Vakuutus ja ajoneuvovahinko

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyrres
  • Aloitettu Aloitettu

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
5 579
En löytänyt moista ketjua ainakaan haulla. Mutta kaipailisin vinkkejä mitä tehdä ajoneuvovahingon suhteen.

Perustiedot:
-Ajoneuvo on rahoitusyhtiön ja haltijana minä.
-Vakuutukset minulla about kaikki mitä saa.
-Minuun peruutettiin kun istuin kuskin penkillä auto sammuksissa tien sivussa olevalla erillisellä parkkipaikalla. Törmäys oli niin kova että 2.8tonnia painava auto jossa käsijarru oli päällä ja vaihde P:llä heilahti oikein kunnolla.
-Kiinnitin auton ajotapaan huomiota niin paljon että otin autosta kuvan jo kun se kurvaa ruutuun.
-Kuvia on kuskista kuskin penkillä, autojen vaurioista, siitä että autot olivat peräkkäin jne jne.
-Omat vahingot: etupuskurissa kiinnikkeitä murtui, kilpi taipui ja pientä jälkeä siinä ja tässä. Toinen auto osui pääasiassa rekkarikilpeen.
-Toisen auton vahingot: Naarmuja takapuskurissa ja jälkiä pölykerroksessa.
-Toinen osapuoli kiistää ja ei ollut ainakaan alkoholin vaikutuksen alainen, mutta erittäin sekava.
-Ei todistajia jotka olisivat ainakaan olleet valmiita todistamaan.
-Kameroista ei näy mitään.
-Soitin poliisit välittömästi paikalle johtuen kuskin epämääräisestä käytöksestä ja käytöksen perusteella yhtyivät mielipiteeseeni täysin. Jouduin mm. useaan kertaan käskyttämään henkilöä ottamaan etäisyyttä.

Mitä pirua tuossa kannattaisi lähteä tekemään? Vauriot näkyvät kuvissa hyvin selkeästi molemmissa autoissa. Kuski on kuvattu kuskin paikalla ja autosta on kuva jo ennen kolahdusta johtuen kuskin epämääräisestä käytöksestä. Vinkkejä kaivataan, olen ollut vakuutuksen kanssa tekemisissä kahdesti koskien ajoneuvovahinkoja koko elämäni aikana ja ensimmäinen meni niin että jouduin syyttömänä osapuolena silti maksamaan sitä tätä ja tuota.
 
Tee sen vastapuolen liikennevakuutusyhtiöön vahinkoilmoitus tapahtuneesta ja dokumentoi se kuvin ja piirroksin mahdollisimman tarkasti.
Käytä ajoneuvosi merkkikorjaamolla tarkastettavana ja arviossa korjauksen osalta.
 
Tee sen vastapuolen liikennevakuutusyhtiöön vahinkoilmoitus tapahtuneesta ja dokumentoi se kuvin ja piirroksin mahdollisimman tarkasti.
Käytä ajoneuvosi merkkikorjaamolla tarkastettavana ja arviossa korjauksen osalta.
Tuo merkkikorjaamo ei ole huono idea, josta sainkin erään toisen idean.
 
En löytänyt moista ketjua ainakaan haulla. Mutta kaipailisin vinkkejä mitä tehdä ajoneuvovahingon suhteen.

Perustiedot:
-Ajoneuvo on rahoitusyhtiön ja haltijana minä.
-Vakuutukset minulla about kaikki mitä saa.
-Minuun peruutettiin kun istuin kuskin penkillä auto sammuksissa tien sivussa olevalla erillisellä parkkipaikalla. Törmäys oli niin kova että 2.8tonnia painava auto jossa käsijarru oli päällä ja vaihde P:llä heilahti oikein kunnolla.
-Kiinnitin auton ajotapaan huomiota niin paljon että otin autosta kuvan jo kun se kurvaa ruutuun.
-Kuvia on kuskista kuskin penkillä, autojen vaurioista, siitä että autot olivat peräkkäin jne jne.
-Omat vahingot: etupuskurissa kiinnikkeitä murtui, kilpi taipui ja pientä jälkeä siinä ja tässä. Toinen auto osui pääasiassa rekkarikilpeen.
-Toisen auton vahingot: Naarmuja takapuskurissa ja jälkiä pölykerroksessa.
-Toinen osapuoli kiistää ja ei ollut ainakaan alkoholin vaikutuksen alainen, mutta erittäin sekava.
-Ei todistajia jotka olisivat ainakaan olleet valmiita todistamaan.
-Kameroista ei näy mitään.
-Soitin poliisit välittömästi paikalle johtuen kuskin epämääräisestä käytöksestä ja käytöksen perusteella yhtyivät mielipiteeseeni täysin. Jouduin mm. useaan kertaan käskyttämään henkilöä ottamaan etäisyyttä.

Mitä pirua tuossa kannattaisi lähteä tekemään? Vauriot näkyvät kuvissa hyvin selkeästi molemmissa autoissa. Kuski on kuvattu kuskin paikalla ja autosta on kuva jo ennen kolahdusta johtuen kuskin epämääräisestä käytöksestä. Vinkkejä kaivataan, olen ollut vakuutuksen kanssa tekemisissä kahdesti koskien ajoneuvovahinkoja koko elämäni aikana ja ensimmäinen meni niin että jouduin syyttömänä osapuolena silti maksamaan sitä tätä ja tuota.

Vahinkoilmoituksen voi tosiaan tehdä toisen osapuolen vakuutusyhtiöön suoraan kuten edellä jo kerrottu, yhtiö löytyy Traficomin tiedoista rekkarilla ellei ole jo selvillä. Laitat mahdollisimman selkeän kuvauksen valokuvineen tapahtumasta, mitään tietoja vastapuolen sekavuudesta tai muusta en tosin lähtisi laittamaan vaan pelkät faktat mitä kävi, ja että mielestäsi syy oli yksin vastapuolen. Jos poliisit kävivät paikalla, niin heiltä saanee tuosta jonkin raportin, ainakin että ovat tällaisen tapauksen käyneet katsomassa? Vakuutusyhtiö sitten kontaktoi toisen osapuolen, eli sun ei ole tarve yrittää olla sinne suuntaan itse yhteydessä.

Itsellä oli toissa vuonna vähän vastaava tilanne, toinen tuli kolmion takaa eteen muttei suostunut paikan päällä tunnustamaan tilannetta omaksi syykseen. Vakuutusyhtiöltä saamani tiedon mukaan heillä on tällaisissa tapauksissa joku määräaika (3vk tms), jonka jälkeen he voivat tehdä päätöksen riippumatta siitä onko syyllisyyttä tunnustettu tai toista osapuolta saatu edes kuultua vai ei. Meidän tapauksessa onneksi oli myös yksi ulkopuolinen todistaja, joka antoi lausunnon, että toinen tuli kolmion takaa suoraan eteen. Kävin vielä jälkikäteen paikan päällä kuvaamassa päivänvalossa risteyksen ja kärkikolmion sijainnin, ja tein googlen karttapohjan päälle simppelin kuvan, jossa oli näytetty miten ajoneuvot tilanteessa olivat liikkuneet.

Kuukauden hiljaiselon jälkeen soitin vastapuolen yhtiöön ja sain sitten saman tien kommentin, että homma selvä ja he korvaavat. Jäin käsitykseen, että eivät olleet saaneet toiselta osapuolelta tunnustusta omasta vastuustaan hekään, mutta asia tosiaan hoitui lopulta ilmankin. Koska vauriot eivät estäneet autolla ajamista, niin itse vein auton arvioitavaksi vasta kun vakuutusyhtiön päätös oli tullut, mutta sen arvioinnin voi teettää tosiaan vaikka heti, vakuutusyhtiöltä saanee ilmoitusta tehdessä suosituksia sopivista korjaamoista jos ei ole jo tiedossa.
 
Vahinkoilmoituksen voi tosiaan tehdä toisen osapuolen vakuutusyhtiöön suoraan kuten edellä jo kerrottu, yhtiö löytyy Traficomin tiedoista rekkarilla ellei ole jo selvillä. Laitat mahdollisimman selkeän kuvauksen valokuvineen tapahtumasta, mitään tietoja vastapuolen sekavuudesta tai muusta en tosin lähtisi laittamaan vaan pelkät faktat mitä kävi, ja että mielestäsi syy oli yksin vastapuolen. Jos poliisit kävivät paikalla, niin heiltä saanee tuosta jonkin raportin, ainakin että ovat tällaisen tapauksen käyneet katsomassa? Vakuutusyhtiö sitten kontaktoi toisen osapuolen, eli sun ei ole tarve yrittää olla sinne suuntaan itse yhteydessä.

Itsellä oli toissa vuonna vähän vastaava tilanne, toinen tuli kolmion takaa eteen muttei suostunut paikan päällä tunnustamaan tilannetta omaksi syykseen. Vakuutusyhtiöltä saamani tiedon mukaan heillä on tällaisissa tapauksissa joku määräaika (3vk tms), jonka jälkeen he voivat tehdä päätöksen riippumatta siitä onko syyllisyyttä tunnustettu tai toista osapuolta saatu edes kuultua vai ei. Meidän tapauksessa onneksi oli myös yksi ulkopuolinen todistaja, joka antoi lausunnon, että toinen tuli kolmion takaa suoraan eteen. Kävin vielä jälkikäteen paikan päällä kuvaamassa päivänvalossa risteyksen ja kärkikolmion sijainnin, ja tein googlen karttapohjan päälle simppelin kuvan, jossa oli näytetty miten ajoneuvot tilanteessa olivat liikkuneet.

Kuukauden hiljaiselon jälkeen soitin vastapuolen yhtiöön ja sain sitten saman tien kommentin, että homma selvä ja he korvaavat. Jäin käsitykseen, että eivät olleet saaneet toiselta osapuolelta tunnustusta omasta vastuustaan hekään, mutta asia tosiaan hoitui lopulta ilmankin. Koska vauriot eivät estäneet autolla ajamista, niin itse vein auton arvioitavaksi vasta kun vakuutusyhtiön päätös oli tullut, mutta sen arvioinnin voi teettää tosiaan vaikka heti, vakuutusyhtiöltä saanee ilmoitusta tehdessä suosituksia sopivista korjaamoista jos ei ole jo tiedossa.
Tässä tapauksessa molemmilla sama vakuutusyhtiö, eli tieto sentään pitäisi kulkea firman sisällä.

Löin kasan valokuvia, GPS tietoineen, aikatietoineen jne. Mainitsin myös henkilön yleisen käytöksen pohjautuen oman arvioni lisäksi myös todistajien sekä poliisin huomioihin ja käytökseen. Kirjoitin mitä tapahtui, mitä vaadin ja ei auta nyt kai kun odottaa, ellei mieleen tule mitä lisätä. Onnekseni, tein turvajuttuja niin monta vuotta että raportin kirjoittaminen tulee hyvin pitkälti selkärangasta ja jokainen yksityiskohta on katsottavissa kuin filmistä.

IF:n tapauksessa he antavat vastapuolelle ensin viikon aikaa vastata, tämän jälkeen jos vastausta ei kuulu, he antavat toisen viikon ja YMMÄRTÄÄKSENI tämän jälkeen ovat valmiit tekemään päätöksensä. Pitääkö tämä paikkansa? Itsellä nyt on entisenä mekaanikkona hyvin helppo todeta että vauriot käyvät yhteen tapahtumien kanssa yms... mutta koska en voi olla todistajana, pitänee viedä auto ulkopuoliselle osapuolelle. MX-5:n katon varkausyrityksen kohdalla sain hyvää apua Autoklinikalta ja he hoitivat asiat kunnialla kotiin, joten pitänee mennä sinne maanantaina pyörimään jotta saan ulkopuolisen korjausarvion. Etenkin kun he tekevät IF:n kanssa yhteistyötä.

Tuleeko mieleen mitä muuta tehdä?
 
Odottelet sen viikon tai kaksi.
Kun vastapuoli saa tiedon päätöksestä samaan aikaan kuin sinäkin, siinä on ohjeet päätöksestä valittamiseen, jos on tyytymätön.
 
Vastapuolen vakuutusyhtiöön vaan ilmoitus niin kyllä se siitä selviää. Itsellä oli aikoinaan vastaavanlainen tilanne. Nyt jo edesmenneen Siklatalojen työntekijä ajoi oman autoni perään (onneksi vain pieni pusu) ja kun paikan päällä asiaa käytiin läpi, ei henkilöllä ollut mukanaan minkäänlaista korttia tai todistusta tai henkilöllisyydestään. Ei edes firman henkilökorttia. Jos ei olisi ollut liikkeellä firman autolla, olisin vaatinut poliisin paikalle, mutta koska itsellän oli kiire ja totesin että firman autolla ei "karkuun" pääse, niin otettiin puolin ja toisin tiedot ylös ja sovittiin että hän tekee työnantajansa kanssa vahinkoilmoituksen.

Tuosta pariin kertaan Siklalta kyselin ja kun ei homma pyynnöistä huolimatta tuntunut etenevän, tein itse vahinkoilmoituksen vastapuolen yhtiöön ja ei tuosta muistaakseni viikkoa kahta enempää mennyt, niin ilmoitettiin että homma ok, korjauta auto vastapuolen vakuutuksen piikkiin.
 
Noh, ei kai tuossa auta kuin odottaa. Ehtiipä odotellessa viedä auton arvioitavaksi. Molemmilla IF joten menen heidän hyväksymäänsä paikkaan tarkistamaan niin ei tule kenellekään ihmeteltävää. Vai olenko ihan hakoteillä?
 
Noh, ei kai tuossa auta kuin odottaa. Ehtiipä odotellessa viedä auton arvioitavaksi. Molemmilla IF joten menen heidän hyväksymäänsä paikkaan tarkistamaan niin ei tule kenellekään ihmeteltävää. Vai olenko ihan hakoteillä?
Merkkiliikkeeseen itse olen aina vienyt arvioitavaksi, se ei yleensä maksa mitään. Kolareista ei ole kokemusta, mutta 2 kertaa on pikapesussa auto vaurioitunut ja kerran parkkihallin puomi paukutti konttia :D
 
Merkkiliikkeeseen itse olen aina vienyt arvioitavaksi, se ei yleensä maksa mitään. Kolareista ei ole kokemusta, mutta 2 kertaa on pikapesussa auto vaurioitunut ja kerran parkkihallin puomi paukutti konttia :D
Tässä tapauksessa kun ei ole eurooppa auto, vien paikkaan jossa on hiukan enemmän JDM tuntemusta. Esimerkiksi tuo puskurin lippa, käännetyt ajovalot ja niiden mahdollinen suuntaus, onko vakkarin tutkissa eroja jne jne. En usko että Lexuksen euroopan osasto tietää tai heitä liikaa välttämättä edes kiinnosta mikä juttu, koska selvittelyyn voi mennä yllättävän kauan jos ei ole suoraan kontakteja ja reittejä asioille tiedossa.
 
Mites.... Vinkkejä miten alkaa tapella toista osapuolta vastaan jossa vakuutustarkastaja sanoo ettei aukottomia todisteita ole joten molemmat käsitellään omina tilanteinaan. Se nyt on fakta että tiedetään mitä on tapahtunut, niin entisenä mekaanikkona, maalarina ja muutenkin autojen kanssa säätäneenä osaan suoraan sanoa mitä on tapahtunut. Ottamista kuvistakin se selviää että osumaa on tapahtunut, mutta ongelma on etten voi aukottomasti osoittaa niiden tapahtuneen juuri tuolla hetkellä. En mieluusti maksaisi omavastuuta tai sotkisi lakimiehiä tilanteeseen. Vastapuoli kiistää kaiken niin minulle, poliisille kuin vakuutusyhtiölle. Jos paskin osuu niin tottakai, nappaan lakimiehen mukaan ihan jo periaatteen vuoksi vaikka maksaakin x määrän... Sen verran kilipää oli tuo törmänneen auton kuski. Mutta onko jotain mitä tehdä sitä ennen?
 
Älkää ottako POP vakuutusta jos teillä on Tesla. POP edellyttää että auto korjataan InCarilla, jolla on pahoja vaikeuksia saada Teslalta osia.

Mulla oli Model S yli 6kk InCarilla pikku pusun takia odottelemassa osia ja osien osia ja oikeita osien osien osia. Myönsivät epävirallisesti tiskillä että InCarilla on niin pieni luottoraja Teslan suunnalta, että saavat osia tipoittain. Lisäksi eivät osanneet koodata uusia parkkisensoreita paikalleen (vaati vain software redeploymentin service modessa). Ja tuon 6kk aikana olivat antaneet akun huveta niin että heti sen jälkeen oli 12V akku valmis, sekä mystisesti oli jälkiasenteinen DSP-vahvistin hajonnut, mihin eivät ottaneet mitään kantaa edes reklamoituna. Asiakaspalvelu oli myös p***aa ja yhteydenottoihin ei vastattu.

Eli älkää ottako POP vakuutusta Teslaan, koska InCar.
@Arvid
Onko korvauspäätöksessä todellakin rajattu vain yksi korjauspaikka?
POP yleensä suosittelee korvauspätöksissään noita omia sopimuspaikkojaan, mutta ei rajaa käyttökieltoon ehdottomana noita muita korjauspaikkoja.
 
@Arvid
Onko korvauspäätöksessä todellakin rajattu vain yksi korjauspaikka?
POP yleensä suosittelee korvauspätöksissään noita omia sopimuspaikkojaan, mutta ei rajaa käyttökieltoon ehdottomana noita muita korjauspaikkoja.
Tämä on pari vuotta vanha homma jo että todisteet on kateissa ja muistikuvat epätäydellisiä, mutta mielestäni prosessi mahdollisti vain InCarin valitsemisen. Olisin halunnut viedä Autoklinikalle. Sieltä ihan ok kokemus vieläkin pienemmästä korjauksesta.
 
Mitäs tehdä kun osia ei vain saa? Osien piti tulla tänään varastolle, soittelin ja ajattelin että jos saisi varailtua aikaa. No menneet jälkitoimitukseen ja aikaisin arvio on nyt helmikuun loppu. Toinen, siirtyykö vakuutuskeissi jos auton myy? Yksityiselle tai liikkeelle? Pointtina että saako se seuraava omistaja puskurin yhä vakuutuksen piikkiin jos auto vaihtuisi. Ei ole nyt suoraan tarkoituksena vaihtaa, mutta en voi kieltää etteikö pistäisi tilanne vituttamaan ja silloin tulee tehtyä nopeita liikkeitä.
 
Mitäs tehdä kun osia ei vain saa? Osien piti tulla tänään varastolle, soittelin ja ajattelin että jos saisi varailtua aikaa. No menneet jälkitoimitukseen ja aikaisin arvio on nyt helmikuun loppu. Toinen, siirtyykö vakuutuskeissi jos auton myy? Yksityiselle tai liikkeelle? Pointtina että saako se seuraava omistaja puskurin yhä vakuutuksen piikkiin jos auto vaihtuisi. Ei ole nyt suoraan tarkoituksena vaihtaa, mutta en voi kieltää etteikö pistäisi tilanne vituttamaan ja silloin tulee tehtyä nopeita liikkeitä.
Kulutus alkanut ottaa päähän? Ilmat viilentynyt niin toyota hybridikin alkoi imemään enemmän bensaa.
 
Kulutus alkanut ottaa päähän? Ilmat viilentynyt niin toyota hybridikin alkoi imemään enemmän bensaa.
Eei. Kulutus on noussut litralla tai puolellatoista. Mutta toisaalta ajoprofiilikin on huomattavasti kaupunkipainotteisempaa.

Ihan muut syyt mitä en tässä viitsi alkaa avaamaan.
 
Toinen, siirtyykö vakuutuskeissi jos auton myy? Yksityiselle tai liikkeelle? Pointtina että saako se seuraava omistaja puskurin yhä vakuutuksen piikkiin jos auto vaihtuisi. Ei ole nyt suoraan tarkoituksena vaihtaa, mutta en voi kieltää etteikö pistäisi tilanne vituttamaan ja silloin tulee tehtyä nopeita liikkeitä.
Sulla on se vahinkonumero niin se säilyy. Annat vaan sen vahinkonumeron sitten tietoon seuraavalle omistajalle oli se autoliike tai yksityinen ja ne jatkaa sen kanssa touhuamista. Yleensä ne pyytää sua maksamaan omavastuun, mutta siitäkin voi tietysti neuvotella.
 
Sulla on se vahinkonumero niin se säilyy. Annat vaan sen vahinkonumeron sitten tietoon seuraavalle omistajalle oli se autoliike tai yksityinen ja ne jatkaa sen kanssa touhuamista. Yleensä ne pyytää sua maksamaan omavastuun, mutta siitäkin voi tietysti neuvotella.
Kuulema ei. Pitää kirjoittaa erilliset luvat ja rahoitusautoissa vielä maksaa loppuvelka ja/tai pyytää rahoittajalta lupa siirtää korvausoikeus eteenpäin. Soittelin noista osien saatavuuksista itse vakuutusyhtiöön ja mikä katsotaan kohtuulliseksi korjausajaksi ja muistin kysyä tuosta.

EDIT: Sen verran on pakko sanoa että juuri juttelin naapurin kanssa ja hän oli hämmentynyt kulutuksista kun hänen A6:nsa imee kuulema saman verran ja jos polkee yhtään, menee vielä enemmän. Isoin miinus tähän mennessä on ollut tuo rehti ja rehellinen kylmä nahka kun hyppää autoon.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulema ei. Pitää kirjoittaa erilliset luvat ja rahoitusautoissa vielä maksaa loppuvelka ja/tai pyytää rahoittajalta lupa siirtää korvausoikeus eteenpäin. Soittelin noista osien saatavuuksista itse vakuutusyhtiöön ja mikä katsotaan kohtuulliseksi korjausajaksi ja muistin kysyä tuosta.

EDIT: Sen verran on pakko sanoa että juuri juttelin naapurin kanssa ja hän oli hämmentynyt kulutuksista kun hänen A6:nsa imee kuulema saman verran ja jos polkee yhtään, menee vielä enemmän. Isoin miinus tähän mennessä on ollut tuo rehti ja rehellinen kylmä nahka kun hyppää autoon.
Niin tässähän on ilmeisesti se ongelmana että et ole auton omistaja vaan rahoitusyhtiö. Mutta on noita korjattu paljonkin sillä periaatteella että auto jää liikkeelle ja korjataan vakuutukseen. Mutta omistajan vaihdos tehdään vasta kun korjaus suoritettu kun autoliike on alv velvollinen ja yksityishenkilö ei. Ja jos osia ei ole saatavilla niin ei se yhtiö niitä myöskään taikaseinästä revi. Ollut tapauksia missä on odotettu osia jopa yli vuosi ja koko ajan auto ollut korjaamolla... koronan jälkeen räjähti pahasti tilanne käsiin missä osia odoteltu tehtaalta useita kuukausia.

Miten tässä kävi? Saitko vastapuolen vakuutukseen vai jouduitko omaa käyttämään?

Sellainen pieni lisähuomautus tuninki miehille että moni yhtiö ei nykyään kaskosta korvaa noita osia. Liikenteessä vielä menee ilmeisesti.

@Arvid
Onko korvauspäätöksessä todellakin rajattu vain yksi korjauspaikka?
POP yleensä suosittelee korvauspätöksissään noita omia sopimuspaikkojaan, mutta ei rajaa käyttökieltoon ehdottomana noita muita korjauspaikkoja.
Liikenne vahingossa saat muistaakseni viedä haluamallesi korjaamolle, kaskossa voivat rajata sopimuskuppaneille. Tosin en tiedä yhtään tapausta missä olisi viety ensin esim merkkiliikkeeseen ja käsketty viedä kumminkin muualle(pois lukien leasing ja yksityisleasing autot).
 
Niin tässähän on ilmeisesti se ongelmana että et ole auton omistaja vaan rahoitusyhtiö. Mutta on noita korjattu paljonkin sillä periaatteella että auto jää liikkeelle ja korjataan vakuutukseen. Mutta omistajan vaihdos tehdään vasta kun korjaus suoritettu kun autoliike on alv velvollinen ja yksityishenkilö ei. Ja jos osia ei ole saatavilla niin ei se yhtiö niitä myöskään taikaseinästä revi. Ollut tapauksia missä on odotettu osia jopa yli vuosi ja koko ajan auto ollut korjaamolla... koronan jälkeen räjähti pahasti tilanne käsiin missä osia odoteltu tehtaalta useita kuukausia.

Miten tässä kävi? Saitko vastapuolen vakuutukseen vai jouduitko omaa käyttämään?

Sellainen pieni lisähuomautus tuninki miehille että moni yhtiö ei nykyään kaskosta korvaa noita osia. Liikenteessä vielä menee ilmeisesti.


Liikenne vahingossa saat muistaakseni viedä haluamallesi korjaamolle, kaskossa voivat rajata sopimuskuppaneille. Tosin en tiedä yhtään tapausta missä olisi viety ensin esim merkkiliikkeeseen ja käsketty viedä kumminkin muualle(pois lukien leasing ja yksityisleasing autot).
Juu rahoitusfirma on vielä omistajana. Ajatus oli että keväällä olisin maksanut velan pois kun rahaa irtoaa toisaalta, mutta voi olla että maksan jo aiemmin jos sillä saa pelivaraa suuntaan tai toiseen.

Meni omaan parkkivakuutukseen. Vastapuoli kiisti, poliisin raportti oli sen verran huonosti sanailtu että vakuutusyhtiölle jäi pelivaraa ja tadaa. Kaikki osapuolet tietävät syyllisen, mutta maagiset pari sanaa poliisin rapsassa muuttivat tilanteen kärsijästä maksajaksi. MUTTA koska tekijää ei sitten enää tunnetakkaan, vaihtui keissi liikenneonnettomuudesta parkkivahingoksi ja omavastuu muuttui 500e-->200e ja bonuksien puolelle ei tule merkintää (ei ne laskeneet olisi vaikka olisi tullutkin, mutta silti).

Ja sitä tuo Autoklinikka kirosi noista osien saatavuuksista viime aikoina.. Ilmeisesti ainakin BMW:llä ja monella muullakin isolla on ollut suuria haasteita saada osia. Sentään sain tänään vahvan epäilyn JDM autojen asiantuntijalta että LS460:n etupuskuri samalta ajanjaksolta kävisi autoon suoraan. Jos näin on, saisi sillä ostettua lisäoptioita. Ja mitä tulee noihin tuohon lisälippaan yms, se ei ole vaurioitunut kolarissa vaan puskuri johon se on kiinnitetty vaurioitui, tai ainakin siltä vaikuttaa. Joten sopimus on että maksavat myös sen maalauksen koska rajaus ja jopa mahdollinen häivytys vaatisi enemmän työtä kuin itse maalaus samassa paketissa. Onneksi en niin välitä tuosta rajummasta tuningista, tai sitten pitää mennä tosiaan tuning tuning suuntaan. Nykyisellään autossa on tehtaalta muutettua vain ilmajouset joita säädetty matalemmalle, sivuhelmat, etulippa, tuuliohjaimet laseissa, vanteet ja sisällä vakiomankka johon on lisätty Android Auto+Carplay jne. Tuningista tulikin mieleen, mitähän mieltä vakuutusyhtiö olisi jos ehdottaisi koko keulan uusintaa halvemmalla kuin Lexuksen puskuri :D. Voisi toki olla ettei välttämättä toimisi halutulla tavalla koska keulamerkin sijainti voisi muuttua ja adaptiivisen vakkarin tutka ampuu siitä läpi. Tuon merkin on pakko olla jotain erikoismateriaalia tms koska hinta uudelle oli yli 700e kun kelasin että olisin uusinut sen kun vanha on haalistunut.
 
Kuulema ei. Pitää kirjoittaa erilliset luvat ja rahoitusautoissa vielä maksaa loppuvelka ja/tai pyytää rahoittajalta lupa siirtää korvausoikeus eteenpäin. Soittelin noista osien saatavuuksista itse vakuutusyhtiöön ja mikä katsotaan kohtuulliseksi korjausajaksi ja muistin kysyä tuosta.
Ehkä noissa on sitten erilaisia toimintatapoja. Mulla meni auto vaihdossa ja annoin vaan vahinkonumeron post-it lapulla mukaan. Auto myytiin samana päivänä ja seuraava omistaja korjaili sitten sitä vahinkonumeroa käyttäen. Ja oli pankin auto.
 
Ehkä noissa on sitten erilaisia toimintatapoja. Mulla meni auto vaihdossa ja annoin vaan vahinkonumeron post-it lapulla mukaan. Auto myytiin samana päivänä ja seuraava omistaja korjaili sitten sitä vahinkonumeroa käyttäen. Ja oli pankin auto.
Mikä vakuutusyhtiö ja milloin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 331
Viestejä
5 046 355
Jäsenet
80 864
Uusin jäsen
Sandelssi23

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom