Ratkaistu USB-C kaapeli ongelma

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
38
Olen paininut jo hetken aikaa kaapeli ongelman kanssa johon en ole löytänyt itse ratkaisua joten kysytään apua täällä. Palapelin osaset on listattu alla tarkemmin.
Minulla on näyttö johon olen kytkenyt näppäimistön ja hiiren sekä ethernet kaapelin. Näytössä on USB-C paikka josta olen vetänyt piuhan läppärille, näin saan kaiken tarvittavan läppäriin yhdellä kaapelilla. Lisäksi käytössä on pöytäkone josta olen vetänyt pöydälle USB-kaapelin (USB 3.0 uros - naaras) jonka päässä on USB A -> C adapteri. Kun laitan näytön USB-C piuhan tähän pöytäkoneen USB-kaapeliin kiinni voin käyttää näppäimistöä ja hiirtä myös pöytäkoneella.
Ongelmana on nyt se että olen kokeillut kolmella USB-C kaapelilla hommaa, joista vain yksi on suostunut toimimaan pöytäkoneen osalta. Harmillisesti tämä kaapeli sanoi juuri työsopimuksensa irti eikä toimi enää lainkaan (Windows ilmoittaa että USB-laite ottaa liikaa virtaa). Kaksi muuta USB-C kaapelia toimivat muutoin mutta eivät tuon USB-C -> A adapterin kanssa. Ne ovat tulleet kahden eri näytön mukana (Lenovo ja Asus) joten luulisin niiden olevan ihan päteviä hommaan. Tämä toiminut kaapeli tuli Olympuksen kameran mukana.
Emolevystä löytyy myös yksi USB-C paikka jolla homma kyllä pelittää, mutta koneen taakse könyäminen ei ole oikein mukavaa monta kertaa päivässä jonka lisäksi en haluaisin tuhlata emolevyn ainoaa USB-C paikkaa näppäimistöön ja hiireen.
Minkälaisella kaapelilla ongelma ratkeaisi? Manuaalinen kaapelin vaihto koneiden välillä on minulle toimiva ratkaisu kunhan löytyisi vain toimivat kaapelit hommaan.
Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan. Kuulisin myös mieluusti jos joku on ratkaisu vastaavanlaisen setupin koneen vaihdon jotenkin muutoin.

Näyttö: Lenovo P27h-20
Pöytäkoneen emolevy: Asus Prime B450-Plus
Kannettavat: Asus Zenbook ja HP Elitebook (näissä siis homma toimii)
Kaikissa koneissa on Windows 10 käyttöjärjestelmä.
 
Viimeksi muokattu:

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Jessus mikä Wall of text... Jaatko tuon kappaleisiin? Edes sinnepäin mitä peruskoulussa on opetettu äidinkielentunneilla!

Muuten TL;
 
Liittynyt
02.10.2020
Viestejä
412
Haluatko käyttää kahta tietokonetta samalla näpppäimistöllä ja hiirellä?
Tarkista laite "Aten US224 manuaalinen USB 2.0 -kytkin", johon voidaan kytkeä neljä USB-laitetta (näppäimistö, hiiri, ...) kahden tietokoneen kanssa käytettäväksi. Tuon kanssa riittää napin painaminen koneen vaihtoon. Tuosta on myös 3-4 tietokoneen kanssa toimiva versio Aten US424.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
38
Haluatko käyttää kahta tietokonetta samalla näpppäimistöllä ja hiirellä?
Tarkista laite "Aten US224 manuaalinen USB 2.0 -kytkin", johon voidaan kytkeä neljä USB-laitetta (näppäimistö, hiiri, ...) kahden tietokoneen kanssa käytettäväksi. Tuon kanssa riittää napin painaminen koneen vaihtoon. Tuosta on myös 3-4 tietokoneen kanssa toimiva versio Aten US424.
Kyllä, tarkoitus on käyttää itse asiassa kolmea konetta, mutta aina eri aikaan. Tuo ehdottamasi laite ei käy, tarvitsen USB-C:n jotta kannettavat saavat kuvan, verkon ja sähköä noiden näppiksen ja hiiren lisäksi.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
60
Kokeiles sammuttaa näyttöö ennen kuin vaihdat laitetta, jossain samsungin näytöissä ei ole virransyöttö toiminut oikein ilman näytön boottia.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
38
Kokeiles sammuttaa näyttöö ennen kuin vaihdat laitetta, jossain samsungin näytöissä ei ole virransyöttö toiminut oikein ilman näytön boottia.
Täytyy kokeilla tuota, mulla on tuossa näytössä niin että se syöttää koko ajan virtaa USB-C liittimeen. En kuitenkaan usko että tämä auttaa koska lyhyellä kaapelilla homma toimi vaikka piuhaa vaihtoi koneiden välillä niiden ollessa päällä. Myös tuolla pidemmällä kaapelilla homma pelittää koneiden ja näytön ollessa päällä. Tälllöin siis käytössä pöytäkoneen ainoa USB-C paikka. On vaan vähän työlästä tuo vaihto kun pitää aina mennä pöydän alle.
 
Liittynyt
02.10.2020
Viestejä
412
Eli pelkkä Aten ei riitä.

Hm... minulla on kaksi erilaista käyttöympäristöä, jossa molemmissa kaksi tietokonetta jakaa näytön, näppäimistön ja hiiren.
1) Näytössä on kiinni pöytämikro (DisplayPort) ja läppäri (USB-C) ja käytän tuota Atenia. Näytöstä valitsen tietokoneen, josta tulee kuva (näytöstä löytyy liitännät 2xDisplayPort, USB-C, HDMI) ja Atenista napin painalluksella valitsen tietokoneen, joka saa näppäimistön ja hiiren. Se läppäri saisi virran USB-C:llä, mutta minulla on yleensä läppärin oma poweri käytössä, koska se USB-C ei ihan aina minullakaan anna riittävästi virtaa... HP:n näyttö ilmoittaa joskus, että pitäisi olla HP:n kaapeli.
Pari napin painallusta vaihdossa, ei kaapelien kytkemistä.
2) Dellin USB-C-telakka, johon saan yhden Dellin läppärin kerrallaan. Telakassa on kiinni näyttö (DisplayPort, oikeastaan kaksi), verkkopiuha, näppäimistö ja hiiri. Vaihdossa valittuun läppäriin kytketään USB-C-kaapeli, josta saa kaiken.

Tässä vielä ideointia vastaavanlaisen setupin koneen vaihdon jotenkin muutoin ja tässä vaihtoehdossa tarvitaan kaksi lisälaitetta.
Jos ei löydy valmista laitetta tarkoitukseesi, niin ehkä nuo voisi yhdistää: Aten (tai muu vastaava KVM switch) kytketään pöytämikroon ja USB-C-telakkaan. Läppärien vaihto telakasta (USB-C -kaapeli käytettävään läppäriin) ja Atenin kautta valinta pöytämikron ja telakan väliltä. Näytössä tietysti sitten pitää ola vielä kaksi tuloa, kun pitää pystyä valitsemaan pöytämikron ja telakan väliltä. Ja telakan pitää toimia eri merkkisten läppärien kanssa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Eli pelkkä Aten ei riitä.

Hm... minulla on kaksi erilaista käyttöympäristöä, jossa molemmissa kaksi tietokonetta jakaa näytön, näppäimistön ja hiiren.
1) Näytössä on kiinni pöytämikro (DisplayPort) ja läppäri (USB-C) ja käytän tuota Atenia. Näytöstä valitsen tietokoneen, josta tulee kuva (näytöstä löytyy liitännät 2xDisplayPort, USB-C, HDMI) ja Atenista napin painalluksella valitsen tietokoneen, joka saa näppäimistön ja hiiren. Se läppäri saisi virran USB-C:llä, mutta minulla on yleensä läppärin oma poweri käytössä, koska se USB-C ei ihan aina minullakaan anna riittävästi virtaa... HP:n näyttö ilmoittaa joskus, että pitäisi olla HP:n kaapeli.
Pari napin painallusta vaihdossa, ei kaapelien kytkemistä.
2) Dellin USB-C-telakka, johon saan yhden Dellin läppärin kerrallaan. Telakassa on kiinni näyttö (DisplayPort, oikeastaan kaksi), verkkopiuha, näppäimistö ja hiiri. Vaihdossa valittuun läppäriin kytketään USB-C-kaapeli, josta saa kaiken.

Tässä vielä ideointia vastaavanlaisen setupin koneen vaihdon jotenkin muutoin ja tässä vaihtoehdossa tarvitaan kaksi lisälaitetta.
Jos ei löydy valmista laitetta tarkoitukseesi, niin ehkä nuo voisi yhdistää: Aten (tai muu vastaava KVM switch) kytketään pöytämikroon ja USB-C-telakkaan. Läppärien vaihto telakasta (USB-C -kaapeli käytettävään läppäriin) ja Atenin kautta valinta pöytämikron ja telakan väliltä. Näytössä tietysti sitten pitää ola vielä kaksi tuloa, kun pitää pystyä valitsemaan pöytämikron ja telakan väliltä. Ja telakan pitää toimia eri merkkisten läppärien kanssa.
Eiköhän AP tapauksessa ihan vain uusi laadukas usb-c kaapeli hoida homman. "manuaalinen kvm" aka. vaihda kaapelia tarpeen mukaan. Itsellä näppis ja hiiri perinteisen type-a kautta (telakassa) ja kuva menee toista piuhaa pitkin (yksi DP ja yksi hdmi, valitsen näytöstä). Ei sitä aina tarvita kalliita KVM-kytkimiä jos tarve on kahdelle koneelle ja sitäkään ei montaa kertaa päivässä. :)
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Tuo ehdottamasi laite ei käy, tarvitsen USB-C:n jotta kannettavat saavat kuvan, verkon ja sähköä noiden näppiksen ja hiiren lisäksi.
Ymmärsinkö muuten oikein. Syötät saman USB-C kautta virran läppärille?

Sitten kytken sen saman virtaa syöttävän johdon pöytäkoneeseen? Ei ihme jos tulee ongelmia. :darra:

E: näppis ja hiiri erilliseen usb-telakkaan, jolla eri johto. Sitä voi tökkiä sitten vuoroin pöytäkoneeseen ja vuoroin type-c telakkaan.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
38
Eli pelkkä Aten ei riitä.

Hm... minulla on kaksi erilaista käyttöympäristöä, jossa molemmissa kaksi tietokonetta jakaa näytön, näppäimistön ja hiiren.
1) Näytössä on kiinni pöytämikro (DisplayPort) ja läppäri (USB-C) ja käytän tuota Atenia. Näytöstä valitsen tietokoneen, josta tulee kuva (näytöstä löytyy liitännät 2xDisplayPort, USB-C, HDMI) ja Atenista napin painalluksella valitsen tietokoneen, joka saa näppäimistön ja hiiren. Se läppäri saisi virran USB-C:llä, mutta minulla on yleensä läppärin oma poweri käytössä, koska se USB-C ei ihan aina minullakaan anna riittävästi virtaa... HP:n näyttö ilmoittaa joskus, että pitäisi olla HP:n kaapeli.
Pari napin painallusta vaihdossa, ei kaapelien kytkemistä.
2) Dellin USB-C-telakka, johon saan yhden Dellin läppärin kerrallaan. Telakassa on kiinni näyttö (DisplayPort, oikeastaan kaksi), verkkopiuha, näppäimistö ja hiiri. Vaihdossa valittuun läppäriin kytketään USB-C-kaapeli, josta saa kaiken.

Tässä vielä ideointia vastaavanlaisen setupin koneen vaihdon jotenkin muutoin ja tässä vaihtoehdossa tarvitaan kaksi lisälaitetta.
Jos ei löydy valmista laitetta tarkoitukseesi, niin ehkä nuo voisi yhdistää: Aten (tai muu vastaava KVM switch) kytketään pöytämikroon ja USB-C-telakkaan. Läppärien vaihto telakasta (USB-C -kaapeli käytettävään läppäriin) ja Atenin kautta valinta pöytämikron ja telakan väliltä. Näytössä tietysti sitten pitää ola vielä kaksi tuloa, kun pitää pystyä valitsemaan pöytämikron ja telakan väliltä. Ja telakan pitää toimia eri merkkisten läppärien kanssa.
Noniin, tällä pääsin omasta aivojumista eteenpäin. Tilasin päivällä tuon aiemmin ehdottamasi Atenin. Kytken sen niin että toinen portti kiinni näytön USB paikkaan ja toinen sitten pöytäkoneeseen. Minullakin tulee siis pöytäkoneen kuva DP:n kautta näytölle ja läppärit sitten USB-C:llä. Pyhitän siis jatkossa USB-C:n pelkästään läppäreille. Lenovon näytössä on riittänyt molempien koneiden tarpeisiin virta, tosin molemmat aika kevyitä koneita taitavat olla.

Ymmärsinkö muuten oikein. Syötät saman USB-C kautta virran läppärille?

Sitten kytken sen saman virtaa syöttävän johdon pöytäkoneeseen? Ei ihme jos tulee ongelmia. :darra:

E: näppis ja hiiri erilliseen usb-telakkaan, jolla eri johto. Sitä voi tökkiä sitten vuoroin pöytäkoneeseen ja vuoroin type-c telakkaan.
Kyllä samaa kaapelia olen tässä siirrellyt koneiden välillä, täytyy tunnustaa etten tuota edes miettinyt itse. :facepalm: Tuo USB-C on kuitenkin ainoa mahdollisuus käyttää näytön USB paikkoja, joissa siis hiiri ja näppis on olleet kiinni. Näiden osalta päädyin sellaiseen kompromissiin että näytön USB paikat pyhitän läppäreiden käyttöön jotka majailevat yleensä toisen näytön takana pystyssä. Ja pöytäkoneen kanssa käytän Arcticin monitorinvarren paikkoja.

Kiitos paljon kaikille vastanneille avusta! Palaan vielä asiaan kun saan tuon Atenin käyttöön.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
38
Noniin nyt on Aten ollut hetken käytössä ja kaikki pelaa juuri niin kuin haluan. Corsairin näppäimistö (K70) kiukuttelee vielä vähän, mutta sekin toimii.
Kiitos vielä kerran!
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Hyvä kun tuli puheeks, kun mullakin oli yks Aten laitttamatta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 654
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom