Uusi tietokone ajosimulaattoria varten

Vuonna 2018 hankittu nykyinen kone vetelee viimeisiään ja tarve olisi hankkia uusi pelitietokone ajosimulaattoreita varten. 1080p pelailuun olisi tämä tulossa.

Budjetti noin 700–1000 € ja en mielelläni kasaisi konetta itse.

Aika laveat raamit, mutta itse en ymmärrä näistä koneista ihan älyttömästi. Osaatteko auttaa tietämätöntä?

Vuonna 2018 hankittu nykyinen kone vetelee viimeisiään ja tarve olisi hankkia uusi pelitietokone ajosimulaattoreita varten. 1080p pelailuun olisi tämä tulossa.

Budjetti noin 700–1000 € ja en mielelläni kasaisi konetta itse.

Aika laveat raamit, mutta itse en ymmärrä näistä koneista ihan älyttömästi. Osaatteko auttaa tietämätöntä?
Juuri ja juuri budjettiin:

Hae gpu gigantista ja säästät 30 €

20 € säästää sata ssd levyllä:

Joo, on halpa kun on huompi emo, vähemmän ja hitaampaa muistia sekä huonompi virtalähde.

Jos psu:n ja muistit päivittää jää muisteihin jäljelle isompi viive.

Lisäksi tota 5060 on haukuttu, ja toki munkin ostoskorin saa sillä

Niin ja mun ostoskorin emossa on wifi ja Bluetooth.

Jos ei niitä kaipaa, niin hintaa saa tällä hieman pois

Mielenkiintoinen yhdistelmä. 5600x ja 5070. Toki muistia vain 16 gb kun saisi olla sen 32 gb. Ja edelleen wifi ja Bluetooth puuttuu

Kiitos näistä! Jos budjettia olisi valmis nostamaan esim. 1200 € tietämiin, olisiko tuolloin mahdollista hommata parempaa näytönohjainta? Haluaisin kuitenkin, että koneella olisi pidempi käyttöikä, eikä tarvitsisi heti olla päivittämässä osia.

Edit: Kirjoitusvirheet pois ja yksi lause lisätty.

Viimeksi muokattu:
Hankala juttu, kun hyppy 9070:een ja 5070:een on reilusti yli 200 euroa 9060 XT:sta. Lähelle päästään, kun tiputetaan emon, kopan ja jäähyn hintaa (ja varmaan laatuakin, mutta ei kelvottomalle tasolle). Emossa ei ole WiFiä tai Bluetoothia.

Tai sitten 5070 erikseen Gigantista ja hinta putoaa 1184 euroon.

9060 XT on varsin hyvä 1080p resolle. Voisi jopa olla näytönohjaimen sijaan parempi panostaa 7800X3D:hen jotta saa mahdollisimman alhaiset frametimet vaikka pitäisi laskea grafiikka-asetuksia, simuissa kuitenkin tärkeämpää kuin silmäkarkit

Miltäs tällainen yhdistelmä vaikuttaisi?

Eli käytännössä tuo @Timo 2 luoma paketti, mutta tuo parempi näytönohjain Gigantista.

Tällöin jäisi hintaa sen 1219 €, pysyisi lähes budjetissa.

Toi kortti ei mahdu Aerocool CS107V2 koppaan. Pituus 291.9 mm, kotelon maksimi 286 mm

Vaihtaisin muutenkin kotelon johonkin parempaan, vähän turhan rimpula tuo. Esim
57,90 € | Zalman I3 NEO ARGB BLACK tietokonekotelo Midi Tower Musta ,
61,90 € | Montech Air 100 ARGB Mini Tower musta ,
68,90 € | ENDORFY Signum 300 Air Tower Musta ,

7500F prossu pärjää mainiosti edullisemmalla jäähyllä:
22,90 € | ENDORFY Spartan 5 ARGB Suoritin Ilmanjäähdytin 12 cm Must... ,
25,90 € | Thermalright Assassin X 120 Refined SE ARGB Suoritin Ilma... ,

Vaihtaisin SSD:ksi laadukkaamman, esim 73,90 € | PNY CS2241 1TB M.2 NVME PCI Express 4.0 3D NAND jossa 5 vuoden takuu mutta muuten aika perus
jaa, tuo olikin QLC. Tässä olisi halvin hyvä TLC jota hyvin saatavilla: 84,90 € | Lexar NM790 M.2 1000 GB PCI Express 4.0 NVMe

Viimeksi muokattu:
Tämähän on kuin palapeliä rakentaisi, paitsi että itse en tiedä mitkä palaset sopivat toisiinsa. Paljon samaahan tässä on kuin autonkin laittamisessa. :D

Mutta tein nuo muutokset ja paketin hinta nousi noin kympillä, eli tämä olisi ihan budjetin ylärajoilla, mutta luultavasti palvelisi mukavasti monta vuotta eteenpäin.

Tämähän on kuin palapeliä rakentaisi, paitsi että itse en tiedä mitkä palaset sopivat toisiinsa. Paljon samaahan tässä on kuin autonkin laittamisessa. :D

Mutta tein nuo muutokset ja paketin hinta nousi noin kympillä, eli tämä olisi ihan budjetin ylärajoilla, mutta luultavasti palvelisi mukavasti monta vuotta eteenpäin.

Prossujäähy on hieman köykäinen, vain 2 lämpöputkea. Ehkä se riittää 7500f prossulle, mutta panosta nyt edes muutama euro lisää, jotta saat sen 4 lämpöputkea:

Toisaalta vielä vain 11 € lisää ja saa selvästi paremepaa jäähyä (tupla torni 6 lämpöputkella) jos meinaa päivittää prossua:

Ja sitten tosta välistä 90 mm tuulettimilla oleva 4 lämpöputken tuplatornijäähy:

Prossujäähy on hieman köykäinen, vain 2 lämpöputkea. Ehkä se riittää 7500f prossulle, mutta panosta nyt edes muutama euro lisää, jotta saat sen 4 lämpöputkea:
Siis sataprosenttisen varmasti riittää 7500F:llä, on jopa ylimitoitettu koska on selkeästi parempi kuin AMD Wraith vakiojäähy. Mutta joo, muutama euro sinne tänne

No tässä tapauksessa tuo muutaman euron korotus ei tunnu enää oikein missään, joten sama lienee hankkia tuo parempi jäähykin.

Tässä ehtii kuitenkin mieli vielä muuttua mutta siitä lähdetään, että laitan tuon setin huomenissa vapaapäivän kunniaksi tilaukseen. :)

Statistiikka

Viestiketjuista
290 763
Jäsenet
79 846
Uusin jäsen
Mainosmoton toimari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom