Uusi Macbook vai windows?

Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
10
Moro, olis tarkotus ostella läppäriä pöytäkoneen korvikkeeksi. Läppäri tulisi musiikkituotanto- ja videoeditointikäyttöön. Oon katellu tässä nyt Applen uusia malleja, kun tuntuu olevan se industry standard musiikkihommis, mutta sisäinen pcmasterrace itkee tulevasta vaihdosta. Suositeletteko mitä malleja Applelta? Ja jos jotain peliläppäreitä, jotka todella hyviä niin voi ehdotella niitäkin tietysti. Budjetti 1400-1600 euroa.
 
Mitäs ohjelmistoja olisi tarkoitus käyttää? -Tuleeko uusi menoerä niistä ja vaikuttaako niihin Mac tai PC maailma?
 
Vähän tiukka budjetti, ainakin jos miettii mac puolta. 13 tuumainen M2 tai M3 Macbook Air 16/256 menis tohon budjettiin.
 
Osta käytetty macbook air tai pro 16GB tai isommalla muistilla ja koita. Jos et tykkää, niin sen saa myytyä muutaman kuukauden sisällä ~samalla rahalla ja jos tykkäät, niin kovaa ajoa kunnes tekee mieli upgradettaa.

Prossusukupolvesta ei juuri tarvinne välittää, päivität sitten joskus nopeampaan jos todistat itsellesi että tykkäät mäkistä.
 
Moro, olis tarkotus ostella läppäriä pöytäkoneen korvikkeeksi. Läppäri tulisi musiikkituotanto- ja videoeditointikäyttöön. Oon katellu tässä nyt Applen uusia malleja, kun tuntuu olevan se industry standard musiikkihommis, mutta sisäinen pcmasterrace itkee tulevasta vaihdosta. Suositeletteko mitä malleja Applelta? Ja jos jotain peliläppäreitä, jotka todella hyviä niin voi ehdotella niitäkin tietysti. Budjetti 1400-1600 euroa.
Minkä resoluution videoita editoit? Käytätkö neuroverkkopohjaisia efektejä kuten davincin magic mask, ultranr, topaz video ai, neat video? Onko läppäri aina verkkovirrassa kiinni vai pitäisikö toimia akunvarassa?

Olen paininut 8k videoeditointiin tulevan läppärin hankinnan kanssa. Läppärin pitää toimia akunvarassa pidempikin sessio. Ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi jää apple. Integroidulla näyttiksellä olevat windows läppärit ei jaksa ja dgpu:lla olevat hidastuvat verkkovirrasta irrottaessa ja silti imaisevat akun tyhjäksi ns. heti. Apple tulee olemaan mun valinta, mutta odottelen loppuvuodelle huhuttuja m4 malleja.

Jos tarvii raskaita neuroverkkoefektejä niin nvidia on käytännössä ainoa vaihtoehto. Apple m3 max:kin on paljon hitaampi ajamaan neuroverkkoja kuin 16GB+ muistilla olevat nvidian gpu:t. 8k videoeitointi mun käytössä vaatii gpu:lta 16GB tai enemmän muistia. Perus 8k60 video missä clog2-rec709 konversio ja ultranr imaisee 14GB gpu-muistia resolvessa. Proxyt ei pelasta, kun loppurenderöinti hidastuu käsittämättömän hitaaksi kun gpu-muisti loppuu.

Se mikä kone on hyvä riippuu todella paljon käytön parametreista. Mä päätynen siihen että editointiläppäriksi apple jolla säätelee matkanvarrella ja ilman verkkovirtaa. Kyllä applella magic maskitkin ajaa vaikka ei ole maailman nopein. Jos/kun on videoita mihin tarvii parempilatuista kohinanpoistoa, ylöspäin skaalausta ja muita neuroverkkoefektejä niin loppurenderöinti pelipc:lla videoon mikä on jo leikottu ja viritetty läppärissä.

Jos editoi 4k videoita niin kuvittelisin 8GB gpu muistin riittävän. En ole mitannut niin en ole varma asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
Mäkki ehdottomasti, huikea akunkesto, ei huuda tuuletin jatkuvalla syötöllä, mukavampi käyttää ja etenkin, jos löytyy iPhone, niin alustan hyödyt useamman laitteen kesken.

Windowssia ei tarvitse, kun satunnaiseen pelikäyttöön, muu parempaa mäkillä.
 
Ota mikä tuntuu itselle paremmalta. Käytettävät ohjelmat on ihan samoja, Premiere on ihan samanlainen molemmissa jne. En oo kuulluktkaan F1 studiosta mutta jos se tehdään molemmille, luulisi että ihan samanlainen. Ja mitä tulee tuulettimiin, niin on pc-puolellakin hiljaisia kannettavia, varsinkin Macbookin hintaluokassa.
 
Ota mikä tuntuu itselle paremmalta. Käytettävät ohjelmat on ihan samoja, Premiere on ihan samanlainen molemmissa jne. En oo kuulluktkaan F1 studiosta mutta jos se tehdään molemmille, luulisi että ihan samanlainen. Ja mitä tulee tuulettimiin, niin on pc-puolellakin hiljaisia kannettavia, varsinkin Macbookin hintaluokassa.
FL Studio, ei F1.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
253 828
Viestejä
4 411 069
Jäsenet
73 261
Uusin jäsen
goat421

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom