Itselle tämä on toiminut erittäin hyvin, vaikka myös teho-pc:n omistan. Tulee pelattua rennommin ja sellaisia pelejä joita ei välttämättä PC:llä pelaisi. Ehdotonta plussaa Deckissä on myös mahdollisuus jatkaa pelaamista suoraan valmiustilasta. Raudan jonkinlainen kustomoitavuus ja softapuolen pc-tason muokattavuus myös plussaa. Olen päivittänyt SDD:n, mutta pitänyt Steam OS -käyttiksen. Lähes koko pelikirjastoni löytyy Steamistä.
Mielestäni PS4/XBOX ONE -tason pelit toimivat useimmiten moitteetta ja sulavasti. Olen testannut esim. Witcher 3, Hellblade Senua's Sacrifice, Jedi Fallen Order, Red Dead Redemption 2 ja hyvin pelittää. FPS-lukemat ovat konsoliluokassa 30-60 asetuksista riippuen. Uudemmista Cyberpunk 2077:ssä on Steam Deck -optimoitu grafiikkatila, joten indikoisi ihan hyvää toimivuutta. En ole tuota Deckillä kokeillut. Muutoin tulee tosiaan pelattua pelejä joita ei tehomyllyllä niinkään, eli kevyempää ja casuaalimpaa. Myös erilaiset vuoropohjaiset strategiapelit ovat toimineet ihan hyvin.
Henkilökohtaisesti en tykkää pelata FPS-pelejä Deckillä ollenkaan laitteen omalla näytöllä ja ohjaimilla. Kokeilin uutta Doomia, mutta vaatinee vähän totuttelua, ja tuo tehomylly löytyy tätä tarkoitusta varten. Deckiin saa tietty näppiksen ja hiirenkin tarvittaessa kiinni, mikä sitten tekisi tästä normaalin pc:n veroisen FPS-tarkoitukseen. En ole myöskään testannut suuremman näytön vaikutusta suorituskykyyn vaan pelannut tällä ainoastaan natiivilla 720p näytöllä.
Itsellä tämä lojuu välillä tietysti myös käyttämättä, mutta jos olet talouden ainoaksi peli-pc:ksi tätä ostamassa niin tuokaan vaara ei ole kovin suuri. Akun kesto voisi olla tässä tietysti parempi, mutta useimmiten ei ole omissa pelisessioissa haitannut. Deck tarjoaa erilaisia virtaprofiileja ja fps-lukeman rajoittamista tätä helpottamaan. Suurin osa sessioistani on kuitenkin jotain max. tunnin luokkaa latausten välillä, joten en suuremmin voi kommentoida kestävyyttä. Jos jotain huonoa pitäisi keksiä niin rauta tässä varmasti vanhenee pian uusimpaan konsolisukupolveen nähden, mutta tällaista kilpailukykyä en Deckiltä odottanutkaan.
Kaiken kaikkiaan olen ollut tähän erittäin tyytyväinen ja laite on vastannut realistisina pitämiini odotuksiin.