Uudet suojatieviritelmät tieliikennelakiin

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 332
Jaahas taas... Eivät taida tulevat uudet viritelmät kovasti turvallisuutta parantaa...? :o

Uusi tieliikennelaki heikentää jalankulkijan turvallisuutta suojatiellä – Viiden metrin suojaraja poistuu - Tekniikanmaailma.fiUusi tieliikennelaki heikentää jalankulkijan turvallisuutta suojatiellä – Viiden metrin suojaraja poistuu - Tekniikanmaailma.fi

Uusi tieliikennelaki heikentää jalankulkijan turvallisuutta suojatiellä – Viiden metrin suojaraja poistuu



Auto on pysähtynyt yksisuuntaisen kadun oikeanpuoleiselle ajokaistalle suojatien päälle. Nykytulkinnan mukaan se on juridisesti pysähtynyt suojatien eteen, eivätkä muut ajoneuvot saa ohittaa sitä pysähtymättä. Tulevaisuudessa tilanne ei lain kirjaimen mukaan ole tämä. Kenen intressissä oli jalankulkijaturvallisuuden heikentäminen?


7:23

TEKSTI Martti Merilinna | Liikenteessa@tekniikanmaailma.fi

  • Tulevassa uudessa tieliikennelaissa heikennetään merkittävästi jalankulkijoiden suojatieturvallisuutta.

Aivan kuten tälläkin hetkellä, suojatietä ei jatkossakaan tarvitse liikennemerkein osoittaa näkyväksi, jos lumi tai jää peittää ajoratamerkinnät. Jos tienpitäjä haluaa, ajoratamerkinnöiltä ei myöskään vaadita muuta kuin sävyltään vain hieman muusta pinnasta eroavat katukivet.


Tämä on siis sekä nykyinen että tuleva tilanne, josta on tälläkin palstalla kirjoitettu säännöllisin välein. Mitään huononnusta suojateiden merkitsemiseen ei ole tulossa, mutta sama epätyydyttävä tilanne jatkuu.

Sitä vastoin paha turvallisuuden heikentyminen tapahtuu käsitteen ”suojatien eteen” suhteen. Pykälä ei sinänsä muutu nykyisestä, mutta lain esitöissä sen sisältö saa aivan toisen merkityksen.

Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei nyt eikä tulevaisuudessa saa ohittaa pysähtymättä, mutta milloin kysymyksessä on tilanne, jossa ajoneuvo on pysähtynyt ”suojatien eteen”?

AIKOINAAN LIIKENNE- ja viestintäministeriö kirjoitti käsitteen tarkoittavan sitä, että jos ajoneuvo on pysähtynyt ennen suojatietä alle viiden metrin etäisyydelle, se on juridisesti suojatien eteen pysähtynyt. Toisaalta, jos suojatielle pysähtyneen ajoneuvon etupuskurin edessä on vielä suojatietä, jota jalankulkijat voivat käyttää ajorataa ylittäessään, ajoneuvo on toisten ajoneuvojen pysähtymispakon suhteen juridisesti suojatien edessä.

Tulevassa laissa tämä kumotaan. ”Suojatien eteen” tarkoittaa sitä, että ”ajoneuvo on pysähtynyt suojatien etureunan kohdalle tai välittömästi sen tuntumaan”. Jalankulkijoiden suoja-alue supistuu siis erittäin merkittävästi.

Lain esitöissä kerrotaan vielä lisää käsitteestä ”suojatien eteen”. Mukaan otetaan pysäköinti asiaa valaisemaan: ”Jos ajoneuvo on pysäköity esimerkiksi kolmen metrin etäisyydelle suojatiestä, sen ohittaminen pysähtymättä on kiellettyä vain, jos pysäköity ajoneuvo peittää näkyvyyden suojatielle”.

Erilaisille tulkinnoille on nyt tilaa. Yhteenveto tulevasta pykälästä on kerrassaan sekava. Syntyy hengenvaarallinen tilanne, jos jalankulkija arvioi auton pysähtyneen suojatien eteen, mutta viereisellä kaistalla lähestyvän ajoneuvon kuljettaja ei.


-------------------------
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Miksi tätäkin asiaa pitää muuttaa? Toiminut ihan hyvin ja ollut järkevä laki. Nyt muutetaan vaan muuttamisen halusta ja tietenkin huonompaan suuntaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Ehkä tämänkin takana on EU ja pykälien harmonisointi. Turha muutos, josta on vain haittaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 117
Viestejä
4 192 020
Jäsenet
70 866
Uusin jäsen
Konetaituri11

Hinta.fi

Ylös Bottom