• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Uusien kerrostaloasuntojen äänieristys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hanki
  • Aloitettu Aloitettu
Eli varmaan patterilämmityksellä varustettu paremmin eristetty?
Tällaista johtopäätöstä ei voi suoraan tehdä. Nykytuotannossa kaikki rakenteet suunnitellaan täyttämään se minimivaatimus, riippumatta lämmitysratkaisusta.

Tuo onttouden tuntu ja ääni, minulla on sellainen tuntuma että se tulisi minimipaksuudella tehdystä kipsipintalattiasta. Betoni siis korvataan pumpattavalla kipsimassalla. Se on hiukan kevyempää kuin betoni, mutta sillä on paljon muita etuja, joten sitä käytetään paljon. Lisäksi askeläänieristeen dynaamisen jäykkyyden tulee olla melko alhaista, eriste on siis hyvin pehmeää. Pehmeä eriste ja ohut kipsilattia siis tuottaisivat tuon onttouden tunteen. Tämä perustuu ihan perstuntumaan, mitään edes puolitieteellistä ei tämän tueksi ole. Olen kävellyt reilussa 600 uudessa tyhjässä asunnossa ja kiinnittänyt huomiota lattian ääneen, muun ohessa.

Tällaista johtopäätöstä ei voi suoraan tehdä. Nykytuotannossa kaikki rakenteet suunnitellaan täyttämään se minimivaatimus, riippumatta lämmitysratkaisusta.

Tuo onttouden tuntu ja ääni, minulla on sellainen tuntuma että se tulisi minimipaksuudella tehdystä kipsipintalattiasta. Betoni siis korvataan pumpattavalla kipsimassalla. Se on hiukan kevyempää kuin betoni, mutta sillä on paljon muita etuja, joten sitä käytetään paljon. Lisäksi askeläänieristeen dynaamisen jäykkyyden tulee olla melko alhaista, eriste on siis hyvin pehmeää. Pehmeä eriste ja ohut kipsilattia siis tuottaisivat tuon onttouden tunteen. Tämä perustuu ihan perstuntumaan, mitään edes puolitieteellistä ei tämän tueksi ole. Olen kävellyt reilussa 600 uudessa tyhjässä asunnossa ja kiinnittänyt huomiota lattian ääneen, muun ohessa.

Kiitos hyvästä vastauksesta. Olet ilmeisesti alan-asiantuntija. En muista onko luhtitaloistakin täällä keskusteltu, mutta onko mielestäsi luhtitalo ylimmästä kerroksesta parempi vaihtoehto kuin kerrostalo?

Ollaan katsottu uudempaa tuotantoa luhtitalojen suhteen, 2019 ja uudempia. Joissakin on ollut patterilämmitys ja toisissa taas tällainen "trendikäs" vesikiertoinen lattialämmitys. Todettakoon että aika moni näistä luhtitalo-kohteista on ollut näitä Ikea-taloja "BoKlokkeja" ja niistä varsinkin tosi vähän tietoa ja kokemuksia kirjoitettu. Kivannäköisiä ainakin ulkonäöllisesti, puu on nätein elementti.

Ja vielä todettiin että on hienoa kun on tällaiset asuntokohtaiset ilmanvaihtokoneet uudemmissa kohteissa, näissä kaikissa luhtitaloissa on sellaiset ollut, Valloxia ja Swegonia mutta niitten eroa en pahemmin tunnista.

Noissa viimisissä lattialämmitys kerrostalokohteissa missä olen ollut niin ontelon päällä on 20-30mm eps askeläänilevy, LL-putkitus 16mm ja päällä mahdollisimman (mutuna 30-50mm) ohut sementtipohjainen plaano. Kun tuohon lisätään että pintalaatta katkeaa jokaisen väliseinän kohdalla (väliseinärungot tehty ennen pintalaattaa). Tuo jättää sen lattian tunnon ontoksi.

Hei Foorumilaiset,

Ollaan seurailtu yli vuoden tätä ketjua ja mietitty mikä voisi olla mahdollisesti paras vaihtoehto asumiselle kun minulla ja miehelläni on ääniyliherkkyyttä. Mies asunut lähes koko elämänsä rivareissa/paritaloissa ja minä itse omakotitaloissa.

Ollaan viimeisen 5 vuoden aikana asuttu 3 erilaisessa kerrostalo-kohteessa. Ensimmäinen oli 2014 valmistunut, patterilämmitys ja parkettilattia. Ensimmäinen kerros jossa kuului valitettavasti askeltöminää mutta muita ääniä ei.

Toinen kohde, 2019 valmistunut ja siinä olikin vesikiertoinen lattialämmitys joka teki sen että lattia tuntui "ontolta" kävellä, eli tuntui että sen tammiparketin alla ei ollut mitään makuuhuoneessa, mutta muissa tiloissa lattia tuntui jykevämmältä. 2.kerros kyseisessä 6-kerroksisessa talossa. Sielläkin kuului askeltöminää ja yläkerrasta kun naapuri liukuovea liu'tti kiinni öisin.

Nykyinen kohde eli kolmas on 2022 valmistunut, 3.kerros 8-kerroksisessa talossa. Myös vesikiertoinen lattialämmitys ja tilanne silti sama, lattia keittiössä ja makkarissa tuntuu siltä että mitään ei ole parketin alla ja "kumisee" hassusti. Yläkerrasta kuuluu töminä ja kolina, vaikuttaa että yläkerrassa joku hyvin iso kaapisto jonka ovea paiskotaan ja jonkinlaista esinettä/huonekalua raahataan vähän väliä.

Jos näistä kokemuksista jonkinlainen yhteenveto pitäisi tehdä, uudemmissa ei kuulu mikään muu kuin kolina ja töminät jotka nekin valitettavan häiritseviä. Katsotaan luhtitaloa seuraavaksi ylimmästä kerroksesta, jospa sillä korjaantuisi.

Myös ihan mietteenä, omasta mielestäni kun asunnossa on vesikiertoinen lattialämmitys, tuntuu että kolinat ja töminät kuuluvat paljon herkemmin? Myös lattioiden onttous tietyissä huoneissa vaikuttaa oudolta, näin viimeisessä kolmessa kohteessa. Eli varmaan patterilämmityksellä varustettu paremmin eristetty?
Joo siis ylin kerroshan on ihan pakollinen. Itsekin ääniyliherkkä, ja muutenkin jotenki ajatuksena inhottava, että asuisi jonkun alapuolella. Ihan sama vaikka olisikin maailman hiljaisin naapuri yläpuolella. Itse en luhtitalojen äänieristyksestä osaa sanoa mitään. Oman kokemuksen 2016 kerrostalon ylimmästä päätyhuoneistosta kirjoitinkin aiemmin. Täälläkin juuri samalla tavalla lattia kumisee kun kävelee rivakammin kantapäillä. Myönnän, että itsekin olen ns kantapääkävelijä. Perus tallustamisella lattia ei kumise, mutta jos yhtään kovempaa kävelee ja ikään kuin harppoo kiireessä, niin kyllä tömisee ja kumisee. Monesti todella aikaisin aamulla, kun laitan kamoja kasaan ja teen lähtöä vastamelukuulokkeet korvilla, niin silloin varmasti huomaamatta töminä alakertaan on melkoinen.
Kyseessä patterilämmitteinen talo. Itse olen ollut siinä uskossa, että asia on juuri päinvastoin kuin mitä arvelit. Että juurikin lattialämmitteisessä talossa kuuluisi vähemmän runkoääniä. Koska näissä on varsinainen askeläänieristys laminaatin alla. Täällä kuten muissakin patterilämmiteisissä on yleensä käsittääkseni vain ja ainoastaan tuplex, joka toimii asennusalustana laminaatille/parketille. Ja toki siis vaimentaa vähän ääniä, muutenhan lattiat paukkuisi suoraan betonia vasten. Siitä vasta ääni lähtisikin.

Mutta vastaten alkuperäiseen kysymykseen. Kerrostalossa ylin kerros ja päätyhuoneisto. Rivitalossa pääty.

Viimeksi muokattu:
Joo siis ylin kerroshan on ihan pakollinen. Itsekin ääniyliherkkä, ja muutenkin jotenki ajatuksena inhottava, että asuisi jonkun alapuolella. Ihan sama vaikka olisikin maailman hiljaisin naapuri yläpuolella. Itse en luhtitalojen äänieristyksestä osaa sanoa mitään. Oman kokemuksen 2016 kerrostalon ylimmästä päätyhuoneistosta kirjoitinkin aiemmin. Täälläkin juuri samalla tavalla lattia kumisee kun kävelee rivakammin kantapäillä. Myönnän, että itsekin olen ns kantapääkävelijä. Perus tallustamisella lattia ei kumise, mutta jos yhtään kovempaa kävelee ja ikään kuin harppoo kiireessä, niin kyllä tömisee ja kumisee. Monesti todella aikaisin aamulla, kun laitan kamoja kasaan ja teen lähtöä vastamelukuulokkeet korvilla, niin silloin varmasti huomaamatta töminä alakertaan on melkoinen.
Kyseessä patterilämmitteinen talo. Itse olen ollut siinä uskossa, että asia on juuri päinvastoin kuin mitä arvelit. Että juurikin lattialämmitteisessä talossa kuuluisi vähemmän runkoääniä. Koska näissä on varsinainen askeläänieristys laminaatin alla. Täällä kuten muissakin patterilämmiteisissä on yleensä käsittääkseni vain ja ainoastaan tuplex, joka toimii asennusalustana laminaatille/parketille. Ja toki siis vaimentaa vähän ääniä, muutenhan lattiat paukkuisi suoraan betonia vasten. Siitä vasta ääni lähtisikin.

Mutta vastaten alkuperäiseen kysymykseen. Kerrostalossa ylin kerros ja päätyhuoneisto. Rivitalossa pääty.
Oman kokemuksen mukaan avainsana askelääniin on paikallavalettu teräsbetoniholvi. Ja ei kyllä ollut lattialämmitystä kohteessa, laminaatin alla pehmeä ilmava pehmuste joka vähän painui ja nousi rapisten yhdessä kohtaa.
Ja jos haluaa kaappien paukkeet estää tai pitää inhimillisellä tasolla, niin kohteessa pitää olla kaikilla hidastimet kaapeissa tai vähintäänkin jotkut huopatassut. Noista hidastimista rakentajat haluaa säästää aina sen muutaman euron huomaamattomasti vaikka jatkuva pauke voi tuhota asumismukavuuden täysin, kyselin parista nousevasta talosta onko asunnoissa hidastimet niin vastaus aina ei.

Siinä se on oikein naapureiden ilo. Tiedostaa että kävelee kantapäillä ja jatkaa touhua silti. Varsinkin aikaisin aamulla oikein kunnon töminät vastamelukuulokkeet päässä?!

Siinä se on oikein naapureiden ilo. Tiedostaa että kävelee kantapäillä ja jatkaa touhua silti. Varsinkin aikaisin aamulla oikein kunnon töminät vastamelukuulokkeet päässä?!
Kuten kirjoitin, huomaamatta. En tahallani häiritse ketään, varsinkaan tätä keskustelua luettuani. Ihan koko ajan ei muista eikä hoksaa hiipiä menemään.

Kiitos hyvästä vastauksesta. Olet ilmeisesti alan-asiantuntija. En muista onko luhtitaloistakin täällä keskusteltu, mutta onko mielestäsi luhtitalo ylimmästä kerroksesta parempi vaihtoehto kuin kerrostalo?
En ole ihan tämän alan asiantuntija, siis akustikko, mutta rakentamista tunnen.
Luhtitalo on rakenteellisesti identtinen kerrostalon kanssa, ei eroa.

Rakentamisessa on alueellisesti ja rakennuttajakohtaisesti erilaisia toimintatapoja. Tällä alueella ja omalla kohdalla on perinteisesti tehty pääosin paikallavaluholveja, jotka paksuudessa 270mm ovat tuottaneet riittävän askeläänieristyksen. Vaihtoehtona 240mm pv-holvi, ja pintalattia päälle. Valinta näiden välillä on enemmän lämmitysjärjestelmän valintakysymys, kuin ääniasia.
Ontelolaatat vaativat aina jonkunlaisen pintalattian, kiinnitetyn tai kelluvan.
Askeläänieristys muodostuu siis koko rakenteesta pintamateriaalia myöden, ei vain pintalattiasta. Pintalattiat on omalla kohdalla tehty aina ennen väliseiniä.

Tekisi mieli heittää että _Tee majailee Tornion seudulla.
Tuolla pohjosessa paikallavalu/suurmuotti kerrostalot on ollut yleisiä kun täällä etelässä ne on harvinaisia. Ei etelän gryndereillä ole aikaa (koska aika on rahaa) odottaa betonin kuivumista.

Tekisi mieli heittää että _Tee majailee Tornion seudulla.
Tuolla pohjosessa paikallavalu/suurmuotti kerrostalot on ollut yleisiä kun täällä etelässä ne on harvinaisia. Ei etelän gryndereillä ole aikaa (koska aika on rahaa) odottaa betonin kuivumista.
Juurikin helsingssä tehdään kohdetta, jossa 300mm paikallavaluholvi. Kerroksessa 6 asuntoa ja neliöitä muistaakseni n400-500.
8 työpäivää/kerros.
Eli kyllä niitä tehdään

Statistiikka

Viestiketjuista
278 565
Jäsenet
77 776
Uusin jäsen
tapanital

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom