Uusi tietokone 1500€ budjetilla

Hei!

Vanha tietokone alkaa olla jo 9 vuotta vanha, eli olisi jo korkea aika päivittää uuteen. Itse en ole koskaan kasannut konetta, enkä juurikaan tiedä komponenteista. Mielellään siis valmiiiksi kasattuna esim. datatroncilta. Olen hieman koittanut katsoa minkälaisia osia muille on neuvottu täällä, olisiko tässä hyvä paketti pelaamiseen, jossa osat sopii yhteen?

Tuo on hyvä setti. Siitä vaan tilaamaan, mikäli saaavuutta on (en jaksa puhelimella tarkastaa osia läpi).

Millaisia pelejä pelaat ja millaisella resoluutiolla? Tuo 7500F voi muodostua pullonkaulaksi joissain peleissä, mutta se on toki helpohko tarpeen tullen päivittää parempaan, kun AM5-kannassa on tehokkaampiakin prosessoreita tarjolla.

7500F on hintaisekseen oikein hyvä, eikä tuolla budjetilla oikein tehokkaampaa laiteta kun seuraava looginen steppi olisi 7800X3D ja sitten ei mahdu enää RX 9070 XT budjettiin. Jos budjetti venyy ja paukkuu, niin prossun voi vaihtaa 7800X3D:hen.

Jos itse kasaisin itselleni nyt uuden koneen niin menisin varmaan AP:n setillä, paitsi kotelo joku paremmin omaan silmään sopiva.

edit: Totta joo, jos full hd pelaa ja pelaa kilpailullisesti niin 7800X3D tai 9800X3D prossuksi ja RX 9060 XT 16 GB näyttikseksi.

1440p sitten toi 7500F + 9070 XT on hyvä.

Kiitos vastauksista! Tällä hetkellä tullut vaan vähän pelattua vanhoja full hd pelejä, kun nykyinen kone ei enää uusia pelejä pyöritä.Tulevaisuudessa ois kiva kokeilla kaikenlaisia. Tarkoitus ois saada setti, jolla pärjäis huolettomasti useamman vuoden. RAM-muistit näyttäis olevan loppu datatronicilta, mihin kannattais vaihtaa jos vaikuttaa toimitus aikaan paljon?

Saa muuten heittää näyttö suosituksia mielellään alle 300€ ja 27 tuumainen
Aoc:n budjettimallissa olisi varmaan ihan käyttökelpoinen hdr, kun on hdr1000 listattuna.
Itse ostaisin kuitenkin suoraan oledin 550€ tuntumasta.

Jos päätyisin venyttämään budjetin tuohon 7800X3D:hen tarvitsisiko pakettiin tehdä muuta muutosta, esimerkiksi jäähdytykseen ja voisiko esim emolevyssä säästää vähän? Koneen ulkonäöllä ei itselle ole niin paljon väliä, kunhan hintalaatusuhde on kohdillaan.
7500F on hintaisekseen oikein hyvä, eikä tuolla budjetilla oikein tehokkaampaa laiteta kun seuraava looginen steppi olisi 7800X3D ja sitten ei mahdu enää RX 9070 XT budjettiin. Jos budjetti venyy ja paukkuu, niin prossun voi vaihtaa 7800X3D:hen.

Jos itse kasaisin itselleni nyt uuden koneen niin menisin varmaan AP:n setillä, paitsi kotelo joku paremmin omaan silmään sopiva.

edit: Totta joo, jos full hd pelaa ja pelaa kilpailullisesti niin 7800X3D tai 9800X3D prossuksi ja RX 9060 XT 16 GB näyttikseksi.

1440p sitten toi 7500F + 9070 XT on hyvä.

Viimeksi muokattu:
Prossun jäähdytykseeen kannattaa panostaa.Itse ostaisin noctuaa, jos omaan koneeseen tulisi.Myöskään ei tule melua noi halvemmat jäähyt on sillein.Toi aikaisemmin ehdotettu vois olla hyvä tai sitten tämä.On nyt mulla koneessa.

Viimeksi muokattu:
7800X3D:lle tuo aiemmin mainittu Peerless Assassin 120. Hintaisekseen todella tykki jäähy.

Paketissa oleva Gigabyten emo on tällä hetkellä markkinan parhaimmistoa hinta/laatu-suhteeltaan. Tarjouksista saattaa löytyä parempaa, mutta normaalilta hinnaltaan halvempaa en itse suosittelisi. Asrockilta olisi tarjolla hyvänhintaisia emoja, mutta ne saattaa käräyttää noita X3D-prossuja hajalle.

Kiitos paljon taas vastauksista. Päivitetty paketti näyttäisi siis tältä. Aika paljon karattiin alkuperäisesti budjetista... Jos sitä on jatkossakin yhtä laiska päivittämään, kun tähänkin mennessä luulisi tällä ainakin pärjäävän vuosia. Onko tämä nyt toimiva setti ilman isompia kompromisseja? Patriot viper venomit oli kerenneet loppumaan, mutta kerkesin pistää tilaukseen vielä halvemmalla hinnalla. Saa ehdottaa niiden tilalle jotain, jos niiden odottelu vaikuttaa paljon toimitusaikaan.

Olen itsekkin kasaamassa 2k pelailuun buildia tän vuoden aikana. Toimiiko ketjun paketti prosessorin (7500f) ja powerin osalta (850w)? Kortiksi tulee ylimääräinen 4090. Googlailun perusteella kortin pitäisi mahtua tohon koteloon.

Viimeksi muokattu:
7800X3D ja RTX 4090 on ihan toimiva kombo. Tuon powerin pitäisi riittää myös.

Jos päivittää muutakin kuin prossun ja powerin, AP:n ostoskorista vaihtaisin nyt muistit, kun niiden hinnat pomppasi.

Näissä vähän huonommat latenssit, mutta X3D-prossu antaa anteksi:

Pelistä riippuen 7500F voi olla pullonkaulana myös 1440p ja 4K resoilla. Esim prossulle vaativa Space Marine 2

1759750281511.png

1759750314516.png

7600X ~ 7500F
RTX 5080 < RTX 4090 < RTX 5090

Optimaalinen kortti 7500F:lle 1440p resolla on RX 9070 XT. NVIDIAn cpu overheadin vuoksi yhtä nopealle RTX 5070 Ti:lle olisi jo syytä ottaa X3D prossu.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
288 972
Jäsenet
79 581
Uusin jäsen
Maske

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom