Valokuvaus, kameroiden käyttö, valokuvien editointi ja muu yleisthreadi valokuvaukseen

Miksi ihmeessä? Liikkuvia kohteita kuvattaessa isoa aukkoa kehiin, joku f4 nopeuttaa suljinaikaa jo huomattavasti.
Toki tapoja ja tyylejä on monia, mutta itsellä on aukko pääsääntöisesti 1.4-4.0 välillä riippuen lasista, jalustalla maisemia kuvattaessa siellä 5.6-8 välillä.

Koska haluan myös taustan olevan tarkka, ei blurrattuna.
 
Aukkoa olen pitänyt 8:ssa tai sen ympärillä. ihan "set 8 and bee there" -tavan mukaan, jos mahdollista. En nyt tarkkaan muista mikä tossa on mut tuskin kovin iso aukko.

Matikkaahan se vaan on sitten lopulta, eli jos fillaristit menee sen n. 20km/h= n.5m/s= n.500cm/s, jolloin terävään kuvaan tarttet jopa 1/500s valotusajan. Sitten jos se aukkofiksaatio on f8, niin siitä pumppaamaan ISO:a valo-olosuhteiden mukaan niin että valotus riittää. Päivänvalossa se voi olla yllättävänkin matala, jopa 400 saattaa riittää, mutta siitä steppi kerrallaan.

Itse olen kuvannut mm. keikkoja niin että yritän saada pari räpsyä siinä valaistuksessa missä keikka on, ja tosiaan täysmanuaaliasetuksilla, koska suljinaika pitää olla niin että moshaavan hevarin tukasta ei tule mössöä mutta kuvat eivät ole pimeitäkään. Sit aukko sen mukaan paljonko tarvii (tai ei halua) syväterävyyttä, ja ISO säädöillä loput- paitsi toki Lightroomissa/vastaavissa saa kyllä yleensä aukon verran nostettua valotusta ilman että tulee muita ongelmia, eli tiukassa paikassa jopa annan alivalottua vähän. Joka tapauksessa jos haluat sekä liikkeen että taustan terävänä, niin suljinaika niin että se riittää terävään kuvaan ja sitten rankaiset kameraa nostamalla ISO:a. Muuta konstia ei ole.
 
Jos kameran mittaama valotus on muuten ok (eli suljetaan tähtikuvaukset ym. erikoisemmat kuvaukset pois), niin millaisia syitä ISO-arvon asettamiselle käsin on? Kun se tuntuu vähän tarpeettomalta, jos itse asettaa aukon ja suljinajan kohdalleen, jolloin ISO voi asettua automaatilla siihen ainoaan arvoonsa mikä tilanteeseen on sopiva. Jos valotusmittaus on pielessä, niin valotuksen kompensaatiolla voi sitä korjata sitten. Ja hulluimmat ISO-arvot kattoasetuksella, tosin silloin on sitten pakotettu säätämään kuitenkin aukkoa tai suljinaikaa saman valotuksen saamiseksi.
 
Mulle ainakin se on sitä kompromissin hakua valotusajan ja kohinan suhteen. Mulla ISO ja aukko on aina manuaalilla ja jos valotusajat alkaa venymään liiaksi niin ruuvaan ISOa herkemmälle..
 
Jos kameran mittaama valotus on muuten ok (eli suljetaan tähtikuvaukset ym. erikoisemmat kuvaukset pois), niin millaisia syitä ISO-arvon asettamiselle käsin on? Kun se tuntuu vähän tarpeettomalta, jos itse asettaa aukon ja suljinajan kohdalleen, jolloin ISO voi asettua automaatilla siihen ainoaan arvoonsa mikä tilanteeseen on sopiva. Jos valotusmittaus on pielessä, niin valotuksen kompensaatiolla voi sitä korjata sitten. Ja hulluimmat ISO-arvot kattoasetuksella, tosin silloin on sitten pakotettu säätämään kuitenkin aukkoa tai suljinaikaa saman valotuksen saamiseksi.

Periaatteessa suljinajan voi pitää kurissa myös alivaloittamalla ja nostamassa valoitusta jälkikäsittelyssä. Alivaloittaminen lisää tietyissä tilanteissa jälkikäsittelyssä mahdollisuuksia ja voi olla parempi vaihtoehto kuin "oikein valotus" herkkyyttä nostamalla kennon natiivista herkkyydestä. Lähinnä tuota tulee käytettyä korkean kontrastin tilanteissa liikkuvia kuvatessa. Nykyisin käytössä olevalla Nikon Zf:llä oikeastaan ainoastaan ISO100 ja ISO800 herkkyyksillä on väliä ja muilla herkkyyksillä ei ole eroa alivaloittamiseen ja jälkikäsittelyssä valoituksen korjaukseen varjojen kohinan ja tason kannalta, alivaloitettu kuva pitää vain highlightit paremmin tallessa korkean kontrastin tilanteissa.
 
Digikuvaa on usein syytäkin histogrammi-mielessä alivalottaa. Jos valoisat kohdat ovat palaneet puhki niin niistä ei enää jälkikäsittelyssä valotusta korjaamalla mitään kaiveta. Varjoja on helpompi avata.

Mittaroinniksi siis kannattaa valita highlight-weighted jos kamerasta sellainen löytyy. Automaattivalotus kun tähtää tasaisen harmaaseen, niin siinä palaa herkästi yläpää puhki.

Aukkona f8 ei ole mikään kiveenkirjoitettu optimaalinen aukko. Se riippuu ihan objektiivista ja jopa siitä nimenomaisesta yksilöstä millä aukolla pelaa parhaiten. Myös kennon koko vaikuttaa siinä mielessä mille kennokoolle optiikka on ja minkä kokoinen se aukko on fyysisesti. Diffraktio tulee vastaan nopeammin mitä pienempi linssi on.

ISO-herkkyydeksi kannattaa valita kennon natiiviherkkyys joka on usein 100 tai 200, jos muuten olosuhteet sen sallivat. Jos on iso-invariantti kenno niin ei ole niin justiinsa. Siitäkin huolimatta tähtään kuitenkin olosuhteiden sallimaan minimi-isoon.

Eli yleensä ensin valitsen aukon, sitten ISO:n, sitten arvioin valotuksen. Kaikki lähes kaiken aikaa manuaalilla. Valkotasapainoa pidän nykyään automaatilla.

Ei ole mikään universaali ohjenuora tämä, mutta sellainen yleistävät ajatukset omasta näkökulmasta.
 
Itse olen kuvannut mm. keikkoja niin että yritän saada pari räpsyä siinä valaistuksessa missä keikka on, ja tosiaan täysmanuaaliasetuksilla, koska suljinaika pitää olla niin että moshaavan hevarin tukasta ei tule mössöä mutta kuvat eivät ole pimeitäkään. Sit aukko sen mukaan paljonko tarvii (tai ei halua) syväterävyyttä, ja ISO säädöillä loput- paitsi toki Lightroomissa/vastaavissa saa kyllä yleensä aukon verran nostettua valotusta ilman että tulee muita ongelmia, eli tiukassa paikassa jopa annan alivalottua vähän. Joka tapauksessa jos haluat sekä liikkeen että taustan terävänä, niin suljinaika niin että se riittää terävään kuvaan ja sitten rankaiset kameraa nostamalla ISO:a. Muuta konstia ei ole.
Hyvin samaa settiä kuin itselläkin. Kuvaan keikat manuaalilla. Useimmiten aukko levällään 1.4, laukaisu kiinteä esim 1/400 ja ISO arvolla haetaan oikea valotus.
 
Ilmoitelkaapas jos Adoben perinteistä photography plan-tarjousta tulee jossakin vastaan (verkkis, gigantti, amazon.de ainakin). Vuosia tullut mentyä marraskuisilla 70-90€ tarjouskoodeilla. Nyt alkaa käymään aika vähiin... Luonnollisestikaan ei kiinnosta luovuttaa luottokorttitietoja Adobelle. Ennemmin sitten vaikka vaihtuu softa :)
 
Eräs haluaisi, että kuvaisin ulkona puun + lyhdyn pimeessä. Miten mitenköhän se kannattaisi järjestää; tarvitseeko salama? Tai siis suosittelisiko salamaa vai ei? Tai muuta valaistusta tms.
 
Odotat sinistä hetkeä, että saat vähän kylmäsävyistä valoa kontrastia pehmentämään, otat kuvan jalustalla pitkällä valotusajalla, valkotasapaino jonnekin 4000K hujakoille jolloin lyhty hohtaa lämpöisenä ja ympäristö kylmän sinisenä. Ei salamaa..
 
Eräs haluaisi, että kuvaisin ulkona puun + lyhdyn pimeessä. Miten mitenköhän se kannattaisi järjestää; tarvitseeko salama? Tai siis suosittelisiko salamaa vai ei? Tai muuta valaistusta tms.
Kamera (tukevaan) jalustaan, piiiitkä valotusaika ja puun valomaalaus kädessä olevalla valolla (esim. led-lampulla).
Pitkä valotusaika saattaa edellyttää (ympäristön valoisuudesta riippuen) pientä aukkoa ja ISO minimiin ja manuaalitarkennus eli manuaaliasetuksilla mennään.
Ja eka otos ei välttämättä ole se paras eli kokeilua vaatii. Salama puolestaan tuppaa valaisemaan sellaistakin jonka ei tarvitsisi kuvassa näkyä, maalaamalla saa suhteet lampun ja puun valoisuuden välillä paremmin hallintaan
Tuollaista tekniikkaa joskus tuli kokeiltua/harrastettua pimeään vuodenaikaan.
 
Saako kuvaa vietyä mitenkä takaisin Photoshopista Capture Oneen? Capture Onessa osaan valita "edit with photoshop", mutta sitten kun photoshoppailut tehty, niin miten pääsen takaisin "uuden" kuvan kanssa?
 
Ei ole vuosiin kumpaakaan koneella ollut, mutta meniskö niin, että tallentaa Photoshopista 16-bittisenä tiffinä?
 
Sain selvillle itse, riittää kun painaa photarissa save, niin se palautuu sinne C1:n.
 
Ilmoitelkaapas jos Adoben perinteistä photography plan-tarjousta tulee jossakin vastaan (verkkis, gigantti, amazon.de ainakin). Vuosia tullut mentyä marraskuisilla 70-90€ tarjouskoodeilla. Nyt alkaa käymään aika vähiin... Luonnollisestikaan ei kiinnosta luovuttaa luottokorttitietoja Adobelle. Ennemmin sitten vaikka vaihtuu softa :)

Jos et vielä huomannut niin 74€ oli amazon.de hinta kassalla tänään.
 
Jos et vielä huomannut niin 74€ oli amazon.de hinta kassalla tänään.
Antaako ostaa sieltä? Viimeksi kun yritin niin iskivät tilin lukkoon ja tuli ilmoitus että epäillään tilin joutuneen kaapatuksi. Sitten ei toiminut avauksen jälkeenkään sen ostaminen.
 
Antaako ostaa sieltä? Viimeksi kun yritin niin iskivät tilin lukkoon ja tuli ilmoitus että epäillään tilin joutuneen kaapatuksi. Sitten ei toiminut avauksen jälkeenkään sen ostaminen.
Kyllä onnistuu tai ainakin pitäisi onnistua. Mulla onnistui ja tarjouspuolen keskustelun perusteella monella muullakin.
 
Antaako ostaa sieltä? Viimeksi kun yritin niin iskivät tilin lukkoon ja tuli ilmoitus että epäillään tilin joutuneen kaapatuksi. Sitten ei toiminut avauksen jälkeenkään sen ostaminen.

Ilmeisesti tuossa on vaihtelua. Kaveri oli Japanissa ja yritti ostaa, tili lukkoon ja tilaus peruttu. Itse olen jo vuosia ostanut saman tuotteen Amazonista ilman ongelmia.
 
Onko kyseessä myyjänä Amazon de ? Ainakin jotain kuukausi sitten ostin vuoden lisensin onnistuneesti.
 
Itsellänikin on aktiivinen kk-tilaus, mutta siitä on hyvin monta vuotta, kun korttia on veloitettu.
 
Meni joku kk sitten Adoben lighroom+photoshop tilaus umpeen ja irtisanoin sen päätteeksi kun ei maistunut enää tämä subscription pakotus. Sitten hieman kyseenalaiset yksityisyyskohut viime aikoina kaupan päälle...

Nyt sai DXO Photolabin pienellä black friday alennuksella. Olin jo tätä testaillut ja havaitsin omaan käyttöön paremmaksi kuin lighroomin (lähinnä lintu ja luontokuvaus). Paljon suoraviivaisempi kuvankäsittelyprosessi. Ei mitään importtauksia ja kun teen yhden presetin missä on dxo smart lighting+dxo camera profile+dxo deep prime XD/XD2s denoise+lens soft compensation, niin siinä on perus lintukuville 90% säädöistä yhdellä klikkauksella.

Ei tieteenkän mikään täydellinen ohjelma ja lightroomissa on puolensa mutta itselle maistuu kuitenkin. Piti alkaa käymään vanhoja suosikkikuvia läpi Photolabilla kun tuntui tulevan parempaa jälkeä :)

edit: hinta nyt 179,99€, normi 229€. Ei mikään huima alennus mutta kuitenkin.
 
Capture Onen kanssa ongelmia. Pöytäkoneessa saan kyllä importattua kuvia, mutta jos koitain valita niitä, niin ohjelma ei valitse vaan sen kuvan päälle tulee iso nuoli vasenmalle alas. Levyllä oli tilaa yli sata gigaa, mutta varmuuden vuoksi vapauttelin pari sataa gigaa lisää mutta ei ollut siitäkään kiinni. Olisikohan vinkkiä, mistä lähteä selvittämään mikä mahtaa olla syynä? En käytä pöytäkoneeni Windowssia muuhun kuin kuvankäsittelyyn, tosin taisi jotain automaattipäivityksiä olla. Olen joutunut editoimaan muin kuvat ikivanhalla MacBook Pro läppärillä, mut se on niin vanha ettei toi Datacolorin kalibrointityökalu suostu siinä toimimaan.
 
Miten hyvin nykyään pärjäilee pelkällä raakakuvaeditorilla? Itse käytän editoimiseen Capture Onea ja sitten myös Photoshoppia. Ärsyttää maksaa myös Lightroomia, jonka olen kokeilumielessä käynnistänyt tän vuoden aikana 3 kertaa. Mietin jos Adoben tiputtaisi pois. Photarissa tähän saakka olen käyttänyt lähillä Content aware filliä, esim. jos kuvaan potretteja liikuteltavaa taustaa vasten ja pitää laajentaa sitä taustaa jne. Katselen juuri C1-liveä jossa kerrotaan että suurinpiirtein sama ominaisuus on tulossa C1:n.
 
Lightroom on myös kuvien arkistointiohjelma. Pienillä kuvamäärillä pärjää varmasti ilmankin, mutta esimerkiksi itselläni on Lightroomissa kuvia arkistoituna 90-luvun lopulta asti yli 100 000:n kuvan verran, ja en tulisi mitenkään toimeen ilman. Lightroom on myös siitä mukava, että arkistoinnissa ei tarvitse välittää formaateista. Vanhoista paperikuvista tai dioista skannatut jpegit näkyvät ihan samalla tavalla kuin uudempien kameroiden .rawit. Itselläni Lightroon on ollut käytössä myös sen julkaisusta asti, niin kirjaston säätöihin on käytetty varmaan tuhansia tunteja aikaa ja tuota säätöä ei pysty exporttaamaan muualle, joten sen suhteen ollaan vähän jumissakin kyseisen sohtan kanssa,
 
Ilmainen XnView arkistointiin ja Photomator + Iridient Developer kombo editointiin. Editointisoftissa on kertalisenssit. Tämä malli toimii meikäläiselle paljon paremmin kuin kerran vuodessa kapeassa aikaikkunassa peruutettavissa oleva automaattisesti uusiutuva Adoben kk-maksullinen lisenssimalli.
 
Monesti tullut mainittua, mutta tämmöisessä yhteydessä ei saa unohtaa Linux-puolella myöskään avoimen lähdekoodin Digikamia. Kuvien organisointiin aivan loistokapistus, löytyy porttaukset myös OS X:lle (käsittääkseni sai juuri käyttöliittymältään natiiviversion) sekä Windowsille. Rajaukseen tarjoaa omasta mielestäni todella hyvän, eli nopean ja helposti käytettävän selkeän työkalun. Muunlaiseenkin editointiin löytyy välineitä, mutta ne ovat omasta mielestäni kankeahkoja.

Omassa arkistossani kuvia n. 25 vuoden ajalta. Formaatteja iloisesti sekaisin, kuvausvälineinä puhelimia, pokkareita ja järkkäreitä.

digikam version 8.5.0
Kuvat:
AVIF: 1
BMP: 11
GIF: 1
HEIF: 46
JPG: 148101
PNG: 540
RAW-DNG: 37
RAW-RAW: 1
RAW-RW2: 17348
WEBP: 11
yhteensä: 166097
:
Videot:
AVI: 435
JPG: 7
MKV: 2
MOV: 3897
MP4: 2459
MPEG: 2
yhteensä: 6802
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 255
Viestejä
4 550 144
Jäsenet
74 950
Uusin jäsen
Kampamaneetti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom