USB-C virtapiiri sekä mahdollinen akku/laturi erilaisiin projekteihin.

Juolahti tuossa mieleen, kun on erilaisia projekteja ollut työn alla, vaikkakin enempi ollu jäissä viime vuodet. Mutta jos näitä lähtis elvyttämään, kuten esimerkiksi pienoismalli projektit, joihin tyrkkäilen ledejä ja arduino mahdollisia efektejä varten. Se tässä tuli mieleen, että nykyäänhän nämä voisikin toteuttaa USB-C virransyötöllä.

Nyt sitten vaan tarttis ohjausta millaisen komponentin tartten, joka sitten osaa syöttää esim. 12V ulos, joka tarvitaan ledinauhalle. Muut tarvittavat jännitteet hoidetaan sitten konverttereilla.

Toinen mitä mietin, että jos vielä laittaisi sisäisen akun, niin mikä olisi hyvä tähän tarkoitukseen ja millainen piiri pitää olla latausta varten? Tosin ehkä jos harvoin tarvitsee akkuominaisuutta, niin helpompi varmaan vaan tyrkätä virtapankki kiinni, joka siis on hyvä ominaisuus USB-C ratkaisulla, kunhan pitää huolen, että on tarpeeksi tehokas projektia varten. Mutta jos ainakin vähän tutustuisi aiheeseen, jos potkitaan oikeaan suuntaan.

USB-C PD on aika näppärä keksintö tuollaisiin. Esim AliExpressistä saa kätevästi valmiita moduleita joissa on USB-C -liitin ja lähdölle joko juotospisteet tai ruuvirima. USB PD -jännitteen saa valittua ainakin niissä mitä itse olen käyttänyt ihan DIP-kytkimillä 5V, 9V, 12V ja olikohan 15V välillä, joissain malleissa saattaa olla jumpperit tai sitten juotellaan vain sopivasti pari juotospistettä yhteen.

Sama juttu noiden akkujen hallintapiirien kanssa, esimerkiksi AliExpress on täynnä kaikenlaisia valmiita kytkentöjä joihin tarvitsee vain liittää 5V tulo, litiumakku ja 5V lähtö, kaikki muu on valmiina. Itse en ole noiden akkujen kanssa hirveästi pelaillut omissa projekteissa mutta tosiaan noita valmiita palikoita on vähän joka lähtöön niin ei ainakaan tarvitse itse ruveta turaamaan ellei tarvitse jotain spesiaalimpaa.

Itsellä juuri samanlainen projekti ilman akkua tosin, pitäisi saada kahdelle tapo kameralle virta lämpimästävarastosta ulos läpivientiputken kautta. Mietin vain tuon usb pd decoyn turvallisuutta ja usb laturin toimivuutta jatkuvassa käytössä. Kuvasssa virta liittimet vielä lyhyet (testikäytössä) osaakohan joku kommentoida tämän turvallisuutta 24/7 käytössä
1000041382.jpg

Itsellä juuri samanlainen projekti ilman akkua tosin, pitäisi saada kahdelle tapo kameralle virta lämpimästävarastosta ulos läpivientiputken kautta. Mietin vain tuon usb pd decoyn turvallisuutta ja usb laturin toimivuutta jatkuvassa käytössä. Kuvasssa virta liittimet vielä lyhyet (testikäytössä) osaakohan joku kommentoida tämän turvallisuutta 24/7 käytössä
1000041382.jpg

Kaikki turvallisuuteen liittyvä on rakennettu sinne laturin sisään, jos siis puhutaan sähköturvallisuudesta. Käyttäjän kannalta on turvallista tökkiä periaatteessa mitä vain kuormaa sinne perään.

USB-laturi ei lähtökohtaisesti ole sen huonommin kestävä, kuin mikään muukaan teholähde. Laatuvaihtelu on toki isoa, kuten kaikessa muussakin elektroniikassa. Laadukas USB-laturi on kyllä turvallinen ja kestävä.

Kaikki turvallisuuteen liittyvä on rakennettu sinne laturin sisään, jos siis puhutaan sähköturvallisuudesta. Käyttäjän kannalta on turvallista tökkiä periaatteessa mitä vain kuormaa sinne perään.

USB-laturi ei lähtökohtaisesti ole sen huonommin kestävä, kuin mikään muukaan teholähde. Laatuvaihtelu on toki isoa, kuten kaikessa muussakin elektroniikassa. Laadukas USB-laturi on kyllä turvallinen ja kestävä.
Varmaankin tässä oli enemmänkin kyse tuosta USB-PD -palikasta. Sähköturvallisuuden kannalta toki tuo USB-laturi vastaa siitä puolesta mutta itse ainakin testaisin että tuo USB-PD -palikka ei esimerkiksi rupea käymään polttavan kuumana pidemmässä käytössä. Ei sen pitäisi mutta... Eli Itse varmaan ensin kokeilisin vartin verran käyttää suunnitellulla kuormalla ja jos ei kuumene liikaa niin ehkä tunti-pari ja taas kokeilee lämpöjä ja jos sittenkään ei ole palikka punahehkuinen niin uskaltaisin jättää käyttöön.

Itselläni on tähän mennessä ollut ihan hyviä kokemuksia noista, ei ole ollut mitään kuumenemis- tai muitakaan ongelmia. Tosin, minulla ei ole mitään ihan hirveän suuria kuormia ollut tuollaisen palikan perässä, tuollaiset kamerat kun jo ottavat vähän enemmän virtaa.

Varmaankin tässä oli enemmänkin kyse tuosta USB-PD -palikasta. Sähköturvallisuuden kannalta toki tuo USB-laturi vastaa siitä puolesta mutta itse ainakin testaisin että tuo USB-PD -palikka ei esimerkiksi rupea käymään polttavan kuumana pidemmässä käytössä. Ei sen pitäisi mutta... Eli Itse varmaan ensin kokeilisin vartin verran käyttää suunnitellulla kuormalla ja jos ei kuumene liikaa niin ehkä tunti-pari ja taas kokeilee lämpöjä ja jos sittenkään ei ole palikka punahehkuinen niin uskaltaisin jättää käyttöön.

Itselläni on tähän mennessä ollut ihan hyviä kokemuksia noista, ei ole ollut mitään kuumenemis- tai muitakaan ongelmia. Tosin, minulla ei ole mitään ihan hirveän suuria kuormia ollut tuollaisen palikan perässä, tuollaiset kamerat kun jo ottavat vähän enemmän virtaa.
Lämpeneminen on ihan hyvä pointti, enpä miettinyt tuolta kannalta. Mitään aliexpress-kamaa en ehkä uskaltaisi laittaa minkään kovin helposti syttyvän materiaalin lähelle. Ainakin kotelo vähintään V-0 luokan muovia, niin ei heti pala, jos päättääkin alkaa kuumeta.

USB-PD triggerin ei kovin helposti pitäisi kyllä alkaa kuluttamaan tehoa kovin paljon, koska käsittääkseni se ei ole juuri missään tekemisissä niiden jännite / virtapinnien kanssa. Se logiikkapiiri ottaa vaan jonkun esivastuksen läpi minimaalisen virran ja suorittaa handshaken usb-jännitelähteen kanssa signaalipinnejä käyttäen.

Kyllä mä silti kytkennät koeistaisin näppituntumalämpömittarilla / infrapunalla jos sellainen on.

Speksin mukaisessa usb-c pd jännitelähteessä pitäisi olla suojaukset kyllä paikallaan ja mitä tahansa triggeri tekeekin, niin suojausten pitäisi toimia - ei kannata ostaa halvinta aliexpress/temuroinaa sille puolelle, niin pitäisi olla kyllä suht turvallista.

Kannattaa kuitenkin olla tarkkana että jos halua vetää lähelle maksimivirtoja, niin juotokset ja piuhat ovat riittäviä. 5A 20V vaatii jo jotain ja kylmäjuotoksella kiinnitetty yksi johtava hiuksenohut kuparikarva ei ole tarpeeksi.

Itse ostin tuollaisia triggereitä kun halusin saada 28V 5A ulos mun extended range powerista ISDT Q8 Maxille, mutta en ole saanut tuota antamaan tuota 28V:tä ulos. Ei noiden euron aliexpress-kamojen perään jaksa disputejakaan laittaa.

Päädyin käyttämään alkuperäistä laturia ja sille oikean mittasta jatkoa. Käytän 3D tulostimen ilmanputsarissa PD decoita hyvällä menestyksellä mutta on vain satunnaisessa käytössä kun hieman myrkyllisemmät filamentit käytössä. Kiitos kaikille vastauksista ja mielipiteistä.

Statistiikka

Viestiketjuista
280 935
Jäsenet
78 159
Uusin jäsen
Alluxi24

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom