En tarkoittanut nyt että sopiiko ATX-emo ATX-koteloon vaan sopiiko kaikki valitut osat varmasti keskenään noissa eri vaihtoehdoissa..
Ja ymmärrätkö että jos ostaja on tilaamassa koneen Jimmssiltä niin sellaisilla virtalähde suosituksilla ei paljoa tee jotka on Jimmssillä "ei oota"?
Ja oletan että jos tänne minun osille koteloita suositellaan niin siinä vaiheessa suosittelija on jo itse tarkistanut sopiiko se minun kaikki aikaisemmin mainitut osat siihen
Jos sinua ei huvita muiden puolesta katsoa sopiiko osat yhteen niin eihän sinun ole silloin mikään pakko tänne kirjoitella. Käsittääkseni tämä koko osio on sitä varten että osaavat auttavat niitä joilla ei oma osaaminen riitä ja sitten ne jotka hallitsevat homman niin hoitavat sen itse ilman tätä ketjua.
90% tapauksista sun osat sopii normaaliin ATX-koteloon ilman mitään ongelmia. Jotkut kotelot vaan on kompakteja , silleen pieniä ja tiukkoja paketteja niin pitää tarkistaa, että valittu jäähy mahtuu. Se voi olla liian korkea, jolloin ei mahdu. Se on käytännössä ainoa tarkistus, joka yleensä pitää tehdä. Melkein voisit tehdä sen itse. Freezer 34:n korkeus on 157mm.
Toinen on , jos ostat halonkokoisen näytönohjaimen, niin siinä tulee pituus vastaan ja ei mahdu sen puolesta koteloon. Tämän kyllä voi ihan suosiolla jättää tarkistamatta ihan kaikista näytönohjaimista, joissa on vain kaksi tuuletinta. Sen pitää olla todella pitkä, ja nyt tämä on vaan tässä sen takia, että olen perfektionisti.
Ideana on ehkä se, että voit itse myös katsella koteloita, eikä tarvitse olla joka kerta Jonkun Muun tarkastamassa, sopiiko osat siihen. Jos vaikka haluat valkoisen (ja kukapa ei haluaisi!) kotelon tai vihreän, niin sitten olisi kivempi, että itse katsoisit. Kotelo on kuitenkin melkein makuasia, niin täällä yleensä annetaan 2-3 vaihtoehtoa ja siitä vaan valitsemaan itselle sopiva - mutta älä anna sen estää sinua, jos sieltä löytyy kivemman näköisiä RGB-joulukuusia. Täällä voidaan jättää ne suosittelematta, koska jotkut vaikka vihaavat niitä ledejä, mutta ihan hyviä nekin ovat.
Jimm'siä ei ole maailman paras kauppa takuun kanssa, eikä aina hintojenkaan, mutta siellä on nuo ihanat bundlet. Käytännössä ostat semmoisen ja ne osat toimii yhteen. Sen jälkeen saat yhteensopivuusongelman (pl. kotelo) vaan tekemällä seuraavasti:
- Ostat 2x NVME M.2 SSD:n -> näytönohjain ei välttämättä toimi "täysillä" tai joku PCI-express-paikka on poissa käytöstä. Vähän vaihtelee. Voi selvitä ilman ongelmia.
- Ostat liian tehosyöpön näytönohjaimen ja se ei toimi -> 650W riittää kyllä ihan kaikelle, varsinkin jos on laadukas Gold. ÄLÄ OSTA 1000W BRONZEA ja kuvittele, että se on lähelläkään yhtä hyvä mihinkään kuin 650W Gold. Laadukas Gold on paras valinta. Tuolle riittäisi 550W , mutta varmuutta.
- AMD-kokoonpanoissa on jotain muistiyhteensopivuusongelmia ollut joskus. Ei ole enää, tai ei ole ainakaan valituksia kuulunut viime aikoina.Lisäksi, ne bundlet tulee toimivalla muistilla.
- Emolevyn virransyöttö voi olla alimitoitettu ja aiheuttaa ongelmia. Tähän ei ole yksinkertaista vastausta ja tämä on se hankalin asia. Kyllä täällä kai sanotaan, jos on huono emolevy, mutta ihan suoraan: en usko, että aloittelija pystyy tätä itse mitenkään
helposti katsomaan. Tämä on vaikea asia ja saan huomautuksia, kun väittelen aiheesta, niin koetan olla väittelemättä aiheesta.
--
Suosittelen tätä aluetta kyllä ihan kaikille. Vaikka on konkari ja koonnut tietokoneita yli 10 vuotta, niin kannattaa silti täältä käydä kysymässä mielipiteitä. Itsekin voisin, mutta koneeni elävät silleen dynaamisesti, eli päivittyvät pikkuhiljaa ja en edes muista, milloin ostin koneen kaikki osat kerralla..