Kuten jo sanottu 24/7 pakuelämä pohjoismaissa voi olla aika haasteellista toteuttaa varsinkin jos idea on mennä normipakulla. Ennenkuin tuollaista lähtee toteuttamaan kannattaa miettiä kaikki vähän tarkemmin valmiiksi esim. juuri lämmitys ja suihku+wc sun muut. Eikä vaan niin, että kyllä mä sitten jossain uimahallilla käyn ja huoltiksilla paskalla. Kun on tottunut noihin ja moniin perusasioihin niin joku paskapaikan jokapäiväinen metsästäminen voi olla aika kuluttavaa.
Jep. Soveltuu joka tapauksessa lähinnä ns. terässuolille jotka vääntävät kellontarkasti kilon jöötin joka päivä tai kaksikiloisen 48 tunnin välein. Osa ihmisistä joutuu välillä aika lyhyelläkin varoitusajalla lähtemään paskalle ja mahdollisesti useitakin kertoja päivässä. Terässuolille voi tulla yllätyksenä, etten tässä puhu edes mistään varsinaisista suolistosairauksista. Aika ankeaa se on joutua sissipaskomaan johonkin puskaan yöpymispaikkaa vasta katsoessa.
En usko, että monella noita on puukotettu kamniinaa varten. En tiedä onko oikeasti fiksuin ratkaisu vs. esim. diesellämmppäri tai kaasu.
En usko, että on varsinaisesti fiksuin ratkaisu ellei nauti puiden kanssa värkkäämisestä. Öljylämmitys on paljon puulämmitystä parempi talvikelpoisessa matkailuautossa samoista syistä kuin talossakin. Polttopuu on tietenkin halvempaa, jos se on halvempaa. Ihan pystymetsästä(heh) kenelle tahansa ilman toimivia järjestelyjä se ei ole halpaa. Mielestäni asuntoautossa neliöt ja kilot ovat niin kallisarvoisia ettei puulämmitys ole mikään säästö vaan pelkkää saituutta, jos sen motiivina on taloudellisuus. Lisäksi minua ärsyttää joka kerta muutenkin, kun joku kaupunkilainen savuttaa takkansa hiukkaspäästöillä kotiini. Ei ole mikään oletus, että kamiinaa osaisi käyttää fiksusti. Optimaalinen käyttöhän pienessä tilassa vaatisi kuitenkin joko isoa vesivaraajaa tai kitupolttoa, joka taas ei ole yhteensopiva ajatus vähäpäästöisyyden kanssa. Lisäksi se häkämyrkytyksen riski kasvaa entisestään toiseen potenssiin, kun joku tampio lähtee vähän kituuttelemaan.
Oikeasti talvilämmin ja aktiivisesti käytössä oleva koppi kuluttaa paljon, joten lämmityssäiliöön luonnollisesti pöötä eikä mitään täysverollista moottoridieseliä. Jos ei ole jatkuvasti tien päällä ja oikeasti asuukin talossa(tai kaveri auttaa), voi olla jopa mahdollista järjestää niin ettei sitä pöötä tarvitse edes aina ostaa huoltikselta vaan pääsee käyttämään lämmitysasiakkaan hintaan tilattua tonnitavaraa.
Rahaa tollanenkin elämä syö varsinkin jos oikeasti reissaa. Paku taitaa viedä kyllä vähemmän kun meidän auto. Tyhjään tankkiin kun uppoaa se 100€ niin eipä tuo ihan halpaa lystiä ole 11l/100km keskikulutuksella ja kaikki muut kulut päälle.
Tuubi on täynnä #vanlife kamaa ja 95% hehkuttaa kuinka mukavaa se on. On siellä muutamia videoita missä käydään läpi, että ei se ihan oikeasti ole ihan sitä miltä näyttää.
Voin kuvitella, että jatkuva pakussa tai edes isossa ylellisessä motorhomessa asuminen on lähinnä ankeaa normaaliin vaatimattomaan asuinhuoneistoon verrattuna. Jos on tarkoitus elää halvalla vrt. vaikka vuokrakotiin, niin sitten puhutaan jo todella ankeasta spurgutierin pakuyöpymisestä. Mieluummin hankin halvan paskan vuokrakämpän(tai jopa 20k euron omistusrotankolon) jostain pikkutaajamasta 60 kilometrin päässä kaupungista, jossa pitäisi tehdä töitä, rottailla tai muuten vaikuttaa, ja halvan paskan auton, jolla käyn siellä kaupungissa. En usko, että pakueläminen voisi tulla sitä halvemmaksi.