• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Valve esitteli Steam Machinen ja uuden Steam Controller -peliohjaimen

Sinänsä hieno laite, mutta vähän auki itselle mikä tämän kohderyhmä on. Ehkä pelaamisessa siirtyminen saumattomasti työkonepcn, steamdeck laitteen ja ollkarin välillä.

Mulle tuli mieleen joku, jolla ainoa tietokone on työsuhdeläppäri, mäkki tms ja on tähän asti pelaillut Steam Deckillä. Konsolin sijaan GabeCube telkkariin kiinni ja pelikirjasto siirtyy isolle ruudulle ilman sen suurempaa säätämistä, melkein kuin pleikkarin olisi ostanut.

LTT:n videolla oli puhetta tuosta hinnasta että olisi hinnoiteltu kuten vastaavaat tietokoneet eikä kilpailisi suoraan konsoleiden kanssa. Syykin oli se että jos myisi liian halvalla niin niitä ostettaisiin muuhun käyttöön kuin pelaamiseen.

Mulle tuli mieleen joku, jolla ainoa tietokone on työsuhdeläppäri, mäkki tms ja on tähän asti pelaillut Steam Deckillä. Konsolin sijaan GabeCube telkkariin kiinni ja pelikirjasto siirtyy isolle ruudulle ilman sen suurempaa säätämistä, melkein kuin pleikkarin olisi ostanut.
Valven sanojen mukaan ovat huomanneet että moni ostaa Steam Deckin ja liittää sen telkkariin ja pelaa ohjaimella telkun kautta. Näkevät että tämä GabeCube menee tuohon use-caseen tarpeeseen.

Hinta varmasti jotain nykykonsoleiden ja tonnin välillä. En näe että Valve lähtisi tappiolla myymään <500e. Siinä ei ole mitään järkeä.

Siis jos tällä tulee hintalappu olemaan kilpailukykyinen nykyisten, "perinteisten" pelikonsolien kanssa niin näen ihan selkeätä kysyntää ja sitä kautta ihan hyviä myyntikäppyröitä. Alle 500eur niin kauppa kyllä käy. Bonuksena sitten Linuxin valtavirtaistaminen ns. suurelle yleisölle pelilaitteistossa, joka tosin ei Steam Machinea edes välttämättä löydä kun nähtävästi ei tule myyntiin esim. verkkokauppoihin.
Valven mukaan hinnoittelu on kilpailukykyinen vastaavasti speksatun itsekootun tietokoneen kanssa. Ainakaan itse en saa alle 500€ vastaavaa koottua.

Eli voi odottaa että eivät lähde hintasotaan esimerkiksi PS5 perusmallia vastaan, jonka hinta on tosin vaihteeksi koholla.

Valven mukaan hinnoittelu on kilpailukykyinen vastaavasti speksatun itsekootun tietokoneen kanssa. Ainakaan itse en saa alle 500€ vastaavaa koottua.
Äkkiä se jonku 700-800 ottaa rakennella jos ihan perus romukoteloa yms valitsee. Heitän itse lonkalta että tämä GabeCube tulee olemaan suomessa 999e ja Steam Frame kakkulat saman 999e.

Hinta varmasti jotain nykykonsoleiden ja tonnin välillä. En näe että Valve lähtisi tappiolla myymään <500e. Siinä ei ole mitään järkeä.
Tappiolla ei nyt välttämättä, mutta ehkä omakustannehintaan, sillä Steam Deckinkin hinta on ollut varsin kohtuullinen, koska Valve pystyy kompensoimaan laitetta sitten Steamin pelimyynnillä.
Mutta pelkkää spekulointia kaikki kunnes julkaisevat hinnat.

Veikkaan GabeCubea samoihin hintaluokkiin Steam Deckin kanssa, ainakin verottomana, muuten tuskin menee kaupaksi.

Valven sanojen mukaan ovat huomanneet että moni ostaa Steam Deckin ja liittää sen telkkariin ja pelaa ohjaimella telkun kautta. Näkevät että tämä GabeCube menee tuohon use-caseen tarpeeseen.

Tuo kun on käytännössä ihan tavallinen PC, jos sitä myytäisiin merkittävästi osiaan halvemmalla niin mikään ei periaatteessa estäisi jotain firmaa ostamasta vaikka 10000kpl noita pöytäkoneiksi. Yhtään peliä tuskin tulisi hankittua, joten jokainen myyty kone olisi pelkkää miinusta.

Tappiolla ei nyt välttämättä, mutta ehkä omakustannehintaan, sillä Steam Deckinkin hinta on ollut varsin kohtuullinen, koska Valve pystyy kompensoimaan laitetta sitten Steamin pelimyynnillä.
Mutta pelkkää spekulointia kaikki kunnes julkaisevat hinnat.

Senkin uhalla että Moore's Law on joidenkin mielestä höpötietoa, mutta Steam Machinen oudot speksit selittyisivät juuri sillä että AMD:llä on ollut isot läjät tyhjän panttina edellisen sukupolven "väliinputoaja"-mobiiliprossuja varastossa ja Valve teki nyt itselleen hyvän diilin niistä. Normaali riistofirma repisi kovat tuotot brändin voimalla jo rautaa myymällä, mutta mulla on luottoa siihen että Valve yrittää painaa taas hintaa kohtuulliseksi kuten Steam Deckinkin tapauksessa. Steam-laitteet ylipäänsä konseptina on kuitenkin jotain mikä pitäisi edelleen saada myytyä massoille ja ajatus kuolee pystyyn jos Valve hinnoittelee itsensä ulos ennenaikaisesti.

499-599€ hintalappu tälle, sanoo mun kristallipallo.

Eipä oikein löydy yhtä mopoja uusia tai uudehkoja komponenttejakaan. Läppäripuolella jotain on kyllä mutta valikoima ja hinnat on vähän mitä sattuu.

Sellainen pointti valven frame vr-kypärästä, että se on arm-pohjainen ja silti tukee hyvää määrää x86-pohjaisia pelejä. Valven arm tuki steam:lle johtanee siihen, että arm-muuttuu pelipuolella yhä enemmän mahdolliseksi ratkaisuksi. Liekö olisi mahdollista, että steam deck2 tai ehkä steam deck2:en variaatioita voisi tulla myös arm-soc:lla. Avaa ainakin tien kilpailuttamiseen ja hinnan alas painamiseen jos ei muuta.(amd, intel, qualcom(arm), ehkä nvidia(arm))

Voi olla jossain kohtaa myös steam machinesta arm-versio mahdollinen.

Ei Valve tällä varmasti hyväntekeväisyyttä tee, joten hinta voi hyvinkin olla siellä 799-899 euron paikkeilla. Olisi toki positiivinen yllätys jos saavat painettua hintaa alemmas.

E: Sen verran vielä, että itse en toki ole tämän laitteen kohderyhmää, vaikka komean näköinen kuutio tuo on. Varsinkin puisella etupaneelilla.

Ohjain sensijaan kiinnostelee kyllä ja sen joutuu ehkä sitten aikanaan laittamaan tilaukseen.

Hardware Unboxed tuumailee että jos hinta ei ole 500-600 dollaria niin kuollut jo syntyessään. 400$ olisi kiva heidän mielestään mutta eivät usko siihen. Itse lukitsen toistaiseksi tuon 999e suomihinnaksi.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=DYwldDRrsiU

Hardware Unboxed tuumailee että jos hinta ei ole 500-600 dollaria niin kuollut jo syntyessään. 400$ olisi kiva heidän mielestään mutta eivät usko siihen. Itse lukitsen toistaiseksi tuon 999e suomihinnaksi.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=DYwldDRrsiU

Ovat ihan oikeassa että tää on DOA jos hinta ei ole kohdallaan ja integroitua tuotetta olla saatu painettua vähintään edullisemmaksi kuin halvin PC minkä saa rakennettua uusista osista. Se halvimmista osista kasattu kone kun on nopeampi kuin tämä pelaamisessa.

Eihän tuosta koneesta ole kuin remote play -hommiin, ellei harrasta indiepikselitasohyppelyitä, joten yli $500 tarkoittaa täyttä floppia.

Eihän tuosta koneesta ole kuin remote play -hommiin, ellei harrasta indiepikselitasohyppelyitä, joten yli $500 tarkoittaa täyttä floppia.
No höpönlöpön taas. Peleissä saa valittua muunkin resoluution kuin 4K:n ja muutkin detailit kuin ultramaxhyperoverdrivet

Statistiikka

Viestiketjuista
291 864
Jäsenet
80 180
Uusin jäsen
Caretaker

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom