Uskaltaako neljän (4) "daisy chained" argb tuulettimen kiinnittää yhteen chassis fan + add_gen2 liittimeen?

Hei! Mun koppa on ASUS TUF GT302 ARGB. Siinä oli valmiiksi "daisy chained" 4 argb tuuletinta. Mietin vain että kuinka turvallista on kiinnittää tuo neljän tuulettimen hirvitys yhteen " add_gen 2_1" ja yhteen "cha_fan2" liittimeen?

Noissa tuulettimissa lukee kehikossa 0.45A , 1700 RPM ja mun emolevyn (asus tuf gaming B850-plus wifi) manuaalissa "fan and pump headers" kohdassa lukee "CHA_FAN1 1A 12W Q-Fan Controlled".

Tuntuisi oudolta laittaa neljän tuulettimen daisy chainin joissa jokaisessa lukee 0.45A yhteen 1A max power chassis fan liittimeen....
emolevyn manuaali: TUF GAMING B850-PLUS WIFI|Motherboards|ASUS Global
kopan sivut: TUF Gaming GT302 ARGB|Cases|ASUS Global

Tämä tyyppi laittaa ihan iloisesti johdot kiinni ja sanoo kommenttiosiossa että on turvallista
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/v772kv1Dgag?t=600

Kirjoitinpa sekavasti, mutta ehkä joku ymmärsi ja osaa auttaa :DD nyt nukkumaan

Mahtaako osa 0,45A:sta olla valoja jotka saavat virtansa eri piuhasta?
Nyt kun olen vähän levännyt niin ajatuskin kulkee hieman paremmin. Noista tuulettimista lähtee 2 piuhaa jokaisesta, argb ja tuuletin johdot.

Emolevyn manuaali kohta 11. Addressable Gen2 header sanoo näin "The Addressable Gen2 header supports addressable RGB LED strips (5V/Data/Ground), with a maximum power rating of 3A (5V). Additionally, the addressable header on this board can support up to 120 LEDs per header in Gen1 mode, or a combined maximum of 500 LEDs in Gen2 mode."
Joten tuo kuulostaa ihan turvalliselta koska 0.45A x 4 argb tuuletinta = 1.8A mikä on vähemmän kuin 3A.

Mutta se mikä mua kuumottaa on että yhden emolevyn cha_fan liittimen max current = 1A. Ja noissa isoissa 140mm tuulettimissa lukee jokaisessa 0.45A. Mutta toisaalta olisi hyvin outoa ja epätodennäköistä hulluutta että tuo neljän tuulettimen daisy chain olisi suunniteltu niin, että se ei toimisi emolevyn liittimen kanssa.

Emossasi on neljä kotelotuuletinpaikkaa. Onko päivänkakkaraketju mahdollista jakaa kahtia, ja kytkeä ne kahteen eri liittimeen? Silloin ainakin pitäisi toimia ongelmitta, ja vielä jää pari paikkaa vapaaksi takapuhaltimelle ja mahdollisesti jollekin muullekin. Veivaat sitten vain biosista molempien tuuletinheadereiden säädöt identtisiksi.

Viimeksi muokattu:
Mutta se mikä mua kuumottaa on että yhden emolevyn cha_fan liittimen max current = 1A. Ja noissa isoissa 140mm tuulettimissa lukee jokaisessa 0.45A. Mutta toisaalta olisi hyvin outoa ja epätodennäköistä hulluutta että tuo neljän tuulettimen daisy chain olisi suunniteltu niin, että se ei toimisi emolevyn liittimen kanssa.
Ihan kuin kysyisi, että onko näytönohjaimen liitin suunniteltu siten, ettei se toimisi siihen tulevan johtimen kanssa? Mielestäni ihan validi huoli sinällään, että ainakin teoriassa nuo tuulettimet voivat ottaa sen 4x0,45A, joka on luonnollisesti 1,8A yhteensä. Kuten @Lah0 sanoi, niin jos ne nyt saa jaettua, niin onhan se fiksumpi lähestymistapa.

Toinen juttu on tietenkin se, että tuo 0,45A otetaan käytännössä vain kun tuulettimet pyörivät täydellä kierrosnopeudella eli käytännössä tuskin koskaan varsinkaan pidempiaikaisesti, mutta riippuu aika monesta tekijästä.

Statistiikka

Viestiketjuista
289 264
Jäsenet
79 612
Uusin jäsen
Kusna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom