks joulu Poika tarvi uutta rautaa, siit ex-vaimon kaa neuvoteltiin. iskä sit paino joulun alla 12 päivästä työviikkoo pari kuukautta. massi kuntoon. saatiin budjetti kasaan ja kun poika on pelimiehiä (monella tasolla, isäänsä tullu), halus kylkeen sit 144hertsiä silmäniloa. sitä sit metsästään pienillä vasteajoilla (latenssit kuntoon) löyty vaan 24 tuumanen, hiukan vielä kermankuorintahinnottelulla. pojalla i7-7700k, 1070 TI vai olikose 1080 TI kuitenkin, powerit oli hyvillä käyttöasteilla oisko ollu 800 W korvilla muistia tarpeeksi jne. iskä köyhty. sitku poika oikas hiukan emon hinnoissa (ei varmaan paljo halvempaa emoa löytyny mistään) ja pisti budjettia pelipuolelle, iskällä meni käsi housun taskuun ja siellä sit puristu nyrkkiin hiukan.

Sit poika rupes jankkaan et iskä sull on se korkee vanha kotelo, tehään siitä semmonen sleepperi niinku. se sit kesän korvilla tuli tehtyä. Mukava nähä ku poika oli oikeen valmistellu ja vaivaa nähny etukäteen et kaikki oli valmiina. väkivaltaa joutu käyttään et sai romppeet sisälle. peruna psuksi i5-4460 prossuksi hyperx:ää 8gb, ssd, ku ei ollut enää kovalevypaikkaa (poikaa sen hdd rupes harmittaan, sitä kehuttiin ettei taas joudu maksaan). Näihin aikoihin käytin tommosta tais olla yks core jotain 1 ghertsiä + prossu ja varmaan 1 giga muistia läppäri. (se varmaan oli poikaa säälittäny).

tästä sit lopputuloksena hiukan dramatisoituna mulla on varmaan reilusti yli tuhannen euron järjestelmä. 20v fujitsu siemens kopassa (ei voi olla huono koppa kun 2 konsernia ollu rakentamassa sitä) (hieno, hopeinen. harva enää tekee) on muuten mätsäävä näppäimistökin extra selailunäppäimillä. peruna, nykyään 1231v3 prossu 8 gigaa jota vois kyll nostaa, rx580. 2 dvd asemaa jotka tarvis 30 egee et sais ide liitännät adapteroitua sata portteihin. etupaneelissa on muutama erikokonen korttipaikka odottamassa rasbian tehtailua. kaikki tommonen tarttis jyräyttää käyntiin ja toimintaan. Tää on tämmönen projekti. ihan hauska tämmöses valmispakettimaailmassa hiukan painii. ei oo huippu, varmasti low endiä joku kymppi palaa vielä rahaa. toivottavasti jonkun muistit lähtee päivityksen alta edukkaasti jne. joutuukko itämaan alille soittaan. seki päästy kokeileen kuukausi meni mut prossu tuli. kumminkin hiukan thredejä on nyt paremmin millä mällätä.

- kyll toi mun kokoonpano varmaan kaikesta huolimatta on ihan ok projekti. ehkä mulle pienen kulutuksen voi antaa anteeksi. Aika hyvä balanssi tos on. eikä se niinku mun käyttöympäristössä töki. teilt siihen apua ja järkee tullut, mun rimpuilusta huolimatta
- AMD kaverit on täysin oikeessa. Mä haluun AMD:n mut oisko se sit oma projektinsa. Eikä tää olis vanhan raudan päivittämistä jos uudehkon edukkaan AMD paketin olis rakentanu. Menis thredi rikki.
- sit tietty minkälaista serveri-pohjaa oon miettiny, en tiä uskallako siitä ees mainita. Joku voi tulla kylään.

Hyvää rupattelua ollu.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Tämä on matalempi malli:
On kuitenkin lämpöputket. Myös tämä, mutta on pari euroa kalliimpi ja ei välttämättä yhtään parempi:
Kumpaakaan ei ole varastossa.

Kannattaa vaan se päivitysbudjetti pitää kohtuullisena, ettei vahingossa tule ostettua vanhaa rautaa uuden hinnalla. Jos kopan lähtee uusimaan, se on 33€ ja sitten taas liikaa rahaa on mennyt.

Ihan vertailuna, 3100/3300X ja A520 ja 16GB RAM voi lähteä 250-300€ - ja näinollen on maksimi, mitä käytettyihin osiin kannattaa pistää.

--

Olen vahvasti sitä mieltä, että kohtuupäivitykset vanhaan rautaan kannattaa, mutta kannattaa pistää itselleen rajat, ennenkuin on käyttänyt puolet uuden koneen hinnasta päivityksiin. Siksi nyt en välttämättä ole Xeon E5:n hankkimisen puolella, vaikka minullakin on niitä 3. Peleissä voi ostaa tuollaisen 3100:n, 3300X:n tai tulevan Intel i3:n ja ne voittaa peleissä, vaikka ytimiä olisikin puolet vähemmän.

Vaikka satasen budjetilla saa tuon xeon e3:n ja jäähyn ja ehkä jopa pienen SSD:n (käytettynä).

--

Tämä tosiaan vain oma mielipide ja en vaan tykkää siitä, että vanhaa kokoonpanoa ylihinnalla päivitetään. Käytetty rauta ei saisi maksaa enemmän kuin uusi. Nyt vähän ikävästi sanottuna, tuo on nyt 2020 low endin tasolla, eli vastaa noin 100-150€ uutena saatavia prosessoreita. Ei se huono ole, mutta joo - kehitys kehittyy..
Juu. kyllä joku summa vielä menee. jos sais jonku vanhat muistit edukkasti. prossutuuletin menee hiukan niinku budjetin virhemarginaaliin. Toi Silentiumpc spartan, jotenkin nousee esiin. siihen taidan iskee vaikka joutus hetken odottaan. hyvää tietoa. kiitos.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Minulla on varakoneessa sama prossu ja noctuan NH14 joku. Intelin ja Amd:n perus jäähy ei oikein riitä kuin surffailuun. Varakone on laskenut muutaman viikon noita koronaviruksia ja lämmöt on jossakin 50C:n kieppeillä. Tosin kaikki kellotukset on pois päältä.
Nro 2:en en sano mitään. Kaksi ~150€:n emoa tuhoanneena. Prossu kesti, emon pinnit eivät kestäneet vanhan jäähyn siirtoa. Minun käyttöön tuo Xeon riittäisi varsin hyvin, mutta varalta on 3900X. En pelaa, eikä nämä muutenkaan ole missään järkikäytössä.
Tommonen koronan home foldaaminen (jota säkin varmaan tarkotat) ollu kyll mielessä. sit jääny, mut vois iltaseksi laittaa ruksuttaan tuskin se lämpöjä ihan karkuun päästää. kyll mä tällä kokoonpanolla aika kivasti pääsen eteenpäin. ei tää silleen kuitenkaan töki. kokeilin vanhalla prossula allcore turbotusta, mut oli jotenki turha. 200 mhz sai enemmän "tehoo" prossut huiteli täysillä parin prosentin kuormilla. turhauduin. Päätin et tällä prossulla e3 1231 v3 kokeilen all core turboo vaikka joutus biossii tweekkaa jne, muuuutttt enpä taida mun elämykset ei taida siitä kuitenkaan parantuu. Mun mielestä turbo tulee kivasti mukaan kun resursseja tarvii.

kattelin tolla jimmsin sivuilla tommosta huomattavasti korkeempaa intelin omaa "päivitys tuuletinta" sille luvattiin 65W TDP. Vanha prossu oli 84W ja tää xeoni 80W TDP. ei varmaan peruscooleri oo ainakaan parempi. Alitehosia jo tehtaalta. riittää varmaan tonne perusjuttuihin ok. Kuorman kans hiukka voi olla tekemistä.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Kyllä mä lähtisin jo heti vaihtamaan koppaa aluksi kun ihan hyviä koppia tuohon verrattuna saa 30-40€ luokassa (tai mikä vaan atx-kotelo on parempi kuin tuollainen oem kotelo). Ja @hsalonen on tossa jo neuvonut paljon. Uutta suorituskykyistä rautaa saa uutenakin niin halvalla jo että en menisi rahojani vanhaan intel (xeon)rautaan laittamaan. Kerää sen vaiks 200€ niin sillä saa jo käytettynä 1.st/2.nd gen ryzenin (70-80€ r5 1600) ja emon (halppis B350 50€) ja 16GB muistia (50-60€)helposti ja kopankin jo sillä rahaa jos löytää hyvät diilit. Ja se RX580 kiittäisi siitä. Ja varmasti ne vm. kokeilut toimisi nopeemmin.
Noista sun vanhoista kamoista kuitenkin sais sen ehkä 70-80€ (prosu,emo, muistit)

Joo mut tää oli mun 2 senttiä tähän hommaan.

Edit. Ja en ymmärrä miks ketään jaksaa noita intelin vakiojäähyjä ees testi mielessä käyttää. Kyllä täytyy olla pihi ihminen että sitä jaksaisi kuunnella kun 20€ hintaan saa jo mielen rauhan. Ja noi ryzeneitten mukana tulevat vakio jäähyt on kuitenkin jo eri luokkaa, tosin itse en ole kuin sen kerran asentanut intelin vakiojäähyn koneeseeni i7-870 aikaan ja heti seuraavana päivänä lähti parempi jäähy ostoon. Ja viikon oli amd:n vakio jäähy r5 1600 prosussa kun odottelin AM4 kittiä nykyiselle jäähylle.
Totta töräyttelet kyllä. Tää koppa juttu ja rakentelu on tämmönen pikku rojekti. Käytetään noita palikoita mitä on käsillä. toi tuuletin oli vaan ainut käsillä oleva ja se vähä feilas. mä asun hiukka perähikiällä ja tietskikka kaupaan on matkaa (ylihinottelusta kärsii isomman perähikiän kauppa). Menee sit käytännös tilaukseen ja sitä pikkasen joutuu odotteleen. Tilaukseen kyll meneeki. tommosta logistiikkaa.
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
109
Kyllä tuon i5 vakio jäähyn (PCG 2013D) Pitäis olla tyypitetty 95w TDP... Intel ilmoittaa 72c astetta maksimilämmöksi näille prosessoreille.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Kyllä tuon i5 vakio jäähyn (PCG 2013D) Pitäis olla tyypitetty 95w TDP... Intel ilmoittaa 72c astetta maksimilämmöksi näille prosessoreille.
Juu tuo oli intelin vakiotuuletin mitä katoin. onkohan jimmsin pojat laittanu omat merkinnät, vai oisko tarvikemallit hepposempia. mulla toi i5-4460 alussa oli muutaman asteen mun mielipidettä korkeemmalla lämmöllä idlessäki. huippu oli varmaaan yli 80 astetta cynabenchissä. sit putsasin "ritilät" tarkaan joka raosta ja tuulettimen siivet. idle lämmöt tipahti tonne 30 asteen korville ja hiukan allekkin. ei ihan enää 80 astetta menny rikki. Toisaalta kuinka tarkkoja kaikki anturitkin sit on. Pistin tosiaan igpunkin pois päältä biosissa. Päivitellään tuo cooleri.

toi xeoni on sit eri luokassa. idlelämmöt on kyll paremmin kurissa. cynebenchi saa kyll lämmöt ylös. 75 asteessa kooleri pyörii jo täysillä.
 
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
45
Onko se jäähdytin asennettu ihan oikein? Sopivan vähän lämpötahnaa ja tasainen paine? Ei ne xeonit yhtään enempää lämpene kuin i7 vastinparit.

Itse pariin myyntikoneeseen laittanut tämän kun ylikelloitus ei ole ollut tarkoituksena -> Alpine 12

Koko eroa johonkin i5 mukana tulleeseen jäähyyn.
Juu tuota oon miettiny. ensimmäisellä kerralla oli hiukan painimista, reiät hukassa. mut tukevasti joka nurkasta kiinni. uus irrotus ja tahnat oli kosketuspinnoille levinny nätisti ja tasasesti. ei kuitenkaan pursunnut pahasti tai epätasasesti yli. toinen kiinnitys meni mallikkasti kaikki napsut napsuteltiin tarkalleen oikeessa asennossa. Tota cooleria on pari kertaa irroteltu ja asenneltu. Voisko jotain muutosta olla rei'issä tai napsuissa. toi xeoni on juotettua mallia, niin voiskko olla jotain kuperuutta tai koveruutta minimaalisen pientä korkeuseroo. Toisen lämpötahnan levityksen jälkeen ajelin ilman testejä pari päivää ja 9-10 astetta tipahti huippulämmöt. sataseen haluu cynebenchissä mennä. Tarvisko laittaa kuitenkin enempi tahnaa et enemmän pursuis kuitenkin. En määkään usko et kävis kuumempana toi prossu. jäähytys yskii. Uutta cooleria saadaan kohta hakuseen, sit nähään oliko sittenkin miehessä vika. Lämmöt ei nyt normikäytössä karkaa kuitenkaan hirveesti rasituksessa 60 yli.

taidan edetä tuolla hsalosen ehdottamalla silentiumpc spartanilla. haluisin kyll tommosen Alpinen hyllyyn. jotenkin hyvät specsit varsinki tohon hintaan.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 118
2 dvd asemaa jotka tarvis 30 egee et sais ide liitännät adapteroitua sata portteihin.
Miksi ihmeessä? Ostat käytettynä sata-väylän DVD-asemat hinta n. 10 € kappale ja voit käyttää niitä myöhemmin tulevissa kokoonpanoissa ja jättää nuo ide- DVD-asemat vaikka johonkin retro-projektiin.
noi ide DVD asemat ehkä saa myytyä n. 5€/kpl.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Joo itse kyllä koin tarvitsevani uuden kopan kun entinen on toi Elite 130 mini-itx. Sellaisen kopan jolla pärjää sitten kenties vielä yhden päivityskirerroksen. Mun Xeon+mobo+muistit -kombo tuli maksamaan 177$ tosin ei ole vielä tulleet perille. Ehkä olisi voinut vielä tutkia oisko ollut vielä parempaa vaihtoehtoa, mutta menee nyt noin. Onhan mobossa jopa usb-3 :). Joku kiva Snowmanin coolerikin tulossa. No mutta näillä mennään.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
538
(hieman?) aiheeseen liittyen, ite kun tykkään välillä pelata emulaattoreilla niin rpcs3 suorituskyky ainakin subjektiivisesti harppas ihan eri sfääriin kun vaihoin haswellin i5:stä i7:n . demons souls pyörii lähes kokoajan 60fps smuutisti kun aiemmin tuntu pätkivän pahasti 30fps:lläkin. hyvä päivitys sikäli kun vaihto maksoi sen 15€, 55 euroa menetystä uudesta prossusta ja 40e tienestiä vanhan myymisestä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
844
Käytetääs tätä ketjua hyväks. Nykynen prossu on 4670. Mihinkä jengi täällä suosittelis päivittämään? 4770K/4790K lienis se helpoin, kun emolevy tukee kyllä kellottamista ja mulla on valmiiks Noctuakin (tosin matala malli, koppa melko ahdas). Eli jotain lisätehoa kellotuksella on odotettavissa, mutta tuskin mitään 4,5GHz lukemia.

Joku 50e i7:sta ois aika no-brainer, mut tosiaan hinnat tuppaa oleen siel satasen paikkeilla. Pyynnit ainakin. Nyt koneessa 1070, mut loppuvuodesta voi olla et joutuu tekeen kaverin kans kaupat 2080:sta.

Budjettihan on siis luokkaa "minimi".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 767
Käytetääs tätä ketjua hyväks. Nykynen prossu on 4670. Mihinkä jengi täällä suosittelis päivittämään? 4770K/4790K lienis se helpoin, kun emolevy tukee kyllä kellottamista ja mulla on valmiiks Noctuakin (tosin matala malli, koppa melko ahdas). Eli jotain lisätehoa kellotuksella on odotettavissa, mutta tuskin mitään 4,5GHz lukemia.

Joku 50e i7:sta ois aika no-brainer, mut tosiaan hinnat tuppaa oleen siel satasen paikkeilla. Pyynnit ainakin. Nyt koneessa 1070, mut loppuvuodesta voi olla et joutuu tekeen kaverin kans kaupat 2080:sta.

Budjettihan on siis luokkaa "minimi".
Halvin päivitys kyllä on tuo 4770k/4790k, päivitin itsekkin 4670k:sta 4770k:n, olen ollut tyytyväinen päivitykseen, witcher 3:ssa lähti fps dropit kokonaan pois i7:lla. Alustan vaihto taas nostaa hintaa reilusti, kun pitää muisteista lähtien laittaa kaikki uusiksi, eli tämä oli kyllä hyvä välipäivitys millä pärjää taas.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Käytetääs tätä ketjua hyväks. Nykynen prossu on 4670. Mihinkä jengi täällä suosittelis päivittämään? 4770K/4790K lienis se helpoin, kun emolevy tukee kyllä kellottamista ja mulla on valmiiks Noctuakin (tosin matala malli, koppa melko ahdas). Eli jotain lisätehoa kellotuksella on odotettavissa, mutta tuskin mitään 4,5GHz lukemia.

Joku 50e i7:sta ois aika no-brainer, mut tosiaan hinnat tuppaa oleen siel satasen paikkeilla. Pyynnit ainakin. Nyt koneessa 1070, mut loppuvuodesta voi olla et joutuu tekeen kaverin kans kaupat 2080:sta.

Budjettihan on siis luokkaa "minimi".
Aika moni muu on samassa tilanteessa, että koneessa on Haswell i5 sisällä ja pitäisi päivittää konetta halvalla. Tämä nostaa kysyntää ja sitä kautta hintaa.

Kannattaa jo miettiä olisiko Ryzen 3 3100 + halpa emolevy + muistit loppujen lopuksi juurikaan kalliimpi kun myyt vanhat pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
538
Käytetääs tätä ketjua hyväks. Nykynen prossu on 4670. Mihinkä jengi täällä suosittelis päivittämään? 4770K/4790K lienis se helpoin, kun emolevy tukee kyllä kellottamista ja mulla on valmiiks Noctuakin (tosin matala malli, koppa melko ahdas). Eli jotain lisätehoa kellotuksella on odotettavissa, mutta tuskin mitään 4,5GHz lukemia.

Joku 50e i7:sta ois aika no-brainer, mut tosiaan hinnat tuppaa oleen siel satasen paikkeilla. Pyynnit ainakin. Nyt koneessa 1070, mut loppuvuodesta voi olla et joutuu tekeen kaverin kans kaupat 2080:sta.

Budjettihan on siis luokkaa "minimi".
jonkun i7:aa vastaavan xeonin sais ehkä 50 eurolla. 4770k/4790k ei näytä lähtevän alle satasella ja joskus pyydetään reilusti ylikin ja ainakin omaa järkeä vastaan sotii maksaa 7 vuotta vanhasta prossusta sellaista hintaa. xeonista puuttuu toki kellotus.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 767
jonkun i7:aa vastaavan xeonin sais ehkä 50 eurolla. 4770k/4790k ei näytä lähtevän alle satasella ja joskus pyydetään reilusti ylikin ja ainakin omaa järkeä vastaan sotii maksaa 7 vuotta vanhasta prossusta sellaista hintaa. xeonista puuttuu toki kellotus.
Itse köyhdyin i7 päivityksessä tasan 50€, i7 makso 100€ posteineen ja i5:sta sain 50€ takasi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
844
jonkun i7:aa vastaavan xeonin sais ehkä 50 eurolla. 4770k/4790k ei näytä lähtevän alle satasella ja joskus pyydetään reilusti ylikin ja ainakin omaa järkeä vastaan sotii maksaa 7 vuotta vanhasta prossusta sellaista hintaa. xeonista puuttuu toki kellotus.
Ei kait se ikä vaan se teho? Pitänee laittaa excelit tulille ja vertailla hintoja käytettyihin uudempiin i7-paketteihin ja Ryzenin 2-3-sarjalaisiin.
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
109
Minäkin 15€ välirahalla 4570->xeoniin (4770 vastaava).
Geforce 2080 on kyllä mun mielestä ihan liikaa milletahansa Haswellille. 1070 lienee aika sopiva. Eli jos 2080iin meinaa päivittää niin sitten myös koko muu alustakin samalla...
Ei taida ryzen 3100 olla sen nopeampi kuin 4790K,
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Minäkin 15€ välirahalla 4570->xeoniin (4770 vastaava).
Geforce 2080 on kyllä mun mielestä ihan liikaa milletahansa Haswellille. 1070 lienee aika sopiva. Eli jos 2080iin meinaa päivittää niin sitten myös koko muu alustakin samalla...
Ei taida ryzen 3100 olla sen nopeampi kuin 4790K,
Riippuu mitä pelaa. RX 5700 XT kellotettuna sopii hyvin kellotetun 4790k kaveriksi eikä RTX 2080 ole paljoa nopeampi, vakiona aika samoissa.
Edit: Toki kapasiteettia jää käyttämättä mutta pelikokemus ei huononisi vaikka 2080 Ti olisi kaverina. Lisää karkkia vaan ruudulle. Päivittää loput sitten kun tarvitsee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
109
No eihän se siitä tietenkään huonommaksi muutu, mutta jäähän siitä paljon 2080:n potentiaalista käyttämättä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
844
Ite pelailen juurikin 1440-resolla. 2080 tuo selvästi lisätehoa vrt 1070, ja pitää sit seuraavaks katsoa että kumpi on tehokkaampi uusi prossu + 2080 vai haswell + 30xx-sarjalainen tai vastaava AMD. 60z näytöllä vetelen kuitenkin nyt ja tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Ite pelailen juurikin 1440-resolla. 2080 tuo selvästi lisätehoa vrt 1070, ja pitää sit seuraavaks katsoa että kumpi on tehokkaampi uusi prossu + 2080 vai haswell + 30xx-sarjalainen tai vastaava AMD. 60z näytöllä vetelen kuitenkin nyt ja tulevaisuudessa.
Jos on i7 4/8 haswelli niin se vielä kohtuullisesti jaksaa erityisesti 1440p/4k jos on 4/4 niin päivitystä kannattaa harkita ja katsoa sopivan hintainen diili jostain
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
556
Jos on i7 4/8 haswelli niin se vielä kohtuullisesti jaksaa erityisesti 1440p/4k jos on 4/4 niin päivitystä kannattaa harkita ja katsoa sopivan hintainen diili jostain
Kylläpä se näin taitaa olla. Itellä kans vielä pelikoneissa 8/16 ivy ja 6/12 haswelli, molemmat 4,5ghz kelloilla. Hyvin jaksavat vielä tuolla 1440p/4k resolla pelejä pyöritellä 2080ti:n ja 1080ti:n kanssa. Mitä nyt jossain vanhemmissa peleissä saattaa vähä dippailla jos vaan yhtä ydintä hyödyntää, mut uudemmat pelit on toiminu vallan mainiosti :tup: melko hinnoissaan kyllä näyttää olevan (vieläkin) nuo 4/8 haswellit...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 027
Viestejä
4 189 455
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom