Vahvarin lamput

Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Perhana. Kuuntele täsä nyssi.
Yamaha CR-820 Vahvarista paloi pari lamppua.
14V/60mA siinä oli.
Nyt olisi jäljellä 12V/60mA polttimoita, mutta mietin että ne tulevat kestämään vielä vähemmän, vaikka ovatkin originaaliarvoiset.
Nuo taitaa olla sarjassa, ja kun niitä poksuu, alkaa vahvarikin poksahtamaan sulkeutuessaan kajareista.
Mietin, josko joko tilaisi (jos löydän, noita 14-volttisia, tai iskisi yhden enemmän tuohon sarjaan -silloin voi kyllä olla aika himmiä valo...
vinkkejä?
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Kolme lamppua mittareilla ja yksi asema-asteikolla, noi jo jotenkin rinnan/sarjassa, mutta varmaan noi kolme samasa koska kaikki pimeänä, ja yksi, se asema osoitin ehjä, mutta koitin yhtä 12voltin lamppua 50 Ohmin vastuksella ja mietin josko vetäisin sen jonkun piuhan väliin, ja katsoisi miltä he sitten näyttävät, jos on kirkkauksissa/himmeuyksissä eroja niin pitää pohtia uusiksi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 430
Itse varmaan modaisin lamppujen tilalle jotkut (warm white) ledit. Vastavia modauksia on harrastajat tehneetkin jonkin verran ja itsekin olen johonkin laitteeseen muistaakseni vaihtanut ledit lamppujen tilalle. Eipä tarvitsisi lamppujen vaihdosta paljon murehtia tuon jälkeen.

Toki noita alkuperäisen arvoilla olevia lamppujakin vielä todennäköisesti saa, ainakin on välillä tullut googlella vastaan jotain pikkufirmoja jotka myyvät nimenomaan vanhoihin hifilaitteisiin jotain vähän erikoisempia pikkulamppuja.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 601
Itse varmaan modaisin lamppujen tilalle jotkut (warm white) ledit.
Hyvä idea tuokin, vanhasta lampusta rikkoo lasin ja juottaa LED:n tilalle, tosin muistelen että tina tarttuu huonosti noihin lampun tappeihin.
Tasasuuntaus (jos tarvitsee) ja etuvastus peliin.

14v kuulostaa oudolta mutta kai noita löytyy.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Originaaliarvoisia lampuja todellakin saa: minulla nimenomaan on niitä.

Mutta haluaisin laittaa 14 volttiset, koska ne laitoin viimeksikin, eivätkä nekään kestäneet. Ledit on semmoinen tyylipilaus että nihin en kyllä koske pitkällä tikullakaan, saan allergisia oireita jo naapurin kauniin ihanasta ruumishuonevalaistuksestakin, ja joka perhanan heebelin kun ostaa niin eikös siinä ole jumakekkala sininen ledi! teippaile niitä sitten umpeen kauniisti... ;-D -mutta tässä tosiaan oliskin ideaa luppoilloiksi, hommata joku valkoinen ledisetti ja soppareita vastuksia joilla himmentää siedettäväksi, ja vaihtaa kaikkiin nykyleluihin moiset!
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 601
Mutta haluaisin laittaa 14 volttiset, koska ne laitoin viimeksikin, eivätkä nekään kestänee
Oletko mittaillut jänniteitä ?
Tuolainen sarjakytkentä voi olla ongelmallinen, jos jossain lampussa on suurempi resistanssi niin loput saa ylijännitettä.

Sarjavastus on pieni rike ;)
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Enpäs ole, sen voisi tehdä jahka saan tuon rohjon ulos tuolta hyllyltä. Kyllä sen avaa ja pari lamppua tinaa, mutta ketuttaa äimistellä noita piuhoja persiistä ja persiiseeen...
-Eikä mua haittaa valottomuus, vaan se poksunta:

" In the CR-820 they are wired in series strings across a 19 volt power supply. It is rather important to have good lamps in the circuit because they discharge the supply to the protect circuit at turn off. Without the lamps, the unit will make a pop in the speakers at turn off "
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 601
Piti ihan googlata laite: Yamaha CR-820

Tuli vielä mieleen että tuo on suunnteltu 220V :lle 230V :lla lamput ja powerin lyytit joutuu kovemmalle
Onko muuntajassa 240V vaihtoa?
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
On siinä kaikki noi vahtarit. -kuva tosin mun edellisestä CR-420, mutta samanlainen noissa kummassakin.

_OS23600.jpg
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 601
Mittaa verkkojännite laita vaihtokytkin sn mukaan, en ole vähään aikaan mitannut jossain vaiheessa mulla oli verkko 237V
edit: näköjään nyt 245V.... onkohan Bekcman hengissä... Tarkka Fluke on hajalla :(
tuolta löyty manuuaali: manual

Mullakin on yömahat 80 luvulta esivahvari + viritin näitä mustia natural sound sähköt ei kyllä ole olleet sen jälkeen päällä musa alkoi mennä niin huonoksi.....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Kyllä noihin manuaalit löytyy, mä annan aina kun kiikutan huoltoon kaikki manuaalit mukaan, ni ei tarvii niiden moisia kaivella. Ja ne niistä jotain tajuaakin ;-D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 430
Jaa, noita lamppuja käytetään myös purkuvastuksina. Taas on kivasti säästetty pari komponenttia ja tehty ikävä feature jos joku lamppu kärähtää. Sittenhän noita ei voisikaan ihan suoraan ledeiksi vaihtaa ellei pistäisi erillistä purkuvastusta tuohon että saa "simuloitua" noita lamppuja.

Itse laittaisin tuon jännitevalitsimen nykypäivänä 240V asentoon, tällä hetkellä näyttää omassa kämpässä olevan 237V ja viimeisen kuukauden ajalta alin on näköjään ollut 233V ja ylin 242V. Tuo data tulee siis UPS:n inputjännitetiedosta joka näyttää Flukeen verrattuna alle puolen voltin verran eri arvoa parin pistokokeen perusteella.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Jaa, noita lamppuja käytetään myös purkuvastuksina. Taas on kivasti säästetty pari komponenttia ja tehty ikävä feature jos joku lamppu kärähtää.
Johan mää sen sanoin ekassa viestissä, että ilman lamppuja poksuu ;-)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 430
Johan mää sen sanoin ekassa viestissä, että ilman lamppuja poksuu ;-)
Juu, mutta siinä ekassa postauksessa ei ollut mitään mainintaa mistä tuo oikeasti johtuu. Enemmin tuli itselle mieleen että alkaa poweripuolella olemaan joku huonona ja kun kuorma vähenee niin aiheuttaa jotein mutta nuo lamput olivatkin suoraan yhteydessä tuohon asiaan.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 601
Mäkään en kiinnittänyt huomota viestiin.

Tarkemmin ajatellen tuossa purkamisessa on järkeä, mikäli poweri purkautuu epäsymmerisesti niin pääte papujen jännitearvot saattavat ylittyä ja poks kuuluu.
Jännite tuolla teholla on varmaan +/- 50V @8ohm tai yli. (en laske)

Vielä jäi epäselväksi onko lamput kannalla vai näitä pieniä juotettavia?
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 601
Ohkaset wolframit noissa ei ihme jos hajoaa tosin käyttöjännite 19V//3 ?

Tuo mun aikaisempi ajatus päätetrarnkuista on tarkemmin luettuna pielessä, 19V on varmaan reguiloitu jännite etuasteille. (kohta varmaan pitäis tonkia skema eille ;) )
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 046
Viestejä
4 210 990
Jäsenet
71 006
Uusin jäsen
Eip

Hinta.fi

Ylös Bottom