- Liittynyt
- 10.07.2017
- Viestejä
- 750
Tervehdys!
Edit: Yritetäänkin tasakaasusäätö-modin sijaan saada vakkari toimimaan paremmin... - Tupsa 5.10.22
Tämä olisi aluksi lähinnä tiedustelua osaavammilta, kumminko päin unelma olisi mahdollista toteuttaa, väärin vai oikein? Ei vaan, leikki sikseen.
Eli on käytössä tuommoinen perus jälkiasenteinen (itse asennettu) Gold Cruise AP550 -vakkari. Hyvinhän se toimii, mutta olen pikkuisen toivonut ominaisuutta, että halutessaan, tai jos kaksivaihtoehtoisuus ei toimi, koko ajan säädin toimisi nopeudensäätimen sijaan vakiokaasusäätimenä. Tämä säästäisi polttoainetta.
Eli nyt laite toimii näin: Ajat maantiellä nopeutta 80 km/h säädin kytkettynä. Tulee ylämäki. Säädin lisää kaasua enemmän ja enemmän, vaikka ihan pohjaan saakka, pitäen nopeuden +-1 km/h tarkkuudella samassa. Tulee alamäki. Säädin vähentää kaasua enemmän ja enemmän, vaikka ylös saakka, pitäen nopeuden +- km/h tarkkuudella samassa.
Käytännössä säädin ei ihan noin hienosti toimi, monesti nopeus hidastuu alamäessä jopa 3-4 km/h, ja tämä johtuu pääsosin siitä, kun moottorin polttoaineensyöttö katkeaa moottorijarrutuksessa säätimen nostaessa kaasun ihan ylös. Tulee hieman nykimistä sen vuoksi.
Toivottu säätimen käytös olisi tällainen: Ajat maantiellä nopeutta 80 km/h säädin kytkettynä. Tulee ylämäki. Säädin pitää kaasun siinä asennossa, missä se oli asetettaessa. Nopeus hidastuu ylämäkeen noin 70 kilometriin tunnissa. Tulee alamäki. Säädin pitää kaasun siinä asennossa, missä se oli asetettaessa. Nopeus kiihtyy noin 90 kilometriin tunnissa.
Käytännössä tässä esimerkissä nopeuden seilaaminen on vähän liioiteltu. Jos vauhti hidastuisi liikaa, kuski voi silloin painaa vähän kaasua ja jos taas kiihtyy alamäessä laittomuuksiin, kuski voi silloin napata säätimen hetkeksi pois päältä. Sitten vaihtoehtona olisi aina vakionopeussäädin, jos jostain syystä haluaa "perinteisen" säätimen käyttöönsä. Tämän vuoksi valinnanmahdollisuus vaikka vaihtokytkimellä olisi hyvä olla.
Nyt kysymys kuuluu, mikä olisi helpoin tapa toteuttaa tasakaasusäädin?
1) Onko AP550 ohjausyksikön ohjelmallinen puukotus mahdoton tehtävä, ja toivon mukaan jopa niin, että voisi valita, onko käytössä vakionopeus- vai tasakaasusäätö?
2) Olisiko järkevä lähestymistapa, että säätimen nopeussignaali kytkettäisiin kaasuläpän asentotunnistimeen? Kaasuläpän asentotunnistimelta silloin vakkarrin tuleva ilmeisesti jännnitesignaali pitäisi osata muuttaa samanlaiseksi pulssiksi, kuin mitä tulee radion nopeussignaalipiuhasta.
3) Vai pitäisikö signaali kytkeäkin MAP-anturiin? Siinäkin olisi sama homma, että jollain komponentilla ko. anturin signaali tulisi muuntaa pulssiksi.
4) Sitten tulee vissiin vielä yksi vaihtoehto. Kokonaan erillinen säädinyksikkö käyttäen AP550 jo asennettua servomoottoria. Servomoottoriin menee nelinapainen johto. Olisiko mahdollista jollain pikkutietokoneella toteuttaa erillinen ohjaus tälle servolle?
Kaikkia vaihtoehtoja yhdistäisi myös se, että olemassa tulisi olla mahdollisuus valita myös perinteinen toiminta. Eli vaihtoehdoissa 2, 3 ja 4, jos toteutus olisi ylipäätänsä mahdollinen, tulisi kytkentä tehdä vaihtokytkimen kautta.
Edit: Yritetäänkin tasakaasusäätö-modin sijaan saada vakkari toimimaan paremmin... - Tupsa 5.10.22
Tämä olisi aluksi lähinnä tiedustelua osaavammilta, kumminko päin unelma olisi mahdollista toteuttaa, väärin vai oikein? Ei vaan, leikki sikseen.
Eli on käytössä tuommoinen perus jälkiasenteinen (itse asennettu) Gold Cruise AP550 -vakkari. Hyvinhän se toimii, mutta olen pikkuisen toivonut ominaisuutta, että halutessaan, tai jos kaksivaihtoehtoisuus ei toimi, koko ajan säädin toimisi nopeudensäätimen sijaan vakiokaasusäätimenä. Tämä säästäisi polttoainetta.
Eli nyt laite toimii näin: Ajat maantiellä nopeutta 80 km/h säädin kytkettynä. Tulee ylämäki. Säädin lisää kaasua enemmän ja enemmän, vaikka ihan pohjaan saakka, pitäen nopeuden +-1 km/h tarkkuudella samassa. Tulee alamäki. Säädin vähentää kaasua enemmän ja enemmän, vaikka ylös saakka, pitäen nopeuden +- km/h tarkkuudella samassa.
Käytännössä säädin ei ihan noin hienosti toimi, monesti nopeus hidastuu alamäessä jopa 3-4 km/h, ja tämä johtuu pääsosin siitä, kun moottorin polttoaineensyöttö katkeaa moottorijarrutuksessa säätimen nostaessa kaasun ihan ylös. Tulee hieman nykimistä sen vuoksi.
Toivottu säätimen käytös olisi tällainen: Ajat maantiellä nopeutta 80 km/h säädin kytkettynä. Tulee ylämäki. Säädin pitää kaasun siinä asennossa, missä se oli asetettaessa. Nopeus hidastuu ylämäkeen noin 70 kilometriin tunnissa. Tulee alamäki. Säädin pitää kaasun siinä asennossa, missä se oli asetettaessa. Nopeus kiihtyy noin 90 kilometriin tunnissa.
Käytännössä tässä esimerkissä nopeuden seilaaminen on vähän liioiteltu. Jos vauhti hidastuisi liikaa, kuski voi silloin painaa vähän kaasua ja jos taas kiihtyy alamäessä laittomuuksiin, kuski voi silloin napata säätimen hetkeksi pois päältä. Sitten vaihtoehtona olisi aina vakionopeussäädin, jos jostain syystä haluaa "perinteisen" säätimen käyttöönsä. Tämän vuoksi valinnanmahdollisuus vaikka vaihtokytkimellä olisi hyvä olla.
Nyt kysymys kuuluu, mikä olisi helpoin tapa toteuttaa tasakaasusäädin?
1) Onko AP550 ohjausyksikön ohjelmallinen puukotus mahdoton tehtävä, ja toivon mukaan jopa niin, että voisi valita, onko käytössä vakionopeus- vai tasakaasusäätö?
2) Olisiko järkevä lähestymistapa, että säätimen nopeussignaali kytkettäisiin kaasuläpän asentotunnistimeen? Kaasuläpän asentotunnistimelta silloin vakkarrin tuleva ilmeisesti jännnitesignaali pitäisi osata muuttaa samanlaiseksi pulssiksi, kuin mitä tulee radion nopeussignaalipiuhasta.
3) Vai pitäisikö signaali kytkeäkin MAP-anturiin? Siinäkin olisi sama homma, että jollain komponentilla ko. anturin signaali tulisi muuntaa pulssiksi.
4) Sitten tulee vissiin vielä yksi vaihtoehto. Kokonaan erillinen säädinyksikkö käyttäen AP550 jo asennettua servomoottoria. Servomoottoriin menee nelinapainen johto. Olisiko mahdollista jollain pikkutietokoneella toteuttaa erillinen ohjaus tälle servolle?
Kaikkia vaihtoehtoja yhdistäisi myös se, että olemassa tulisi olla mahdollisuus valita myös perinteinen toiminta. Eli vaihtoehdoissa 2, 3 ja 4, jos toteutus olisi ylipäätänsä mahdollinen, tulisi kytkentä tehdä vaihtokytkimen kautta.
Viimeksi muokattu: