vanhan M.2 SSD OS-levy partitioita ei voi poistaa

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Iskin tuossa läppärin vanhan Samsung 960 Pro 512 GB OEM -levyn pöytäkoneeseen kiinni emon M.2 #2 -liittimeen. Jostain syystä Levynhallinta antoi poistaa levyltä vain OS-partition, muttei muita. Tarkoitus tehdä levystä nopea varastolevy yhdellä 100% partitiolla. Ehdotuksia miten nuo partitiot saisi pois?

Kuva:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 885
Kokeilepas tyhjentää tuo levy Diskpartilla seuraavasti:

Avaa Komentorivi Järjetelmänvalvojana ja anna seuraavat komennot:
diskpart
list disk (Etsi listalta tuo tyhjennettävä levy. Ole tarkkana tämän kanssa)
select disk # (# kohdalle äsken etsitty levy)
clean

Ja jos haluat yhden ison osion niin kirjoita vielä perään:
create partition primary
format fs=NTFS quick

Asemakirjaimen saat asetettua samalla seuraavasti:
assign letter=# (# tilalle haluttu vapaa kirjain)
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Just olin kirjoittamassa vastaavaa ohjetta kuin @Desgorr tosin, sillä erolla, että olisin neuvonut poistamaan partitionin kerrallaan, mutta Desgorrin ohje on parempi kun sillä lähtee kaikki levyn partitiot kerralla pois.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Minä käytän tällaisissa tilanteissa ilmaista Minitool Partition Wizardia.
Turhaa bloatwarea koneelle, kun Windowssin omilla työkaluilla hoituu noi perusjutut ongelmitta.

Jotain kloonausta varten, tai muuta vähän vaativampaa hommaa varten pitää ottaa kolmannenosapuolen softat käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 939
Turhaa bloatwarea koneelle, kun Windowssin omilla työkaluilla hoituu noi perusjutut ongelmitta.
Samaa mietin, mitä edellinen kirjoittaja tuo esille. Olen aina ihmetellyt sitä, kun ongelmiin tarjotaan kolmannen osapuolen ohjelmia, jotka pitäisi ladata ja asentaa yhtä käyttökertaa varten, sitä vastaan, että Windowsin omilla työkaluilla, jotka ovat heti käytettävissä.

Kertokaa tyhmälle, miksi pitäisi hakea tähänkin tapaukseen verkosta joku ohjelma, kun Windowsin diskpart hoitaa homman hetkessä, ilman mitä ylimääräisiä latauksia ja asennuksia.

Johtuuko siitä, että noiden ehdottelijat eivät tunne käyttöjärjestelmän omia käskyjä ja toimintoja?
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Samaa mietin, mitä edellinen kirjoittaja tuo esille. Olen aina ihmetellyt sitä, kun ongelmiin tarjotaan kolmannen osapuolen ohjelmia, jotka pitäisi ladata ja asentaa yhtä käyttökertaa varten, sitä vastaan, että Windowsin omilla työkaluilla, jotka ovat heti käytettävissä.

Kertokaa tyhmälle, miksi pitäisi hakea tähänkin tapaukseen verkosta joku ohjelma, kun Windowsin diskpart hoitaa homman hetkessä, ilman mitä ylimääräisiä latauksia ja asennuksia.

Johtuuko siitä, että noiden ehdottelijat eivät tunne käyttöjärjestelmän omia käskyjä ja toimintoja?
En minä jaksa enää käyttää Diskpartin tyylisiä komentorivityökaluja (robocopyä lukuun ottamatta). Toki joskus olen joutunut muuttamaan diskpartilla MBR-levyjä GPT:ksi.
Diskpartin kanssa kun saa olla tarkkana, ettei joku partitio jää suljetuksi, ja jonkun kerran olen väärää levyäkin onnitunut operoimaan.
Enkä ole Windowsin omalla levynhallinnalla aina saanut kaikkea tarpeellista toteutettua.

Mutta onhan se hienoa, jos joku osaa komentorivityökaluja käyttää vaikka silmät ummessa, niin voi kuittailla helppokäyttöisiä työkaluja suosivia senioreita eri keskustelupalstoilla.
:tup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Komentorivi on varmasti hyvä, mutta kerran piti sulauttaa juureen partitio, jotta Win 10 pystyisi päivittämään, ja sain sen sitten jollain partitio-ohjelmalla tehtyä aika helposti.
Jos osaisi tehdä komentorivillä niin kai se olisi ollut helppo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 939
Vähän OT:a vielä.
Voin itse seniorina kertoa, että meille DOS-aikakauden tietokoneen seniorikäyttäjille ei komentorivin käytön pitäisi tuoda vaikeuksia. DOS-käyttöjärjestelmässä lähes kaikki säätely ja virittely suoritettiin komentoriviltä, vaikka silloinkin oli jo erilaisia apuohjelmia saatavilla.

Jotta asia DOS-kauden käyttäjille ei olisi liian helppo, on DOS-komennot osin muuttuneet graafisten käyttöjärjestelmien, Windows 2000 ja XP:n myötä, esim. entinen levytyökalukomento F-Disk on muuttunut kehittyneemmäksi Diskpart levytyökaluksi.

Monille seniorikäyttäjille on tietokoneen käyttö alkanut vasta graafisella aikakaudella, siiloin komentorivin käyttö on varmaan melko vieras asia heille.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Vähän OT:a vielä.
Voin itse seniorina kertoa, että meille DOS-aikakauden tietokoneen seniorikäyttäjille ei komentorivin käytön pitäisi tuoda vaikeuksia. DOS-käyttöjärjestelmässä lähes kaikki säätely ja virittely suoritettiin komentoriviltä, vaikka silloinkin oli jo erilaisia apuohjelmia saatavilla.

Jotta asia DOS-kauden käyttäjille ei olisi liian helppo, on DOS-komennot osin muuttuneet graafisten käyttöjärjestelmien, Windows 2000 ja XP:n myötä, esim. entinen levytyökalukomento F-Disk on muuttunut kehittyneemmäksi Diskpart levytyökaluksi.

Monille seniorikäyttäjille on tietokoneen käyttö alkanut vasta graafisella aikakaudella, siiloin komentorivin käyttö on varmaan melko vieras asia heille.
Minä aloitin PC-urani, kun kotiimme ostettiin (myyjän mukaan suomen ensimmäinen kotikäyttöön tullut) IBM PC vuonna 1983.
Komentorivitulkkia on tullut käytettyä aivan riittävästi.
Toimintakuntoinen kone lisälaitteineen (CGA-näyttö, printteri) on muuten edelleen halussani.
Pelejäkin on: MS Flight simulator, Sierra Helicopter simulator, King's Quest -sarja jne.
En ole tosin viime vuosina (vuosikymmeninä) pelannut noita.
:geek:
1623482395099.png

1623482670361.png

1623482476394.png
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Kokeilepas tyhjentää tuo levy Diskpartilla seuraavasti:

Avaa Komentorivi Järjetelmänvalvojana ja anna seuraavat komennot:
diskpart
list disk (Etsi listalta tuo tyhjennettävä levy. Ole tarkkana tämän kanssa)
select disk # (# kohdalle äsken etsitty levy)
clean

Ja jos haluat yhden ison osion niin kirjoita vielä perään:
create partition primary
format fs=NTFS quick

Asemakirjaimen saat asetettua samalla seuraavasti:
assign letter=# (# tilalle haluttu vapaa kirjain)
Kiitos. :thumbsup: :coffee: :smile: Nopeasti ja helposti hoitui.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
509
Graafisissa työkaluissa on houkuttelevaa se, että niitä on yleensä mahdollista oppia käyttämään "räpeltämällä" jos on yhtään hajua siitä mitä suurin piirtein haluaa saada aikaan. Haittapuolena on se, että jos niiden käyttöä pitää neuvoa aivan alkutekijöistä asti, tai jokin asia on oleellista tehdä tarkalleen neuvottavalla tavalla eikä vain sinne päin, saattaa neuvojen tueksi joskus tarvita kuvakaappauksen tai jopa videopätkän.

Komentorivipohjaisissa työkaluissa taas on mahdollista tietää ja kertoa suoraan tarkat komennot jotka pitää antaa - ja jos neuvojen vastaanottaja pystyy ne jäljentämään komentokehotteeseen, neuvojen antaja voi luottaa että lopputuloksena tapahtuu juuri sitä mitä haluttiinkin. Lisäksi mahdolliseti virheilmoitukset tai muut komennon antamat palautteet on mahdollista kopioida leikkaa/liimaa tekniikalla tai vaikka käsin kopioimalla esim. tänne viestiketjuun, jolloin neuvojen antaja pysyy paremmin tilanteen tasalla.

Lisäksi komentorivikomennot ovat yleensä samat, oli käyttöjärjestelmän kieliversio sitten mikä tahansa. Myöskään väri- tai jopa umpisokeus ei ole este: olen ymmärtänyt että komentorivipohjainen käyttöliittymä taipuu graafista paremmin pistekirjoitusnäytön tai puhesyntetisaattorin kanssa käytettäväksi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 285
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom