Uuden asennuksen debloat / optimointi softat.

gojirra

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
610
Moikka !

Ostin tässä uuden koneen ja tein puhtaan w10 asennuksen.
Tietysti nyt on windows täynnä roskaa ja isoveli windows urkkii minun jokaista klikkausta telemetrialla.
Olen ennen käyttänyt aina milloin mitäkin yhden klikkauksen optimointi / putsaus softia asennuksien yhteydessä.

Heräsi kysymys että onko näitä turvallinen käyttää ? Ja jos on, mikä olisi paras softa tähän touhuun ?
Ainakin nopealla googletuksella Windows10Debloater näyttää olevan jonkun verran suosittu. Mutta mielipiteitä olisi kiva kuulla. :kippis:
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Kysyit mielipidettä, joten tässä sellainen.
Mielestäni ei kannata käyttää ties mitä säätäviä ja 'puhdistavia' 3. osapuolten kikkareita, vaan säätää sen mitä itse Windowsissa voi. Muutoin voi käydä niin, että estetään ja siivoillaan enemmän kuin tarpeeksi, ja sitten jossain vaiheessa ihmetellään kun asia A ei toimi kohteessa B, vaikka kaikki pitäisi olla kohdillaan.

En väitä, että näin käy, mutta helpommin noilla säätää koneensa solmuun, kuin vain Windowsin omia säätöjä valitsemalla.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
334
Turhaa softaa pois:
Powershell auki ja aja
Koodi:
Get-AppxPackage | Remove-AppxPackage
Tuolla tosin lähtee sitten jotain hyödyllistäkin kuten laskin.

Jos haluaa ettei tule herjoja sovelluksista, joita ei voi poistaa niin tämä voisi ehkä toimia (en testannut)
Koodi:
Get-AppxPackage | Where-Object {$_.NonRemovable -EQ $false} | Remove-AppxPackage
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 672
Viestejä
4 188 398
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom