Van life

DerBesserwisser

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
101
Kuinkas moni asustaa pakettiautossa? Amerikassa on todella suosittua off-grid van living.

Jos ostaisi pakettiauton ja modaisi sen asumiseen kelpaavaksi. Ja kiertelisi pitkin maita(Norja/Ruotsi alkuun) ja mantuja harrastamassa maastopyöräilyä eeppisillä treileillä. Vaikka 2 vuotta. Nuori kundi olen, ei vaimoo riesana. Eli 2 pyörää mukaan ja niiden kamppeet. Aurinkopaneelit katolle.

Voittaa kyllä jonkun 100 neliön 500 000€ koirankopin lyhennyshelvetin Helsingin keskustassa.

Mutta mistä rahat touhuun. Instagrammiin/johonkin kuvia maksua vastaa? Jotain pientähän siellä voi läppärillä touhuta. Mihin postit tulevat, kun ei ole vakituista osoitetta? Koska silloinhan sinusta tulee nomadi.

 
Vaikka ajatus on varmasti ihan kaunis ja tuo tuottaisi elämyksiä, niin minä kyllä mielummin nukun yöni pehmeässä sängyssä, käyn suihkussa ja kokkaan ruokani kotona enkä jossain mahdollisella taukopaikalla.
 
Kai tossa joo rahaa säästää, mutta sitten voikin kysyä että mihin ihmeeseen säästää? Kiva asua sillan alla ja ihailla pankkitilin saldoa? Eli en nyt asumisesta ihan kauheasti lähtisi tinkimään välttämättä pidemmän päälle ainakaan.
 
Itse olen ihan hyväpalkkaisessa työssä ja asun todella edullisesti, 200 e kk. Laitan kaikki tulot osakkeisiin. Voin sitten 50 v nauttia elämästä.
 
Sikäli kun olet silloin hengissä ja terve. Lämmittäähän se perillisiä tietty jos jotain sattuu
 
Tehdastekoiset retkeilyautot on jo keksitty aikoja sitten niin ei tarvitse itse ruveta rakentelemaan. Nykyaikaisissa on lähes kaikki samat mukaavuudet kuin perus omakotitalossakin. On pehmeät ja hyvät vuoteet, lämmitys, lämminvesi ja suihkumahdollisuus, wc, keittiö ym kaikki perus härpäkeet ja lisänä mahdollisuus muuttaa aina kun joku rupeaa vituttamaan. 4 rengasta alla niin asuu vaikka toisen viikon työpaikan pihassa ja toisen pohjois-suomessa ;)
 
Joo, kyllähän tuollaisella nuuka kaveri lähtisi pariksi viikoksi Norjaa kiertämään kun helppo ja halpa yösija, eikä tarvii stressata löytyykö hotellia, mutta ei tuossa viitsisi asua pidempään vakituiseen.

Jenkeissä noita parkkipaikka karavaanareita on tietyillä alueilla paljonkin, kuten esim. Bay Area jossa tähtitieteelliset vuokrat, oliko se minimissään jotain $4000 per kk jokin pikkuinen varastokomero johon mahtuu sänky, ja vuokrat vain nousee. Omaksi ostaminen vaatiikin jo yli 1M$ mistä tahansa rotankolosta.
 
En nyt itse.. Mutta tunnen tapauksen joka asuu vähän missä sattuu, lähinnä etelän lämmössä talvisin. Välillä pakussa, välillä hostelleissa, leireissä, rannalla, ihan missä vaan. Noin se on mennyt vuosia, kesällä suomeen takaisin käymään.

Itse jos tuollaiseen edes jollain asteella, niin kunnon matkailuauto mukavuuksilla. Voisi olla vanha bussi, kunhan tekniikka ja puitteet kunnossa. Toki maksaa, mutta nämähän on vain valintoja, kuka mitenkin. Nyt ei pystyisi, eikä kiinnostaisi olla ties missä.
 
Sen takia pakettiauto eikä asuntoauto, että se ei herättäisi niin paljon huomiota. Stealth mode. Kukaan ei itseasiassa tiedä asuuko pakettiautossa joku vai ei. Ihan normipakun näköinen. Lisäksi asuntoautoissa on vessat, suihkut yms. Jolloin siitä kotterosta tulee valtavan kokoinen. Ajettelin että omassa olisi ihan vaan peti sisällä, ruuanlaittovermeet ja 2 maastopyörää varastoituna. Minimalistinen. Teltassa ulkona nukkuminen ei kiinnosta.

Maastopyöräily on lähellä sydäntä joten koluaisin kaikki polut mitä kartoista löytyy. Ei siis tylsää tulisi olemaan, koska pyöräilisin koko ajan.

Halpaa on. Mutta kyllähän tämäkin yllättävästi maksaa. Bensat, auton osat, pyörän osat, ruuat näistä kertyy yllättävän paljon kuluja. Eikä tuossa muuta pysty tekemään kuin ottamaan videoita/kuvia paikoista ja myydä niitä? Tämä tulovirta ei kuulosta kovinkaan hyvältä.
 
Skidinä meillä oli Chevyn paku rakennettu matkailukäytttöön, joka kesä pariksi kuukaudeksi kiertämään eurooppaa. Oli ihan hauskaa ja pääsi näkemään paljon paikkoja, mutta yleensä vikat pari viikkoa alkoi jo vähän kyrpimään =)
 
Suomen talvessa voi matkailuauton lämmityskustannukset olla varmaan melkoiset. Saattaa muutenkin olla vähän orpo olo 30 asteen pakkasella.

Ellei sitten aja jonnekin Kannelmäen Prisman parkkihalliin talveksi (avoinna 24h)? Mitenköhän ne suhtautuisi asiaan... Ehkä niiden kanssa voisi tehdä ihan virallisen diilin, ottaisivat koko jutun positiivisen markkinoinnin kannalta.

Ympärivuotisessa matkailuauto-asumisessa lienee järkeä lähinnä siinä tapauksessa, että ajaa talveksi johonkin etelään... Muutenkin hommassa on enemmän järkeä jossain kivemmassa ilmastossa kuin täällä. Kuten esimerkiksi juuri jenkkilässä.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan ameriikassa autossa asuminen on suurimmassa osassa tapauksissa ihan pakon sanelemaa. Siellä tietty sähköt ja wc on monessa kaupungissa järjestetty ihan asialle omistetuilla parkkialueilla. Suomessa kyllä talvi luo rajoitteet moiseen. Kesällä miksi ei. Leirintä alueita on, jos tarttee, muitakin korvaavia vaihtoehtoja varmaan on. WC, vesi, hygienia vaatii hieman suunnittelua. Eipä sillä, jos tulon lähdettä ei ole, niin realismi lyö siinä vaiheessa naamalle.

Itte on tullu kateltua noita minitalo juttuja mitä nyt löytää vaikka juutuubista. Niistä varmaan löytyy ihan hyviä ja mielenkiintoisia ratkaisumalleja paku asumisongelmiin. Tullu vähän suunniteltua miten toteuttaisi traktorin peräkärriin "mini mökin" rauhallisille kesäisille kalareissuille/syksyisille metsästys reissuille ( wanha aihio löytyy, traktorin peräkärrin runko, joka on tehty jostain paloiltellusta wanhan kuorma-auton peräosasta). Toki mielellään ei tingi mukavuuksista (sähkö, lämmin vesi, jokin kompostoiva tms. käymälä), niin hintalappu voi olla vähän liian suuri. Kaipa sitä haaveita pitää kuitenkin olla.
 
Kuten jo sanottu 24/7 pakuelämä pohjoismaissa voi olla aika haasteellista toteuttaa varsinkin jos idea on mennä normipakulla. Ennenkuin tuollaista lähtee toteuttamaan kannattaa miettiä kaikki vähän tarkemmin valmiiksi esim. juuri lämmitys ja suihku+wc sun muut. Eikä vaan niin, että kyllä mä sitten jossain uimahallilla käyn ja huoltiksilla paskalla. Kun on tottunut noihin ja moniin perusasioihin niin joku paskapaikan jokapäiväinen metsästäminen voi olla aika kuluttavaa.

Käydään matkailuautoilemassa ja onhan tuo ihan jees välillä, mutta 24/7 ei kiitos. Toki homma vähän eri kun 2+2 combo. Nyt viikonloppuna ´puska´parkissa taidettiin nähdä tämä:


En usko, että monella noita on puukotettu kamniinaa varten. En tiedä onko oikeasti fiksuin ratkaisu vs. esim. diesellämmppäri tai kaasu.

Rahaa tollanenkin elämä syö varsinkin jos oikeasti reissaa. Paku taitaa viedä kyllä vähemmän kun meidän auto. Tyhjään tankkiin kun uppoaa se 100€ niin eipä tuo ihan halpaa lystiä ole 11l/100km keskikulutuksella ja kaikki muut kulut päälle.

Tuubi on täynnä #vanlife kamaa ja 95% hehkuttaa kuinka mukavaa se on. On siellä muutamia videoita missä käydään läpi, että ei se ihan oikeasti ole ihan sitä miltä näyttää.

Sterotypiat voi olla jotain tälläistä:



Ja todellisuus sitten jotain ihan muuta.
 
Itsellä löytyy retkeilyautoksi rekisteröity ihan perus VW Caravelle 2002 ja aika pienellä modilla siitä saisi ihan asuttavan menopelin. Ilman vessaa ja suihkua tosin. Valmiiksi nukkumatila, pöytä, lämmitys (Eberi) jne. Toinen akku asumista varten vain siihen ja releen kautta lataus auton ollessa käynnissä tai roikan nokassa. Ei sillä että aikoisin tuohon muuttaa, mutta jos askeettinen elämäntyyli viehättäisi niin ei se mitään älyttömiä investointeja vaatisi.

Aihetta sivuten, tuossa erään maastopyöräilijän viritys vanhasta tölkistä:
 
Joo noi tuubin vanlife videot on vähän vitsi. Koira mukana kaikissa + kaikki on ihanaa.

Oma vanlife olisi lähinnä maastopyöräilyä, kunnes rahat loppuu. En muuta kuin nukkuisi pakussa. Turvallisempaa vertaa telttailuun.

Halpa pienikulutuksinen paku. Pieni modaus että pystyy nukkumaan ja 2 pyörää kyytiin. Sikahalpaa verrattuna maastopyöriin. Mutta ajoneuvoverot + vakuutukset + katsastus + bensat + varaosat. Niistä kertyy se 1€ / km.

Tarkoitus ei ole siis mennä Lidlin pihaan parkkiin, syödä nuudeleita ja käydä paskalla puskissa.
 
Oma vanlife olisi lähinnä maastopyöräilyä, kunnes rahat loppuu. En muuta kuin nukkuisi pakussa. Turvallisempaa vertaa telttailuun.

En oikein ymmärrä miten tämän on verrannollinen vaihtoehto '100 neliön 500 000€ koirankopin lyhennyshelvetiille Helsingin keskustassa'. Toinen on vuosikymmeniä kestävä asunnon hankinta, toinen joitain kuukausia (?) kestävä harrasteprojekti joka tehdään minimibudjetilla.
 
Techin oma SingleTrack Sampler on syntymässä. :D Ihan mielenkiintoista tuollainen olisi jonkin aikaa. Kantsii sitten oikeasti panostaa siihen nukkumisjärjestelyyn ja lämpöön. Kukaan ei pysy täysjärkisenä jos yöllä on paku kylmä ja kostea. Tollanen metallikerros kun ei sitä lämpöä oikein pidä sisällä. Sitten tarttet sinne myös hyvän tuuletuksen ettei hengitysilma tiivisty pinnoille. Varsinkin jos tulee paljon fillaroitua niin uni ja sen laatu on entistä tärkeämpää.

Luulisi jos saa sopivan peruslämmön pidettyä pakkasen puolellakin vaikka 10:ssä asteessa ja ilma on kuivaa/vaihtuu niin loput hoitaa kunnon makuupussi ja alusta.
 
No 2 vuotta ajattelin. Ei se nyt niin lyhyt aika ole. Lukio ja armeija on suoritettu alta pois. Ennen yliopistoa haaveilin koluta kaikki trailit läpi mitä löytyy Ruotsi/Norja/Suomi. Siihen menee aikaa mitä menee.

Toki jossain pakussa datailessa saattaisi kasetti hajota. Mutta itselle maastopyöräily on se juttu.
 
abdf742b75a61c8723c2564d17005f26_full.jpg


Vaikuttaa juuri tällaiselta gypsy camp -meiningiltä. En käännä käsitettä suomeksi, koska silloin voi tulla kutsu poliisikuulusteluun rasismisyytösten saattelemana. Kaipa tuo kiertolaiselämä joillekin seurueille toisaalta sopii.

EDIT: Kuva on peräisin tuolta: Gypsy Camp at Night audio atmosphere , siellä on myös jännä mikseri, jolla voi ihmetellä leirin äänimaailmaa...
 
Kannattaa ottaa sitten huomioon, että varmaan jossain vaiheessa tulee kunnon pannut ja kaasujalka on pois pelistä pari kuukautta. Tai jos jotain muuta sattuu mikä estää liikkumisen tai pitää hoidatuttaa itseä jossain. Mut kaipa näitä "kulkureita" on ja ei ole ollut suuria ongelmia. Onko kaveria, voi olla aika yksinäistä loppupeleissä koluta maastoja ja tai tappaa aikaa kun ei pääse ajamaan? Muutenhan tuo kuulostaa positiiviselta kokemukselta.
 
No 2 vuotta ajattelin. Ei se nyt niin lyhyt aika ole. Lukio ja armeija on suoritettu alta pois. Ennen yliopistoa haaveilin koluta kaikki trailit läpi mitä löytyy Ruotsi/Norja/Suomi. Siihen menee aikaa mitä menee.

Toki jossain pakussa datailessa saattaisi kasetti hajota. Mutta itselle maastopyöräily on se juttu.

Jos oikeasti meinaat heivata kämpän ja asua siellä pakussa 24/7 maastopyöräillen 2v niin miten olet tuon peseytymisen miettinyt?

Itse ainakin kun käyn parin tunnin lenkin heittämässä metsässä niin olen hiestä läpimärkä. Suihkuun on pakko päästä puhumattakaan vaatteiden pyykkaamisesta.

Kesällä kun oltiin autolla yötä helvetin järvellä niin siellä joku läskeilijä käytti as.autoa tukikohtana. Siinä sentään on suihku ja jos ei läträä vedellä niin riittää joksikin aikaa. Toki kesällä peseytyy vaikka järvessä. Nyrkkipyykkikin varmaan onnistuu? Haasteet tulee sitten ilmojen kylmetessä vähän joka rintamalla.

Ihanne varmaan olisin mennä muuttolintujen mukana etelään.

e: Joo hattua nostan kyllä aiheen puolesta.

Itselläkin oli haaveissa lähteä pohjoiseen nyt syyslomalla ja pistää pyörä taakse. Tuli kuitenkin työjuttuja ja muuta paskaa niin tuskin tulee lähdettyä mihinkään. Jossain vaiheessa ajattelin kyllä lähteä pitemmälle reissulle ihan yksin fillaroimaan. Tässä tapauksessa se pitkä reissu tarkoittaa jotain 2vk-1kk mikä on jo aika maksimi ja vähän ylikin työssäkäyvänä perheellisenä. Lomiakin on tullut kerättyä säästöön, mutta siitä voi olla emännän kanssa vähän eri näkemykset mihin niitä sopii hukata :).
 
Viimeksi muokattu:
Eikös nämä yleensä ole aina sellaisia missä oikeasti ollaan jossain sukulaisen/kaverin/muun pihalla? Siitä sitten pääsee suihkuun yms. Unohtamatta sosiaalistamediaa ja hästägejä.
 
Voisiko typerän vieraskielisen otsikon vaihtaa suomenkieliseksi kun kerran suomenkielisellä palstalla ollaan?
Luulin Van lifen olevan jokin kirja, tv-sarja tms.
 
Jenkkiautolehdistä noiden kuvia tuli, joskus 80 luvulla ihmeteltyä. Olihan siellä ihan mukavankin näköistä koppia, mutta ei se tosiaan pidempään asumiseen itsellekkään mitenkään sopisi.
Tässä eräs kotimainen tuore rakennusprojeki.
 
Itsekin olen tuollaisessa asumisesta haaveillut. Stadin vuokrat ovat törkeän kalliit, mutta suurin syy olisi hiljaisuus. En ole vielä rauhallista kerrostaloa löytänyt, vaikka muuttanut ainakin parin vuoden välein. Aina jonkin seinän takaa kuuluu mekastus. Motorhomen kun ajaa parkkiin jonnekkin keskelle metsää, niin en usko että naapurin Abdullah tulee sinne asti huutamaan heimoveljiensä kanssa kaiket yöt.

Mutta sitten ne huonot puolet. Tulet väsyneenä ja hikisenä myöhään illalla töistä kotia ja haluat suihkuun ja vaatteita pyykkäämään. On se niin helppoa oikeassa kodissa kun vesi ei hanasta lopu ja isken vain pyykkikoneen päälle ja sen ajan katson mukavasti telkkaria olohuoneessa. Kyllä siinä huumori loppuisi jos täytyisi lähteä aina ajamaan jonnekkin uimahalliin suihkuun ja maksullisiin pesuloihin jonottamaan pyykkäystä.
 
Joku wanhan kansan pulsaattoripesukone kulkisi hyvin messissä ja jäisi ainakin nyrkkien käyttäminen pois pyykkäyksestä, se vie niin vähän sähköäkin että sitä voi ajaa akkuun kytketyllä invertterillä. Kuivatusta nopeuttamaan on olemassa yhtä vanhoja ja yksinkertaisia päältä ladattavia pyykkilinkoja.

Veneitä, asuntoautoja ja -vaunuja tutkimalla selviää millä tavalla erilaiset ongelmat on niissä ratkaistu. Esim. kemiallisella wc:llä pystyy korvaamaan huoltsikan vessan tai pusikon etsimisen, pöydästä ja penkeistä tehdään sänky ettei tarvitse likaisella vetoisella lattialla nukkua jne.
 
Itsekin olen tuollaisessa asumisesta haaveillut. Stadin vuokrat ovat törkeän kalliit, mutta suurin syy olisi hiljaisuus. En ole vielä rauhallista kerrostaloa löytänyt, vaikka muuttanut ainakin parin vuoden välein. Aina jonkin seinän takaa kuuluu mekastus. Motorhomen kun ajaa parkkiin jonnekkin keskelle metsää, niin en usko että naapurin Abdullah tulee sinne asti huutamaan heimoveljiensä kanssa kaiket yöt.

Mutta sitten ne huonot puolet. Tulet väsyneenä ja hikisenä myöhään illalla töistä kotia ja haluat suihkuun ja vaatteita pyykkäämään. On se niin helppoa oikeassa kodissa kun vesi ei hanasta lopu ja isken vain pyykkikoneen päälle ja sen ajan katson mukavasti telkkaria olohuoneessa. Kyllä siinä huumori loppuisi jos täytyisi lähteä aina ajamaan jonnekkin uimahalliin suihkuun ja maksullisiin pesuloihin jonottamaan pyykkäystä.

Huomaa ettet ole asunut siellä keskellä metsää koskaan? Kyllä, siellä on hiljaista mutta kyllä sielläkin ääniä riittää, maalla kun on niin kesällä mopopojat ajelee metsäpolkuja ja kun ne lopettaa niin tulee enska ja crossi ukot jatkamaan, sitten mennään rallia metsäteillä takaveto sierralla ja talvella mennään sitten moottorikelkoilla ja voin sanoa että se se ääni kantaa sitten ihan helvetin kauas ja tuollaisessa motorhomessa kun se äänieristys on mitä on niin siinähän olet.
 
Voisiko typerän vieraskielisen otsikon vaihtaa suomenkieliseksi kun kerran suomenkielisellä palstalla ollaan?
Luulin Van lifen olevan jokin kirja, tv-sarja tms.

Kumma kun itse ymmärsin heti mistä on kyse? Ei otsikossa mun mielestä mitään vikaa ole.

Itse asiaan, pakettiautossa voisi kyllä ahtaus alkaa tuntumaan nopeasti ja jos isompaa hakee niin kustannukset? Toki joku vanha linja-auto minkä muuttais asumiseen kelpaavaksi voisi olla kohtuu kustannustehokas ratkaisu. Toki huoltaminen ja rakentaminen vaatii sitten isomman paikan ja työkalut.


Tavalliselta näyttävä bussi on sisältä kaikkea muuta – hullun karavaanarin matkailuautosta ei luksusta puutu

Tuossa jutussa oleva linja-auto nyt on iso kuin mikä, mutta pienemmästä saisi huomattavasti halvemman ratkaisun aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä isoon pakuun mahtuu kaiken elämiseen tarvittavan rakentamaan mutta kustannukset saattaa yllättää. Suomen leirintäalueet ovat melko kattavasti varusteltuja niin pyykkipäivät voi asustaa siellä, tosin tällöin voit varata helposti 20-40€/pv sisältäen sähköt sekä pyykkikoneen "vuokran". Ulkomailla en ole hommaa kokeillut mutta uskoisin Ruotsin ja Norjan olevan samalla viivalla ellei jopa edellä. Kannattaa vuokrata joku laite ja käydä kokeilemassa viikko korvessa että miltä maistuu ja mitä kaipaat. Maksaa äkkiä itsensä takaisin rakennusvaiheessa.
 
Pakuharrastaja täällä. Kunnioitettava päätös yrittää tehdä jotain erilaista elämällään, tuossa vaiheessa se on vielä toteutettavissa. Antaa varmasti erilaista näkökulmaa elämään jatkossa, ehkä jopa keksii mitä oikeasti elämältään haluaa.

Homma ei sovi "pakko päästä suihkuun" -prinsessoille. Monesta jutusta joutuu tinkimään, pakussa nyt ei vaan ole kaikkia kodin mukavuuksia saatavilla. Kaikkeen normaaliin touhuiluun kuten ruuanlaitto, peseytyminen ja lämpimänä pysyminen, menee moninkerroin aikaa normaaliasumiseen verrattuna. Helpotusta kaikkiin näihin on saatavilla, mutta se sitten maksaa: leirintäalueet, pesulat, ravintolat jne.

Todellisen haasteen muodostaa tietysti Pohjoismainen ilmasto; eristämättömällä pakulla voi mukavasti reissata suunnilleen toukokuusta syyskuuhun, ja silloinkin on hyvä makuupussi tarpeen. Kesäaikaa voi pidentää hieman hankkimalla Webaston tai muun lämmittimen, mutta lämmittäminen maksaa. Itse suuntaisin pakun keulan viimeistään syyskuun lopulla eteläiseen Eurooppaan: halvempaa, lämpimämpää, pesulat ei niin harvassa, maastopyöräreittejäkin varmasti tarjolla kiitettävä määrä.
 
Vanha linja auto on todella paska ratkaisu, jos meinaa liikkua jonnekin. Vie polttoainetta ~20l/100km. Kalliit osat ja hinauskulut, kun se jonnekin tienpäälle kuitenkin hajoaa. Eikä semmoisella ihan mihin tahansa voi parkkiin jäädä. Hyvä ratkaisu, jos on tontti mihin sen voi jättää pysyvästi sijoilleen.

Kuten sanoin tuossa lopussa että joku pienempi linja-auto olisi parempi, mutta eipä se iso pakukaan pyhällä hengellä liiku, toki onhan tuollaisessa korkeassa ja pitkässä pakussa varmasti tilaa tarpeeksi joskin menee aika millipeliksi jos vessa ja suihkun sinne meinaa änkeä.
 
Huomaa ettet ole asunut siellä keskellä metsää koskaan? Kyllä, siellä on hiljaista mutta kyllä sielläkin ääniä riittää, maalla kun on niin kesällä mopopojat ajelee metsäpolkuja ja kun ne lopettaa niin tulee enska ja crossi ukot jatkamaan, sitten mennään rallia metsäteillä takaveto sierralla ja talvella mennään sitten moottorikelkoilla ja voin sanoa että se se ääni kantaa sitten ihan helvetin kauas ja tuollaisessa motorhomessa kun se äänieristys on mitä on niin siinähän olet.

Lol. Kuulostaa just sellaisilta ongelmilta joista pääsee samantien kun nostaa kytkintä.
 
Lol. Kuulostaa just sellaisilta ongelmilta joista pääsee samantien kun nostaa kytkintä.

mää rentoutumassa autossa kamat levitettynä siihen edustalle ja jotain grillin tynkää tms. ja sitten pitäis kesken kaiken lähteä pois, todella kätevää:tup:
 
Kuten jo sanottu 24/7 pakuelämä pohjoismaissa voi olla aika haasteellista toteuttaa varsinkin jos idea on mennä normipakulla. Ennenkuin tuollaista lähtee toteuttamaan kannattaa miettiä kaikki vähän tarkemmin valmiiksi esim. juuri lämmitys ja suihku+wc sun muut. Eikä vaan niin, että kyllä mä sitten jossain uimahallilla käyn ja huoltiksilla paskalla. Kun on tottunut noihin ja moniin perusasioihin niin joku paskapaikan jokapäiväinen metsästäminen voi olla aika kuluttavaa.
Jep. Soveltuu joka tapauksessa lähinnä ns. terässuolille jotka vääntävät kellontarkasti kilon jöötin joka päivä tai kaksikiloisen 48 tunnin välein. Osa ihmisistä joutuu välillä aika lyhyelläkin varoitusajalla lähtemään paskalle ja mahdollisesti useitakin kertoja päivässä. Terässuolille voi tulla yllätyksenä, etten tässä puhu edes mistään varsinaisista suolistosairauksista. Aika ankeaa se on joutua sissipaskomaan johonkin puskaan yöpymispaikkaa vasta katsoessa.

En usko, että monella noita on puukotettu kamniinaa varten. En tiedä onko oikeasti fiksuin ratkaisu vs. esim. diesellämmppäri tai kaasu.
En usko, että on varsinaisesti fiksuin ratkaisu ellei nauti puiden kanssa värkkäämisestä. Öljylämmitys on paljon puulämmitystä parempi talvikelpoisessa matkailuautossa samoista syistä kuin talossakin. Polttopuu on tietenkin halvempaa, jos se on halvempaa. Ihan pystymetsästä(heh) kenelle tahansa ilman toimivia järjestelyjä se ei ole halpaa. Mielestäni asuntoautossa neliöt ja kilot ovat niin kallisarvoisia ettei puulämmitys ole mikään säästö vaan pelkkää saituutta, jos sen motiivina on taloudellisuus. Lisäksi minua ärsyttää joka kerta muutenkin, kun joku kaupunkilainen savuttaa takkansa hiukkaspäästöillä kotiini. Ei ole mikään oletus, että kamiinaa osaisi käyttää fiksusti. Optimaalinen käyttöhän pienessä tilassa vaatisi kuitenkin joko isoa vesivaraajaa tai kitupolttoa, joka taas ei ole yhteensopiva ajatus vähäpäästöisyyden kanssa. Lisäksi se häkämyrkytyksen riski kasvaa entisestään toiseen potenssiin, kun joku tampio lähtee vähän kituuttelemaan.

Oikeasti talvilämmin ja aktiivisesti käytössä oleva koppi kuluttaa paljon, joten lämmityssäiliöön luonnollisesti pöötä eikä mitään täysverollista moottoridieseliä. Jos ei ole jatkuvasti tien päällä ja oikeasti asuukin talossa(tai kaveri auttaa), voi olla jopa mahdollista järjestää niin ettei sitä pöötä tarvitse edes aina ostaa huoltikselta vaan pääsee käyttämään lämmitysasiakkaan hintaan tilattua tonnitavaraa.

Rahaa tollanenkin elämä syö varsinkin jos oikeasti reissaa. Paku taitaa viedä kyllä vähemmän kun meidän auto. Tyhjään tankkiin kun uppoaa se 100€ niin eipä tuo ihan halpaa lystiä ole 11l/100km keskikulutuksella ja kaikki muut kulut päälle.

Tuubi on täynnä #vanlife kamaa ja 95% hehkuttaa kuinka mukavaa se on. On siellä muutamia videoita missä käydään läpi, että ei se ihan oikeasti ole ihan sitä miltä näyttää.
Voin kuvitella, että jatkuva pakussa tai edes isossa ylellisessä motorhomessa asuminen on lähinnä ankeaa normaaliin vaatimattomaan asuinhuoneistoon verrattuna. Jos on tarkoitus elää halvalla vrt. vaikka vuokrakotiin, niin sitten puhutaan jo todella ankeasta spurgutierin pakuyöpymisestä. Mieluummin hankin halvan paskan vuokrakämpän(tai jopa 20k euron omistusrotankolon) jostain pikkutaajamasta 60 kilometrin päässä kaupungista, jossa pitäisi tehdä töitä, rottailla tai muuten vaikuttaa, ja halvan paskan auton, jolla käyn siellä kaupungissa. En usko, että pakueläminen voisi tulla sitä halvemmaksi.
 
Kumma kun itse ymmärsin heti mistä on kyse? Ei otsikossa mun mielestä mitään vikaa ole.
Kyllä minäkin ymmärsin, mutta en oleta samaa kaikilta lukijoilta.

Itse asiaan, pakettiautossa voisi kyllä ahtaus alkaa tuntumaan nopeasti ja jos isompaa hakee niin kustannukset? Toki joku vanha linja-auto minkä muuttais asumiseen kelpaavaksi voisi olla kohtuu kustannustehokas ratkaisu. Toki huoltaminen ja rakentaminen vaatii sitten isomman paikan ja työkalut.
Linja-autopohjainen ratkaisu on ensinnäkin niin laaja projekti, että onnistuu harvalta osaamisen ja muidenkin resurssien kuin rahan puolesta.

Toiseksi sitä kustannustehokkuutta saa siitä hakea, ellei verrata vastaavan kokoiseen uuteen luksusasuntoautoon jotta ollaan laskelmissa näennäisesti heti kuusinumeroinen summa voiton puolella. Pelkkä yksi uusi rengas hajonneen tilalle maksaa ihan helvetisti ja jos meinaa mennä samalla standardilla kuin normaalissa autossa ja ostaa kierroksen uusia(vaikka sitten osa pinnoitettuja tai kunnostettuja) varapyörineen, saa raottaa lompakkoa vähän enemmänkin. Puhumattakaan siitä kun auto laukeaa johonkin jumalan selän taa tai ihan mihin tahansa ja se pitää hinauttaa. Hinauksella lämmiteltyään saakin laittaa ihan tosissaan ostohousut jalkaan, ellei ole sellainen seppä joka tekee erikoisempaan ja isompaan koneeseenkin moottoriremontin tai vaihtaa vetopyörästön vaikka raviradan parkkipaikalla. Vaikka on, niin työkaluihin saa silti investoida kohtuullisen käytetyn japsiauton hinnan.

Tämän kaiken muun sivussa(en päässyt vielä alkuunkaan) se aiemmin mainittu alkaen 20 litran kulutus on mitätön pikkuseikka, ellei ole tarkoitus elämäntapanaan heittää Euroopan kierrosta.

Jos ei verrata uuteen luksusasuntoautoon vaan vastaavan kokoiseen "alle energiatodistuksen" uuteen pientaloon, niin ei varmasti päästä halvemmalla kuin mökki millään järkevällä elinkaarilaskelmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen aihe ja olen haaveillut siitä itsekin! Varmasti totta, että nuo youtube videot antaa liian ruusuisen kuvan, mutta roskaa myös ne puheet, että suurin osa siella tekisi sitä pakon edestä. Paljon usassa pyörineenä sanoisin kuitenkin, että suuri ero tanne eurooppaan tulee majoitusten hintatasosta. Usassa on hyvin hankalaa löytää alle 80 dollarilla siedettävää majapaikkaa, kun taas euroopan itä- ja etelakolkista saa yösijan niin halvalla ettei autossa asuminen paljon säästä.

Itse olen harkinnut tuollaisen varsinaisesti matkailukayttoon tehdyn pakun hankkimista ainoaksi autoksi, tai sitten vaan isoa farkkua, missä voi nukkua norjassa yon tai kaksi, ja kun sille tuntuu niin vuokraa mökin välistä. Ääripäitä ja kompromisseja siis löytyy. Toistaiseksi olen tyytynyt vain airbnb:hen tarpeen mukaan...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 980
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom