Hei Foorumilaiset,
Ollaan seurailtu yli vuoden tätä ketjua ja mietitty mikä voisi olla mahdollisesti paras vaihtoehto asumiselle kun minulla ja miehelläni on ääniyliherkkyyttä. Mies asunut lähes koko elämänsä rivareissa/paritaloissa ja minä itse omakotitaloissa.
Ollaan viimeisen 5 vuoden aikana asuttu 3 erilaisessa kerrostalo-kohteessa. Ensimmäinen oli 2014 valmistunut, patterilämmitys ja parkettilattia. Ensimmäinen kerros jossa kuului valitettavasti askeltöminää mutta muita ääniä ei.
Toinen kohde, 2019 valmistunut ja siinä olikin vesikiertoinen lattialämmitys joka teki sen että lattia tuntui "ontolta" kävellä, eli tuntui että sen tammiparketin alla ei ollut mitään makuuhuoneessa, mutta muissa tiloissa lattia tuntui jykevämmältä. 2.kerros kyseisessä 6-kerroksisessa talossa. Sielläkin kuului askeltöminää ja yläkerrasta kun naapuri liukuovea liu'tti kiinni öisin.
Nykyinen kohde eli kolmas on 2022 valmistunut, 3.kerros 8-kerroksisessa talossa. Myös vesikiertoinen lattialämmitys ja tilanne silti sama, lattia keittiössä ja makkarissa tuntuu siltä että mitään ei ole parketin alla ja "kumisee" hassusti. Yläkerrasta kuuluu töminä ja kolina, vaikuttaa että yläkerrassa joku hyvin iso kaapisto jonka ovea paiskotaan ja jonkinlaista esinettä/huonekalua raahataan vähän väliä.
Jos näistä kokemuksista jonkinlainen yhteenveto pitäisi tehdä, uudemmissa ei kuulu mikään muu kuin kolina ja töminät jotka nekin valitettavan häiritseviä. Katsotaan luhtitaloa seuraavaksi ylimmästä kerroksesta, jospa sillä korjaantuisi.
Myös ihan mietteenä, omasta mielestäni kun asunnossa on vesikiertoinen lattialämmitys, tuntuu että kolinat ja töminät kuuluvat paljon herkemmin? Myös lattioiden onttous tietyissä huoneissa vaikuttaa oudolta, näin viimeisessä kolmessa kohteessa. Eli varmaan patterilämmityksellä varustettu paremmin eristetty?