Vaihtokaupat ja tullimaksuja

Liittynyt
23.07.2022
Viestejä
34
Olen aikaisemmin ostanut kuulokevahvistin hintaan 500€ EU:n sisäpuolelta ja maksanut tavarasta sis. alv 25,5%. Tuli vaan testattu aika lyhyesti, ja laitoin myynnille. Nyt mietiskelen vaihtokauppaa Head-fi foorumissa erään henkilön kanssa EU:n ulkopuolelta joka voisi tarjota vähän käytetty/testattu kuulokkeet jonka uuden hinta on suurinpiirtein sama luokka ~500€ (EU:n sisällä).

Miten tulliselvitykset menevät tässä tapauksessa, olisi tarkoitus vaan että maksamme lähetyskulut keskenäämme kuin tuotehinnat/arvo vastaavat toisiaan. Voiko tulliselvityksessä sitten viitata pelkästään maksettuun postikuluihin (jos vaikkapa maksamme toisiemme postikulut paypalillä ja viittaa maksutiedoissa esim kuulokkeihin) tai pitääkö kuitenkin viitata hintaan kuin henkilö oli maksettu tuotteesta tai mikä nyt hinta löytyy netistä jos on vaikeata saada selville tarkka hinta mitä henkilö oli maksettu (mikä käytännössä olisi veromaksu jo maksettu verojen päälle, ei yllättyisi tässä maassa!), jolloin syntyisi 100€+ lisäkustannusta minulle. Vähän hankalaa tulkita Tullin kotisivulta miten näissä tapauksissa tulisi tehdä. Pelkään pahasta jos laitetaan tulliselvitykseen vaikka 30€ tai mikä postikulut ovat että tulee tulliselvitys ja ei hyväksytä tällaista menetelmää vaan ikään kuin tulliselvitys menee läpi vasta kuin siihen on pistänyt se 500€ arvo ja verokarhu vei 127€ ekstraa taskustani.

Joskus aikaisemmin joutunut maksaa tullimaksut joka vastasi uuden tuotehintaan kuin valmistaja oli löytänyt tuotantovirheen ensimmäisissä kuulokkeissa ja lähetti uudet kuulokkeet maksutta (tulliselvityksessä oli pakko viitata viallisesta tuotteesta maksetusta alkuperäisen hintaan vaikka uusi tuote oli lähetetty maksutta ja sain pitää alkuperäinen viallinen tuote vaikka ei siinä nyt yhtä paljon arvoa oli kuin korjatussa yksilössä, joten tuplasti piti maksaa tullimaksuja ja samasta määrästä) Että en todellakaan haluaisi alkaa maksaa mitään ylimääräistä tullille...
 
Viimeksi muokattu:
Jos on luotettava yksityishenkilö,mitäs jos hän lähettää sen lahjana?🤔😁

Tulli ei hyväksy sellaista menetelmää. Pakottaa kuitenkin että pitää näyttää tuotteen todellista arvoa esim. kuitilla tai paypal maksetusta summasta. Mutta jos on maksanut paypalilla sen 30€ postikulut ehkä tulli ei sitten voi paljon muuta kuin hyväksyä, kai se voi tulkita tuotteen arvona/palveluna tässä tapauksessa. En tiedä, siksi kyseilen. :)
 
Viimeksi muokattu:
Joskus aikaisemmin joutunut maksaa tullimaksut joka vastasi uuden tuotehintaan kuin valmistaja oli löytänyt tuotantovirheen ensimmäisissä kuulokkeissa ja lähetti uudet kuulokkeet maksutta (tulliselvityksessä oli pakko viitata viallisesta tuotteesta maksetusta alkuperäisen hintaan vaikka uusi tuote oli lähetetty maksutta ja sain pitää alkuperäinen viallinen tuote vaikka ei siinä nyt yhtä paljon arvoa oli kuin korjatussa yksilössä, joten tuplasti piti maksaa tullimaksuja ja samasta määrästä) Että en todellakaan haluaisi alkaa maksaa mitään ylimääräistä tullille...
Tuossa olet ainakin maksanut turhaan Täältä viimeinen kohta.

Et lähetä viallista tavaraa korjaukseen tai vaihtoon​

Joskus saatat saada viallisen tavaran, jota ei tarvitse palauttaa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi:

  • Myyjä lähettää sinulle uuden tavaran ilmaiseksi.
  • Myyjä lähettää sinulle tavaraan kuuluvan uuden osan ilmaiseksi.
  • Myyjä ei lähetä uutta tavaraa tilalle, vaan hyvittää sinulle tavaran hinnan.
  • Myyjä ei lähetä uutta tavaraa tilalle eikä hyvitä tavaran hintaa.
Näissä tapauksissa voit hakea tullauspäätöksen korjausta eli oikaisua, jotta voit saada takaisin viallisesta tavarasta maksamasi maahantuontiverot.

Jos myyjä lähettää sinulle uuden tavaran tai tavaraan kuuluvan uuden osan ilmaiseksi, tullaa se. Jos tullaat tavaran Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, valitse aloitussivulla, että haluat tullata ”ostetun tavaran”. Ilmoita tavaran tai osan arvoksi sen normaali hinta. Tämän jälkeen voit hakea alkuperäisen tullauspäätöksen korjausta eli oikaisua.

Huomioi, että et voi hakea tullauspäätöksen korjausta, jos tavara tuli EU:n alueelta, mutta siitä puuttuva osa tai viallisen osan korvaava uusi osa tulee EU:n ulkopuolelta. Tullaa uusi osa. Anna tavaran arvoksi uuden osan hinta.
 
Tuossa olet ainakin maksanut turhaan Täältä viimeinen kohta.

Tuota artikkelia olen kyllä silloinkin lukenut, jostain syystä ei mennyt läpi mutta en muista miksi enää. Oli Drop sivuston kautta lanseerattu mallista kyse. Lopuksi meni vaan hermot tuosta että en jaksanut jumpata tullin kanssa, oli kuitenkin kyse $250 kuulokkeista että ei ollut värtti tuhlata aikaa siihen mutta paha maku jäi tuosta tapauksesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 525
Viestejä
4 986 043
Jäsenet
80 018
Uusin jäsen
tsen96

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom