Uutta konetta vanhan sotaratsun tilalle (~2000€)

Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
11
Päivää,

Uusi kone olisi tarkoitus hommata vanhan sotaratsun (i5 2500k, 970 GTX, 8GB DDR3) tilalle. Vanhasta koneesta ei ole tarkoitus ottaa mitään muuta kuin winukka, sekä ehkä HDD tallennustilaksi uuteen. Uudella koneella tarkoitus taas pelailla useampi vuosi sen kummemmin päivittelemättä. Vanha rakennettu 2012 ja näyttiksen vaihdolla yllättävän hyvin tähän saakka on pärjätty.

Budjetti: 2000€ aikalailla maksimi. Suomesta (Jimms yms) tarkoitus tilata, ei ulkomailta.
Kuuluuko käyttöjärjestelmä budjettiin: On valmiiksi.
Haluatko koneen valmiiksi kasattuna: Ei pakko olla, vanhakin itse kasattu niin eiköhän tämänkin kasaan saa.
Ylikellotatko prosessoria: En / Jos niin ei älyttömästi.
Kotelon koko: Nykyinen kotelo Bitfenix Shinobi, tämä aika hyvä kokoluokka.
Kotelon väri/ulkomuoto: Musta mielellään, en laske RGB valoille yms tuuninkille mitään arvoa. Oltava ainakin pari perus USB:tä etupaneelissa, USB-C:tä ei tarvitse olla.
Onko tietokoneen hiljaisuudella väliä: Kyllä, hiljainen ja lämmöt hyvin kurissa oleva kokonaisuus hakusessa.
Tarvitsetko langatonta verkkoyhteyttä: En.
Koneen käyttötarkoitus: 1080p pelaaminen (CS, Pubg, ajopelit, vähän kaikenlaista) sekä perus surffaaminen. Töitä en koneella tee.
Kuuluvatko näyttö/näppis/hiiri/etc budjettiin: Kaikki löytyy jo valmiiksi, näytöksi tulossa samalla 240hz 1080p.
Muita vaatimuksia/kysymyksiä:

Alla olevaa pakettia olen itse tässä nyt mietiskellyt:

1593355967526.png


+ pari tuuletinta jos tarvis, näissä Arcticin P12 on ilmeisesti vallan pätevä.

AMD:ltä saisi käsittääkseni suhteellisen samanlaisen setin satasen pari halvemmalla mutta itsellä on parempia kokemuksia Intel/Nvidia akselilta niin siksi tälläistä ajattelin.

Kehitysideoita, viisautta, parannusehdotuksia otetaan mielellään vastaan. Myöskin jos unohdin jotain oleellista niin kysymällä selviää.

Suurkiitokset jo etukäteen avusta!
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
2070 Super on ylihintainen tehoihinsa verrattuna Radeon 5700 XT:hen ja muutenkin vanhalla resoluutiolle kallis.
Ja muutamassa kuukaudessa on tulossa näytönohjainten next-gen, joka toivottavasti vihdoinkin tuo niihin prossujen kaltaisen kilpailun.
Silloin olisi huomattavasti parempi aika ostaa näytönohjain pitemmäksi aikaa.
Loppusyksystä/ennen joulua tulevissa konsoleissa on kovaa rautaa:
Seuraavan Xboxin GPU on täysin 2080 Superin luokassa ilman arkkitehtuurin parannuksia laskien ihan pelkästä prosessointiyksiköiden määrän kasvusta verrattuna 5700 XT:hen.
Ja se on jotakuinkin AMD:n keskimmäisen piirin vastine reilusti isomman GPU:nkin tullessa ulos.
AMD on nyt tuomassa pitkästä aikaa oikeasti ison piirin kilpailemaan high endistä.

Nuo konsolit myös tuovat 8 ydintä/16 säiettä prossun next-gen pelien perustasoksi, niin sitä ei voi pitää minään luksuksen arvoisena.
Kallis emolevykään ei tee prossusta sen pitkäikäisempää, kun Intelillä edes ole päivitettävyyttäkään.
Siellä on jo seuraava alusta/kanta tulossa, jossa Intel yrittää vastata AMD:n desktop alustan ydinmäärään ja sittenkin laittamalla isojen desktop ytimien kaveriksi pienempia ytimiä.


SSD:ksi Kingston A2000 ja WD Blue SN550 ovat pelikoneeseen bang per buck valintoja.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
11
Hyvää tietoa, pitääpi tutustua myös tuohon 5700XT:hen. Vanha resoluutio ihan omasta prefrenssistä (24 tuumanen omaan makuun paras koko, eikä pöydälle juuri isompaa mahdukkaan) toki myöhemmin mahdollista tästäkin päivittää.
Vaikuttaisi myös aina olevan uutta putkessa tulossa, kun seuraavia hankintoja miettii. Toki tuo pari kuukautta ei ihan mahdoton ajatus ole.

SSD:ksi siis kannattaisi vaihtaa ilmeisesti tämä Kingston 1TB A2000 NVMe? Nuo muistit ja poweri taitavat olla AMD tai Intel kumman ikinä valitseekaan niin ihan sopivat?
Mitenkäs tuo kotelo sitten, onko jotain ehdoton valinta max 150€ luokassa, jos haluaa hiljaisen ja hyvän ilmankierron omaavan?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
11
Juu ajaa saman asian. Mesh etupaneeli tuossakin.
Jes hieno homma. Vaikutti saaneen ihan hyviä arvostelujakin niin eiköhän tuolla mennä :thumbsup: Pitääpi vielä pohtia tuota AMD vastinetta ja vaihdella tuo SSD joko Kingstoniin tai WD:seen, niin eipä tuossa varmaan muuten ihmeellistä. Mites tuo prossujäähy, riittääkö tuo vai pitäisikö vielä järeämpi olla?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 481
Jes hieno homma. Vaikutti saaneen ihan hyviä arvostelujakin niin eiköhän tuolla mennä :thumbsup: Pitääpi vielä pohtia tuota AMD vastinetta ja vaihdella tuo SSD joko Kingstoniin tai WD:seen, niin eipä tuossa varmaan muuten ihmeellistä. Mites tuo prossujäähy, riittääkö tuo vai pitäisikö vielä järeämpi olla?
Eiköhän tuo prossujäähy riitä hyvin. Näytönohjain on mielestäni ihan hyvä että myös. En ottaisi amd puolelta mitään.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
SSD:ksi siis kannattaisi vaihtaa ilmeisesti tämä Kingston 1TB A2000 NVMe? Nuo muistit ja poweri taitavat olla AMD tai Intel kumman ikinä valitseekaan niin ihan sopivat?
Mitenkäs tuo kotelo sitten, onko jotain ehdoton valinta max 150€ luokassa, jos haluaa hiljaisen ja hyvän ilmankierron omaavan?
Pelikoneessa ei turhia luksuksia kannata SSD:hen laittaa, ellei rahaa ole reilusti.
Tärkeintä kun on se tallennustila SSD:llä mekaanisen levyn sijaan.
Ja missä tahansa NVMe-levyssä on kyllä paljon potentiaalia, jota nykyiset pelit eivät käytä.

Tuossa olisi kyllä "täysi"nopeuksinen NVMe levy 150€:
ADATA XPG SX8200 Pro, 1TB, 3D TLC, PCIe 3.0 x4, NVMe M.2 SSD-levy
Kuten myös tämä erittäni kovalla kirjoituskestospeksillä oleva PNY.
PNY XLR8 CS3030 M.2 PCIe NVMe sisäinen SSD, 1 TB - Tietokonekomponentit

3200MHz CL16 on hyvä bang per buck muisti.
Täältä lähtisi 140€
G.SKILL Aegis DDR4 - 3200MHz - 2 x 16GB (32GB) - CL16 - 1.35V
Tai sitten Ryzeneilla XMP:llä suuremman InfityFabricin nopeuden antava 3600MHz CL18 160€
G.SKILL Ripjaws V DDR4-3600MHz CL18 1.35V 32GB (2x16GB)

Prossuissa tehomitoituksessa on oltava huolellisempi Inteleillä.
AMD on nykyisin prossuissa vähävirtaisempi täydessä rasituksessa Intelin TDP:n ollessa "taiteellisella vapaudella" tekaistu.
12/16 ytimisetkin jäävät defaulteilla alle sen mitä Intelin vain kuusiytiminen 8700K vie tavoitellessaan mainostettuja kelloja.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
11
Eiköhän tuo prossujäähy riitä hyvin. Näytönohjain on mielestäni ihan hyvä että myös. En ottaisi amd puolelta mitään.
Tämä selvä, kiitos paljon avusta !


Pelikoneessa ei turhia luksuksia kannata SSD:hen laittaa, ellei rahaa ole reilusti.
Tärkeintä kun on se tallennustila SSD:llä mekaanisen levyn sijaan.
Ja missä tahansa NVMe-levyssä on kyllä paljon potentiaalia, jota nykyiset pelit eivät käytä.

Tuossa olisi kyllä "täysi"nopeuksinen NVMe levy 150€:
ADATA XPG SX8200 Pro, 1TB, 3D TLC, PCIe 3.0 x4, NVMe M.2 SSD-levy
Kuten myös tämä erittäni kovalla kirjoituskestospeksillä oleva PNY.
PNY XLR8 CS3030 M.2 PCIe NVMe sisäinen SSD, 1 TB - Tietokonekomponentit

3200MHz CL16 on hyvä bang per buck muisti.
Täältä lähtisi 140€
G.SKILL Aegis DDR4 - 3200MHz - 2 x 16GB (32GB) - CL16 - 1.35V
Tai sitten Ryzeneilla XMP:llä suuremman InfityFabricin nopeuden antava 3600MHz CL18 160€
G.SKILL Ripjaws V DDR4-3600MHz CL18 1.35V 32GB (2x16GB)

Prossuissa tehomitoituksessa on oltava huolellisempi Inteleillä.
AMD on nykyisin prossuissa vähävirtaisempi täydessä rasituksessa Intelin TDP:n ollessa "taiteellisella vapaudella" tekaistu.
12/16 ytimisetkin jäävät defaulteilla alle sen mitä Intelin vain kuusiytiminen 8700K vie tavoitellessaan mainostettuja kelloja.
Aivan, eli mikä tahansa näistä mainituista on omaan käyttööni SSD:nä riittävä. Kingston ja WD on tuttuja merkkejä entuudestaan, Adata ja PNY ei niinkään. Ei kai noista mikään huono ole omaan käyttöön.

Näitä muisteja näyttäisi olevan aika monella merkillä tuohon samaan hintaluokkaan ~150€, samoilla spekseillä, niin näissäkään tuskin millään menee hirveästi pieleen.

Samanlaisen käsityksen olen itsekkin arvosteluita katsellessa saanut, että Intelillä on kovempi tuo virrankulutus ja lämmöt samalla. Vanhassa koneessa ei ikinä ole ollut metelin tai lämpöjen kanssa ongelmia, siksi olen halukas myös uudessa panostamaan samaan, vaikka se hieman maksaisikin enemmän. Mielummin hieman överi kuin toisinpäin.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Aivan, eli mikä tahansa näistä mainituista on omaan käyttööni SSD:nä riittävä. Kingston ja WD on tuttuja merkkejä entuudestaan, Adata ja PNY ei niinkään. Ei kai noista mikään huono ole omaan käyttöön.
Vaikkei tietokoneen osissa olekaaan pitkäikäinen Adata on tehnyt Flash-muistikortteja ja USB-muisteja vuosituhannen alkupuolelta.
PNY taas on vielä vanhempi yritys ja tehnyt kaikenlaisia Flash-muistituotteita yhtä pitkään ja on tältä kyllä tullut myös näytönohjaimiakin.
Ja PNY käyttää Phison E12 ohjainta joka on varmaan yleisin käytössä oleva ohjain ja taatusti koetettua tekniikkaa.
Corsair MP510 käyttää samaa ohjainta.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
11
Vaikkei tietokoneen osissa olekaaan pitkäikäinen Adata on tehnyt Flash-muistikortteja ja USB-muisteja vuosituhannen alkupuolelta.
PNY taas on vielä vanhempi yritys ja tehnyt kaikenlaisia Flash-muistituotteita yhtä pitkään ja on tältä kyllä tullut myös näytönohjaimiakin.
Ja PNY käyttää Phison E12 ohjainta joka on varmaan yleisin käytössä oleva ohjain ja taatusti koetettua tekniikkaa.
Corsair MP510 käyttää samaa ohjainta.
Jees, eli jokainen merkki on käytännössä semmoinen jonka voi hyvillä mielin ostaa. Eiköhän tuo PNY tai Kingstoni tuu napattuu. Kiitoksia paljon hyvästä infosta, eiköhän näillä pärjätä !
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
949
Mä ostaisisin täältä foorumilta rtx 2080 käytettynä mielummin kuin 2070 superin uutena. Samaa tuossa pähkäilin keväällä itsekkin kun tarvitsi näyttis uusia ja päädyin samanlaiseen ratkaisuun. Sain rtx2080 kortin hintaan 575€ postien kanssa ja olen ollut todella tyytyväinen kauppaan ja korttiin.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
En niinkään neuvomaan vaan kysymään kiinnostuksesta. AMD prossut taitaa olla tätä päivää kehityksen kärjessä. Itsellänikin intel ja olen valmis järjellä vaihtamaan toiseen koska en ole kekkonen.

Saisiko tuhannella eurolla tehtyä yhtä vastaavan koneen pugb-kokemukselle?
Ja todellakin niin ettei sitten odottaisi kahdeksaa vuotta näytönohjaimen vaihtamista mikä oli "yllättävän hyvä" vieläkin.

Rahan tuhlaaminen haiskahtaa tänne pääasialta. Pahoittelut sivuaiheesta.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
11
Mä ostaisisin täältä foorumilta rtx 2080 käytettynä mielummin kuin 2070 superin uutena. Samaa tuossa pähkäilin keväällä itsekkin kun tarvitsi näyttis uusia ja päädyin samanlaiseen ratkaisuun. Sain rtx2080 kortin hintaan 575€ postien kanssa ja olen ollut todella tyytyväinen kauppaan ja korttiin.
Tämäkään ei ole huono idea kyllä, pidetään mielessä. :thumbsup:
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
11
En niinkään neuvomaan vaan kysymään kiinnostuksesta. AMD prossut taitaa olla tätä päivää kehityksen kärjessä. Itsellänikin intel ja olen valmis järjellä vaihtamaan toiseen koska en ole kekkonen.

Saisiko tuhannella eurolla tehtyä yhtä vastaavan koneen pugb-kokemukselle?
Ja todellakin niin ettei sitten odottaisi kahdeksaa vuotta näytönohjaimen vaihtamista mikä oli "yllättävän hyvä" vieläkin.

Rahan tuhlaaminen haiskahtaa tänne pääasialta. Pahoittelut sivuaiheesta.
Itse myös hankkimassa uutta konepakettia, niin mielenkiinnosta kysyn, mikä olisi vastaava prosessori hinta/laatu suhteeltaan AMD:ltä? Ryzen 7 3700x ainakin googlauksella näyttäisi jäävän i7-10700k varjoon. ~50€:n hintaeroa en vielä pidä merkittävänä prosessoria valittaessa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Itse myös hankkimassa uutta konepakettia, niin mielenkiinnosta kysyn, mikä olisi vastaava prosessori hinta/laatu suhteeltaan AMD:ltä? Ryzen 7 3700x ainakin googlauksella näyttäisi jäävän i7-10700k varjoon. ~50€:n hintaeroa en vielä pidä merkittävänä prosessoria valittaessa.
Kannattaa verrata cpu+emo hintoja. Vähävirtaista zen2:sta ajelee paljon halvemmalla emolla ongelmitta.
 
Liittynyt
18.08.2020
Viestejä
185
Itse myös hankkimassa uutta konepakettia, niin mielenkiinnosta kysyn, mikä olisi vastaava prosessori hinta/laatu suhteeltaan AMD:ltä? Ryzen 7 3700x ainakin googlauksella näyttäisi jäävän i7-10700k varjoon. ~50€:n hintaeroa en vielä pidä merkittävänä prosessoria valittaessa.
10700K on huomattavasti tehokkaampi prosessori. Varsinkin peleissä missä ei tule GPU bottleneckia niin ero on iso 10700K:n eduksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
949
Tein tuossa just pelikoneen 2600€:llä vanhalle tutulle.. siihen tuli mitä koneen ostaja halus
(halusi Intelin ja Nvidian ja RGB:tä pitää olla)
ja tämmönen siitä pääpiirteittäin tuli:

- i7-10700K
- Asus Z490-F
- G.skill Trident Z RGB 64gb (4x16gb) 3200Mhz CL16-18-18 (2x 32GB kittiä)
- Asus Dual RTX 2070 Super Evo OC
- 500GB ssd m.2
- 1TB ssd m.2
- 4TB sata hdd
- NZXT Kraken X53 240 AIO
- NZXT Grid V3 fan controller
- RM750x poweri
- 6 kpl Silentiumpc Stella PWM ARGB 120mm tuularia
- Silentiumpc Signum SG1V EVO TG ARGB midi torni

Aika hieno siitä tuli.. :tongue:

Tämä kone lähti 1500€ alkubudjetista ja rönsyili tuonne 2300€ asti ja sit siihen päälle vielä 32gb lisää muistia ja muutama tuulari lisää..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 300
10700K on huomattavasti tehokkaampi prosessori. Varsinkin peleissä missä ei tule GPU bottleneckia niin ero on iso 10700K:n eduksi.
Aika harvalla on tilanne että 3700x/vastaavalla prossulla ei olisi gpu bottleneckinä. Tilannehan vaatii rtx 2080ti tai jonkun överikalliin titanin. Lähtökohtaisesti, käyttäessä nykyaikaisia vehkeitä, gpu on lähes poikkeuksetta pullonkaulana pelatessa.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
11
Aika harvalla on tilanne että 3700x/vastaavalla prossulla ei olisi gpu bottleneckinä. Tilannehan vaatii rtx 2080ti tai jonkun överikalliin titanin. Lähtökohtaisesti, käyttäessä nykyaikaisia vehkeitä, gpu on lähes poikkeuksetta pullonkaulana pelatessa.
Tilannehan on varmaan tällä hetkellä tämä, mutta prossut on tähän asti kestänyt aikaa kauemmin kuin GPU:t, joten jos nyt panostaa prossuun, niin myöhemmin saattaa selvitä vain GPU:n upgradella. Näin ainakin itsellä mennyt.
 
Liittynyt
18.08.2020
Viestejä
185
Aika harvalla on tilanne että 3700x/vastaavalla prossulla ei olisi gpu bottleneckinä. Tilannehan vaatii rtx 2080ti tai jonkun överikalliin titanin. Lähtökohtaisesti, käyttäessä nykyaikaisia vehkeitä, gpu on lähes poikkeuksetta pullonkaulana pelatessa.
Itseasiassa ei vaadi vaan se riittää jo että laskee graffa asetuksia matalammelle tai että peli on tarpeeksi vanha eikä täten ole tämän päivän GPU:ille kovin vaativa tai muuten kevyeksi optimoitu kuten monet moninpelit ovat, että mahdollisimman moni pystyisi niitä pelaamaan. Tällöin nopeampi CPU erottuu edukseen helposti. Varsinkin kilpa moninpelejä pelaavat ihmiset tekevät näin saadakseen lisää FPS:ää ja ketjun aloittaja kertoi että hänellä on 240hz 1080p näyttö ja pelaa CS, Pubg, eli pelejä joissa hyötyy suuremmasta FPS määrästä ja siis molemmat pelit kyllä hyötyvät selvästi nopeammasta CPU:sta.

Hyvänä esimerkkinä voisa sanoa, että CSGO ammattilaiset sanovat että 144hz näytöllä huomaa eron esimerkiksi 144 fps:n ja 300 fps:n välillä, itse en osaa selittää miten se on mahdollista, mutta näin asia kuulemma on. Itsekkin huomaan eron, vaikka en ole ammattilainen. Asia voi myös liittyä jotenkin input lagiin joka vähenee korkeemmalla FPS:llä käsittääkseni. 240hz näytön kanssa isommasta FPS määrästä hyötyisi varmasti vielä enemmän.

Pikemminkin jos aikoisi pelata pelejä vaikkapa 4K resoluutiolla niin käsittääkseni silloin ei nykyiaikaisen huonon ja hyvän prosessorin välillä huomaa eroa, kun se GPU bottleneck on niin vahva, että ei väliä että prossu on selvästi hitaampi kun se jaksaa kuitenkin syöttää sen saman määrän FPS:ää joka tapauksessa kuin parempi prossukin kun 4K:lla ei parhaillakaan näytönohjaimilla se FPS ei korkeaksi nouse.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Tilannehan on varmaan tällä hetkellä tämä, mutta prossut on tähän asti kestänyt aikaa kauemmin kuin GPU:t, joten jos nyt panostaa prossuun, niin myöhemmin saattaa selvitä vain GPU:n upgradella. Näin ainakin itsellä mennyt.
Tuossa ainoana ongelmana on kristallipallon puuttuminen. Uusien konsolien zen2-pohjainen 8c16t 3,8GHz cpu on aika järkyttävän kova hyppy Jaguarista ylöspäin, ja jos tuommoinen alkaa olla vaatimuksena 60fps:lle, on kaikki nyky-cpu:t turhan hitaita mihinkään järkevään sijoitukseen tulevaisuuden suhteen ja on parempi vaihtaa 10600K/3600 uuteen nopeampaan, kun pelit alkaa nopeampaa vaatia.
 
  • Tykkää
Reactions: E.T
Liittynyt
18.08.2020
Viestejä
185
Tein tuossa just pelikoneen 2600€:llä vanhalle tutulle.. siihen tuli mitä koneen ostaja halus
(halusi Intelin ja Nvidian ja RGB:tä pitää olla)
ja tämmönen siitä pääpiirteittäin tuli:

- i7-10700K
- Asus Z490-F
- G.skill Trident Z RGB 64gb (4x16gb) 3200Mhz CL16-18-18 (2x 32GB kittiä)
- Asus Dual RTX 2070 Super Evo OC
- 500GB ssd m.2
- 1TB ssd m.2
- 4TB sata hdd
- NZXT Kraken X53 240 AIO
- NZXT Grid V3 fan controller
- RM750x poweri
- 6 kpl Silentiumpc Stella PWM ARGB 120mm tuularia
- Silentiumpc Signum SG1V EVO TG ARGB midi torni

Aika hieno siitä tuli.. :tongue:

Tämä kone lähti 1500€ alkubudjetista ja rönsyili tuonne 2300€ asti ja sit siihen päälle vielä 32gb lisää muistia ja muutama tuulari lisää..
Hyvälle näyttää omaan silmään :thumbsup::cool:

Varmasti riittää pitkälle tulevaisuuteen ja sittenkin tarvitsee vain GPU päivittää, kun muissa osissa kehitys menee niin paljon hitaammin eteenpäin nykyään
 
Liittynyt
18.08.2020
Viestejä
185
Tuossa ainoana ongelmana on kristallipallon puuttuminen. Uusien konsolien zen2-pohjainen 8c16t 3,8GHz cpu on aika järkyttävän kova hyppy Jaguarista ylöspäin, ja jos tuommoinen alkaa olla vaatimuksena 60fps:lle, on kaikki nyky-cpu:t turhan hitaita mihinkään järkevään sijoitukseen tulevaisuuden suhteen ja on parempi vaihtaa 10600K/3600 uuteen nopeampaan, kun pelit alkaa nopeampaa vaatia.
Ihan toinen juttu on sitten että onko mitään selvästi nopeampia prosessoreja tulossa kuin nykyiset, vaikka konsolit käyttäisivätkin nopeampaa rautaa kuin ennen. Näyttää pikemminkin siltä, että parhaimpien peliprosessorien nopeus kehitys ei mitään huimaa ole ollut hyvin pitkään aikaan eikä mitään viitteitä olisi että tämä tulisi muuttumaan.

Pelien tekijät myös haluavat tehdä pelejä joita pystyy mahdollisimman iso joukko pelaamaan (=enemmän potentiaalisia asiakkaita) mikä tarkoittaa sitä, että ydinmäärien vaatimuksetkaan tuskin lähtee mihinkään isoon kasvuun suurimmassa osassa pelejä, vaikka viisasta onkin jo hommata 8c16t prossu ajoissa niin ei tarvi sitten hetkeen päivittää. Uskallan väittää että 10700k:lla pystyy pelaamaan vielä seuraavat 5 vuotta raskaimpiakin pelejä täydellisen sulavasti ellei pitempäänkin. 3600:lla tuskin niin pitkään, mutta ketjun aloittaja onkin valinnut viisasti 10700K:n.
 
Viimeksi muokattu:

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Ihan toinen juttu on sitten että onko mitään selvästi nopeampia prosessoreja tulossa kuin nykyiset, vaikka konsolit käyttäisivätkin nopeampaa rautaa kuin ennen. Näyttää pikemminkin siltä, että parhaimpien peliprosessorien nopeus kehitys ei mitään huimaa ole ollut hyvin pitkään aikaan eikä mitään viitteitä olisi että tämä tulisi muuttumaan.

Pelien tekijät myös haluavat tehdä pelejä joita pystyy mahdollisimman iso joukko pelaamaan (=enemmän potentiaalisia asiakkaita) mikä tarkoittaa sitä, että ydinmäärien vaatimuksetkaan tuskin lähtee mihinkään isoon kasvuun suurimmassa osassa pelejä, vaikka viisasta onkin jo hommata 8c16t prossu ajoissa niin ei tarvi sitten hetkeen päivittää. Uskallan väittää että 10700k:lla pystyy pelaamaan vielä seuraavat 5 vuotta raskaimpiakin pelejä täydellisen sulavasti ellei pitempäänkin.
Edistys tulee tapahtumaan lisäytimien käytössä uusiin asioihin.
Intelin jumittaessa neljässä ytimessä siinä ei tapahtunut mitään edistystä peleissä pitkään aikaan.
Vanhat konsolitkin sellaisilla riksa-luokan ytimillä, että pelinkehittäjien resurssit meni siihen kuinka pelit yleensäkään saadaan pyörimään niin heikolla raudalla.
Next-gen konsolit muuttavat tuon kertaheitolla tarjotessaan reilun määrän järeitä tehoytimiä.

Ja älä sano ei koskaan.
Death Stranding skaalautuu kymmenelle ytimelle/20 säikeelle ja Star Citizen sekin laittaa 12c/24t:n reippaaseen kuntoiluun.
Kyse on vain siitä mihin pelinkehittäjät laittavat riman normiksi katsotussa ydinmäärässä, jota vaaditaan normaaliin pyörimiseen ja mitä kaikki herkut vaativat.
 
Liittynyt
18.08.2020
Viestejä
185
Edistys tulee tapahtumaan lisäytimien käytössä uusiin asioihin.
Intelin jumittaessa neljässä ytimessä siinä ei tapahtunut mitään edistystä peleissä pitkään aikaan.
Vanhat konsolitkin sellaisilla riksa-luokan ytimillä, että pelinkehittäjien resurssit meni siihen kuinka pelit yleensäkään saadaan pyörimään niin heikolla raudalla.
Next-gen konsolit muuttavat tuon kertaheitolla tarjotessaan reilun määrän järeitä tehoytimiä.

Ja älä sano ei koskaan.
Death Stranding skaalautuu kymmenelle ytimelle/20 säikeelle ja Star Citizen sekin laittaa 12c/24t:n reippaaseen kuntoiluun.
Kyse on vain siitä mihin pelinkehittäjät laittavat riman normiksi katsotussa ydinmäärässä, jota vaaditaan normaaliin pyörimiseen ja mitä kaikki herkut vaativat.
Ydinmääriä Intel olisi pystynyt lisäämään jo ajat sitten kuluttajaluokkaan, mutta epäilen että nopeuden puolella teknologioiden "rajat" on alkaneet tulevaan vastaan jo pitempi aika sitten. Tällä tarkoitan sitä, että on jo pidemmän aikaa ollut kokoajan yhä vaikeampi saada lisää nopeutta seuraavaan sukupolveen. AMD:llä tietysti ollut nopeaa kehitystä suhteellisesti omiin tuotteisiinsa verraten, mutta täytyy muistaa että he ovat vielä paljon Inteliäkin perässä yhden ytimen nopeudessa.

Se että muutama koneilta paljon vaativa huippu peli skaalautuu hyvin ei tarkoita sitä että 99% peleistä niin tekisi. Esimerkiksi Death Stranding alkaa CPU bottleneckata aika nopeasti vanhemmilla jopa 4 ytimen prossuilla eli sitä ei ole saatu optimoitua niin että se toimisi myös pienemmällä ydinmäärällä hyvin vaan todella vaatii kunnolla toimiakseen hyvän prossun. Tällä tarkoitan vaan sitä että ilmeisesti on vaikeaa tehdä pelimoottoria/peliä niin että se toimisi hyvin sekä pienellä määrällä ytimiä mutta samaan aikaan osaisi ottaa myös hyödyn täysin +8 ydinprossuista. Ilmeisesti pelinkehittäjät joutuvat tuossa valitsemaan kumpaan painottavat ellei siellä sitten jotain todellisia algoritmi neroja ole kehittämässä, mutta tälläisistä peleistä olisi kiva nähdä real life esimerkkejä jos on antaa.

En oikein jaksa uskoa että valtaosa pelien kehittäjistä olisi siihen valmis bisneksen näkökulmasta, että iso osa potentiaalisista asiakkaista jättää pelin ostamatta sen takia, että sen kunnollinen pelaamiseen vaaditaan 8 ydin prossu ainakaan lähitulevaisuudessa. Vaatimimmat pelit on tietysti kategoria asia erikseen ja niiden pelaajat monesti sitten ostaakin ne kunnon prossut kuten itsekkin teen.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Ydinmääriä Intel olisi pystynyt lisäämään jo ajat sitten kuluttajaluokkaan, mutta epäilen että nopeuden puolella teknologioiden "rajat" on alkaneet tulevaan vastaan jo pitempi aika sitten. Tällä tarkoitan sitä, että on jo pidemmän aikaa ollut kokoajan yhä vaikeampi saada lisää nopeutta seuraavaan sukupolveen.

Esimerkiksi Death Stranding alkaa CPU bottleneckata aika nopeasti vanhemmilla jopa 4 ytimen prossuilla eli sitä ei ole saatu optimoitua niin että se toimisi myös pienemmällä ydinmäärällä hyvin vaan todella vaatii kunnolla toimiakseen hyvän prossun.


En oikein jaksa uskoa että valtaosa pelien kehittäjistä olisi siihen valmis bisneksen näkökulmasta, että iso osa potentiaalisista asiakkaista jättää pelin ostamatta sen takia, että sen kunnollinen pelaamiseen vaaditaan 8 ydin prossu ainakaan lähitulevaisuudessa.
"Vähenevät tuotot" on vastassa vain yhden ytimen suorituskyvyssä:
Pienempien viivanleveyksien mahdollistamat lisätransistorit eivät enää paljoa hyödytä olemassa olevien käskyjen suorituksessa, kuten 15-20v sitten jolloin monia oleellisia käskyjä jouduttiin suorittamaan kiertoteitse/moniin osiin pilkottuna.​
Nyt kaikki enemmän käytetyt käskyt suoritetaan nopeasti ja lisätransistorit aiheuttavat helposti ytimen "bloattiutumista" hankaloittaen tehonkulutuksen hallinnassa pitämistä ja energiatehokkuuden säilymistä.​
Eikä uudet käskykantalaajennukset hyödytä vanhaa jo olemassa olevaa koodia.​
Kellojen nosto olisi se toinen ytimen suorituskyvyn parannuskeino, mutta nykyisten materiaalien ja valmistustekniikoiden rajat ovat siinä vastassa.​
Ja transistorien ja suoritusyksiköiden koon pienetessä myös lämmöntuoton keskittyminen hankaloittaa kellojen tavoittelua.​

Neliytiminen on tehokas vain vanhoille vähäsäikeisille Intel-stagnaatioajan peleille ja oikean kilpailun vallitessa olisi hapannut jo vuosia sitten:
Neliytyminen julkaistiin työpöytäalustalle jo syksyllä 2006 ja viimeistään 2008 se oli jo täysin normi-high end hinnoissa.
Siitä voi miettiä mikä tilanne olisi ollut jo viisi vuotta sitten, mikäli oikean kehityksen säilymisen vaatima kilpailu olisi säilynyt.
Ja vaikka AMD teki virhepäätöksen-toisen Bulldozerissakin, niin Intelin kyydistä tippumisen taustalla oli myös pitkään jatkunut Intelin epärehellisten ja monesti puolilaittomien keinojen käyttö kilpailua vastaan.
Intel ei ole edes harmaa ritari, vaan täysin musta ritari, jonka jättivoitot ovat peräisin rankasta asiakkaiden edun vahingoittamisesta:
Intel and the x86 Architecture: A Legal Perspective


Next-gen konsolit takaavat alustamassan, mikä parissa vuodessa tekee "AAA"-pelien suunnitelluksi pääalustaksi kahdeksanytimisen prossun.
Ja konsoleiden raudan kiinteys myös mahdollistaa potentiaalisen suorituskyvyn tehokkaan irti rutistamisen.
Pitkän linjan PC-harrastajanakin se on myönnettävä että konsolit ottavat nyt PC:t kiinni tehoissa.
Kiitos PC Master Racen pelkäksi Cash Cow Raceksi muuttaneen Intelin ahneuden takia...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 459
Viestejä
4 162 761
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom