Uusi Emo, Muistit, Virtalähde ja Suoritin

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
450
Eli tällä hetkellä olisi koneena AMD R7 3700x, 32 GB RAM, RTX 4090 GPU, 1200 Watt Silwerstone Gold

Olisi ideana päivittää tuo emolevy, suoritin ja samalle menee muistit uusiksi ja varmuuden vuoksi virtalähde. Syy päivitykseen on nykyisessä koneessa oleva ASUS emolevy joka syöttää 1,5 volttia CPU:lle ja aiheuttaa ongelmia. Kone ei enää edes käynnisty pienemmillä arvoilla. Joskus taas kone saa sellaisen sätkyn ettei toimi ihan heti. Samalla tuo suoritin taitaa olla pullonkaula CPU painotteisissa peleissä.

Uudessa koneessa voisi olla
  • CPU joko AMD tai INTEL CPU, en välitä kumpi kunhan tehoa ja pelitehoa löytyy.
  • Emolevy mikä tahansa paitsi ASUS, mutta 6 sata liitäntää ja vähintään 4 M.2 NVME liitäntää, bluetooth ja w-lan plussa sillä nykyisessä ne on USB palikoina.
  • Muisti mahdollisimman hyvä ja väh. 64 GB tuon pelinteon, videon ja 3D editoinnin takia.
  • Virtalähde riittävä mutta koneeseen tulee myös mekaanisia vanhoja levyjä 3 KPL ja 3 KPL sata SSD eli ne vie myös virtaa. Olisi hyvä olla liitäntä suoraan tuolle 4090:lle.
  • Budjetti maks. 2 000 €
Muuta erillinen äänikortti on. Lisäksi 4K Blurayasema ja softa.
Koneen käyttötarkoistus
  • Pelaaminen (Baldurs Gate 3, Doom Eternal, Total War Wahammer 3, Cannon Fodders aka retropelit, emulointi)
  • Streamaus
  • Videon Editointi
  • Musiikintekeminen
  • 3D mallinnus
  • Unreal pelimoottorilla leikkiminen (Ei vielä ainakaan virallista pelintekemistä).
  • MS Office ohjelma
  • Tekoäly
  • Kuvankäsittely
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Kai se valinta kannattaa tehdä 7800X3D:n ja 13700K:n väliltä, mutta kiinnostaa vielä tuon emolevyn pamahtaminen? Mikä malli on kyseessä?

Siis paljon halvempi ja helpompi tapa olisi ostaa vain 5800X3D ja jättää muut ennalleen. Siksi vähän kyselen tuon emolevyn perään, kun minua ainakin ärsyttää toimivan tekniikan heittäminen roskiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Noi satapaikat ja samaan aikaan neljä nvme-paikkaa voi jäädä haaveeksi ilman lisäkortteja. Päivittelisin ehkä ennemmin noita levyjä nykyaikaan ostamalla pari neliteraista ssd:tä kuin kallista emoa lisäkortein, ellei sitten valmiit levyt ole jo neliteraisia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
450
@hsalonen
Emo on tällä hetkellä Asus Prime X 570 P. Eli kysessä Asus tapa ylivoltittaa noita AMD suorittimia. 7000 sarjassahan ne 3D mallit kärvähteli totaalisesti alkuvaiheessa. Eli tähän Emoon ei uusia osia osteta.

Itse kyllä mietin että jos päivittää ytimiä voisi olla enemmän kuin 8, tämä niihin CPU vaativiin peleihin ja työtehtäviin.

@Baldrick
Itse katselin että AMD ja Intelille löytyy kyllä noita 6 sata ja 3 - 4 m.2 paikkasia emoja.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
@Baldrick
Itse katselin että AMD ja Intelille löytyy kyllä noita 6 sata ja 3 - 4 m.2 paikkasia emoja.
No oli siellä järkevänhintaisena näköjään ainakin Asrockilla x670e pro rs josta en nopealla silmäyksellä löytänyt mitään tähtilisäyksiä etteikö kaikki paikat toimisi samanaikaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Emo on tällä hetkellä Asus Prime X 570 P. Eli kysessä Asus tapa ylivoltittaa noita AMD suorittimia. 7000 sarjassahan ne 3D mallit kärvähteli totaalisesti alkuvaiheessa. Eli tähän Emoon ei uusia osia osteta.

Itse kyllä mietin että jos päivittää ytimiä voisi olla enemmän kuin 8, tämä niihin CPU vaativiin peleihin ja työtehtäviin
En väittele kanssasi tuosta, Asus voi tehdä tuota, mutta sitten pitäisi vaan päivittää BIOS ja olet voinut pahentaa ongelmaa, syöttämällä koko ajan enemmän jännitettä. Lopulta se vaatii niin paljon, että emolevysi ei enää pysty..

AMD-puolella tuo menee niin, että 7800X3D on noista 3d-cache prosessoreista paras - peleihin. On myös esim. 7950X3D, mutta se on sitten peleissä hitaampi ja voi vaatia kikkailua, esim. BIOS:ista puolet ytimistä pois pelisession ajaksi.

Intelilläkin on peleissä hitaita ytimiä, mutta ne ei jostain syystä kärsi samoista ongelmista, vaikka siellä ovatkin. P-ytimet siis nopeita ja tehokkaita, E-ytimet taas energiatehokkaita ja niitä on yleensä enemmän. Siksi esim. 13700K olisi 8P+8E ja siinä riittäisi riittäisi tehoja pitkään, mutta Intelin P-ytimet varsinkin vie hirveästi virtaa, niin tähän tarvitaan sitten kunnon jäähdytys ja emolevy kunnon virransyötöllä.

Lisäksi joulukuussa tulee Inteliltä 14-sarja.

--

Minä itse menen 5800X3D:llä, vielä ainakin tämän vuoden. Tosin näytönohjainkin on RTX 3080..
Ja puoli-ironisesti edellinen prosessorini oli 3700X. Hyvä päivitys oli ja maksoin 500€, niin pitäisi vielä vuoden kestää käytössä ainakin.
 
Liittynyt
23.08.2023
Viestejä
233
Tuohon käyttötarkoitukseen 7950X3D voisi olla hyväkin, pelikäytössä ei montaa prosenttia jää 7800X3D:n jälkeen mutta näissä muissa käyttökohteissa huomattavasti nopeampi
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 637
@hsalonen
Emo on tällä hetkellä Asus Prime X 570 P. Eli kysessä Asus tapa ylivoltittaa noita AMD suorittimia. 7000 sarjassahan ne 3D mallit kärvähteli totaalisesti alkuvaiheessa. Eli tähän Emoon ei uusia osia osteta.

Itse kyllä mietin että jos päivittää ytimiä voisi olla enemmän kuin 8, tämä niihin CPU vaativiin peleihin ja työtehtäviin.

@Baldrick
Itse katselin että AMD ja Intelille löytyy kyllä noita 6 sata ja 3 - 4 m.2 paikkasia emoja.
Mitä jos vaan alkuun päivittäisi BIOSin ja katsoo että toimisiko paremmin?

Ja mikään peli ei vaadi tai edes osaa käyttää yli 8 ydintä...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
450
Kiitoksia kaikille ketjuun osallistuneille. Mopo vaan lähti käsistä. Ostin pari 2 TB M.2 NVME ja yhden 4 TB M.2 NVME levyn. Sit tuli metsärahat ja ostin tuon emon jota @kajakkivajakki ehdotti sekä 64 GB Ram sekä uuden Virtalähteen. No ei ollut paikalla 78003D suoritinta heti joten "tyydyin" 79503D. Toisaalta noissa muissa hommissa tuo 79503D on paljon parempi kuin 78003D. Kuten sanoin teen muutakin, pelaaminen ei ole pääasia.. Vanhasta koneesta osa levyistä ja RTX 4090 sitten koteloon.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 590
Viestejä
4 205 464
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom