Itse olen ymmärtänyt, että se alaspäin tuleva nettikaista on vaikka 2 gigabittiä tai 10 gigabittiä siihen PON-haaraan vaikka sadalle naapurille. Niistä se oma PON-kuitupääte sitten poimii ne itselle tarkoitetut paketit. Käsittääkseni sen verran vahvasti salattua se liikenne, ettei naapurin paketteja saa purettua millään nykytekniikalla edes vuosien supertietokoneen laskemisella.
Sitten taas ylöspäin kaista on ajallisesti viipaloitu vaikka kolmeen sataan aikajaksoon muutaman millisekunnin pätkiltä. Siihen sitten saa jokainen vuorollaan tuutata menemään sen oman ylöspäin menevän nettiliikenteen. Sekin on taas salattua dataa. Ja niitä aikajaksoja jaellaan tarpeen mukaan kullekin.
Lopputuloksena esimerkiksi täällä Oulussa Valoon tuhat megainen netti antaa molempiin suuntiin reilu 1000 megaa kaistaa. Sama milloin testaa niin aina näyttää sama olevan. Jos on tuhat megainen liittymä siis ja 2,5 gigan verkkolaitteet. Jos on gigainen sisäverkon kytkin ja verkkolaitteet, niin se antaa silloin joku 950 nopeutta johtuen siitä ettei 1000 megainen ethernet päästä läpi enempää hyötykuormaa.
Itsestäni tuo PON valokuituverkko on viisas ratkaisu kun itse kuidusta tuskin kaista loppuu meidän elinaikana vaikka tuhat taloutta sitä yhtä kuitua pitkin nettiä käyttäisi niin paljon kuin omat vehkeet antaa myöten. Ja hinta verkon rakennukselle on luokkaa 25 prosenttia halvempi kuin perinteiselle P2P valokuituverkolle ja sähköntarve vähäisempää.
Siellähän ne keskuksessa sitten P2P verkoissakin ne kaikki tilaajayhteyden yhdistetään kuitenkin samaan valokuituun menemään nettiä kohti. Tai sitten vuokranneet kuidusta jonkun aallonpituuden johon se kaikkien nettiliikenne yhdistetään.
Lähinnä taitaa olla se lisäviive 1-3 ms PON verkossa se ainoa käytännössä näkyvä haitta. Tai siis käyttäjän havaitsema haitta ja senkin havaitsee lähinnä vain mittaamalla verkon viivettä. Ehkä jossain räiskintäverkkopelissä tuo lisäviive voi olla merkityksellinen mitä mieleen tulee.
P2P kuituverkossa se viive keskukseen on tyypillisesti alle 1 ms eli yleensä noin 0,1–0,5 ms. PON verkolla sitten 1-3 ms siihen päälle riippuen verkon kuormituksesta yms. Yleensä varmaan se 1 ms se lisäviive.