Uusien kerrostaloasuntojen äänieristys

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Kaipa se niissä ympäristöministeriön palomääräyksissä on, että kerrostaso-ovi ei saa aueta huoneistoon sisään ja ilmeisesti väliovi ulko-oven takana lasketaan kerrostaso-oveksi myös. Ja jos palomääräyksiä rikkoo niin kai siitä jotain ongelmaa voisi tulla, jos vaikka joku kyttääjä soittaa palotarkastajan paikalle. En tiedä miten todennäköistä se on, mutta en viitsisi ruveta vänkäämään ja aiheuttamaan ongelmia.

Isännöitsijällä oli asiasta sen verran kokemusta, että toisessa kohteessa olisivat tällaiset ovet halunneet asentaa, mutta paloviranomaisen mukaan täytyy tehdä tuulikaappi väliin, sen jälkeen ovi saa aueta huoneistoon sisään. :)
Vaikuttaa siltä, että ko. paloviranomainen on ollut samaa mieltä kanssani ton riskin suuruudesta. Pääasia, että "pykäliä" noudatetaan.
Palotarkastuksessa annetaan ensisijaisesti kehoitus korjata tilanne, jos sellaiseen aihetta on. Vakuutusyhtiöt voivat sitten tapauskohtaisesti yrittää vastuitaan vähentää?
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Mahtaakohan täällä muuten olla uusissa kerrostaloissa asuvia? Mitkä äänet kuuluu ja mitkä ei? Ylin, alin vai keskikerros? Pääty vai keskeltä? Putkiääniä vai ei?

Joitakin foorumeita lukeneena porukka väittää, että osassa uusissakin taloissa kuuluisi kaikki äänet. En millään itse jaksaisi tätä uskoa. Mahdollisesti yleistä trollausta tai sitten ei ole asunut elementtitalossa, jossa oikeasti kuuluu kaikki.
Muutin vastavalmistuneeseen, 07 / 2023 lopputarkistettuun kerrostaloasuntoon 1.9. Ylin kerros (5), ei varsinaista porraskäytävää vaan eräänlainen luhtitaloportaikko. Eli ns. läpitalon asunto.

Olen odotuksiini nähden pettynyt miten huono äänieristys täällä on, makuuhuone on vasten naapurin olohuonetta ja sieltä kuuluu kaikki vähänkään KOVEMPAAN ääneen tai puolihuutoon puhuminen niin hyvin läpi, että jos siihen keskittyy niin erottaa sanoja, jopa kokonaisia lauseita? Sama alakerrasta kaikenlainen "elämisen ääni" vaikka suoraan makuuhuoneeni alapuolella on makuuhuone.

Tätä ennen asuin 2017 valmistuneessa 4-kerroksisessa pienkerrostalossa ja se oli paljon hiljaisempi, naapurista saattoi kuulua "elämisen ääniä" mutta puheesta ei kyllä saanut ikinä selvää, ei edes kuuntelemalla. Siinä tosin oli vesikiertoinen lattialämmitys kun nykyisessä on patterit, jotain osuutta asiaan? Entisessä asunnossa oli myös ns. "lämmön talteenottokone", sellainen ison pahvilaatikon kokoinen LTO-yksikkö. Tässä ei sellaista ole. Mutta mielestäni äänet eivät tule ilmanvaihtohormien kautta (ritilöitä katonrajassa), vaan ilmeisesti rakenteita pitkin.

Harmittaa koska olen huonouninen ja äänille herkkä. Korvatulpat päässä nukkuminen on ainakin minulle sitä, etten pysty nukkumaan ne päässä kuin selälläni. Lisäksi herään keskellä yötä repimään niitä pois. Ja jos yritän nukkua tulpat päässä useampana yönä putkeen, korvat tulevat kipeiksi. Olen kokeillut useita erilaisia, markettien tulpista ihan Elacin "korviin valettuihin", yli 200 euron korvatulppiin.

Helppoja keinoja eristää ääniä otetaan vastaan, paksu matto tulossa makuuhuoneeseen mutta entä seinälle?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Helppoa tuskin on, mutta seinän paksuntaminen auttaa parantamaan tilannetta. => laitat/ laitatat naapurin olohuonetta vasten olevaan seinään, siitä irti olevan, Gygrog seinän jonka sisällä pehmyttä villaa ja tiivistät sen ilmatiiviisti kaikkiin ympäröiviin rakenteisiin. Paksu verho seinään päälle saattaa myös auttaa vähän? kerännee pölyä.
 
Liittynyt
29.12.2022
Viestejä
3
Juurikin ilmanvaihtojärjestelmän putket kuljettaa ääntä tehookkaasti pitkin seiniä.Vaikka olisi asuntokohtainen koneellinen ilmanvaihto,on poisto kanavat kuitenkin yhteiset.Minkään talon katolla ei ole 50kpl poistokanavia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 410
Juurikin ilmanvaihtojärjestelmän putket kuljettaa ääntä tehookkaasti pitkin seiniä.Vaikka olisi asuntokohtainen koneellinen ilmanvaihto,on poisto kanavat kuitenkin yhteiset.Minkään talon katolla ei ole 50kpl poistokanavia
Jep, itse asun 70-luvulla rakennetussa betonibunkkerissa jossa ei yleensä juurikaan naapureiden äänet kuulu mutta tänään vessassa käydessäni pystyin päättelemään varsin hyvin mitä kerrosta ylempänä asuva nuori neiti oli tekemässä... Ensin kuului suihkun äänen joukosta epämääräistä hurinaa ja sen jälkeen huokailuksi luokiteltavaa ääntä joten jokainen voi itse päätellä mitä yläkerran teini oli tekemässä :D

Tosiaan meillä ei oikeastaan mikään muu kuulu toisiin asuntoihin kuin nuo vessan äänet, toista se oli esim kun olin joku aika sitten yötä kaverin joskus 2010-2015 välillä rakennetussa kerrostaloasunnossa jossa tuntui kuuluvan liki kaikki naapuriin. Puhetta ei sentään varsinaisesti kuulunut mutta jos joku huusi jotain tai kolautti jotain seinään tms niin se kuului ihan selvästi.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 392
Totuttelun jälkeen mä onnistuin käyttämään 3M:n 1100 -korvatulppia aikanaan kuukausiakin putkeen ennenkuin korvat väsyivät. Korvaan laitossa on myös tietty tekniikka mikä kannattaa opetella.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
627
Silikoonitulpat toimii itselle ainakin hyvin ja helppo laittaa korviin.
 
Liittynyt
01.09.2023
Viestejä
41
Halvalla saa hyvää. Tiedän kerrostalon missä asuntojen väliset seinät on kevytrakenteisia, en nyt paksuutta muista mutta tuplakipsi molemmin puolin ilman villaa. Siis ilman villaa. Ei kannata ihmetellä miksi kuulee kaiken mitä naapuri sanoo.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Halvalla saa hyvää. Tiedän kerrostalon missä asuntojen väliset seinät on kevytrakenteisia, en nyt paksuutta muista mutta tuplakipsi molemmin puolin ilman villaa. Siis ilman villaa. Ei kannata ihmetellä miksi kuulee kaiken mitä naapuri sanoo.
Enemmän se seinän paksuus merkitsee kuin se min. villa ja varsinkin miten äänen sivusiirtymät on estetty ja liitokset tiiviitä. Hyvä se min. villakin siellä on olla (vaimentaa joitain taajuukisa ). Kovaääninen puhe on jotain 70dB (olen testatusti huutanut 105dB) ja noilla ns. hyvillä levyrakenteisilla seinillä päästään muistaakseni jonnekin 66dB tasolle. Siinä on paljon parantamisen varaa, eli kannattanee katsella ostaessa mitkä tilat naapurissa on omia hiljaiseksti toivomiaan tiloja vastaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 438
Viestejä
4 199 507
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom