Ratkaistu Uuden koneen hidas käynnistyminen

Tuli kasattua uusi tietokone ja asennettua siihen Windows 11. Osat koteloa ja kotelotuulettimia lukuun ottamatta kaikki uusia. Monitori myös vanha. Yksi ongelma tai ainakin ihmetyksen aihe on se, että käynnistyminen kestää melkoisen kauan: Powerinapin painamisesta siihen, että ruudulla näkyy Windowsin latauslogo, kestää 37 sekuntia. Koko tuon ajan ruutu on siis täysin pimeänä. Noin 42s kohdalla sitten Windows valmiina sisäänkirjautumiseen. Tuo aika latausruudusta sisäänkirjautumiseen ja itse sisäänkirjautuminen Windowsiin sujuvat kyllä siis nopeasti, mutta mikäköhän voisi selittää sen, että näyttö on niin pitkään pimeänä?

Referenssinä työkone, jossa reilusti vanhemmat ja heikompitehoiset komponentit käynnistykseen kuluu vain 21s, kun tässä upouudessa kasaamassani kestää tuo 42s. Vastaavasti Windowsin työpöydältä bootin kautta takaisin sisäänkirjautumiseen työkoneella kuluu 33s, kun tällä uudella henkilökohtaisella koneella kuluu 46s. En nyt voi kovinkaan helposti verrata vanhaan pöytäkoneeseeni, mutta olen melko varma, että silläkin käynnistys sujui rivakammin tai ainakaan tuo sama monitori ei ollut tuollaista 37 sekuntia pimeänä kotelon virtanapin painamisesta.

Tuleeko siis mieleen mitään mahdollista syytä tälle ja mitä kannattaisi lähteä tutkimaan? Olen kokeillut BIOS:sta Fast boot sekä enabloituna että disabloituna, mutta ei merkittävää vaikutusta, ja jos lisään POST delayta, saan sen ansiosta "Press F2 to enter BIOS" edes näkymään, mutta toki delay viivästyttää koneen käynnistymistä entisestään. Näytönohjaimella ei vaikutusta eli sama hidas käynnistyminen myös jos vaihdan tilalle aiemman näytönohjaimeni eli GTX 970.

Tässä osalistaus + monitori
Prossu: AMD Ryzen 7 7800X3D, AM5, 4.2 GHz, 8-Core
Näyttis: Gigabyte GeForce RTX 5070 EAGLE OC SFF 12GB GDDR7
Emolevy: Asus TUF Gaming B650-Plus
Muistit: Kingston 32GB (2 x 16GB) Fury Beast DDR5, 6000MHz, CL36, 1,35V
Järjestelmäasema: Western Digital 2TB WD_BLACK SN7100 NVMe SSD -levy, M.2 2280, PCIe 4.0 x4, 7250/6900 MB/s
Data-asema: Kingston 4TB NV3 PCIe 4.0 NVMe SSD-levy, M.2 2280, 6000/5000 MB/s
Virtalähde: Kolink 750W REGULATOR, ATX-virtalähde, PCIe 5.0, 80 Plus Gold
Kotelo: Fractal Define R5 (tämä siis vanha ja saattaa vaihtua uuteen vielä tai vähintään lisään enemmän kotelotuulettimia)
Monitori: Asus MG279Q AHVA 27" (vanha, liitetty näyttiksen DP porttiin)

Viimeksi muokattu:
Tuo hidas bootti on AM5 kannan mukana tullut ”ominaisuus”. Bootin alussa tehdään memory training, joka ottaa aikansa. Onko Bios päivitetty uusimpaan?

Uudemmissa Bios versioissa tuota boottia on saatu yleensä nopeammaksi. Myös tuo edellä mainittu asetus auttaa ajallisesti.

nää on näitä ddr5 hienouksia. Tuo mainittu memory context restore biossista päälle niin se ei turhaan testaile muisteja jos ei ole tullut muutoksia.

BIOS:n olin jo aiemmin päivittänyt uusimpaan versioon eli ver3222, ja muistien EXPO tilan olin myös aiemmin jo kytkenyt päälle.

Tuo Memory Context Restore oli oletuksena Auto asetuksella, mutta eipä tainnut kovinkaan paljoa sitten auto moodilla käyttää kuitenkaan tuota ominaisuutta. Nyt siis ohjeidenne mukaisesti kyseinen asetus enabloitu, ja käynnistysaika nopeutu vanhasta 42 sekunnista yli kaksi kertaa lyhyempään 19 sekuntiin. Vastaavasti uudelleenkäynnistysaika Windowsista uloskirjautumisesta takaisin sisäänkirjautumiseen 46s -> 29s eli merkittävä parannus siinäkin. Nämä alkavat olemaan jo siedettäviä aikoja :D

Ongelma ratkaistu siis. Kiitos kaikille avustaneille!

Statistiikka

Viestiketjuista
278 388
Jäsenet
77 745
Uusin jäsen
khakala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom