Uudet HTC Vive Pro 2- ja Focus 3 -VR-lasit tarjoavat 2,5K-resoluution per silmä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 377
htc-vive-pro-2-focus-3-20210513.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
VR-markkinoille on saatu taas tuoretta verta, kun HTC Vive julkaisi kerralla kaksi uutta silmikkoa. Uutuuksista Vive Pro 2 on suunniteltu kuluttajamarkkinoille, kun Vive Focus 3 on puhtaasti yritysmaailmalle sovitettu.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="61905,61906"]

Vive Pro 2 tarjoilee kummallekin silmälle 2448x2448 resoluution paneelit, jotka päivittyvät 90 tai 120 hertsin virkistystaajuudella. Langaton toimintatila on rajattu 90 hertsiin, kun langallisena voidaan valita myös 120 hertsin taajuus. Virtuaalilasien näkökenttä on parhaimmillaan 120 astetta. HTC on tehnyt yhteistyötä AMD:n ja NVIDIAn kanssa varmistaakseen Display Stream Compression -teknologian toimimisen, jotta DisplayPort-signaalin kaista riittää täyteen resoluutioon 120 hertsin virkistystaajudella, mutta lasit toimivat madalletuin ominaisuuksin myös ilman DSC:tä.

Virtuaalilasit on varustettu USB-C:n yli toimivilla kuulokkeilla, mutta ne voi halutessaan vaihtaa myös omiin USB-C-kuulokkeisiin. Lisäksi laseista löytyy kaksi integroitua mikrofonia ja USB-C-liitin lisälaitteille, joskaan mistään ei käy ilmi onko kyseessä ylimääräinen liitin kuulokkeiden käyttämän ohella, vai puhutaanko laseissa yhteensä yhdestä liittimestä, joka pitäisi jakaa useamman lisälaitteen hyödyntämiseksi.

Vive Pro 2 -virtuaalilasit vaativat vähintään Core i5-4590- tai Ryzen 5 1500 -prosessorilla varustetun tietokoneen GeForce GTX 1060- tai Radeon RX 480 -näytönohjaimella. Täyden resoluution hyödyntäminen vaatii puolestaan vähintään GeForce RTX 20- tai Radeon RX 5000 -sarjan näytönohjaimen.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="61904,61906"]

Yrityspuolelle tähdätty Vive Focus 3 hyödyntää Qualcommin Snapdragon XR2 -VR-alustaa ja toimii sen myötä itsenäisinä laseina. Uuden alustan luvataan mahdollistavan kaksinkertaisen prosessori- ja grafiikkasuorituskyvyn sekä 11-kertaisen tekoälysuorituskyvyn ensimmäisen sukupolven Focus-alustan käyttämään aiempaan Snapdragon-VR-alustaan. Focus 3 -lasit hyödyntävät samoja paneeleita Pro 2 -lasien kanssa, mutta virkistystaajuus on rajattu 90 hertsiin.

Kummatkin Vive-uutuudet tukevat luonnollisesti koko SteamVR-ekosysteemiä ja yhteensopivia lisälaitteita, ohjaimia ja majakoita.

HTC Vive Pro 2 -virtuaalilasit tulevat saataville 819 euron hintaan, johon sisältyy kahden kuukauden Viveport Infinity -jäsenyys. Aiemmista Vive-laseista päivittävät ennakkotilaajat saavat lasit puolestaan 739 euron hintaan. Täysi Vive Pro 2 -kitti Base Station 2.0 -majakalla ja Vive-ohjaimilla kustantaa 1399 euroa. Virtuaalilasit tulevat saataville 4. kesäkuuta.

Lähde: Lehdistötiedote

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Ei vieläkään katseen seurantaa?
Tuntuu, ettei näillä ole mitään lisäarvoa vaikka indexiin nähden. Laadukasta VR-sisältöäkään ei oikein ole. Ei näitä nyt ainakaan Alyxin pelaamiseen tarvitse, kun siitä saa suurimman osan irti jo peris Vivellä ja Indexin ohjaimilla.

Tuntuu polkevan nyt pahasti paikallaan koko VR-touhu
 
Ei nämä oikein tee vaikutusta. Focus 3 ainoastaan olisi kiinnostava, mutta ei sekään oikein tuo vastinetta Quest 2 varsinkaan hinnassa muuten kuin FB:n poissaololla.
 
Halvempi ostaa toi vive pro 2 headsetti ja sitten steamistä index ohjaimet ja base stations tai gen 1 wandit ja base stations kuin tuo koko paketti HTCltä.
 
foveated rendering uupuu, millä näitä pyöritetään 120hz taajuudella sulavasti, jos ajatellaan yhtään enemmällä pixeli manipulaatoilla varustettuja pelejä (RT ei varmasti toimi ilman pitkään aikaan). Playstation tulevat huhujen mukaan seuraisi jo katsetta, varmasti tarpeellista PS5lla pyörittäessä, vieläkun toimisi kyseiset lasit PC kanssa, usb c video out... no ehkä valven seuraavat lasit. Langatonta vehjettä saanee odotella nopealle virkistystaajuudelle vielä pitkään.
 
  • Tykkää
Reactions: UX
foveated rendering uupuu, millä näitä pyöritetään 120hz taajuudella sulavasti, jos ajatellaan yhtään enemmällä pixeli manipulaatoilla varustettuja pelejä (RT ei varmasti toimi ilman pitkään aikaan). Playstation tulevat huhujen mukaan seuraisi jo katsetta, varmasti tarpeellista PS5lla pyörittäessä, vieläkun toimisi kyseiset lasit PC kanssa, usb c video out... no ehkä valven seuraavat lasit. Langatonta vehjettä saanee odotella nopealle virkistystaajuudelle vielä pitkään.

Quest 2 pro:ssa voisi myös olla silmienseurantaa tarjolla. Pahasti tuntuu siltä, että jotuu nielemään facebook vastaisuuden ja pysymään oculuksen tuotteissa.

 
  • Tykkää
Reactions: UX
Nythän se VR touhu on vasta lähtenyt lentoon Quest 2:sen myötä.

Quest 2 on tuonut halvan hinnan, korkeamman tarkkuuden ja langattomuuden. Se on siis korjannut lähes kaikki VR:n yleistymistä estäneet asiat.

Tämä on omiaan lisäämään VR:n yleisyyttä, mutta se ei tarkoita, että VR menisi eteenpäin.

Eteenpäin mennäkseen tarvittaisiin ominaisuuksia, jotka eivät ole mitenkään mahdollisia ilman katseen seurantaa.

Laadukkaan sisällön puute on kuitenkin VR:n pahin ongelma. Quest 2 ei paljoa auta, koska sillä ei voi pelata kunnolla edes tämän hetken laadukkainta peliä Alyxia. Lisäksi sen kanssa ei voi käyttää Index-ohjaimia, joten lopulta Quest 2 on vain massojen Beat Saber lelu lyhyellä akun kestolla. Sen linnun lento ei ole välttämättä kovin pitkä.
 
Quest 2 on tuonut halvan hinnan, korkeamman tarkkuuden ja langattomuuden. Se on siis korjannut lähes kaikki VR:n yleistymistä estäneet asiat.

Tämä on omiaan lisäämään VR:n yleisyyttä, mutta se ei tarkoita, että VR menisi eteenpäin.

Eteenpäin mennäkseen tarvittaisiin ominaisuuksia, jotka eivät ole mitenkään mahdollisia ilman katseen seurantaa.

Laadukkaan sisällön puute on kuitenkin VR:n pahin ongelma. Quest 2 ei paljoa auta, koska sillä ei voi pelata kunnolla edes tämän hetken laadukkainta peliä Alyxia. Lisäksi sen kanssa ei voi käyttää Index-ohjaimia, joten lopulta Quest 2 on vain massojen Beat Saber lelu lyhyellä akun kestolla. Sen linnun lento ei ole välttämättä kovin pitkä.
Hyvinhän tuolla quest 2 voi pelata steamVR pelejä usb kaapelin avulla. Ja halpa hinta koska myy tappiolla ja myy dataasi mainostajille. Ja jos ikinä facebook tilille käy mitään niin muuttuu koko roska paperipainoksi.
 
Täyden resoluution hyödyntäminen vaatii puolestaan vähintään GeForce RTX 20- tai Radeon RX 5000 -sarjan näytönohjaimen.

Mistähän tämä rajoite käytännössä tulee? Tässä edelleen Titan V:n kanssa mennään ja pohdin että josko nuo vanhat Oculukset viimein lykkäisi kiertoon ja hankkisi uudet lasit tilalle. Mutta onkohan tämä enemmän joku suositusluontoinen rajoite vaiko joku ihan tiukka raja että vasta RTX-korteista löytyy tuki asialle X?
 
Mistähän tämä rajoite käytännössä tulee? Tässä edelleen Titan V:n kanssa mennään ja pohdin että josko nuo vanhat Oculukset viimein lykkäisi kiertoon ja hankkisi uudet lasit tilalle. Mutta onkohan tämä enemmän joku suositusluontoinen rajoite vaiko joku ihan tiukka raja että vasta RTX-korteista löytyy tuki asialle X?
Vaatii Display Stream Compression -tuen, mikä tuli NVIDIAlle Turingin mukana ainakin kuluttajapuolelle, Voltasta kannattaa erikseen tarkistaa mitä siitä sanotaan mutta Pascal ei tukenut vielä. AMD:lla tuki tuli vastaavasti 5000-sarjassa.
 
Vaatii Display Stream Compression -tuen, mikä tuli NVIDIAlle Turingin mukana ainakin kuluttajapuolelle, Voltasta kannattaa erikseen tarkistaa mitä siitä sanotaan mutta Pascal ei tukenut vielä. AMD:lla tuki tuli vastaavasti 5000-sarjassa.

Tuohan se näyttäisi uupuvan joo. Sitten se seuraava kysymys lieneekin että mitä on nuo "madalletut ominaisuudet" ilman DSC:tä. Jos vaikka täysi resoluutio mutta "vain" 90 Hz virkistystaajuudella, niin se vielä olisi ihan hyvä. Jos taas sitten pakottavat matalamman resoluution jotta saa ylläpidettyä (mielestäni osin tarpeettomankin) suuren virkistystaajuuden, niin saattaapi jäädä tämänhetkisessä näytönohjainmarkkinassa sitten myös nämä hyllylle omalta osaltani.
 
Hyvä, jotta mennään eteenpäin. Ilmeisesti displayport 1.4 edelleen? Niin olettaisin tekstin perusteella. Ehkä odottelen vielä pari vuotta niin gpu ja lasit ehkä juttelevat riittävillä vauhdeilla!
Mutta reso ja virkustystaajuudet ovat jo ihan riittäviä omaan makuun jo nyt. Kunhan vain muu rauta pysyisi perässä.
 
Hyvinhän tuolla quest 2 voi pelata steamVR pelejä usb kaapelin avulla. Ja halpa hinta koska myy tappiolla ja myy dataasi mainostajille. Ja jos ikinä facebook tilille käy mitään niin muuttuu koko roska paperipainoksi.
No näinpä. Itselläni oli Rift S, jonka myin hetki sitten pois. Ihan kivahan se oli ja hintaansa nähden aikansa ylivoimaisesti parasta tarjontaa. Se facebook-tunnuksen pakkosyöttäminen oli noissa se kaikkein ärsyttävin ominaisuus. Johonkin asti sitä taisi pystyä aluksi kiertämään, mutta sitten muistelisin että tuli joku juttu minkä takia se piti hyväksyä. Ei kyllä yhtään napannut kun alkoi joidenkin muinaisten facebook-kavereiden nimiä näkymään siinä oculuksen virtuaalihuoneessa.

Joka tapauksessa itse tuskin ostan enää langallisia laseja. Vaikka kuinka virittelin sisäänkelautuvia kattokiinnikkeitä yms, niin ne kaapelit ärsyttivät aina. Odottelen Quest n:ää tai että Vive saa langattoman settinsä järkevän hintaiseksi tai...saa nähdä kuinka kauan tällä kertaa saa odottaa. Jostain luin että porukka pelaisi jollain langattomalla kikkakutosella jo Alyxia tietokoneelta Quest 2:seen, onko kukaan täällä kokeillut toimiiko oikeasti?
 
Ei vieläkään katseen seurantaa?
Tuntuu, ettei näillä ole mitään lisäarvoa vaikka indexiin nähden. Laadukasta VR-sisältöäkään ei oikein ole. Ei näitä nyt ainakaan Alyxin pelaamiseen tarvitse, kun siitä saa suurimman osan irti jo peris Vivellä ja Indexin ohjaimilla.

Tuntuu polkevan nyt pahasti paikallaan koko VR-touhu
Langaton VR on aika iso bonus verrattuna Indexiin. Vive Pro 2 + Wireless + Index Controllerit saattaa olla se all-around paras setuppi.
 
No näinpä. Itselläni oli Rift S, jonka myin hetki sitten pois. Ihan kivahan se oli ja hintaansa nähden aikansa ylivoimaisesti parasta tarjontaa. Se facebook-tunnuksen pakkosyöttäminen oli noissa se kaikkein ärsyttävin ominaisuus. Johonkin asti sitä taisi pystyä aluksi kiertämään, mutta sitten muistelisin että tuli joku juttu minkä takia se piti hyväksyä. Ei kyllä yhtään napannut kun alkoi joidenkin muinaisten facebook-kavereiden nimiä näkymään siinä oculuksen virtuaalihuoneessa.

Joka tapauksessa itse tuskin ostan enää langallisia laseja. Vaikka kuinka virittelin sisäänkelautuvia kattokiinnikkeitä yms, niin ne kaapelit ärsyttivät aina. Odottelen Quest n:ää tai että Vive saa langattoman settinsä järkevän hintaiseksi tai...saa nähdä kuinka kauan tällä kertaa saa odottaa. Jostain luin että porukka pelaisi jollain langattomalla kikkakutosella jo Alyxia tietokoneelta Quest 2:seen, onko kukaan täällä kokeillut toimiiko oikeasti?

Toimii oikeasti, kunhan vain on hyvä wifi-tukiasema. Quest2:eenhan tuli hiljattain oculus air link, jolla voi striimata pc-juttuja ilman, että tarvii satsata virtual desktop applikaation ostamiseen. Jos ei ole hyvää tukiasemaa niin usb3 kaapelilla pääsee myös mukaan. Mutta latistaahan se pelausintoa, jos joutuu olemaan letkuruokinnassa.

 
Toimii oikeasti, kunhan vain on hyvä wifi-tukiasema. Quest2:eenhan tuli hiljattain oculus air link, jolla voi striimata pc-juttuja ilman, että tarvii satsata virtual desktop applikaation ostamiseen. Jos ei ole hyvää tukiasemaa niin usb3 kaapelilla pääsee myös mukaan. Mutta latistaahan se pelausintoa, jos joutuu olemaan letkuruokinnassa.

Hmm, pitäisiköhän sitä tuo Quest2 pistää tilaukseen...? :) Toivottavasti pysyy tuo SteamVR tuettuna eikä Facebook aloita jotain ratkiriemukasta pelikauppasotaa Steamin kanssa.
 
Onko nuo uudet nyt miten hyvät vs alkuperäiset okulukset?

Parempi olisi varmaan oculuksen threadissä jatkaa: Oculus Quest

Quest2 on melko hyvä, kun muistaa sen hinnan. Moni ostaa tuunausosia q2:lle kaveriksi, kun vakiosysteemi millä kypärä köytetään päähän kiinni on aika heikko esitys. Tärkein juttu, eli toimivuus, ohjaimet ja näyttö ovat hyvää luokkaa. quest2 pro:sta on facebookin heput puhuneet. Mä arvelen, että pro malli tulee vasta ensi vuonna, optimisti uskoisi jouluun.

 
Lähinnä kiinnostaa, kun on vanhat okulukset olemassa, niin olisiko nämä HTC:t nyt sitten paremmat, kuïn ne? Uudemmmat okulukset eivät ole facebookin takia vaihtoehto.

Siis kiinnostaa näiden uutuus htc:iden toimivuus!
 
Lähinnä kiinnostaa, kun on vanhat okulukset olemassa, niin olisiko nämä HTC:t nyt sitten paremmat, kuïn ne? Uudemmmat okulukset eivät ole facebookin takia vaihtoehto.

Siis kiinnostaa näiden uutuus htc:iden toimivuus!

Arvostelujahan ei vielä ole. Speksien pohjalta parasta a-luokkaa. Joskin hinta on ihan jotain muuta kuin oculuksen tuotteilla. Kypärä+sensorit+ohjaimet setin hinta menee pitkälti päälle tonniin. Se standalone laitekin on yli tonnin.
 
Langaton VR on aika iso bonus verrattuna Indexiin. Vive Pro 2 + Wireless + Index Controllerit saattaa olla se all-around paras setuppi.
Täähän se. Tulee hyvä päivitys cosmos elitestä tähän, kun on kaikki muut jo valmiina. Dlss tuki tulee juuri sopivasti myös vr:lle, joten en usko, että nuo isotkaan resot on ongelma kunhan ne langattomalle päivittelevät
 
Oculus Quest 2:n tuotua erittäin toimivan langattoman PCVR:n 350e hintaan meidän normitallaajienkin ulottuville kuulostaa hinnoittelu kyllä aivan liian kovalta. Ennustan, että HTC on pakotettu hintojen pudotukseen viimeistään, kun komponenttisaatavuus paranee ja tuotteita alkaisi olla mahdollista puskea tuotantolinjoilta oikeasti ulos.
 
Oliko niin että nämä vaativat edelleen majakat toimiakseen. Tuo on kyllä aikamoinen showstopperi sen jälkeen kun on tottunut oculuksen ”viritä pelialue kuntoon 10 sekunnissa” toiminnallisuuteen. Ahdistaa jo pelkkä ajatus niiden alkupään Vivejen majakoiden virittelystä kaiken maailman telineiden varaan sen johtospagetin setviminen lisäksi.
 
Oliko niin että nämä vaativat edelleen majakat toimiakseen. Tuo on kyllä aikamoinen showstopperi sen jälkeen kun on tottunut oculuksen ”viritä pelialue kuntoon 10 sekunnissa” toiminnallisuuteen. Ahdistaa jo pelkkä ajatus niiden alkupään Vivejen majakoiden virittelystä kaiken maailman telineiden varaan sen johtospagetin setviminen lisäksi.

Vaatii majakat ja ohjaimet. Perushinnalla saa vain kypärän. Onneksi tuo on yhteensopiva niin jos omistaa jo majakat+ohjaimet niin pääsee halvemmalla.
 
Ei vieläkään katseen seurantaa?
Mikä on se lisäarvo mitä katseenseuranta toisi VR?

Tuntuu polkevan nyt pahasti paikallaan koko VR-touhu
Niinhän se tekee kun VR:ssä on useita eri ongelmia ollut matkan varrella ja on edelleen. Laskentateho, tilavaatimukset, majakkahässäkkä (ellei osta noita säästökuoppa editioita), VR-pahoinvointi ja sitten hinta. Samalla myös monet odotetut AAA-tittelit osoittautuivat huonolaatuisiksi moneygrab kusetuksiksi kuten Fallout 4 VR.

En usko että tästä koskaan tulee mainstreamia ja veikkaan että nyt ollaan siinä VR:n lopullisessa tilassa. Eli kyseessä ei ole katoava floppi vaan tämä on ja jää tietyn ryhmän nicheksi. Hiukan kuten audiofiili hifistely tai esim. kilpadrone lentäminen.
 
Mikä on se lisäarvo mitä katseenseuranta toisi VR?

Foveated rendering. Renderöidään se osa ruudusta tarkasti johon katsotaan ja ne epätarkemmin mihin ei katsota. Säästää valtavasti laskentatehoa sallien paremmat grafiikat. Quest 2 pro:hon vois olla myös tulossa silmienseuranta


Toinen ihan kätevä asia olis käyttää silmienseurantaa avatarien renderöimiseen. Saa avatarien silmät ja luomet toimimaan "oikein".
 
Mikä on se lisäarvo mitä katseenseuranta toisi VR?


Niinhän se tekee kun VR:ssä on useita eri ongelmia ollut matkan varrella ja on edelleen. Laskentateho, tilavaatimukset, majakkahässäkkä (ellei osta noita säästökuoppa editioita), VR-pahoinvointi ja sitten hinta. Samalla myös monet odotetut AAA-tittelit osoittautuivat huonolaatuisiksi moneygrab kusetuksiksi kuten Fallout 4 VR.

En usko että tästä koskaan tulee mainstreamia ja veikkaan että nyt ollaan siinä VR:n lopullisessa tilassa. Eli kyseessä ei ole katoava floppi vaan tämä on ja jää tietyn ryhmän nicheksi. Hiukan kuten audiofiili hifistely tai esim. kilpadrone lentäminen.
Quest 2 ratkoi käytännössä kaikki muut ongelmat paitsi tuon sisällön, joka sitäkin tulee sitä mukaan kun laitteet lisääntyy ja kunnon sisällön tuottaminen alkaa kannattamaan. Quest 2 on mennyt suht järjestäen hankintaa kaikilla joille olen omaa laitettani demonnut. ViVen kaltaiset laitteet, jotka edelleen vaatii kaverikseen tuhansien pelikoneen ja tuhottomasti säätöä tulee kyllä kuolemaan pois.
 
Quest 2 ratkoi käytännössä kaikki muut ongelmat paitsi tuon sisällön, joka sitäkin tulee sitä mukaan kun laitteet lisääntyy ja kunnon sisällön tuottaminen alkaa kannattamaan. Quest 2 on mennyt suht järjestäen hankintaa kaikilla joille olen omaa laitettani demonnut. ViVen kaltaiset laitteet, jotka edelleen vaatii kaverikseen tuhansien pelikoneen ja tuhottomasti säätöä tulee kyllä kuolemaan pois.
En nyt näe mitä ongelmia nuo Quest 2:n kaltaiset VR laitteet ratkaisevat muuta kuin majakoiden puuttumisen. Hinnan ehkä, mutta maksat senkin Zuckerperälle eri muodossa.

Jos haluaa pelata mitään oikeita pelejä eikä Snapdragon pasiansseja niin ihan samallalailla sen tonnien PC:n ja tilaa tarvii.
 
En nyt näe mitä ongelmia nuo Quest 2:n kaltaiset VR laitteet ratkaisevat muuta kuin majakoiden puuttumisen. Hinnan ehkä, mutta maksat senkin Zuckerperälle eri muodossa.

Jos haluaa pelata mitään oikeita pelejä eikä Snapdragon pasiansseja niin ihan samallalailla sen tonnien PC:n ja tilaa tarvii.

Quest2 maksaa amerikassa 299$. Toi vive pro 2 on 799$ pelkästä kypärästä. Siihen päälle ohjaimet+sensorit. Toi hintaero on järjettömän iso jo ennen kuin miettii pc:n hintaa. Massat tulevat menemään oculuksen laitteilla. Standalone focus3 lähtee 1300$:sta ja se on samalla soc:lla kuin quest2. Quest2:han voi käyttää langattomasti pc:n kanssa mikä on iso bonus. Kerran päässyt ulkoisista sensoreista ja kaapeleista eroon niin niitä ei kyllä halua takaisin.
 
Quest2 maksaa amerikassa 299$. Toi vive pro 2 on 799$ pelkästä kypärästä. Siihen päälle ohjaimet+sensorit. Toi hintaero on järjettömän iso jo ennen kuin miettii pc:n hintaa. Massat tulevat menemään oculuksen laitteilla. Standalone focus3 lähtee 1300$:sta ja se on samalla soc:lla kuin quest2. Quest2:han voi käyttää langattomasti pc:n kanssa mikä on iso bonus. Kerran päässyt ulkoisista sensoreista ja kaapeleista eroon niin niitä ei kyllä halua takaisin.
Quest2:n ongelma, on sen facebook syöpä, jonka takia se on käyttökelvoton.
 
En nyt näe mitä ongelmia nuo Quest 2:n kaltaiset VR laitteet ratkaisevat muuta kuin majakoiden puuttumisen. Hinnan ehkä, mutta maksat senkin Zuckerperälle eri muodossa.

Jos haluaa pelata mitään oikeita pelejä eikä Snapdragon pasiansseja niin ihan samallalailla sen tonnien PC:n ja tilaa tarvii.
Ei niitä "oikeita" VR pelejä nyt PC:lläkään ihan tuhottomasti ole. Itse näen suurimmaksi ongelmaksi sen, että rajoitetun käyttäjäjoukon takia peleihin ei ole ollut taloudellisesti järkevää panostaa. Ainoa tapa tuoda VR massoille on se, että se tuodaan järkevään hintaan - ja tonni laseista + pari tietokoneesta on kaukana järkevästä useimmille käyttäjille. Standalone laitteet ottaa toki takkiin tehossa, mutta nekin kehittyy ja mielestäni esim Vader Immortalin kaltaiset julkaisut osoittavat että potentiaalia kyllä on - tunnelman saa kuntoon vaikka viimeisimmät graffakikkailut uupuvatkin. Tai toisena esimerkkinä Crisis VRigade "parkkipaikalla" pelattuna, jolloin liikkumisen immersio on jotain ihan muuta kun mihin PC-touhuussa on muutaman neliön pelialueen takia joutunut tottumaan.
 
Todennäköisesti katso olympialaiset 3d vr:na myis enemmän vr-laseja kuin mikään kuviteltavissa oleva peli. Varsinkin jos sen vr-kypärän saa suht huokealla ja sen asentaminen sujuu helposti.
 
Mikä on se lisäarvo mitä katseenseuranta toisi VR?

1. Foveated rendering. Mahdollistaa esim. 8K paneelien avulla yksityiskohtien näkemisen "kaukana" hyvällä suorituskyvyllä. Aivan ehdoton autopeleihin. Mahdollistaa myös säteenseurannan (tästä on jo toimiva konsepti Tampereen yliopistolla).

2. Visiiri voi säätää itseään automaattisesti, jolloin voidaan parantaa koettua laatua ja vähentää huonovointisuutta.

3. Kun tiedetään mihin käyttäjä katsoo, onko silmät auki ja kuinka suuret pupillit ovat, voi pelimaailman olennot reagoida katseeseen ja tunteisiin. Pelimaailman esineitä voi myös vaikka kuumentaa katseella tms. Eli uusia kokemuksia ja etenkin opettajien ohjausmahdollisuudet paranevat merkittävästi.

Katseenseuranta on aivan kriittinen parannus ja ennen sitä VR:stä ei ole tulossa mitään. Itselläni ei ole ainakaan mitään kiinnostusta päivittää visiiriä ilman sitä.

PSVR2 on huhuttu sisältävän katseenseurannan, joten se saattaa olla seuraava visiiri ja mahdollisesti valtavirtaistuva VR-tekniikka.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom