USB-turvallinen irroitus?

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Uutisissa mainostetaan "Viimeinkin voi USB-tikun ottaa suoraan irti tietokoneesta."

Varmasti alkuaikoina piti olla varovainen ulkoisten laitteiden irroituksessa, mutta itse olen AINA irroittanut USB:n "hot-swap" tyylillä eli en koskaan ole käyttänyt työkalupalkista "poista laite turvallisesti". Koskaan ei ole ongelmia tullut.

Mitenkäs muut? Onko kukaan koskaan irroittanut tuolla "oikealla" tavalla tikut/muut USB:t?
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
469
Yleensä vaan repiny irti jos omat ei niin tärkeet tiedostot tikulla, mutta jos tärkeitä tiedostoja tai sukulaisille jotain varmuuskopioita pitää tehä, niin tolla "oikealla" tavalla tulee irrotettua. Ihan vaan varmuuden vuoks, vaikkei koskaan itelle ainakaan ole mitään rikkinäisiä tiedostoja tullu kun on vaan repiny tikun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
700
Sen verran monta kertaa tiltannut tikun tai kortin tiedostojäjestelmä tmv., että ihan mielelläni poistan oikeaoppisesti.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Sen verran monta kertaa tiltannut tikun tai kortin tiedostojäjestelmä tmv., että ihan mielelläni poistan oikeaoppisesti.
Niin no, en tiedä onko sitten tiedostojärjestelmien välillä herkkyyttä tälle. Onko ollut ihan perus NTFS vai FAT32 tai jotain muuta?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Yhtään muistitikkua en ole saanut sekoitettua vaikka olen aina nyppäissyt ne irti poistamatta laitetta turvallisesti.

Sama homma ulkoisten kiintolevyjen kanssa ja tiedostojärjestelmällä ei ole ollut merkitystä.

Odotan toki aina joitakin sekunteja ennen irroittamista, ettei tikulta lukeminen tai kirjoittaminen olisi enää kesken.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
700
Niin no, en tiedä onko sitten tiedostojärjestelmien välillä herkkyyttä tälle. Onko ollut ihan perus NTFS vai FAT32 tai jotain muuta?
En nyt osaa sanoa, että onko joku herkin.
Minulla on käytössä noin 40 kappaletta usb-tikkuja, sd- ja cf-kortteja boottaaville testisoftille, joten tiedostojärjestelmien kirjo on riittävä.
RAW-muotoon noita on ainakin kilahdellut. Jos en väärin muista, niin Raspissakin sekosi yksi kortti, kun katkaisi virrat, vaikka softan "sammutin" kuten kuuluukin.
En koe paria klikkausta liian suureksi vaivaksi. Kaikissa tikuissa ei ole edes lediä, joten ei voi olla aina täysin varma, että onko se aktiivinen vai ei.

Mutta kukin tyylillään.

Ulkoisessa kotelossa olevia kiintolevyjä olen joutunut poistamaan useamman kerran riskillä, koska en ole jaksanut opiskella, että mistä Windows 10:ssä näkee softan, mikä yrittää levyä väkisin käyttää.
Monta kertaa herjannut, että levy on käytössä, mutta kaikkien auki olevien softien sammutus ei ole auttanut asiaa.
Tuolloin pitää joko käynnistää kone uudestaan tai repiä tylysti levy irti.
Noissa tapauksissa ei ole vielä toistaiseksi levyt seonneet. Eiköhän kiintolevyt ole muutenkin vikasietoisempia ns. tyhmiin muisteihin verrattuna.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
56
Ulkoisessa kotelossa olevia kiintolevyjä olen joutunut poistamaan useamman kerran riskillä, koska en ole jaksanut opiskella, että mistä Windows 10:ssä näkee softan, mikä yrittää levyä väkisin käyttää.
Monta kertaa herjannut, että levy on käytössä, mutta kaikkien auki olevien softien sammutus ei ole auttanut asiaa.
Tuolloin pitää joko käynnistää kone uudestaan tai repiä tylysti levy irti.
Sama homma. Omasta ulkoisesta levystä kuuluu samanlainen ikävä ääni, jos sen joutuu ottamaan äkillisesti irti tai jos koneen sammuttaa. Mutta koneen lepotilaan laittamalla levy sammuu nätisti.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
490
Minä olin siinä uskossa että Windows on kautta historian defaultina sallinut tikun irroittamisen lennossa, eli kirjoittanut tarvittavat juttunsa tikulle niin että suht pian (muutama sekunti) kopiointijen jälkeen tikun on voinut vain napata irti ilman pelkoa datan katoamisesta. Näin olen monesti tehnyt omien tikkujen kanssa eikä ole mitään kadonnut ikinä, ellet nappaa tikkua irti kesken kopioinnin (juu, olen joskus leikkinyt ja toki näin saa tikun sekaisin). Asiakkaiden koneissa täytyy olla huolellisempi eikä mitään riskejä oteta.

Linux ja Mac ovat tai olivat ainakin joskus päinvastoin, eli tiedostojärjeselmän "viimeistely" tai mitkä lienee, kirjoitetaan vasta sillä hetkellä kun käyttäjä klikkaa "safe remove", vai millä nimellä se noissa olikaan. Ei tule paljon Wintoosan ulkopuolisia käytettyä, mutta olen kadottanut tiedostoja USB-tikuilta Apple ja Linux koneissa.

Huom. NTFS on turvallisin tiedostojärjeslmä, koska se on täysin journaloiva ja selviää datakorruptioista parhaiten (Tosin ReFS tulee oleman paras, jahka yleistyisi). Vanha kunnon FAT32 on parempi kuin exFAT. Kumpikaan ei ole journaloiva, mutta FAT32:ssa on tupla kopiot tiedostotaulukoista (niitä päivitetään vuoron perään, eli korruption sattuessa toinen jää ehjäksi), mutta exFAT:ssa ei ole.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Minä olin siinä uskossa että Windows on kautta historian defaultina sallinut tikun irroittamisen lennossa, eli kirjoittanut tarvittavat juttunsa tikulle niin että suht pian (muutama sekunti) kopiointijen jälkeen tikun on voinut vain napata irti ilman pelkoa datan katoamisesta. Näin olen monesti tehnyt omien tikkujen kanssa eikä ole mitään kadonnut ikinä, ellet nappaa tikkua irti kesken kopioinnin (juu, olen joskus leikkinyt ja toki näin saa tikun sekaisin). Asiakkaiden koneissa täytyy olla huolellisempi eikä mitään riskejä oteta.

Linux ja Mac ovat tai olivat ainakin joskus päinvastoin, eli tiedostojärjeselmän "viimeistely" tai mitkä lienee, kirjoitetaan vasta sillä hetkellä kun käyttäjä klikkaa "safe remove", vai millä nimellä se noissa olikaan. Ei tule paljon Wintoosan ulkopuolisia käytettyä, mutta olen kadottanut tiedostoja USB-tikuilta Apple ja Linux koneissa.

Huom. NTFS on turvallisin tiedostojärjeslmä, koska se on täysin journaloiva ja selviää datakorruptioista parhaiten (Tosin ReFS tulee oleman paras, jahka yleistyisi). Vanha kunnon FAT32 on parempi kuin exFAT. Kumpikaan ei ole journaloiva, mutta FAT32:ssa on tupla kopiot tiedostotaulukoista (niitä päivitetään vuoron perään, eli korruption sattuessa toinen jää ehjäksi), mutta exFAT:ssa ei ole.
Vaikka olenkin noin vuoden ollut Linux-ihminen puoliksi (vanhempien vanhalle läppärille laitoin Mintin), niin en ole paljoa käyttänyt USB-tikkua Linuxin kanssa, mutta se mitä olen käyttänyt niin ihan ok on ollut ottaa suoraan irti jos NTFS (Linux siitä hyvä että toimii yhteensopivasti NTFS:n kanssa).
Tosin yleensä se tikun kuvake tulee Linuxin työpöydälle heti kytkennässä ja sen hiiri-valikosta "unmount" tai "poista/irrota asema" ennen fyysistä irrotusta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 109
Viestejä
4 195 871
Jäsenet
70 850
Uusin jäsen
kalmari69

Hinta.fi

Ylös Bottom