Vakionopeudensäätimen modaaminen säästäväksi - mahdoton tehtäväkö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tupsa
  • Aloitettu Aloitettu
Itselläkin on autossa joku jälkiasennusvakkari (ilmeisesti samaa sarjaa, 3 napin pikavalintayksikkö näyttää samalta), oli jo edellisen omistajan jäljiltä. Tuo oli aluksi ihan järkyttävä, välillä reagoi järkytävällä viiveellä ja nyki tietyissä olosuhteissa ja ylikompensoi rajusti. Muutaman kalibrointi- ja säätöyrityksen jälkeen tuosta tuli sentään suunnilleen inhimillinen mutta ei tuo vieläkään täydellinen ole. Itsellä tuota ylinopeusongelmaa (jää ylinopeuteen) ei ole mutta silloin kun tuota jaksoi rääkätä, tuntui että joko nykii herkästi tai sitten esimerkiksi ylämäen kohdalla ensin polkaisee reippaasti liikaa kaasua ja sitten pikkuhiljaa alkaa hakea oikeaa nopeutta. Nykyään tosin ei tule vakkaria käytettyä juuri koskaan kun enää ei tule paljoa ajettua satojen kilsojen siirtymiä.

Itseasiassa nyt kun rupesi miettimään niin noita saman sarjan jälkiasennusvakkareita on muutamalla tutullakin ollut ja kaikissa on ollut vähän jotain ongelmaa käyttäytymisessä eli ilmeisesti taitaa olla ihan kyseisen mallin ominaisuus että ihan kaikkia asioita ei samaan aikaan saa oikein optimaaliseksi säädettyä.
 
Hyrava, ei siis täälläkään jää ylinopeuteen, vaan mäen jälkeen käytännössä kiihdytys jatkuu siis jo nopeuden saavutettua asetusnopeuden. Eli aika lailla tarkkaan 5 km/h tulee ylinopeutta aina, kunnes se laskee taas tavoitteeseen. Kummallista on.
 
Saakos noihin jälkiasennettaviin vaihdelaatikon ohjausta? Joskus kannattaa ajaa pykälää pienemmällä mäkiset osuudet
 
Tarkoitatkohan SShadow mahdollisesti, jos on automaattilaatikko, että vakkari ohjaisi pykälää pienemmälle? En usko, että tällaista on olemassa. Jos puhutaan manuaalista, nämähän hyppäävät pois päältä, ja pitää aktivoida uudestaan. Koska kytkinpolkimellahan on katkaisin. Jos sitä taas ei olisi, menisi ylikierroksille helpommin nostaessa kytkimen.
 
Tarkoitatkohan SShadow mahdollisesti, jos on automaattilaatikko, että vakkari ohjaisi pykälää pienemmälle? En usko, että tällaista on olemassa. Jos puhutaan manuaalista, nämähän hyppäävät pois päältä, ja pitää aktivoida uudestaan. Koska kytkinpolkimellahan on katkaisin. Jos sitä taas ei olisi, menisi ylikierroksille helpommin nostaessa kytkimen.
Joo, tämmöstä kaipailisi. Ajatus oli käyttää esim. DigiRoad aineistoa apuna, tämähän on käytännössä kaikissa navigaattoreissa. DigiRoad on vektoriaineisto, jossa on myös korkeustieto. Tai korkeusmallin rasteria, jos DigiRoad on liian epätarkka (viivasegmentti ei pääty aina mäen huipulle). Tuosta voisi katsoa nousun pituuden ja kulman, eli energiabudjetin, riittääkö inertia kohtuullisen pieneen nopeudenlaskuun. Eli tietokone laskisi energiantarpeen seuraavalle kahdelle minuutille, jos siellä on pidempi mäki, todennäköisesti kannattaisi pudottaa pienemmälle jo mäen alussa.

Tarvitaan toki automaattivaihteet, ja mielellään robottivaihteisto, jota voi ohjata auton väylän kautta. Jos sitten robottivaihdelaatikon ohjaus pudottaa vakkarin pois, pitäisi se tietysti vain käynnistää uudelleen. Manuaaliin sitten tehtävä vaihteenvaihtoilmaisin, ennen mäkeä syttyy "nuoli alas" valo kojetaulussa, ja kytkettäisiin se vakkari vaihdon jälkeen takaisin päälle aikaisemmalla asetuksella. Useampi integrointiaika rinnakkain, niin tietokone voisi laskea kannattaako vaihtaa taas isommalle, vai tuleeko siellä kohta taas mäki vastaan.

Voi olla ettei juuri tuo jälkiasenteinen pysty näihin, mutta noin ajatuksena miten tuon tekisin. Kunnollinen dataloggaus hetkellisestä bensankulutuksesta, niin matemaattista mallia voi optimoida käsin tai tekoälyllä.
 
Ei muutaku raspberry pi jauhaa kartta dataa ja arduino tekemään vakkarille haluttua pulssia ja näyttämään oled ruudussa alas vaihto nuolta. Koko toiminta yllä olevassa kuvaa vain softan toimintaa jota tonnevakkarille voisi työntää arduinolle. Tosin melko paljon joutuisi kirjoittamaan mutta rauta olisi halpaa
 
Joo, tämmöstä kaipailisi. Ajatus oli käyttää esim. DigiRoad aineistoa apuna, tämähän on käytännössä kaikissa navigaattoreissa. DigiRoad on vektoriaineisto, jossa on myös korkeustieto. Tai korkeusmallin rasteria, jos DigiRoad on liian epätarkka (viivasegmentti ei pääty aina mäen huipulle). Tuosta voisi katsoa nousun pituuden ja kulman, eli energiabudjetin, riittääkö inertia kohtuullisen pieneen nopeudenlaskuun. Eli tietokone laskisi energiantarpeen seuraavalle kahdelle minuutille, jos siellä on pidempi mäki, todennäköisesti kannattaisi pudottaa pienemmälle jo mäen alussa.

Tarvitaan toki automaattivaihteet, ja mielellään robottivaihteisto, jota voi ohjata auton väylän kautta. Jos sitten robottivaihdelaatikon ohjaus pudottaa vakkarin pois, pitäisi se tietysti vain käynnistää uudelleen. Manuaaliin sitten tehtävä vaihteenvaihtoilmaisin, ennen mäkeä syttyy "nuoli alas" valo kojetaulussa, ja kytkettäisiin se vakkari vaihdon jälkeen takaisin päälle aikaisemmalla asetuksella. Useampi integrointiaika rinnakkain, niin tietokone voisi laskea kannattaako vaihtaa taas isommalle, vai tuleeko siellä kohta taas mäki vastaan.

Voi olla ettei juuri tuo jälkiasenteinen pysty näihin, mutta noin ajatuksena miten tuon tekisin. Kunnollinen dataloggaus hetkellisestä bensankulutuksesta, niin matemaattista mallia voi optimoida käsin tai tekoälyllä.
Tuo nyt vaatisi käytännössä koko vakkarin tekemisen itse uusiksi, tuskin pienellä tai edes kohtuullisella modaamisella tuota saisi viriteltyä olemassaolevaan vakkariin. Toki itse alusta asti tekemällä saisi juuri sellaisen kun haluaa mutta joutu koodaamaan kaikki alusta asti uusiksi. Lähinnä nuo turvaominaisuudet vaativat melkoista varmistelua ja miettimistä että varmasti missään tilanteessa ei homma lähde lapasesta.

Itse olen tehnyt töissä esim laivoihin erinäisiä juttuja ja niissä on ollut melkoiset vaatimukset että mikään yksittäinen vika tai virheellinen data ei saa aiheuttaa mitään sellaista joka saattaisi edes teoriassa vaarantaa ihmisten hengen joten tuo failsafe-ajattelu on itselle aikalailla kasvanut selkärankaan. Ja tosiaan tässä tullaan siihen että kun teet idioottivarman laitteen niin evoluutio kehittää paremman idiootin :D
 
Erittäin taivasta tavoittelevia ideoita nyt tuli - ja sanon tämän hyvässä hengessä! :thumbsup: Noita "älyvakkareita" taitaa olla joissain kuormureissa.

Tähän taitaisi olla jonkunnäköinen ratkaisu "loiventaa" sitä signaalia, jotta vältettäisiin tuota mäenhuipun jälkeen vielä vähän jatkuvaa kiihdytystä. Nyt kun olen vielä tarkemmin seurannut GPS:llä, niin mäkisessä maastossa nopeus seilaa noin +-3 km/h, elikkä paljo. Tasamaalla arviolta +-0,5 km/h, elikkä huippu.
 
Jotenkinhan sen pitäisi tarkkailla myös kiihtyvyyttä niin että jun nopeaus alkaa kiihtyä kohti tavoitetta se osaa alkaa nostamaan kaasua jo ennen kun nopeus saavutetaan.

Ongelmahan on tuossa se että tuollaisella jälkiasennusvakkarilla ohjataan aina kaasupoljinta (tai emuloidaan kaasulpolkimen signaalia), joka ei ensisijaisesti säätele moottorin tuottamaa tehoa, vaan tarvoiteltavaa kierrosnopeutta. Tehdasvakkari voidaan tehdä komentamaan tavoiteltavaa tehoa, jolloin sen ohjauksen koodaaminen on yksinkertaisempaa kun se on suhteellisen lineaarinen.
 
Eikö perus pid- säätö kelpaa tuohon? Vaatii tietysti paramatrien säädön mutta vastaaviinhan se on tarkoitettu
 
Eikö perus pid- säätö kelpaa tuohon? Vaatii tietysti paramatrien säädön mutta vastaaviinhan se on tarkoitettu
Taitaa aikalailla ollakin tuollainen jälkiasennus-vakkari liki puhdas PID-säädin, parametreihin vaikuttaminen vaan oletuksena on varsin hankalaa kun pitää kaikenmaailman koeajoilla opettaa jne. Saisi olla noissa joku "expert-mode" jossa voisi ihan oikeasti säätää noita parametreja niin saisi jotain tolkkuakin niihin. Ikävä kun tietää mitä parametria pitäsi säätää mutta kun siihen ei pääse suoraan mitenkään käsiksi vaan pitää arvailla miten esim joku opetusajo vaikuttaa parametreihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 775
Viestejä
4 546 788
Jäsenet
74 846
Uusin jäsen
Urnaakkeliz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom