Uuden auton käsittelyt ja suojaukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja markus
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
378
Ensi viikolla tulossa uusi auto ja pohdin maalipinnan ja pohjan suojauksia. Auto ihan perustasoa eli ei premium luokkaa (Opel Astra ST), mutta lähes kaikilla mahdollisilla lisäherkuilla mitä kyseiseen malliin saa. Kyseessä ensimmäinen ihan uusi auto itselle niin olen pohtinut seuraavia käsittelyjä:

Maalipinnan käsittely (Finikor Briliant+ tai Ceramic Pro 9H).
Kummallekin käsittelylle tulee hintaa yli 500e ja vähän mietityttää miten suhtautuu esim. perus kovavaukseen.

Tuleeko näissä käytännössä eroa esim. naarmuuntumisen tai kiveniskemien kanssa?

Pohjan ruostesuojaus
Onko ruostesuojauksessa nykyään mitään iloa? Hintaa tulee lähemmäs 1ke ja edut tästä suurimmaksi osaksi valuvat luultavasti seuraavalle omistajalle. Lisäksi saattaa hieman parantaa äänieristystä.

Löytyykö tekkiläisiltä kokemuksia kyseisistä tuotteista ja käsittelyistä ja kannattaako?
 
Ellet pidä autoa pitkään, niin kyllähän se ruostesuojaus valitettavasti on myöhäisempien omistajien etu. Toki fiksu ostaja arvostaa massattua autoa ja helpottaa myyntiä, mutta liikkeiden vaihtohyvityksiin ei mitään oleellista vaikutusta.

Kivien ropinaan massaus vaikuttaa, mutta karkean asfaltin jyrinää se ei paljoa melua lievennä.

Opel on hyvin tehty ja ruostetutkimuksissa menestynyt erinomaisesti, joten tämän mallin kohdalla massaus ei ole niin perusteltua kuin esim. aasialaisten merkkien kanssa.

Muistan jonkun Tuulilasin testin, jossa otettiin useita suosittuja uudehkoja parivuotiaita autoja testiin ja katsottiin alustarakenteiden kunto. Saksalaiset oli kaikki loistavassa kunnossa, mutta japsit ja korealaiset oli jo paksussa ruosteessa. Mazdassa ei tainnut löytyä yhtään kohtaa joka ei ollut ruosteessa. Artikkelin sanoma oli selvä: jos ostat aasialaisen, niin massaus uutena välttämätön.
 
Aika tuuheaa mutua taas Toiotatalta ,esim. Kia on ruostesuojattu maahantuojan toimesta.Oma on ollut kymmenisen vuotta eikä tuossa ole näkyvää ruostetta joka haittaisi.Jokin pintaruoste jossain paksussa alustanosassa ei haittaa mitään.
 
Omassa Fiat 500X:ssä tehtiin maalipinnan kovavahaus (tää nyt tehdään joka tapauksessa) ja pohjan ruostesuojaus. Koska Italia. Kovavahaus riittää ja pinta pysynyt nyt vuoden hyvänä ja plussan et puhtaanapito ei ole vaivalloista. Menee uudestaan vahattavaksi ennen kovempaa syksyä. Auton ruostesuojaus lähinnä tuli tehtyä omaa mielenrauhaa varten, kerta tuolla ajetaan ties missä ja on perheen ykkösautona eli kilsoja tulee enempi. En oikein osaa sanoa et onko omassa omistuksessa mitään hyötyä (kun ei tiedä et onko tuo meillä 5 vuotta vai 15 vuotta). Äänessa en huomannut niin yhtään mitään eroa talvirenkailla, hiljainen tuo auto on suhteessa hintaluokkaan ollut aina.

Itse pidän autoni muutenkin siistinä oli se tuo Punto tai tuo 500X, joten ulkopintojen kovavahaus on mielestäni helpointa mitä voi omille autoilleen tehdä. Tuon jälkeen säännöllinen pesurilla huuhtelu tai foamaus ei paljoa tunnu missään ja kevyen hyvää jälkeä tulee helposti.

Aika tuuheaa mutua taas Toiotatalta ,esim. Kia on ruostesuojattu maahantuojan toimesta.Oma on ollut kymmenisen vuotta eikä tuossa ole näkyvää ruostetta joka haittaisi.Jokin pintaruoste jossain paksussa alustanosassa ei haittaa mitään.

Kia teki tuota just tuolloin 10 vuotta sitten, mutta ei ole tehnyt moista enää vuosiin. Se oli niiden myyntitaktiikkana kun merkki oli "uusi".
 
No jos on noin niin on tultu takapakkia,vaikka on kuinka sinkittykori niin ei se ohut sinkitys määräänsä kauempaa kestä varsinkin jos on alttiina kulutukselle.
Ruostesuojauksesta sen verran että etelässä voivat ottaa 1000 kun täällä savossa selviää 400-500 täyskäsittelystä.
Muutenkin korealaiset on pärjänneet luotettavuus ja kestävyyskyselyissä aika hyvin.
 
Aika tuuheaa mutua taas Toiotatalta ,esim. Kia on ruostesuojattu maahantuojan toimesta.Oma on ollut kymmenisen vuotta eikä tuossa ole näkyvää ruostetta joka haittaisi.Jokin pintaruoste jossain paksussa alustanosassa ei haittaa mitään.

Mitä saatanan mutua? Viittasin Tuulilasin tekemään artikkeliin ja toimittajien kirjoituksiin. Ei ole mitään mutua. Ennekuin lähdet lisää jänkkäämään, niin rahtaa perseesi kirjastoon lukemaan lehti. Ihme sankareita..... :facepalm::facepalm:
 
Aika tuuheaa mutua taas Toiotatalta ,esim. Kia on ruostesuojattu maahantuojan toimesta.Oma on ollut kymmenisen vuotta eikä tuossa ole näkyvää ruostetta joka haittaisi.Jokin pintaruoste jossain paksussa alustanosassa ei haittaa mitään.
Mitä saatanan mutua? Viittasin Tuulilasin tekemään artikkeliin ja toimittajien kirjoituksiin. Ei ole mitään mutua. Ennekuin lähdet lisää jänkkäämään, niin rahtaa perseesi kirjastoon lukemaan lehti. Ihme sankareita..... :facepalm::facepalm:
Jos laitat linkin lehteen ja juttuun niin katsotaan,itsellä on parista Kiasta kokemusta joten en ihan tyhjiä huutele,entäs siellä mennäänkö aakkosbaarin tiedoilla ?
 
Riippuu miten hyvän pinnasta haluat. Jotkuthan vesihioo tehtaan appelsiinipinnankin sileämmäksi, mutta et varmaan ihan sellaiseen nyt halua ruveta.. :)

"Kovavahaus" = sama kuin itse laitat hyvän vahan auton pintaan. Ei se huono vaihtoehto ole. Muutaman kerran vuodessa kun laitat hyvän aineen (infoa löytyy paljon pesukintaasta, kannattaa lueskella), niin ei se huonompi ole kuin pinnoite. Laiskalle taas pinnoite on parempi kun pysyy kauemmin pinnassa. Mutta ei sekään ihmeitä tee. Niin, ja älä ihmeessä vie autoa harjapesuun. Pesut käsin hyvillä aineilla ja työvälineillä ja kuivauksen yhteydessä aina QD pintaa suojaamaan. Ei juurikaan ole ylimääräistä vaivaa kun voi ruiskuttaa kuivausta helpottamaan mikrokuituliinan eteen.

Ei kai nyky-Opeleita tarvi sen kummemmin enää ruostesuojailla.
 
"Kovavahaus" = sama kuin itse laitat hyvän vahan auton pintaan. Ei se huono vaihtoehto ole. Muutaman kerran vuodessa kun laitat hyvän aineen (infoa löytyy paljon pesukintaasta, kannattaa lueskella), niin ei se huonompi ole kuin pinnoite. Laiskalle taas pinnoite on parempi kun pysyy kauemmin pinnassa. Mutta ei sekään ihmeitä tee. Niin, ja älä ihmeessä vie autoa harjapesuun. Pesut käsin hyvillä aineilla ja työvälineillä ja kuivauksen yhteydessä aina QD pintaa suojaamaan.

Kyllä siinä tuntipalkoille pääsee, jos uuden auton ostaja ihan omin kätösin levittää ja puunaa uuden auton pintaan hyvän vahan, jos jostain ihmekäsittelystä saa maksaa 500e... Ainakin etelässä näyttää juuri nyt olevan tulossa mukavaa autonhoitosäätäkin koko seuraava viikko.

Ohjeita ja vinkkejä voi lukea tuolta pesukintaasta, mutta IMHO, auton maalipinnan hoitamista on turha vetää överiksi. Ei se pieni kurakerros hyvin vahattua maalipintaa mihinkään pilaa. Vahaus kerran vuodessa ja pesu 1-2 kk välein riittää vallan mainiosti pitämään maalipinnan iskussa. Tarpeettoman tiheä peseminenkin kuluttaa maalia :cool:

...ja voi sitä riemua, kun täydellisen virheettömästä maalipinnasta löytyy aikanaan vahatessa ensimmäinen vaurio :rofl:
 
Kyllä vaan, mitähän hyväkuntoisen pinnan vahaukseen edes saa kulumaan, 30min? Purkki hyvää vahaa alkaen 10e* ja sillä tekee ehkä 20 kertaa vahauksen eli riittää 10 vuodeksi jos niin ajattelee. Vs tosiaan 500 euroa vuoden kestosta.

Itse pesen yleensä auton puhtaaksi kun se on häiritsevän likainen. Ilmoista riippuen siis. Menee kuivauksineen vartti, sisältää sen quick detailerin. Ja näyttää aina vasta vahatulta. Harva vaha kestää vuotta, joten ainakin 2x vuoteen kannattaa laittaa oikeakin vaha. Itse asiassa kaikki on aina helpompaa kun ei anna pinnan mennä ihan kauheaan kuntoon. Huonoon vahattomaan pintaan vahan laittaminen käy työstä ja semmoista pintaa joutuu pesemään kauheilla myrkyillä. Silloin se pesukin muistuttaa liitutaulun pyyhintää. Vahatun pinnan pesu ei taas ole homma eikä mikään, pari tippaa hyvää pesuainetta ja kevyesti liu'uttaa vaan nuudelisienellä puhtaaksi. :geek:

Se virheetön puhdas pinta on sitten kunnon idioottimagneetti markettien pihassa että alkaa pian pelottamaan..:jd:


* Hyvä ja kestävä vaha on ihan vaikka se vanha kunnon 10 euron Simoniz original peltipurkki. Se on vaan aika työläs laittaa, joten kannattaa varmaan ostaa jotain muuta. Siis kiinteä joka tapauksessa, ei pullokamaa. Meguiars 16, Collinitet, Fussot, Bilt Hamberin vahat yms lienee kaikki hyviä.
 
Ruostesuojausta on turha ottaa, jollet itse aio ajaa autoa paaliin asti. Ensimmäinen omistaja ei suojauksesta hyödy, koska yhteen enempää autosta ei hyvitetä, vaikka olisikin suojattu.

Keraamista pinnoitusta suosittelen ehdottomasti. Itselle tuli toukokuussa uusi auto ja siihen laitatin Nasio ZR53:sen. Maksoi 300EUR Konalan Deltalla. Olen erittäin tyytyväinen. Maalipinta hylkii vettä ja likaa paljon paremmin kuin pinnoittamaton. Kun auton antaa olla pidemmän aikaa pesemättä, huomaa että kylkiin alkaa muodostua raja siihen kohtaan, mihin sade yltää. Vaakasuuntaiset pellit on aina sateen jälkeen kuin pestyjä. Oma auto on vielä värikoodilla signal red, niin siinä varsinkin tuon kontrastin alkaa nopeasti huomata.
 
Vs tosiaan 500 euroa vuoden kestosta.
Mistä vuoden kestosta? Kyllä nuo kestää pidempään. Esim. omassa autossani on Nanolex si3d HD ja sen kestoksi luvataan 2-5v. Laittaja sanoi, että takseissa on ollut tuo pari vuotta mutta niitä pestäänkin päivittäin. Tuo ei lähde kuin kulumalla tai hiomalla pois. Ollut nyt reilun vuoden ja on edelleen yhtä liukas kun laiton jälkeenkin. Kyllähän nuo pinnoitteet suojaa hiusnaarmuilta jonkin verran jne. mutta parasta minusta noissa on pesun helppous. Esim. talvella riittää harjaton pesu ja suolapaskat lähtee kyljistä tai nyt kesällä itikat lähtee, kun huuhtelee painepesurilla ja sen jälkeen pyyhkäisee pesukinttaalla ne pois. 500€ tosin kuulostaa uuteen autoon aika kovalta hinnalta, kun pohjia ei pitäisi ihan mahdottomasti tarvia ja nehän noiden laitossa yleensä maksaa. Suosittelen ap:lle kyllä uuteen autoon pinnoitusta. Ruostesuojaus on vähän turha, jos ei aio pitää autoa 20v. Tonnilla saa ammattilaisen tekemänä täydellisen vaimennuksen, joka vaikuttaa siihen ajomeluun paljon enemmän ja sitähän ST Astmassa riittää, kun julkistuksen ja lehdistöajojen jälkeen on pikkuhiljaa alettu jättää äänieristeitä jne. pois. Kyllä se kunnolla vahauttaminen/vahaaminen tulee hintoihinsa, jos ei satu itse omaamaan sopivia tiloja.

Detailing-Palvelut - Kestopinnoitukset - Myllytys - Käsinpesu
 
Niin no noidenkin kestoista lienee monenlaisia mielipiteitä olemassa. Vuosi on varmaan turvallinen lupaus. Paljon vaihtelee ja riippuu monesta asiasta ja miten se kesto sitten mitataan. Jos katossa vielä jotain on ja kyljistä kulunut pois, niin.. Mutta yhtä kaikki, kallista on. Uudelle autolle tuskin tarvii tehdä juurikaan pohjia (ellei haluta sitä show-kiiltoa eli myllytystä tai jopa vesihionnalla appelsiinipinta pois) ja purkki ainetta maksaa sen reilut 50 euroa. Voihan noita itsekin laittaa jos haluaa. Kyllähän se vahausta kestävämpi ratkaisu on, mutta toisaalta vahaus on niin helppo homma ja suojaa & helpottaa pesua about yhtä hyvin. Sitten olisi näitä välimalleja kuten Gtechnic C2v3, joka vain suihkutellaan puhtaaseen pintaan ja levitetään kevyesti. Siinä on vahaa/pinnoitetta vastaava pinta kolmeksi-neljäksi kuukaudeksi (lupaavat jopa 8kk, mutta uskokoon ken tahtoo) tehtynä viidessä minuutissa. Tekee vaikka harjattoman autonpesukoneen jälkeen bensiksen pihassa.

Pääasia että siinä pinnassa joku aine on suojana ja pesut tehdään oikein.
 
Hinnat oli aikalailla mutuhintoja ja netistä katseltuja. Näyttäisi kuitenkin siltä, että jonkinlainen kestopinta kyllä laitetaan. Edellisessä autossa ainakin meni sen verran paskaksi maalipinta parissa vuodessa, että pitää kyllä suojata.

Ongelma tuossa itse vahauksessa on ettei ole kunnon tiloja laittaa pestä ja vahata itse. Siksi joutuu kuitenkin pesuliikkeellä vahaamaan tai käsittelemään. Kovavauskin kerran tai kaksi vuodessa tulee hetkessä aika kalliiksi.

Pitää kyllä tutkia kanssa Gtechnic C2v3 ja vastaavat, jos ottaisi tämän käsittelyksi pesun jälkeen.
 
Ongelma tuossa itse vahauksessa on ettei ole kunnon tiloja laittaa pestä ja vahata itse. Siksi joutuu kuitenkin pesuliikkeellä vahaamaan tai käsittelemään. Kovavauskin kerran tai kaksi vuodessa tulee hetkessä aika kalliiksi.

Kuinka hienot tilat pesuun ja vahaukseen muka tarvitaan? Poutasäätä ja parkkipaikan se lähinnä vaatii.

Ensin auton päälle paineruiskulla Bilt-Hamberin auto-foam ja vanteisiin vannepesuaine. Sitten pesee auton TI-hallin painepesurilla (ei millään hallin harjalla tai sienellä). Lyhyen kaavan mukaan auton voi seuraavaksi kuivata mikrokuitupyyhkeellä ja todeta, että yllättävän puhdasta tuli. Ei tämä tietenkään pinttynyttä filmiä irrota, mutta irtolika poistuu pinnoilta tehokkaasti.

Pidemmän kaavan mukaan auton voi seuraavaksi pestä melkeinpä missä vain kahden ämpärin tekniikalla pesukinnasta käyttäen. Tällä lähtee mm. viimeisetkin hyönteisjämät irti. Loppuhuuhteluun riittää yllättävän hyvin muutaman litran "suihku", esim. Freshower-painesuihku 7 l - Hong Kong tavaratalot Lopuksi kuivaus mikrokuitupyyhkeellä.

Seuraavaksi voikin ruveta vahaamaan, tosin olisi hyvä että auto sais kuivua muutaman tunnin tai yön yli. Jos auton saa nyt syksyllä kunnolla vahattua, niin aika huono vaha saa olla, että seuraavalle vahaukselle olisi pakkotarve ennen kevättä.
 
Ei noi ceramic pro:t ja nanopinnoitteet yleensäkään mihinkään kulu pois. Joku vahapappojen juttu että mukamas lähtee. Ei sitä saa käytännössä muutenkun hiomalla huitsiin.

Pitäisi varmaan itekin laittaa. En uutena laittanut kun en oikeen tiennyt alanko pestä autoa koneessa vai en. Mutta nyt alkaa olla ajatus kypsä sille että tuommoisen laitan kiveniskemien paikkauksen yhteydessä.

Kyllä noille pinnoitteille jotain tapahtuu koska eivät ne ikuisesti toimi kuten uutena joten pakkohan sen on johonkin siitä pinnasta hävitä jos ominaisuudet katoaa.
 
Kaikista paskimmat kelit nyt on tulossa ja keväällä sitte joudutaan kunnolla putsaamaan ja myllyttämään ennen pinnoittamista, joka taas maksaa.

Tuttu on pyörittänyt autonpesuyritystä toista vuosikymmentä ja yhden kerran olen auton (eri aineilla) vuoskymmenen alussa pinnannut, se ei mullistavaa ollut. Mutta tätä Ceramicprota kyllä hehkuttaa niin siihen verrattuna, että todennäköisesti kokeilen seuraavalla autolla uutena.

Jos vaihtoehtoa haluat, teippaus. Kirkas muovikalvo. Saa vetää konepesuun ja maalipinta suojaantuu.
 
Kaikista paskimmat kelit nyt on tulossa ja keväällä sitte joudutaan kunnolla putsaamaan ja myllyttämään ennen pinnoittamista, joka taas maksaa.

Tuttu on pyörittänyt autonpesuyritystä toista vuosikymmentä ja yhden kerran olen auton (eri aineilla) vuoskymmenen alussa pinnannut, se ei mullistavaa ollut. Mutta tätä Ceramicprota kyllä hehkuttaa niin siihen verrattuna, että todennäköisesti kokeilen seuraavalla autolla uutena.

Jos vaihtoehtoa haluat, teippaus. Kirkas muovikalvo. Saa vetää konepesuun ja maalipinta suojaantuu.

Tuota teippausta (varsinkin keulan) suositaan rapakon takana varsinkin kalliimmissa autoissa.
 
Voihan siitä esim. ajan mittaan se paras liukkaus hävitä, mutta ei noita pesemällä pois saa. Jossain kunnon perässäroikunnassa ja kivisateessa varmaan kuluu pois.

Ei valmistajakaan lupaa ikuista kestoa, 2-5v max. Tottakai se kuluu pikkuhiljaa pesussa, luonnollisesti auringon, sateen, ilman, ajoviiman jne vaikutuksesta. Ei se mikään uusi lakkakeros ole, vaikka siitä pari mikrometriä tuleekin pintaa. Jos heti pitää saada pois niin silloin myllytys on se keino. Pesuaineita ne kestää kyllä vaikka olisi mikä PH. Ja jos halutaan uusia niin myllytys on tehtävä, että mahdolliset rippeet saadaan pois. Pinnoite ei kulu tasaisesti pois. Keula, kyljet/helmat renkaiden takana jne kuluvat nopeimmin.
 
Eipä kai täällä ainakaan kukaan ole pinnoitteita ihan noin lytännyt, mutta valmistajan lupauksiin maksimikestoista kannattaa suhtautua kriittisesti. Jos se pinnoite kuluu huonoksi kyljistä esimerkiksi vaikka vuodessa, niin jotainhan niille kohdille silloin jo pitäisi tehdä vaikka katossa yms vielä olisikin kunnossa. Hiekka ja muu moska kuluttaa ajossa. Täällä päin hiekkaa on tiellä melkein ympäri vuoden ja ainoa keino pitää pinta hyvänä olisi kalvottaa ainakin kyljet.

Kyllähän se pinnoitus sopii laiskalle puhdistajalle vahaa paremmin. Kestää pidempään. Kallishan se kyllä on. Vanhassa ymmärtää, että on myllytettävä ja se hyvin tehtynä maksaakin kun vie useita tunteja. Itse litku kuitenkin maksaa kymppejä ja levityskin on helppoa eli uusi auto 500e tuntuu paljolta.

Siitä C2V3:sta pari sanaa. Hyvälle pinnalle C2V3 tuo nätin kiillon ja hylkivyyden useaksi kuukaudeksi. Kun alkaa heiketä, laittaa uuden kerroksen viidessä minuutissa. Desin pullolla tekee varmaan 10 kertaa ja maksaa alle 20 euroa. Nykyisiin autoihin käytän kuitenkin maskaavaa sealanttia, koska pinta ei enää ole virheetön. Kyljissä maskaava vaikutus ei kestä kuin kuukauden, sitten on jo laitettava uutta meikkiä pintaan että näyttää hyvältä. On jo liian myöhäistä teippaukselle.
 
Ei se kulu vuodessa miksikään.

Okei, hieno homma. :tup:

Vaihtoehtoja siis löytyy monia ihan laidasta laitaan. Eli jos tykkää puuhailla, niin laittaa itse vahaa/sealanttia/erilaisia pinnoitteita ja nauttii löytyneestä kiillosta ja helpommasta puhdistettavuudesta. Jos ei jaksa itse tehdä niin ostaa palveluna. Yleisin ratkaisuhan uusien autojen ostajilla lienee olla tekemättä yhtään mitään. Harva kai noita liisareitakaan puunaa. Kuten ruostesuojauksella, ei sillä pintakäsittelylläkään ole käytännössä vaikutusta vaihtohyvitykseen. Kolhuja ja naarmuja sekä kiveniskuja tulee jos on tullakseen ja niiltä parhaan suojan saa kalvotuksella. Joka sekin maksaa.
 
Kuinka hienot tilat pesuun ja vahaukseen muka tarvitaan? Poutasäätä ja parkkipaikan se lähinnä vaatii.

Ensin auton päälle paineruiskulla Bilt-Hamberin auto-foam ja vanteisiin vannepesuaine. Sitten pesee auton TI-hallin painepesurilla (ei millään hallin harjalla tai sienellä). Lyhyen kaavan mukaan auton voi seuraavaksi kuivata mikrokuitupyyhkeellä ja todeta, että yllättävän puhdasta tuli. Ei tämä tietenkään pinttynyttä filmiä irrota, mutta irtolika poistuu pinnoilta tehokkaasti.

Pidemmän kaavan mukaan auton voi seuraavaksi pestä melkeinpä missä vain kahden ämpärin tekniikalla pesukinnasta käyttäen. Tällä lähtee mm. viimeisetkin hyönteisjämät irti. Loppuhuuhteluun riittää yllättävän hyvin muutaman litran "suihku", esim. Freshower-painesuihku 7 l - Hong Kong tavaratalot Lopuksi kuivaus mikrokuitupyyhkeellä.

Seuraavaksi voikin ruveta vahaamaan, tosin olisi hyvä että auto sais kuivua muutaman tunnin tai yön yli. Jos auton saa nyt syksyllä kunnolla vahattua, niin aika huono vaha saa olla, että seuraavalle vahaukselle olisi pakkotarve ennen kevättä.
Tietenkin jos vahaukseksi riittää pikavaha paskan päälle niin sitten tuo sun menetelmä on suositeltava ja nopea.
 
Autoliike kun tuppaa useimmin olemaan ostaja ja niitä ei tuollaiset kiinnosta niin en ole jaksanut vaivautua. En oikein ymmärrä miksi pitäisi käyttää rahaa sellaiseen asiaan josta ei minulle ole mitään hyötyä. Asia olisi erilainen jos tulisi ostettua auto sillä ajatuksella että ajaisi samalla vaikka 10v.
 
Oma autoni on pinnoitettu tosiaan ihan vain pesun helppouden vuoksi ja on se muutenkin mukava ajella siistillä ja hyvän näköisellä autolla.

Nanolex Si3D HD pinta tosin maksoi alle kolme hunttia.

Noista kestoista ei jaksa alkaa inttämään niiden kanssa jolla ei ole kuin nettimutua asiasta, mutta noita pinnoitteita on tosiaan erilaisia ja ne kehittyy perhanan nopeaa. Osa niistä ensimmäisenä markkinoille tulleista tosiaan lähtikin vuodessa kävelemään, mutta nuo nykyiset kestää kyllä pidempään keskimääräisen autoilijan käytössä.
 
Tuli nyt autolle tilattua Ceramic Pro 9H + Light käsittely. Varmaan aika lailla overkilliä auton arvoon nähden, mutta maalipintaa arvostaa sen verran että haluaa sen pitää kunnossa.

Mitään muita käsittelyjä en ajatellut vielä. Laseihin voisi vetäistä jonkinlaisen pinnoitteen itse./
 
Itsellenikin tulossa tuo Ceramic Pro 9H + Light uuteen autoon suoraan ennen luovutusta. Jos nyt edes vähän auttaisi pinnassa.
 
Uusi musta auto tilattu, lienee erittäin suositeltavaa vetäistä joku käsittely pintaan kun auton saa. Onko käsittelyn lisäksi suosituksia missä teettää pk-seudulla? Myös liikkeessä oli tarjolla paria vaihtoehtoa. 500€ käsittely 2v takuulla ja 900€ käsittely elinikäisellä tm takuulla. En saanut vielä tarkempia speksejä noista.
 
Kuulostaa kalliilta. Carmeik tekee Ceramic Pro käsittelyjä Espoossa ja tekee laadukasta jälkeä. Farkkua pienempään autoon Ceramic Pro 9H ja sen päälle Ceramic Pro Light 600 € ja nämä taitaa olla markkinoiden parhaita tuotteita.

Takuuta tuossa on 3v.
 
Itsekin otin ennen luovutusta tehtävän Ceramic Pro 9H + Light käsittelyn uuteen autoon. 600 euroa se kustansi täällä Lahdessakin. Paikallinen liike tehnyt puhelupuheensa mukaan mm. takseihin paljon ja on näyttänyt kestävän. Muuten näistä pinnoitteista ei ole kokemusta, mutta jos auton hinta on > 60 kiloeuroa, niin mielelläni testailen sen verran.
 
Oliko joissain autoliikkeissä saatavana tuo Ceramic vai miten tuo järkättiin ennen luovutusta?
 
Oliko joissain autoliikkeissä saatavana tuo Ceramic vai miten tuo järkättiin ennen luovutusta?

Tuli puheeksi paikallisen pinnoittajan kanssa, että tekevät yhteistyötä joidenkin autoliikkeiden kanssa ja soitin sitten autoliikkeeseen, ja kysyin asiasta niin sanoivat, että onnistuu.
 
Mikä näistä ruostekäsittelyistä on nykyään laadukkain: Finikor, Tectyl, Dinitrol?
 
Tuohon tuskin on vastausta, paremminkin kyse on tekijän huolellisuudesta.
 
Mielipiteitä, olen ajatellut suojata uuden auton pohjan itse.
Kaverilla on kunnon tolppanosturi ja Motonetistä Dinitrolit sopuhintaan.
Ml:llää vedenpoistoreistä oviin ja 4941 tukivarsiin yms.
Onko järkeä vai ei, itsetehtynä säästää sen 400-500€ kun ainoat kustannukset on bisset frendille ja n. 10 purkkia Dinitrol ML ja 4941:kköstä.
Eli ei uusia reikiä minnekkään vaan varovasti pohjan muovit syrjään ja vahat/ suojat pintaan.
Auto siis tulenuusi Ford Fiesta.
 
Suojaa ny ovikotelot ym samalla, ei se pohja suurin ongelma ole. :tup:
 
Mielipiteitä, olen ajatellut suojata uuden auton pohjan itse.
Kaverilla on kunnon tolppanosturi ja Motonetistä Dinitrolit sopuhintaan.
Ml:llää vedenpoistoreistä oviin ja 4941 tukivarsiin yms.
Onko järkeä vai ei, itsetehtynä säästää sen 400-500€ kun ainoat kustannukset on bisset frendille ja n. 10 purkkia Dinitrol ML ja 4941:kköstä.
Eli ei uusia reikiä minnekkään vaan varovasti pohjan muovit syrjään ja vahat/ suojat pintaan.
Auto siis tulenuusi Ford Fiesta.

Suosittelen Bilt Hamberin S50 ja UB jos itse teet. On todella laadukkaita tuotteita ja omien havaintojen mukaan parempia kuin nuo muut.
 
Itse olen nyt noin vuoden ajellut finikorin brilliant plus+ tein sen alustasuojauksen yhteydessä ja pinta on vielä uuden veroinen taakuuta on 3vuotta ja epäilen että omassa ajoissa kestää sen hyvin kun edellisessä autossa oli vanhempi brilliant käsittely ja sekin kesti hyvin.
Ainoa ero vanhempaan käsittelyyn on että keraminen pinnoite hylkii vettä eri tavalla.
Kuitenkin suosittelen ottamaan jonkinlaisen pinnoitteen jos haluaa pitää hyvän huolen autoista ja suomen talvet kun tiedetään niin säästyy selkä hieman pestäessä eikä ruosteensuojaus ole pahaksi nykyautossa kun massat on korvattu muovilla ja on vaikea huomata ruosteet ilman auton kunnon läpikäyntiä.
Myös jo auton pelkkä vahaus on parempi vaihtoehto kun ei mitään kuten myöskin käsinpesu automaatin sijaista.
 
Tämä on nyt itelläkin pian ajankohtainen asia kun reilun kuukauden päästä pihassa möllöttää pakasta vedetty musta velkapesä. :dead:
Alustamassauksen/suojauksen meinasin vetää samaan konkurssiin koska oli tarkoitus todellakin pitää autoa vähintään se 10 vuotta, ellei ajaa peräti "loppuun" jos osottautuu toimivaksi peliksi.
Vihaan ruostetta yli kaiken ja vaikka alustasuojaus tehtaalla tehdäänkin ja nykyään ovat varmaan ihan päteviä jopa Suomen oloihin, jopa Fordeissa, aion silti suojata alustan. Jos ei muuten niin onhan se itselle jonkinlainen mielenrauha kun tietää ettei siellä ala muhimaan mitään ainakaan ihan hetkeen. :cigar2:

Tuon lisäksi maalipintaan meinasin vetää jonkin pidemmän ajan suojan.
Tuo keraaminen pinnoite kuulostaa kyllä hyvältä ja näyttää videoilla erittäin toimivalta, mutta onko noissa mitään korrelaatiota hinnan/laadun välillä? Onko noista koskaan tehty mitään vertailuja? Jokainen pinnoittaja kehuu omaa tuotettaan ja kuluttajan näkökulmasta valinta on aika mahdoton..
Voisi luulla ettei noissa ole kemiallisesti juurikaan eroa joten sama sitten vaikka ottaa sen halvimman tarjouksen?
 
Voisi luulla ettei noissa ole kemiallisesti juurikaan eroa joten sama sitten vaikka ottaa sen halvimman tarjouksen?

On niissä eroja. Laitossa, kestossa ja käyttäytymisessä. Kallein ei kuitenkaan tarkoita parasta ja noihin 5v kestoihin kannattaa suhtautua hieman varauksellisesti.
 
No juu, 5 vuotta kuulostaa nyt jo lähtökohtaisesti utopialta. Jos jonkun parin-kolmen vuoden suojan kerrallaan saisi niin olisi jo bueno.
 
Nanolex Si3D kesti omassa autossa hyvin yli vuoden ja 35tkm kunnes myin pois. Video löytyy tubesta. Yleisestikin ottaen kilometrimäärä, ajo-olosuhteet ja pesumenetelmä ratkaisee paljon kuinka kestää. Samoin se että on laitettu pintaan oikein
 
Tosian hintahaitari on aika suuri keramisten pinnoitteiden kohdalla.
Halvin käsittely omalla paikkakunnalla on 300eur henkilöautolla mutta takuu oli muistakseni myöskin heikompi.
Itse huomasin että oli nettiautossa minun vanha golf4 v6 4-motion myynnissä ja vielä oli kuvista pätellen uudeveroinen ja ruostesuojausta ja kestovahausta oli jatkettu muiden omistajien toimesta (alustasuojaus tehty 6 kertaa).
 
Jos haluaa panostaa keraamiseen pinnoitteeseen useammaksi vuodeksi, suosittelisin Korrekin Curea tai Nanolex Si3D HDtä asennettuna. Molemmat tällä hetkellä markkinoiden kärkeä, se näkyy toki myös hieman hinnassa. Noita lähtisin kuitenkin miettimään, jos parin vuoden suojan haluaa autolle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 657
Viestejä
4 538 092
Jäsenet
74 857
Uusin jäsen
FinB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom