Uusi pöytätietokone ei POSTaa, DRAM-debugvalo palaa emolevyllä

Tuli rakennettua uusi pöytätietokone, joka ei kuitenkaan POSTaa. Kun virtanappia painaa kotelosta, ihan kaikki tietokoneen tuulettimet kyllä käynnistyvät, ja emolevyn DRAM-debuglamppu jää palamaan punaisena ja monitori sanoo "Displayport no signal". Molemmat muistikammat kokeiltu huolellisesti painaa pohjaan slotteihin, ei vaikutusta. Kokeiltu yksittäin kumpaakin kampaa DDR5_A2 slotissa, ei vaikutusta. Kokeiltu ottaa emolevyn paristo irti noin 30 sekunniksi ja laittaa takaisin, ei vaikutusta. Mikä tässä voisi olla vikana?

Koneen speksejä:
CPU: AMD Ryzen 5 7600 (ei-X-versio)
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5-6000 CL30 32 Gt (F5-6000J3038F16GX2-FX5)
MOBO: Gigabyte B650 Gaming X AX V2
GPU: MSI GeForce RTX 4070 SUPER Ventus 2X
PSU: Corsair RM750x

Emolevyn manuaali tuolla: B650 GAMING X AX V2 (rev. 1.x) Support | Motherboard - GIGABYTE Global

AMD:n DDR5 vehkeissä eka bootti voi kestää minuuttejakin ennen kuin POSTaa, oletko kokeillut antaa olla sen vaikka 5min?

AMD:n DDR5 vehkeissä eka bootti voi kestää minuuttejakin ennen kuin POSTaa, oletko kokeillut antaa olla sen vaikka 5min?
Olen nyt antanut koneen olla päällä yli 15 minuuttia molemmat muistikammat kiinni. Huomasin kuitenkin nyt sellaista, että emolevyn debugledivalot alkoivat vuorotella CPU-ledin ja DRAM-ledin välillä.

Tämä on siis toisessa kaupungissa asuvan veljeni uusi kone. Mulla on ihan samat muistit ja emolevy omassa koneessani kotonani, tosin 7800X3D prossulla, ja se mun kone käynnistyi heti ekallakin kerralla lähes välittömästi ja pääsi BIOSiin. Ei tarvinnut odotella oikeastaan yhtään, kun mun kone saatiin kasattua syyskuun lopulla.

Tekeekö samaa, kun RTX 4070 ei ole emossa kiinni?. ==> Jos ei, niin sitten se ei ole ollut 100%:n & absoluutisen totaalisesti pohjassa, PCI-E väylässä.
(Tosta oli itsellä, kiinni RTX 4060:n kanssa. 5. kerta toden sanoo...)

Edit: Ei BIOSissa tapahdu mitään, jos patteri on vain 30 sekuntia irti. Muutenhan se resetoisi sen joka kerta, kun vaihtaa patterin. Eikä se tee niin. Sekuntien sijaan saman verran minuutteja. Tai emon "Clear CMOS jumper" (CLR_CMOS), joka manuaalin mukaan siinä on, luulisi tekevän saman nopeammin.

Viimeksi muokattu:
Tekeekö samaa, kun RTX 4070 ei ole emossa kiinni?. ==> Jos ei, niin sitten se ei ole ollut 100%:n & absoluutisen totaalisesti pohjassa, PCI-E väylässä.
(Tosta oli itsellä, kiinni RTX 4060:n kanssa. 5. kerta toden sanoo...)
Otin näytönohjaimen pois ja sitten Displayport-kaapeli emolevylle eli kuva prossu integroidun grafiikkapiirin kautta, ei vaikutusta.
Päivitin myös BIOSin F31 versioon Q-Flash Plus toiminnolla, ei vaikutusta.

jos A2 slotissa aina ollut joku kampa kiinni niin kokeilisin yhtä kampaa esim B2, suositus kyllä A2 mutta kokeilisin ettei ole rikkinäisestä slotista kyse.

tarkistaisin myös prossun socketin ettei sinne ole päässyt mitään paskaa.

seuraavaksi lienee toisen emo/ram/cpu kokeilu että minkä vaihtamalla lähtee toimimaan.

Onhan emon alla oikea määrä kokokepaloja ja oikeilla kohdilla ettei sellainen oikosulkee muistin alta pinnejä

Onhan emon alla oikea määrä kokokepaloja ja oikeilla kohdilla ettei sellainen oikosulkee muistin alta pinnejä
Juu. Kotelo on Lian Li Lancool 216 RGB mustana. Siinä on emolevyä varten standoff-korokepalat valmiiksi asennettuna. Mulla itselläni sama kotelo kotona kuin tässä veljen koneessa ja se mun kone toimi ongelmitta.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 526
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom