Uutta konepakettia

Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
11
Moi! Olen ostamassa uutta konetta ja kysyisin vielä mahdollisia säätövinkkejä täältä, koska en ole viime aikoina seurannut komponenttipuolta kovinkaan paljoa. Kone tulee erityisesti pelaamiseen ja striimaamiseen.

Näytönohjain sekä SSD löytyy omasta takaa ja kopan tilaan Suomesta.

Buildissa mietityttää eniten poweri ja tähän pakettiin laitoinkin siksi kaksi ehdotusta. Tiedän että Seasonic on suositumpi kuin tuo Corsair, mutta toisaalta Corsairissa on 7 vuoden takuu (versus Seasonicin 5). Nykyisessä koneessa on 7 vuotta vanha Corsairin virtalähde, että sikäli takuulla voi olla jopa merkitystä.
Seasonicissa taas taitaa olla enemmän liitäntämahdollisuuksia, mutta onko sillä mitään merkitystä tavallisessa yhden näytönohjaimen kokoonpanossa? Onko Seasonic yleisesti ottaen laadukkaampi, hiljaisempi tms, kun se on niin suosittu?

Muihinkin osiin voi heittää kehitysehdotuksia. Budjetti näihin Saksasta ostettaviin osiin on aikalailla tuo ~600e. Kiitos!

https://www.mindfactory.de/shopping...221696212d546b26a5c8101e6d769a025ae1360f229d0

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 095
Ota vaan tuo Corsair. Se on uusi mallisarja ja todennäköisesti hiljaisempi.

Minulla on tuo Seasonic toisessa koneessa. Se on kanssa hyvä.

edit: muisteista ei kyllä tiedä, mitä ne on..
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
11
Ota vaan tuo Corsair. Se on uusi mallisarja ja todennäköisesti hiljaisempi.

Minulla on tuo Seasonic toisessa koneessa. Se on kanssa hyvä.

edit: muisteista ei kyllä tiedä, mitä ne on..
Kiitos! Joo muistien kohdalla minua voi todellakin auttaa. Nuo valitsin siksi, että olivat halvimmat ja suosituimmat DDR4-3200 muistit, koska elin käsityksessä että Ryzen saa siitä hyvin lisää tehoa. Sitten myöhemmin luin jostain että ne isot gainit loppuisivat 2666 kohdalle, mutta en tiedä mikä on totuus. Mindfactoryssä toki on esim. nämäkin todella suositut muistit

https://www.mindfactory.de/product_...arz-DDR4-3000-DIMM-CL15-Dual-Kit_1012401.html

Hitusen halvemmat, DDR4-3000 ja vähän paremmilla latensseilla. Minä olen ihan hukassa näiden kanssa :D
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 845
Kiitos! Joo muistien kohdalla minua voi todellakin auttaa. Nuo valitsin siksi, että olivat halvimmat ja suosituimmat DDR4-3200 muistit, koska elin käsityksessä että Ryzen saa siitä hyvin lisää tehoa. Sitten myöhemmin luin jostain että ne isot gainit loppuisivat 2666 kohdalle, mutta en tiedä mikä on totuus. Mindfactoryssä toki on esim. nämäkin todella suositut muistit

16GB Corsair Vengeance LPX schwarz DDR4-3000 DIMM CL15 Dual Kit

Hitusen halvemmat, DDR4-3000 ja vähän paremmilla latensseilla. Minä olen ihan hukassa näiden kanssa :D
(Fps) gaineja tulee ~3333 asti, mutta 3000 jälkeen latenssien merkitys tulee tärkeämmäksi kuin megahertsien nostaminen. Muistien taajuuksilla voi saada myös enemmän aikaan kuin kellottamalla prossua sen äärirajoille, tietysti siitäkin kannattaa ottaa "löysät pois".

Tämän takia muisteihin kannattaisi panostaa!!
Samsung B-die piirillisiä muisteja (alk. ~190€? 16GB G.Skill Trident Z schwarz/weiß DDR4-3200 DIMM CL14 Dual Kit)
suositellaan, koska varmin toimivuus ja yleisesti kellottuvat parhaiten. Tällaisia on esim. 3000C14, 3200C14 ja 3600C16.
tässä jonkinlaista listausta niistä... 3200C14 kai paras valinta tällä hetkellä. Käsittääkseni noi 3000C15 voi olla tuurilla, muttei varmuudella B-die.

Täällä myös PALJON juttua aiheesta: AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset
Nyt alkaa mennä jo vähän laiskaksi @Lassivv ja muut. Tässä ketjussa on noita "Ryzenille sopivia muisteja" kyselty niin monta kertaa että viimeiseltä parilta sivulta löytyy vastaus jokaiselle. Tehdään nyt vielä kerran yhteenveto (tähän postaukseen voi vaikka jatkossa linkittää).

Fakta 1: Ryzenin kanssa toimivat parhaiten Samsung B piireillä olevat muistit
Fakta 2: 32gb settien kanssa joutuu luultavasti säätämään eikä niille saa kulkuja yhtä hyvin kuin 2 x single rank 8gb kammoilla
Fakta 3: mitä tiukempi binnaus muisteilla, sitä todennäköisemmin ne saa kulkemaan Ryzenin kaverina kovaa. Tällä hetkellä tiukin binnaus on 3600Mhz CL15 muisteissa. Seuraavina tulevat 3600CL16 ja 3200CL14 muistit. Sitten muut tuosta välistä kuten 3000CL14 ja 3200CL15 jne.

Muistit ovat aika hinnoissaan tällä hetkellä mutta jos vain suinkin mahdollista kannattaa laittaa se muutama kymppi lisää että saa Samsung B piireillä olevat muistit vs Hynixit tai Micronit.
Btw. Ainakin Ryzen 7:issa ei lopulta paljoa eroa 1700 ja 1800X, joten suosittelen prossussa säästämään tuon 35€ ja ottaa AMD Ryzen 5 1600 6x 3.20GHz So.AM4 BOX tulee vakiojäähykin mukaan ja sen rahan ja vähän ekstraa käytät B-diehin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 095
Mitä @Signa yrittää sanoa:

Pitää olla tiukat latenssit, että on varmasti Samsung b-die. 3200CL16 ei ole tiukka. Se voi olla mitä vaan ja kellottua sen mukaan (huonosti). 3200CL14 on varmasti sitä parempaa Samsungia.

--

Tuossa on lisäksi emolevy semmoinen vähän vähemmän ostettu, mutta en itse näe siinä suurempaa vikaa. Pistä ostaen vaan. Laita siihen kuitenkin bios-päivitys tulemaan (7,50€?) , jotta muistit toimii varmemmin. Varsinkin, jos ostat riskillä tuota mallisarjaa, jossa on todennäköisesti muuta kuin Samsungin B-dieta.

Itsehän melkein voisin ottaa riskin, ja tilata listan ulkopuolelta. Kai noi johonkin kuitenkin kellottuu.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
11
Kiitos molemmille. Todella mielenkiintoinen tuo muistipaketti. Katsoin vielä tuon emon arvosteluja, eikä tuolla ole saatu juuri noita samoja 3200cl16 ja 3000cl15 -kampoja pyörimään kuin 2933, mutta on päästy kuitenkin sinne asti. Emolevysuosituksia otan myös mielelläni vastaan, jos on tiedossa joitain hyvän hinta-laatusuhteen yksilöitä. Näköjään käytännössä ilmaiseksi saisi MSI:ltä paremman version, koska tässä versiossa on suurempi cashback.

MSI B350 GAMING PLUS AMD B350 So.AM4 Dual Channel DDR4 ATX Retail

Edit: tässä kalliimmassa ei kyllä tainnut olla tärkeitä ominaisuusparannuksia :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.06.2017
Viestejä
30
Samaa mieltä Revanssin kanssa. Sitten pitää kauppaa vielä valitettavasti vaihtaa, koska Mindfactory ei enää lähetä Suomeen (ellei ole yritystä ja ALV-numeroa).

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
11
Samaa mieltä Revanssin kanssa. Sitten pitää kauppaa vielä valitettavasti vaihtaa, koska Mindfactory ei enää lähetä Suomeen (ellei ole yritystä ja ALV-numeroa).
Luovuin arvonlisäverovelvollisuudestani jokin aika sitten, joten ei siis ilmeisesti onnistu. Mistä nuo osat kannattaisi sitten ostaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 601
Ota vaan tuo Corsair. Se on uusi mallisarja ja todennäköisesti hiljaisempi. Minulla on tuo Seasonic toisessa koneessa. Se on kanssa hyvä.
Tuo Seasonic on kyllä ihan hyvä, mutta eikö molemmat SKU:t ole yhtä "vanhoja". En tietenkään pysty sanomaan raudan alkuperän ikää, mutta JonnyGurulta löytyy molemmista vanhat arvostelut 2012 vuoden tienoilta.

Seasonic on tässä tapauksessa hyvä valinta, sillä se teknisesti laadukkasti toteutettu. Tuuletin ottaa kyllä aika aggressiivisesti kierroksia, eli mikäli hiljaisuus on toivomuksessa, ei tämä ihan parhaita powereita ole. Jos haluaa virtalähdettä pitkällä 10-12 vuoden takuulla, niin sellaisten hinnat on jo 100-140€ euroa.

***​

Suosituimpia B350-emolevyjä taitaa olla Asuksen Prime B350(-Plus/M-A), en tiedä kuinka paljon MSI:n tai AsRockin lankkuja ihmiset ovat ostelleet. Itse varmaan mieluiten ostaisin Asusta tai Gigabyteä.

***​

Samsungin b-piirin muistit on erittäin suositeltava ostos, vaikka ovatkin kalliita. Jos bios-asetusten edestakainen roplaaminen ei kiinnosta, kannattaa ostaa sellaiset muistit, joiden kanssa out-of-the-box-toimivuus on varmaa. Pienestä lisämaksusta jälleenmyyjät voi jo esiasentaa uusimman BIOS-version emolevylle.

Jos budjetti on erittäin tiukka, voidaan ostaa myös kalliit ja hitaat b-piirin muisit vähän halvemmalla. Nopeus on selvästi heikompi, mutta toimivuus on varmasti siltikin varmempaa kuin Hynixeillä, jos käyttäjä ei halua säätää bios-asetusten kanssa. Jälleen Ryzenin kanssa BIOS on tärkeää pitää ajan tasalla, koska AMD tekee jatkuvasti töitä alustan parantamiseen eikä BIOS-päivityksiä asenneta millään muulla tavalla kuin manuaalisesti itse USB-tikun kautta.
 
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
196
Tuo Seasonic on kyllä ihan hyvä, mutta eikö molemmat SKU:t ole yhtä "vanhoja". En tietenkään pysty sanomaan raudan alkuperän ikää, mutta JonnyGurulta löytyy molemmista vanhat arvostelut 2012 vuoden tienoilta.

Seasonic on tässä tapauksessa hyvä valinta, sillä se teknisesti laadukkasti toteutettu. Tuuletin ottaa kyllä aika aggressiivisesti kierroksia, eli mikäli hiljaisuus on toivomuksessa, ei tämä ihan parhaita powereita ole. Jos haluaa virtalähdettä pitkällä 10-12 vuoden takuulla, niin sellaisten hinnat on jo 100-140€ euroa.

***​

Suosituimpia B350-emolevyjä taitaa olla Asuksen Prime B350(-Plus/M-A), en tiedä kuinka paljon MSI:n tai AsRockin lankkuja ihmiset ovat ostelleet. Itse varmaan mieluiten ostaisin Asusta tai Gigabyteä.

***​

Samsungin b-piirin muistit on erittäin suositeltava ostos, vaikka ovatkin kalliita. Jos bios-asetusten edestakainen roplaaminen ei kiinnosta, kannattaa ostaa sellaiset muistit, joiden kanssa out-of-the-box-toimivuus on varmaa. Pienestä lisämaksusta jälleenmyyjät voi jo esiasentaa uusimman BIOS-version emolevylle.

Jos budjetti on erittäin tiukka, voidaan ostaa myös kalliit ja hitaat b-piirin muisit vähän halvemmalla. Nopeus on selvästi heikompi, mutta toimivuus on varmasti siltikin varmempaa kuin Hynixeillä, jos käyttäjä ei halua säätää bios-asetusten kanssa. Jälleen Ryzenin kanssa BIOS on tärkeää pitää ajan tasalla, koska AMD tekee jatkuvasti töitä alustan parantamiseen eikä BIOS-päivityksiä asenneta millään muulla tavalla kuin manuaalisesti itse USB-tikun kautta.
Nuo linkkaamasi muistit ovat hynixit. Tx-m on täysin uusi versio, eikä ole sama asia kun vanha tx.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 601
Nuo linkkaamasi muistit ovat hynixit. Tx-m on täysin uusi versio, eikä ole sama asia kun vanha tx.
Tarkoitatko noita halvempia Flare X:iä? Mitenköhän todella on, myydäänkö b-piirin muistejä pelkästään ja vähintään 3000 MHz CL14 vai tuodaanko piirejä markkinoille myös halvempina versioina.

@hsalonen

Tässä nyt on kuitenkin varmuudella b-piirin muistit vähän halvemmalla

G.Skill 16GB (2x8GB) Trident Z, DDR4 3000MHz, CL14, 1.35V - 189,00€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 095
Tarkoitatko noita halvempia Flare X:iä? Mitenköhän todella on, myydäänkö b-piirin muistejä pelkästään ja vähintään 3000 MHz CL14 vai tuodaanko piirejä markkinoille myös halvempina versioina.

@hsalonen

Tässä nyt on kuitenkin varmuudella b-piirin muistit vähän halvemmalla

G.Skill 16GB (2x8GB) Trident Z, DDR4 3000MHz, CL14, 1.35V - 189,00€
TX-M on uusi.

CORSAIR Powers Up CES 2017, with New HX and TX-M Series PSUs and CORSAIR Bulldog 2.0

--

Minä vaan olin sitä mieltä, että kai noi Hynixitkin toimii 2933MHz jollain latensseilla, vaikka ei 3200MHz pääsisikään.

Flare X halvempi voi hyvin olla Hynix, mutta se toimii AMD:n alustalla sovituilla kelloilla - tai niin ainakin G.Skill väittää.

--

Minulla on itselläni hitaat muistit ja niiden päivittäminen on todo-listalla, mutta kukaan ei vastaa minun vaihdetaan-ilmoitukseen :(
On kyllä 3000MHz Hynixit saatavilla, mutta on jo testattu ja ne ei mene edes 3000MHz löysillä latensseilla. Kone ei edes käynnisty. Niin Intel- kuin AMD-puolellakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 601
Niinpäs näyttääkin olevan uusi tuo TX-M, on vaan aika sekava nimeämiskäytäntö (tarran kirjasimen värin ovat sentään vaihtaneet) :vihellys:

Corsair TX750M 750W Review (2011)
Corsair TX750M PSU Review (2017)

Tuo muistiasia on ongelmallinen kaikille niille, joilla ei ole kiinnostusta tietokoneiden kanssa säätämiseen. Jos pitää Ryzeniä vähän kuin "kasasteluprojektina", säätäminen on ihan hauskaa, muuten tulee aika paljon harmaita hiuksia (vielä toistaiseksi). Siksi nuo linkkaamani 189€ hintaiset kapulat on syytä ostaa. Tällä foorumilla ne ovat kuulemma menneet "heittämällä" 3200 MHz ja aliajoitukset kiristettyinä, joten yläpäässä on mahdollisesti varaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 095
Kävin koettelemassa, ei Mindfactory tällä hetkellä toimita. Menee kaikki uusiksi.

Ennakkovaroitus olisi ollut kiva. Olisin tilannut ne b-diet itselleni ja Samsungin näytön pikselitakuulla, mutta piti odottaa ja nyt mene ainakin satanen lisää + näytönvaihtorumba :(
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
11
Itsekin olisin ihan mielelläni ostanut tuolta :D Jos tulee varteenotettavia kauppoja vastaan, niin vinkkejä otetaan vastaan. Seuraan kyllä myös tuota rautaa saksasta -lankaa. Pitää nyt varmaan vertailla suomalaistenkin kauppojen hintoja.

Edit: Mielessä kävi myös mailboxde-palvelun tai vastaavan kautta tilaaminen. Vaikuttaisikohan tuollainen kikkailu takuuseen?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 215
Viestejä
4 194 762
Jäsenet
70 873
Uusin jäsen
Temmikael

Hinta.fi

Ylös Bottom