Vain puolet järjestelmän muistista on käyttössä

Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
5
Olen tapellut tämän ongelman kanssa jo jonkun aikaa ja on varmaan pakko kääntyä fiksumpien puoleen. Ongelmana on siis se että minulla on tietokoneessa 32 gigaa ramia, joista vain puolet on windowsin käytössä, vaikka windows kyllä tunnistaa että sitä on 32 gigan verran, minulla on 2x16gb kampaa. Pelien benchmarkeissakin ilmoitetaan että vain n.16 gigaa on käytössä. Aiemmin minulla oli 16 gigaa, josta vain puolet oli käytössä, eli 8 gigan verran. Jännästi tosin biosin puolella bios ilmoittaa kokonais ramiksi vain 16 gigaa, kun käytössä 32 gigaa ramia, mutta tunnistaa kyllä molemmat kammat kun katsoo ramien yksittäisiä tietoja. Tässä lista toimenpiteistä mitä olen tehnyt asian ratkaisemiseksi:

-Olen vaihtanut ramien fyysistä sijaintia ja kokeillut kampa kerrallaan, ei muuta ongelmaa
-Olen päivittänyt Biosin
-Olen msconfigista ottanut pois ramin rajoituksen
-Minulla on tuorein Win 10 versio, tosin aktivoimaton(minkä ei pitäisi missään nimessä vaikuttaa tähän?)

Koneena on Ryzen pohjainen 7 2700x, emona Msi:n X470 Gaming Pro Carbon. Muistit on G.Skillin Ripjaw 2x16gb 3200mhz, ennen tätä oli G.Skillin Trident Z 2x8gb 2993mhz.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
5
Kammat on täsmälleen kyseisessä asennossa.
Eikös toi yhteensopivuus ole vain "suositus", eikä mikään kiveen hakattu juttu, tai ainakin mitä internet antanut ymmärtää, ei löydy omia tuosta.
Olen ottanut msconfigista tuon ramin rajoituksen pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Toinen kampa voi olla paskana. Tai muistiväylä. Koeta yhdellä kammalla kaikissa sloteissa. Kaikki kammat yksitellen läpi.
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
314
mahtaako olla paljaltaan asenneltu windowsi vai onko jotain virtualisointia tai emulaatoria käytössä. Vaikuttaisi aika normaalilta jos on joku muu käyttis varaamassa puolet muistista. Jos kerran kaikki tikut on testattu yksitellen kaikissa sloteissa toimiviksi.
mahdollisesti jäähy voi olla myös turhan tiukalla ja aiheuttaa ongelmia. Itsellä kyllä joko toimii tai ei jos liian tiukalla. vähän kyseenalaista että muistin määrään jotenkin vaikutaisi.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
5
En ole mitään virtualisointeja tms laittanut päälle.
Pitänee jossain kohtaa uudelleen kiristää/löysätä jäähyä jos se voisi olla osasyylinen.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 731
Ainakin emossa on väärät asetukset muisteille kerta muistien nopeutena on 2667. Emon asetuksia katsoisin ekaksi.

"Olen msconfigista ottanut pois ramin rajoituksen"

Mitä tää tarkoittaa? Tarkoitan siis että onko siellä ollut joskus rajoitus säädettynä? Kukaan ei koskaan pitäisi käyttää mitään sellaista. Mikäli tarkoitit vain että olet tarkastanut ettei siellä ole ollut mitään rajoitusta, tämä on OK.

Jos epäilee että toinen kampa on viallinen niin viimeistään tässä vaiheessa niitä kannattaa nopeasti testata yksittäin. Mutta miksi olisi jos aikaisemmillakin muisteilla oli vain puolet käytössä?

Sinänsä, ei tällä voi olla mitään tekemistä Windowsin kanssa. Jos bios itsessään näkee käytössä olevan vain 16 gigaa, niin ei sille Windows mitään mahtaisi. Vika on jossain ylempää.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
5
Juu olen vain katsonut että tuolla asetuksisa on toi yksi checkamarkki pois päältä, koska se voi joidenkin tutoriaalijuttujen mukaan olla syyllinen.

Tähän väliin voisin todeta, että en ole laittanut kampojen taajuuksia korkeammalle, koska olen huomannut että itsellä kone rupeaa bootlooppaamaan, kun laitan jonkun XMP profilen päälle kammoille.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 960
Viestejä
4 215 578
Jäsenet
70 982
Uusin jäsen
Lahtaaja

Hinta.fi

Ylös Bottom