USB mikrofoni äänentaso vaeltaa / muuttuu hetkittäin vaimennetuksi

Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
342
Kokosin ja lahjoitin kaverilleni koneen viime vuoden lopulla omista "jämä-osistani" sekä muutamasta uudesta osasta. Kokoonpano on pääpiirteiltään seuraavanlainen i7-7700k@4.8GHz jatkuvilla kelloilla + AIO vesijäähyllä, Asus Strix Z270 emolevy, MSI Gaming X GTX 1070 (jonka ostin käytettynä tätä projektia varten), uusi Phanteksin 550w virtalähde sekä uusi Kingstonin M.2 ssd. Nuo 4.8GHz kellot ovat minun aikojeni peruja ja prossu on niillä ollut uudesta asti vesijäähyllä käytössä, aina 100% vakaasti sieltä 2017 kesästä asti kun nuo osat itse ostin.

Ongelmana on uusi Streamplifyn USB-mikrofoni jonka hän osti hiljattain. Alkuun se toimi kertomansa mukaan ok mutta sittemmin sitä käyttäessä nauhoitettu äänentaso alkoi vaeltaa ja muuttua hetkittäin "vaimennetuksi". Ja tämä oli käyttö mitä tahansa esim. Discord puhelu, streamaus OBS kautta. Asiaan ei vaikuttanut mitkään filtterit tai muu vastaava. Hän testaili tottakai eri USB porteissa ja silti sama. Epäilimme että emolevyn USB porteissa olisi jotain hämminkiä ja hän hankki pci-e USB lisäkortin jossa oma kontrolleri sekä oma virransyöttö suoraan virtalähteeltä. Tämänkin lisäkortin porteilla sama ongelma.

Otin kyseisen mikin kaikkine johtoineen omiin testeihini ja minulla se toimii moitteetta pitkissäkin sessioissa. Tarkoituksena oli vielä käydä kokeilemassa miten tuo minun Rode NT-USB toimii hällä, itse tätä mikrofonia tuon emolevyn kanssa aikanaan käytin ongelmitta eikä minun aikoinani (2017-2021) mitään USB liittyviä ongelmia ilmennyt.

Ajatuksia mikä voisi olla ongelman aiheuttaja? Itse jos arvata pitäisi niin veikkaisin että emolevyssä jotain häikkää ilmaantunut.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
342
Se kävi tässä mielessä kun kirjoituksen jälkeen enemmän asiaa pohdin, se ero jäähyssä on minun aikoihini verrattuna että nyt on "vain" 280mm AIO kun itsellä oli 360mm - ja minun aikoinani mitään ongelmia ei ollut, tuntikausien raskaat stressitestit tuolla 280 jäähyllä ajoin. Niistä kunnialla ja kuumentumatta prossun osalta merkittävästi mentiin läpi.

Mutta miksi ylikellotus vaikuttaisi myös lisäkortin omaan USB piiriin identtisellä tavalla? Luulisi että jotain eroa toiminnassa olisi. Mutta joka tapauksessa tarvitsee kokeilla miten toimii vakiokelloilla.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
342
Katsotaan jos tänään pääsisin käymään paikan päällä, viemässä mikin takaisin, ehkä otan tuon omanikin mukaan. Muistutan vielä että käytös tosiaan hänellä oli niin että ensin alkuun mikki toimi hienosti olisiko viikon päivät kunnes se alkoi käyttäessä "hiipua". Sen jälkeen toiminnallisuus oli ns. mitä sattuu, välillä toimi välillä ei mutta jatkuvasti täysin toiminnalliseksi ei palautunut. Minun koneessani toimii.

Jotenkin en noiden kellotuksien jaksa uskoa suoraan olevan "se syy" kun valehtelematta ovat olleet käytössä siitä hetkestä asti kun AIO jäähyn laitoin silloin 2017 ja eteenpäin kun kys. osat olivat omassa käytössäni. Mitään epämääräistä ei käytöksessä koskaan ilmennyt eikä järjestelmä kaatuillut koskaan, lämmöt eivät juuri päälle 70 asteen menneet rasituksessakaan. Se oli pitkälti se alkuperäinen säätöjen hakeminen ja sen jälkeen "unohdus" koska ei ollut mitään syytä niitä räplätä sen enempää. Toki sitä en kiellä etteikö tuo olisi lisärasitusta kokoonpanolle aiheuttanut ja esim emolevy olisi nyt siitä jossain määrin johtuen tiensä päässä.

Anyhoo jos vakiokelloilla kokeilu ei asiaa ratkaise tänään niin taidetaan laittaa emolevy vaihtoon. Jos ei jotain muita nasevia ideoita löydy.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Ohjauspaneeli-ääni-tietoliikenne välilehti ylhäältä ja sitten täppä ei mitään kohtaan. Auttaako?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
342
Paha sanoa kun mikki on minulla testattavana (kuten mainitsin yllä, toimii täysin minun nyky-setupissa), kaveri ja vanha koneeni jossa ongelma ilmenee ovat 50km päässä. Mutta pidän tuon mielessä kun menen käymään. En usko kyllä, koska ongelma ei ole mikään % määräinen "vaimennus" vaan se ihan oikeasti seilaa säädetyn voimakkuuden ja täysin mykän välillä, välillä kuuluu normaalilla tasolla mutta ääni on puuroa, välillä pätkäisee hetkeksi tyystin, välillä kuuluu hetken niinkuin pitää.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
342
Kävin eilen paikan päällä, laitettiin heti ensi hätään masiina tehdaskelloille ja testailtiin OBSllä nauhoittaa puhetta. Näitä kuunneltiin ja kaikki ok, kuulosti hyvältä. Ajattelin sitten että kokeillaan nyt vielä ylikellotuksen kanssakin jos vika saataisiin uudestaan esille mutta eipä se vika päätään vielä nostanut. Jätettiin mikki useaksi tunniksi koneeseen kiinni "lämpiämään" ja ajeltiin vähän Gran Turismo 7 PS5:llä. Kun tein lähtöä niin kokeiltiin vielä uudestaan ja edelleen toimi moitteetta (ylikellotukset siis koko ajan käytössä). Tarkoitus oli kokeilla puhua pidempi Discord puhelu kun pääsin kotiin mutta oli sen verran myöhä että painuin nukkumaan, kokeillaan sitä tänään illemmalla.

Tuon Streamplifyn mikin asetuksissa ei tuota Sateliten mainitsemaa tietoliikenne välilehteä ollut ollenkaan (oman Rode NT-USB:n asetuksissa on) mutta tuli sekin nyt tsekattua, turha jättää kiviä kääntämättä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 416
Viestejä
4 217 128
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
jlehtira

Hinta.fi

Ylös Bottom