Tekoälyä nimenomaan ajetaan pääasiassa kaiken maailman erikoistuneilla tekoälykiihdyttimillä, joilla ei ole mitään tekemistä perinteisen PC-raudan kanssa.
Esim Tesla motors kehitti ihan omat tekoälykiihdyttimensä.
ARM ei ole mikään "rimpula" vaan ARMv8/ARMv9 on maailman selvästi paras CPU-käskykanta jolle on mahdolllista tehdä tehokkaampia prossuja kuin x86-käskykannalle. Koska siinä on hyvin paljon käteviä suorituskykyä parantavia ominaisuuksia, ja ARMv8n myötä myös kaikesta vanhan 32-bittisen ARMin yhteensopivuuskurastakin päästiin eroon kun käskykanta laitettiin täysin uusiksi, toisin kuin x86ssa jossa 64-bittinenkin käskykanta pohjaa vielä alkuperäiseen n. 45 vuotta vanhaan 8086een.
RISC-V sen sijaan on opetuskäyttöön suunniteltu "rimpula" josta puuttuu paljon hyödyllisiä suorituskykyä parantavia ominaisuuksia(joista huomattava osa on jopa x86ssa), koska ne eivät opetuskäytössä ole oleellisia.
Tämä aihe ei kyllä ihan määrättömästi minua kiinnosta, mutta kommentoin nyt, kun jatkuvasti haudan takaa näitä lainauksia kaivetaan. Ensinnäkin, nuo x86 vs. ARM työkäytössä on minulle toisenkäden kuultua tietoa, kuten selkeästi kirjoitinkin. Joillekkin on tuntunut vähän vaikea tämä ymmärtää.
Toisekseen, kun omat kokemukset ARM pohjaisista ratkaisuista on lähinnä parin choromebooking käpistely ja joukko SBC vehkeitä, niin kohtalaisen vaikea niiden suorituskykyä, esim. I7 pohjaiseen läppäriini, tai pöytäkoneestani puhumattakaan, on pitää muuna kuin rimpulana.
Niissä SBC ratkaisuissa, joissa noita ARM pohjaisia olen käyttänyt, niin niiden suorituskyky on kasvanut viime aikoina hurjasti ja ajavat niissä kyllä asiansa vallan mainiosti. Silti en nää että lähitulevaisuudessa voisin vaihtaa oman läppärinkään ARM pohjaiseksi sen suorituskyvyn oleellisesti kärsimättä. Toki hienoa, jos olen väärässä. Ottaisin ihan mielellään uuden tehokkaamman läppärin, 500€, jossa akku kestää raskasta 3D mallinusta 12h putkeen ja joka ei paina 100kg. Kuka ei? Mutta onko nämä uudet piirit vielä siellä? Enpä ihan vielä usko, että ovat.
Muutenkin kyllä huvittaa, kun tuntuu, että tälle ARM ilmoitukselleni antamani kritiikki, joka kohdistui eniten sen tyyliin ja siinä esille tuotujen ohjelmien vähäisyyteen ja omat mielipiteeni, ovat jotkut ottaneet kovin henkilökohtaisesti. Ei minulla ARM:a vastaan mitään ole. Hieno arkkitehtuuri, mutta se ei nyt ihan vielä mielesti ole kaikessa varteen otettava kilpailija x86 pohjaisille ratkaisuille. Toivotaan että lähitulevaisuudessa on.
Päätän tämän nyt täältä tähän. Kiitos.