Vahvistimen kytkeminen televisioon

Liittynyt
16.04.2021
Viestejä
32
Mulla on seuraava haaste: Mulla on PS5, Marantzin HDMI 2.1:tä tukeva AVR-vahvistin (SR7015) ja Samsungin televisio (2021 65” Frame). Nämä pitäisi saada kytkettyä, mutta homma ei ollutkaan ihan helppo. Samsungin televisiossa HDMI-portti 4 on peliportti ja siten ainoa HDMI 2.1 -portti. Sitten HDMI-portti 3 on eARC-portti. Olen miettinyt seuraavia kytkentätapoja:
  1. PS5 kiinni vahvariin ja vahvari kiinni TV:n peliporttiin. Sitten 4k@120hz toimii, mutta eARC ei toimi. Tällöin TV:n Netflix ei tule vahvarin kautta 5.1-kanavaisena.
  2. PS5 kiinni vahvariin ja vahvari kiinni TV:n eARC-porttiin. Sitten TV:n Netflix kuuluu 5.1-kanavaisena vahvarin kautta, mutta 120hz ja muut HDMI 2.1-ominaisuudet eivät toimi PS5:n kanssa.
  3. PS5 suoraan kiinni telkkarin peliporttiin ja vahvari kiinni kolmosporttii. Tällöin Netflix kuuluu 5.1-kanavaisena ja PS5:n 4k@120hz toimii. Tässä menee vaan tuo HDMI 2.1 -yhteenopivan vahvarin pointti kokonaan.
Onko ideoita, mikä olisi paras tapa tehdä liitännät? En ymmärrä, mikä Samsungin idea on ollut laittaa HDMI 2.1 -tuki eri porttiin kuin eARC.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 295
Joo, tämä on yksi uusi luku kirjaan, kuinka laitevalmistajat ovat ryssineet HDMI 2.1 julkaisun laitteissaan.

Yksi mahdollinen ratkaisu on vaihtoehto 1. + joku earc to HDMI konvertteri, eli esim. https://www.amazon.de/-/en/FeinTech-VAX01202-Extractor-Splitter-Receiver/dp/B08TX473Z8/ref=sr_1_3?crid=363RH4RN07LS5&keywords=earc+auf+hdmi&qid=1672154330&sprefix=earc+to+hdmi,aps,93&sr=8-3

Ideana siis että PS5 vahvarin HDMI 2.1 porttiin. Vahvistimen HDMI2.1 outputista HDMI-kaapeli telkkarin HDMI 2.1 porttiin. Television earc portista kaapeli tuohon konvertteriin -> konvertterista vahvistimen johonkin HDMI-inputtiin.
Näin mielestäni PS5 toimii parhailla kuva- ja ääniominaisuuksilla ja saat telkkarista earcin kautta paremmat (television tukemat) ääniformaatit vahvistimelle. Huonona puolena lisää johtohelvettiä ja mahdollisuus epäyhteensopivuuksille ja bugeille kasvaa.

Noita vastaavia konverttereita on aika paljon, varmista että konvertteri sopii juuri sinun käyttötarkoituksiisi.

Itselläni oli HDFuryn vastaava earc to HDMI konvertteri ja se toimi ihan hyvin.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 284
Syy miksi eARC ja HDMI 2.1 on noissa ekoissa HDMI 2.1 -tukevissa televisioissa usein eri kanavissa on, että mikäli TV:ssä on vain yksi HDMI 2.1 liitin ja vahvistimessa vain HDMI 2.0 ja eARC, saat silti 4K120Hz kuvan televisiolle esim. PS5:stä ja samalla häviöttömät äänet eARC:lla vahvarille. Toisille tuo on etu ja toisille miinus.

Itse liittäisin kytkentätavalla 3, sillä et häviä mitään (ellet tarvitse toista HDMI 2.1 liitäntää), vaikkakin vahvistimen HDMI 2.1 jää käyttämättä. Noin itselläkin oli liitettynä kun oli vielä erilliskotiteatteri ja vahvarin X3500H joka ei tukenut HDMI 2.1:stä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 831
Viestejä
4 240 832
Jäsenet
71 258
Uusin jäsen
bulldog

Hinta.fi

Ylös Bottom