"Jos tarjoustuote loppuu kesken, kuluttajalla on oikeus saada vastaava tuote tilalle. Kuluttajilla on oikeus odottaa, että liike on tosissaan tuotteita mainostaessaan eli tuotetta on liikkeessä saatavilla, kun mainos on julkaistu. Jos tarjoustuote loppuu kesken, asiakkaalle on annettava ainakin mahdollisuus ostaa se myöhemmin tarjoushintaan tai annettava vastaava tuote tilalle. Turhasta käynnistä liikkeen on korvattava matkakulut asiakkaalle. Muu hyvitys edellyttää sen miettimistä miten huolellisesti liike on toiminut tarjouskampanjan järjestämisessä, koska yllättäviä tapahtumia voi aina sattua. Varasto voi varotoimista huolimatta loppua kesken tai mainokseen on tullut aito virhe. Jos kampanja on suunniteltu huolimattomasti, liikkeen on hyvitettävä asiakkaan turhasta käynnistä aiheutuneet matkakulut. Jos kampanja on laadittu selkeän piittaamattomasti, asiakkaalla saattaa olla jopa oikeus ns. kateostoon, eli hän voi ostaa tuotteen muualta ja vaatia hinnaneroa kampanjatuotteen liikkeeltä. Verkkokaupan tarjous on myös mainostajaa sopimusoikeudellisesti sitova. Kun kuluttaja on hyväksynyt tarjouksen, sitova sopimus on syntynyt. Tarjous on hyväksytty esimerkiksi silloin, kun kuluttaja on tilannut tuotteen verkkosivujen tilauskaavakkeella." (lähde: Kuluttajavirasto)
Tähän olen pari vuosikymmentä vedonnut näissä tapauksissa kun verkkokaupasta pystyy ostamana (ja maksamaan) jotain, mutta heti perään tulee peruutus ja ilmoitetaan, että "saldovirhe, sorry". En tiedä kannattaako tästä nyt kitistä, että maksaako vaivaa, mutta yleinen vinkki.
P.S. Sivu, josta aikoinani olen tuon tekstin kaapannut ei ole enää olemassa, mutta näin on Kuluttajavirasto aikoinaan linjannut asiasta ja uskoisin, että pätee edelleen.