Ultrawide-näytöt (21:9, 2560x1080, 3440x1440, 3840x1600, 5120x2160)

Samsungin 34" QD-OLED oli Gamescomissa näytillä. Tweakersin mukaan markkinoilla marraskuussa Benelux maissa ja hinta 1700€.


Freesync näyttö:

 
Menee lienee ensi vuoteen noiden saatavuuksia kanssa. :hmm: Mutta hyvä, että OLED-valikoima laajenee.
 
Tuo LG ultragear 45GR95QE vaikuttaa kyllä mahtavalta vempeleeltä. Vielä kun tuossa ois Gsync ultimate niin.. Vähän saa miettimään että pitäiskö perua tuo aw3423dw tilaus ja malttaa mielensä. :)
 
Alkaa tosiaan olla turhan alhainen PPI tuossa LG:n 45" 3440x1440 paneelissa, mutta muutoin vaikuttaa hyvältä. Omaan käyttöön lienee muutenkin turhan suuri, pidän siis katseen edelleen Samsung Odyssey QD-OLEDissa. Mutta hienoa että OLED tulee kovalla rytinällä myös työpöydälle. :tup:


Parempi kun ei ole G-Sync Ultimatea ja tuulettimia. Freesync toimii ihan yhtä hyvin.
G-Sync Ultimate ei ole pelkästään toimivuuteen liittyvä juttu, vaan se tarjoaa myös lisäominaisuuksia.

1661580398749.png
 
Ostin tuon Verkkiksen Blackstorm 34" näytön ja muutaman päivän käytön jäljiltä olen ostokseen erittäin tyytyväinen. Olen kokeillut eri pelejä FPS-peleistä alkaen ja kokemus on ollut kaikissa parempi. Siirtymisen tein AOC 24" 144hz VA G-Sync näytöstä tähän. Samoin tietenkin myös työnteko, surffailu, leffat yms. ovat nautittavampia. Mikään kultasilmä en ole, mutta tein tuon Lagom nettikalibroinnin näytölle ja mielestäni jokainen testi meni läpi koskematta näytön asetuksiin ollenkaan. Toki jotkut varmaan nauraa partaansa noille kalibroinneille, jotka tekevät ne itse oikeilla laitteilla. Joku myös sanoi kuvasta tulleen hyvä kun sääti ensiksi reilusti näytön asetuksia, mutta itse varmaan olen sokea kun minkä tahansa asetuksen räplääminen tuntui vaan huonontavan kuvaa. Tosin mielipide juttujahan nämä. Verkkiksen arvosteluissa joku sanoi, että kannattaa laittaa näytön asetuksista "low latency" -asetus, niin ghosting on minimissä. Itse en ainakaan tolla asetuksella huomaa mitään ghostingia tai eroa aiempaan näyttööni. Varmasti jotkut 1000e näytöt on jo herkkua silmille, mutta sanoisin tämän olevan tuohon 350 euron hintaan aika hyvä diili.
 
Ostin tuon Verkkiksen Blackstorm 34" näytön ja muutaman päivän käytön jäljiltä olen ostokseen erittäin tyytyväinen. Olen kokeillut eri pelejä FPS-peleistä alkaen ja kokemus on ollut kaikissa parempi. Siirtymisen tein AOC 24" 144hz VA G-Sync näytöstä tähän. Samoin tietenkin myös työnteko, surffailu, leffat yms. ovat nautittavampia. Mikään kultasilmä en ole, mutta tein tuon Lagom nettikalibroinnin näytölle ja mielestäni jokainen testi meni läpi koskematta näytön asetuksiin ollenkaan. Toki jotkut varmaan nauraa partaansa noille kalibroinneille, jotka tekevät ne itse oikeilla laitteilla. Joku myös sanoi kuvasta tulleen hyvä kun sääti ensiksi reilusti näytön asetuksia, mutta itse varmaan olen sokea kun minkä tahansa asetuksen räplääminen tuntui vaan huonontavan kuvaa. Tosin mielipide juttujahan nämä. Verkkiksen arvosteluissa joku sanoi, että kannattaa laittaa näytön asetuksista "low latency" -asetus, niin ghosting on minimissä. Itse en ainakaan tolla asetuksella huomaa mitään ghostingia tai eroa aiempaan näyttööni. Varmasti jotkut 1000e näytöt on jo herkkua silmille, mutta sanoisin tämän olevan tuohon 350 euron hintaan aika hyvä diili.
Pääasia että olet itse tyytyväinen hankintaan. Aina löytyy vastarannan kiiskejä joita ei kannata kuunnella.
 
G-Sync Ultimate ei ole pelkästään toimivuuteen liittyvä juttu, vaan se tarjoaa myös lisäominaisuuksia.

1661580398749.png
Tää nyt on pääasiassa Nvidian markkinointia. G-Sync Ultimatea tungetaan pääasiassa näyttöihin, joissa on jonkinlaista HDR-tukea ja/tai tarpeeksi korkea reso+virkistystaajuuden yhdistelmä. Samalla saa riesana kyseisen moduulin tuuletinjäähdytyksen ja portti-optiothan tuossa ovat edelleen aivan surkeat kun taas "G-Sync Compatible" aka Freesync aka adaptive sync näytöissä löytyy jo aika vakiona DP 1.4 + 2x HDMI 2.1 tai jopa USB-C noiden kaverina.

G-Sync sinänsä on edelleen paras adaptive sync, mutta moduulissa olisi parantamista. Nvidialla ei tällä hetkellä vaan yksinkertaisesti ole moduulistaan parempaa versiota. En tiedä tähtäävätkö he uusimaan sitä Displayport 2.0 näyttisten julkaisun jälkeen, jolloin ei tarvitse tehdä ns. välimallin versiota HDMI 2.1:lla.

Tuo 45" 3440x1440 näyttö tuntuu kyllä ihan älyvapaalta yhdistelmältä. Olisivat tehneet 3840x1600, niin alkaisi olla jo parempi.

Toivon myös, että DP 2.0 myötä alkaisi 5120x2160 40" optiot paranemaan. Sehän on formaattina aivan mahtava, mutta nykyiset ovat hintaansa nähden huonoja.
 
Onko joku teistä laittanut LG 38GL950G-B näyttöä takuuseen tuuletinsirinän/melun vuoksi? Omassa yksilössä tuuletin sirisee häiritsevästi edelliseen äänettömään 34GK950f:ään verrattuna. Takuu meni umpeen vime keväällä ja mietin ottaisiko kauppa/LG lähes 2000€ maksavaa näyttöä huoltoon vaikka takuu meni umpeen "muutama kuukausi sitten".
 
Samsung julkistaa uuden OLED-näytön, saatavilla Q4.

 
Samsung julkistaa uuden OLED-näytön, saatavilla Q4.


Olisikohan tuo vähemmillä ropelleilla kun ei ole G-synciä?
 
Samsung julkistaa uuden OLED-näytön, saatavilla Q4.

Jaa olisiko se sitten paluu Ultrawideen, nykyinen 32" G7 erittäin mukavan kokoinen, mutta QD-OLED kiinnostaa kovasti eikä toistaiseksi ole muita järkeviä kokoja saatavilla.
 
Jaa olisiko se sitten paluu Ultrawideen, nykyinen 32" G7 erittäin mukavan kokoinen, mutta QD-OLED kiinnostaa kovasti eikä toistaiseksi ole muita järkeviä kokoja saatavilla.
Vaihtoehdot tosiaan toi tai sit Alienwaren tai MSI:n samalla paneelilla toteutetut mallit, suomessa noiden saatavuus on tosin ollu toistaseks aikalailla täysin olematonta, tällä foorumilla taitaa yhdellä tyypillä olla toi Alienwaren näyttö.

Redditistä lukenu et noissakin ehkä vähän lapsenkenkäongelmia, jään ite odottelemaan isompaa kokoa ja resoa, jospa olis sitten jo saatavuuttakin ilman et tarvii palautusrumbaan ruveta, mut sama hommahan se on ikuisuuden jo ollu näissä kalliimmissa näytöissä et lotoks menee.
 
Onko kellään karttunut kokemuksia tästä näytöstä? Ihmettelen hieman lähinnä tuota powerin hinnoittelua, kun soundbar -versio on halvempi verrattuna ilman sitä olevaan. Ilmeisesti muuten identtinen peli kyseessä.
 
Onko kellään karttunut kokemuksia tästä näytöstä? Ihmettelen hieman lähinnä tuota powerin hinnoittelua, kun soundbar -versio on halvempi verrattuna ilman sitä olevaan. Ilmeisesti muuten identtinen peli kyseessä.

Muistaakseni joku/jotkut siitä olivat tässäkin ketjussa puhuneet, "mateview" haulla varmaan löytää, itse kyselin suosituksia kun tuo oli harkinnassa talvella.

Hinnasta sen verran, että julkaisun aikaan suositushinta perusmallille oli 549 ja soundbar-mallille 599 euroa. Tuota sounbaritonta on saanut saanut useaan otteeseen ~450 euroon ja juuri viime kuussa power myynyt sitä 399 eurolla. Soundbar-malli pysynyt korkeammissa hinnoissa, mutta sitäkin näköjään saanut viime kuussa ~430 eurolla.
 
Soundbarille ei kannata paljon arvoa laittaa. Äänenlaatu ei ole kovinkaan kummoinen. Kyllä se tavalliset monitorikaiuttimet tietysti voittaa.
 
Soundbarille ei kannata paljon arvoa laittaa. Äänenlaatu ei ole kovinkaan kummoinen. Kyllä se tavalliset monitorikaiuttimet tietysti voittaa.

En sitä tuon soundbarin takia harkitsekaan, kun aktiivikaiuttimet jo löytyvät. Ihmettelen lähinnä vaan tuota hinnoittelua, kun näyttäisi soundbar -versio olevan ns. karvalakkia halvempi ainakin powerissa.
 
Jimmsin tarjouksesta (679€) tulossa nyt postissa 34GN850, joka ehti jo tovin olla ostoslistalla hinnan tippumista odottamassa. Ei kai tuosta vielä ole aika ajanut ohitse?

Otin siihen kylkeen myös Jimmsin tuoteturvan, tekeekö sillä mitään? Sen ehtii vielä perumaan, jos hyöty lähestyy nollaa. Roudaan näyttöä pari kertaa vuodessa laneille, ehkä jos siinä yhteydessä hajoaa niin säästää ainakin kotivakuutuksen omavastuun verran..?

 
Olen hetken tässä pompotellut eri vaihtoehtoja itselle uudeksi näytöksi. Pääasiallisesti vapaa-ajalla pelailen, mutta tarkoituksena myös tehdä töitä. Lähinnä ohjelmointia. Muutama omaan budjettiin sopiva löytyi. Onko porukalla mielipiteitä/kokemuksia näistä?

1. Vaihtoehto: Dell 34 Curved Gaming Monitor - S3422DWG

2. Vaihtoehto: AOC CU34G2X/BK 34"

3. Vaihtoehto: Asus 34" TUF Gaming VG34VQL1B

Saa myös yrittää ylipuhua hieman kalliimpaan suuntaan;) Kyseessä kuitenkin työkalu jota käyttäisin päivittäin. Lähinnä tuo 34", pieni kaari ja lyhyt vasteaika olisi mieluisat. Kaikki mitä kuvanlaatuun tulee, niin mahdollisesti taivun VA paneelin suuntaan kontrastin ja värien puolesta, mutta tämäkin ilmeisesti riippuu monesti mallista. Katselukulmat ja ergonomia eivät ole ratkaisevia tekijöitä, koska tulee olemaan näyttöteline ja etätyöt. Jos nyt pitäisi valita, niin menisin Dellin kanssa.
 
Jimmsin tarjouksesta (679€) tulossa nyt postissa 34GN850, joka ehti jo tovin olla ostoslistalla hinnan tippumista odottamassa. Ei kai tuosta vielä ole aika ajanut ohitse?

Otin siihen kylkeen myös Jimmsin tuoteturvan, tekeekö sillä mitään? Sen ehtii vielä perumaan, jos hyöty lähestyy nollaa. Roudaan näyttöä pari kertaa vuodessa laneille, ehkä jos siinä yhteydessä hajoaa niin säästää ainakin kotivakuutuksen omavastuun verran..?

Tuli itsellekin tilattua tämä myös. Rtings yms mukaan ihan asiallinen näyttö pelaamiseen ainakin. :)

Nykyisen Samsung Odyssey G9 240hz "49 tilalle.. Jotenkin kaivannut hetken aikaa jo vaihtaa tämä mörkö pienempään, töiden muuttumisen takia / pelaaminen jäänyt vähemmälle ja nyt oli oiva tarjous tarttua tuohon LG.
 
Viimeksi muokattu:
Onko olemassa joku, joka on vaihtanut 38" 3840 x 1600 pois ja 34" 3440 x 1440 tilalle ja ollut tyytyväinen? Siis voiko 3840 x 1600 olla turha tai vaikea käyttää sillä tavalla, että 3440 x 1400 ei ole? Vai onko 160 pikseliä pystysuunnassa ja 400 pikseliä vaakasuunnassa lisää aina parannus? Yritän keksiä, että haaliako jostain lisäsatasia, vai hankkia vaan pienempi. Kokeiltavaksi tuollaista lienee vaikeahkoa saada.
 
Onko olemassa joku, joka on vaihtanut 38" 3840 x 1600 pois ja 34" 3440 x 1440 tilalle ja ollut tyytyväinen? Siis voiko 3840 x 1600 olla turha tai vaikea käyttää sillä tavalla, että 3440 x 1400 ei ole? Vai onko 160 pikseliä pystysuunnassa ja 400 pikseliä vaakasuunnassa lisää aina parannus? Yritän keksiä, että haaliako jostain lisäsatasia, vai hankkia vaan pienempi. Kokeiltavaksi tuollaista lienee vaikeahkoa saada.
Omistan 38" näytön ja ei käy edes mielessä vaihtaa tätä pienempään. Ei tässä ole yhtään turhaa pikseliä.
 
Omistan 38" näytön ja ei käy edes mielessä vaihtaa tätä pienempään. Ei tässä ole yhtään turhaa pikseliä.
Samaa mieltä. 34"sta 38":een päivittäneenä, en usko pystyväni palaamaan pienempään. Samalla 38" isommat ruudut mietityttää, koska tämän koko alkaa olemaan varsin optimaalinen. 38" OLED ultrawideja odotellessa.
 
Onko olemassa joku, joka on vaihtanut 38" 3840 x 1600 pois ja 34" 3440 x 1440 tilalle ja ollut tyytyväinen? Siis voiko 3840 x 1600 olla turha tai vaikea käyttää sillä tavalla, että 3440 x 1400 ei ole? Vai onko 160 pikseliä pystysuunnassa ja 400 pikseliä vaakasuunnassa lisää aina parannus? Yritän keksiä, että haaliako jostain lisäsatasia, vai hankkia vaan pienempi. Kokeiltavaksi tuollaista lienee vaikeahkoa saada.

On merkittävä koko/kokemus-ero. Samankaltainen kun 27" ja 32" tavan 16:9 monitoreissa. Jos pöydälle sopii ja tuntuukin siltä, että haluaisi jotain aavistuksen tavallisuutta suurempaa - koittaisin mahdollisesti haalia kyllä lisäsataset jostain, jos nyt kumminkin on lähtökohtaisesti investoimassa aika merkittävän rahan monitoriin.
 
Jahas Alienwarelta tulossa $200 halvempi $1,099 Adaptive Sync versio QD-OLED:sta eli AW3423DWF: Alienware QD-OLED monitor picks open standards over G-Sync, is $200 cheaper

Saatavuus on varmaan yhtä surkea mutta onkohan tuulettimia vähemmän eli 0,1 vai 2 ja oliskohan ne osanneet tohon revisioon korjata Alienwaren pahimmat perseilyt (ainakin paneelin pilaava pakkaustapa ja firmwaren päivitysmahdollisuuden puute).
 
Viimeksi muokattu:
Jahas Alienwarelta tulossa $200 halvempi $1,099 Adaptive Sync versio QD-OLED:sta eli AW3423DWF: Alienware QD-OLED monitor picks open standards over G-Sync, is $200 cheaper

Saatavuus on varmaan yhtä surkea mutta onkohan tuulettimia vähemmän eli 0,1 vai 2 ja oliskohan ne osanneet tohon revisioon korjata Alienwaren pahimmat perseilyt (ainakin paneelin pilaava pakkaustapa ja firmwaren päivitysmahdollisuuden puute).
Käsittääkseni FreeSync-mallissa ei ole tuulettimia lainkaan.
 
Onko jollain tullut vastaan OLED ultrawidea, joissa olisi myös USB power delivery ominaisuus? Pelinäyttönä tuo oma nykyinen uw pääasiassa on, mutta etänä tulee oltu jonkinverran, joten ei tarvitsisi kanniskella läppärin muuntajaa mukana.
 
Onko jollain tullut vastaan OLED ultrawidea, joissa olisi myös USB power delivery ominaisuus? Pelinäyttönä tuo oma nykyinen uw pääasiassa on, mutta etänä tulee oltu jonkinverran, joten ei tarvitsisi kanniskella läppärin muuntajaa mukana.
On hieman valikoima vähissä, kun markkinoille on kerennyt vasta yksi OLED ultrawide (AW3423DW).

Tulevassa Samsungissa on USB-C portti, mutta ei taida olla vielä tietoa tukeeko PD:tä:
 
Tuli vastaan Amazon.de:ssä monitoriteline vähän painavammallekkin monitorille (max 15kg), joka ei kuitenkaan maksa maltaita. Tässä näyttää olevan sekin hyvä puoli, ett tuo jalkaosan liikkeet saa rajoitettua +-90 astetta. Ei siis tee monitorin takana olevaan seinään niin helposti jälkiä. Yks tuttava meinaan teki hyvät jäljet aikanaan, kun jalka nojas seinään ja nosti sähköpöydän seisoma-asentoon.
 
Nyt tulee kaksi vuotta 21:9 näytön käyttäjänä täyteen. Seuraava näyttö on kyllä taas tutulla ja turvallisella 16:9 kuvasuhteella.

Välillä tulee pelejä, jotka ei tue 21:9 näyttöjä, mikä tietysti kyrsii. Mutta sitten ne pelit, joissa on 21:9 tuki, niin valitettavan usein se on tehty niin, että 16:9 kuvasta leikataan ylä- ja alaosasta pois siten, että se kutistuu pystysuunnassa 21:9 kuvaksi. Eli siis saat silmillesi pienemmän kuvan kuin mitä 16:9 kuvasuhteella! Kun ideana olisi, että 16:9 kuvaa laajennetaan vasemmalta ja oikealta, että oikeasti saadaan kuva laajemmalla katselukulmalla vaakasuunnassa.

PCGamingWiki PCGW - an encyclopedia of PC game fixes voi tutkia miten pelissä tuo on toteutettu.
 
Nyt tulee kaksi vuotta 21:9 näytön käyttäjänä täyteen. Seuraava näyttö on kyllä taas tutulla ja turvallisella 16:9 kuvasuhteella.

Välillä tulee pelejä, jotka ei tue 21:9 näyttöjä, mikä tietysti kyrsii. Mutta sitten ne pelit, joissa on 21:9 tuki, niin valitettavan usein se on tehty niin, että 16:9 kuvasta leikataan ylä- ja alaosasta pois siten, että se kutistuu pystysuunnassa 21:9 kuvaksi. Eli siis saat silmillesi pienemmän kuvan kuin mitä 16:9 kuvasuhteella! Kun ideana olisi, että 16:9 kuvaa laajennetaan vasemmalta ja oikealta, että oikeasti saadaan kuva laajemmalla katselukulmalla vaakasuunnassa.

PCGamingWiki PCGW - an encyclopedia of PC game fixes voi tutkia miten pelissä tuo on toteutettu.

En tiedä mitä pelejä tietysti pelaat, ja itselläni nyt Elders Ring ja Valorant tulee viimeisimpänä mieleen, jossa tukea yksinkertaisesti haluttu antaa / ollut, enemmän ja vähemmän ymmärrettävistä syistä. Ja puolestaan taas Back 4 Blood pelistä, jossa tuki olikin vain croppaus sisään. Mutta kyllä nämä omassa otannassa ovat olleet hyvin harvinaisia kaikkiaan. Osa korjattavissa säätämällä rekisteriä/lisäosilla, osa ei.

Sitten tullaan vähän siihen, että mitä sitten. Mustat palkit reunoilla 5% sovelluksista. Kuva ihan saman kokoinen kun se olisi muutenkin esim 27" 16:9 näytöllä, joka olisi mahdollisesti se vaihtoehtoinen skenaario. 95% sovelluksista pääset nauttimaan "enemmästä". Miksi ottaa niin iso psykologinen taistelu itselleen näistä rajatapauksista, joissa niissäkään ei suoranaisesti mitään menetä vrt. vaihtoehtoinen.

Samalla logiikalla, jos joskus katsoo 4:3 sisältöä TV:llä kannattaisi 16:9 telkkari laittaa vaihtoon kokonaan, sen sijaan, että hetkellisesti suvaitsisi mustat palkit reunoille tietyssä sisällössä. Ja miten pärjääkään cinemascopesta 16:9 ruudun kanssa.

Itse en ehkä oikein ymmärrä miksi ja miten tästä osa tekee itselleen niin suuren ongelman.
 
En tiedä mitä pelejä tietysti pelaat, ja itselläni nyt Elders Ring ja Valorant tulee viimeisimpänä mieleen, jossa tukea yksinkertaisesti haluttu antaa / ollut, enemmän ja vähemmän ymmärrettävistä syistä. Ja puolestaan taas Back 4 Blood pelistä, jossa tuki olikin vain croppaus sisään. Mutta kyllä nämä omassa otannassa ovat olleet hyvin harvinaisia kaikkiaan. Osa korjattavissa säätämällä rekisteriä/lisäosilla, osa ei.

Sitten tullaan vähän siihen, että mitä sitten. Mustat palkit reunoilla 5% sovelluksista. Kuva ihan saman kokoinen kun se olisi muutenkin esim 27" 16:9 näytöllä, joka olisi mahdollisesti se vaihtoehtoinen skenaario. 95% sovelluksista pääset nauttimaan "enemmästä". Miksi ottaa niin iso psykologinen taistelu itselleen näistä rajatapauksista, joissa niissäkään ei suoranaisesti mitään menetä vrt. vaihtoehtoinen.

Samalla logiikalla, jos joskus katsoo 4:3 sisältöä TV:llä kannattaisi 16:9 telkkari laittaa vaihtoon kokonaan, sen sijaan, että hetkellisesti suvaitsisi mustat palkit reunoille tietyssä sisällössä. Ja miten pärjääkään cinemascopesta 16:9 ruudun kanssa.

Itse en ehkä oikein ymmärrä miksi ja miten tästä osa tekee itselleen niin suuren ongelman.

Puhuin peleistä, en sovelluksista ja TV:stä.

Tämän vuoden aikana olen pelannut seuraavia 3D-pelejä, joista neljästä seitsemästä on 21:9 toteutettu kunnolla.

Mech Warrior 5: Mercenaries, hor-
The Outerworlds, hor-
GreedFall hor+
Life Is Strange: True Colors, ei 21:9 tukea lainkaan
Terminator: Resistance, hor+
Borderlands 3, hor+
Cyberpunk 2077, hor+

Joihinkin peleihin löytyy modeja, rekisteripuutoksia ym. asian korjaamiseksi, mutta pelit saisivat tukea kunnolla 21:9 näyttöjä ilman puukotuksia.

Itse ainakin kun hankin 21:9 näytön, odotin saavani oikeasti laajemman kuvan verrattuna 16:9 näyttöön.
 
Puhuin peleistä, en sovelluksista ja TV:stä.

Tämän vuoden aikana olen pelannut seuraavia 3D-pelejä, joista neljästä seitsemästä on 21:9 toteutettu kunnolla.

Mech Warrior 5: Mercenaries, hor-
The Outerworlds, hor-
GreedFall hor+
Life Is Strange: True Colors, ei 21:9 tukea lainkaan
Terminator: Resistance, hor+
Borderlands 3, hor+
Cyberpunk 2077, hor+

Joihinkin peleihin löytyy modeja, rekisteripuutoksia ym. asian korjaamiseksi, mutta pelit saisivat tukea kunnolla 21:9 näyttöjä ilman puukotuksia.

Itse ainakin kun hankin 21:9 näytön, odotin saavani oikeasti laajemman kuvan verrattuna 16:9 näyttöön.

Pelaat pelisi 3D:nä, kerrohan ihmeessä tarkemmin. EDID fix, virallinen NVIDIA 3D Vision vaiko geo-11 ? Minkä näytön & näytönohjaimen omaat ?
 
Puhuin peleistä, en sovelluksista ja TV:stä.

Tämän vuoden aikana olen pelannut seuraavia 3D-pelejä, joista neljästä seitsemästä on 21:9 toteutettu kunnolla.

Mech Warrior 5: Mercenaries, hor-
The Outerworlds, hor-
GreedFall hor+
Life Is Strange: True Colors, ei 21:9 tukea lainkaan
Terminator: Resistance, hor+
Borderlands 3, hor+
Cyberpunk 2077, hor+

Joihinkin peleihin löytyy modeja, rekisteripuutoksia ym. asian korjaamiseksi, mutta pelit saisivat tukea kunnolla 21:9 näyttöjä ilman puukotuksia.

Itse ainakin kun hankin 21:9 näytön, odotin saavani oikeasti laajemman kuvan verrattuna 16:9 näyttöön.
Niin siis eihän tää nykypäivänäkään mikään yllätys ole et joukuu hexedittejä, inipuukotuksia ja erillisiä ohjelmia käyttämään välillä et saa sen ultrawiden toimimaan pelissä kunnolla? Kaikkiin mainitsemiis peleihin löytyy korjaukset PCGW:stä jos käy vaan kattomassa.

Toki onhan se paskaa et ei kunnollista tukea suoraan paketista oo, mut sanotaanko näin et kun oon nyt ite 2018 kesästä käyttänyt joko 21:9 tai 32:9 kuvasuhteen näyttöä niin on tää tilanne parantunut huomattavasti 21:9 osalta. 32:9 kanssa tuntu et oltais menty takas 2018 mut siitä näytöstä tulikin luovuttua aika nopeasti.

Se on vaan aina ollu osa näitä outoja kuvasuhteita et pääsee vähän rassaamaankin jos haluaa et ne pelit toimii just miten niitten olettaiskin. Vert- on aika yleinen mut se on kanssa tosi helppo korjata jos fovia pääsee vaan säätämään jostain. Yks toinen yleinen juttu on pillarboxaus cutsceneissä, vaikka ne ois pelimoottorilla toteutettu. Sen periaatteessa ymmärtää kun aika usein kun ottaa koko ruudun käyttöön cutsceneissä niin siellä reunoilla saattaa näkyä jotain omituista, niin kehittäjät ei oo sit jaksannu niitä korjata vaan vetäny laiskasti vaan mustat palkit reunoille.

Mut tosiaan, useammin tuntuu nykyään menevän niin et ei tarvi oikeen mitään rassata ite vaan pelit toimii ihan normaalisti suoraan paketista. Ei nyt äkkiseltään tälle vuodelle muistu mieleen tapausta missä ois tarvinnu jotain kummosemmin säätää, RE7 ja RE8 nyt vaati ainakin jotain ulkopuolista fiksiä mut sen lisäks ei kyllä oikeen mitään tuu mieleen.
 
Puhuin peleistä, en sovelluksista ja TV:stä.

Tämän vuoden aikana olen pelannut seuraavia 3D-pelejä, joista neljästä seitsemästä on 21:9 toteutettu kunnolla.

Mech Warrior 5: Mercenaries, hor-
The Outerworlds, hor-
GreedFall hor+
Life Is Strange: True Colors, ei 21:9 tukea lainkaan
Terminator: Resistance, hor+
Borderlands 3, hor+
Cyberpunk 2077, hor+

Joihinkin peleihin löytyy modeja, rekisteripuutoksia ym. asian korjaamiseksi, mutta pelit saisivat tukea kunnolla 21:9 näyttöjä ilman puukotuksia.

Itse ainakin kun hankin 21:9 näytön, odotin saavani oikeasti laajemman kuvan verrattuna 16:9 näyttöön.

Sisällytin alkuperäisen viestiini toki ajatuksen, että pelit ovat sovelluksia. Tässäkin tapauksessa aikeesi toteutui 60% kerroista. Neljä seitsemästä. Eli käytännössä kolmea peliä jouduit pelaamaan 16:9 kuvasuhteella 2560x1440. Jos sinulla puolestaan olisi ollut 16:9 näyttö olisit pelannut 7/7 peliä (100%) 16:9 kuvasuhteella 2560x1440. Missä välissä menetit jotain verrattuna vaihtoehtoiseen toimintatapaan. Aina ei saa täyttä herkkua (valtaosan ajoista saa), mutta ei se suoranaisesti tarkota, että mitään välttämättä menettäisi. Mikä on vaihtoehto. Ei Porchellakaan aina kahtasataa ajeta ruokakauppaan, eikä niin ole tarkoitus. Tietysti sitten jos vaikka 4K resoluutiota halajaa ja kokee sen paremmaksi lisäksi pelittelyyn kuin vaikka UW-kuvasuhteen niin se on sitten eri. 4K ultrawidejä puolestaan odottelen itsekin.
 
Mateview 34” tuli korkattua viikonloppuna. Nyt tosin huomasi kun töissä taas tuijottelee suoraa paneelia niin suora näyttää kuperalle. Onkohan tämä liian kuormittavaa hermostolle jatkuvasti tämä hyppiminen.
 
Ahneus kasvaa ruokalistaa selaillessa. Nyt, kun tiedän, että useampi 3840 x 1600 ja 3440 x 1440 käyttänyt suosisi ehdottomasti suurempaa, on seuraava kysymys 40" 5k2:t, siis 32" UHD:n 21:9 versio. Onko näihin tai näistä pois vaihtaneita?

Siinä, missä 3840 x 1600 ja 3440 x 1440 ovat noin 109 DPI, 32" UHD ja 40" 5k2 ovat melkein 140 DPI. Joten veikkaan, että jos 32" UHD:ssa pikselit olivat liian pieniä, niin 40" 5k2:een pätee sama.

Youtubessa jotkut tuotearvioiden tekijät sanoivat aikaisemmin, että 3840 x 1600 on jonkinlainen tuottavuuden kuninkuusluokka, mutta nyt 5120 x 2160 on joissain tapauksissa tulossa siihen tilalle. Tosin jos henkilöllä on Applen kone kiinni 40" 5k2:ssaan, niin retina-skaalauksella se on käytännössä erittäin teräväpiirtoinen 2560 x 1080. Ellei sitten kaikki väliskaalaukset myös toimi moitteettomasti. Esimerkiksi 125 % skaalauksella käyttöliittymien elementit ovat melko saman kokoisia kuin 3840 x 1600:ssa.

Tuplamonitoreita vastaan yleensä sanotaan, että "kakkosmonitoria on vaikea sijoittaa". Tai että "jos on päämonitori ja sivumonitori, niin sivumonitorista on hyötyä 10 % ajasta". Tai jos on vasen ja oikea monitori, niin toista kuitenkin käyttää päämonitorina, mikä on ergonomisesti huono asia. Mutta jos sivumonitorin sijoittaa ylös eikä sivulle, niin se kuulemma helpottaa keskittymistä selvästi. Ehkä siksi, että alempi on selkeästi päämonitori ja "sivumonitoriin" on lyhyempi matka.

Tuplamonitorien puolesta taas sanottiin, että jos streamaa, niin on helpompaa jakaa streamiin yksi monitori kuin osa isoa monitoria. Enemmistö kuitenkin kehuu kaikkia 21:9 kokoja tuottavuuden kannalta, kun taas 32:9 jakoi mielipiteitä ja yleisin toteamus on ollut, että näytön äärilaitoja ei vain tule hyödynnettyä.
 
Ahneus kasvaa ruokalistaa selaillessa. Nyt, kun tiedän, että useampi 3840 x 1600 ja 3440 x 1440 käyttänyt suosisi ehdottomasti suurempaa, on seuraava kysymys 40" 5k2:t, siis 32" UHD:n 21:9 versio. Onko näihin tai näistä pois vaihtaneita?

Siinä, missä 3840 x 1600 ja 3440 x 1440 ovat noin 109 DPI, 32" UHD ja 40" 5k2 ovat melkein 140 DPI. Joten veikkaan, että jos 32" UHD:ssa pikselit olivat liian pieniä, niin 40" 5k2:een pätee sama.

Youtubessa jotkut tuotearvioiden tekijät sanoivat aikaisemmin, että 3840 x 1600 on jonkinlainen tuottavuuden kuninkuusluokka, mutta nyt 5120 x 2160 on joissain tapauksissa tulossa siihen tilalle. Tosin jos henkilöllä on Applen kone kiinni 40" 5k2:ssaan, niin retina-skaalauksella se on käytännössä erittäin teräväpiirtoinen 2560 x 1080. Ellei sitten kaikki väliskaalaukset myös toimi moitteettomasti. Esimerkiksi 125 % skaalauksella käyttöliittymien elementit ovat melko saman kokoisia kuin 3840 x 1600:ssa.

Tuplamonitoreita vastaan yleensä sanotaan, että "kakkosmonitoria on vaikea sijoittaa". Tai että "jos on päämonitori ja sivumonitori, niin sivumonitorista on hyötyä 10 % ajasta". Tai jos on vasen ja oikea monitori, niin toista kuitenkin käyttää päämonitorina, mikä on ergonomisesti huono asia. Mutta jos sivumonitorin sijoittaa ylös eikä sivulle, niin se kuulemma helpottaa keskittymistä selvästi. Ehkä siksi, että alempi on selkeästi päämonitori ja "sivumonitoriin" on lyhyempi matka.

Tuplamonitorien puolesta taas sanottiin, että jos streamaa, niin on helpompaa jakaa streamiin yksi monitori kuin osa isoa monitoria. Enemmistö kuitenkin kehuu kaikkia 21:9 kokoja tuottavuuden kannalta, kun taas 32:9 jakoi mielipiteitä ja yleisin toteamus on ollut, että näytön äärilaitoja ei vain tule hyödynnettyä.
Ei noita juurikaan oo olemassa vielä, eikä ainakaan yhtään fiksulla virkistystaajuudella.

Mut joo, noitahan sitä odotellaan seuraavaks monitoriks. Varmaan heti ei tuu päivitettyä kuitenkaan kun 38" on tosiaan sen verran passeli. Jotenkin uskois kans et ne kasvattaa kokoa vielä pari tuumaa lisää eikä jää tohon 40", sillä reso tossa kasvaa kuitenkin huomattavasti ja siihen kasvattamiseen on varaakin. Joku 42" ylöspäin olis aika passeli, kai sen vois laskeakkin et mitä se olis loppujenlopuks tuumakoissa jos 32" korkeuden laittais 21:9 kuvasuhteeseen (laskin tässä huvikseen, jotain 40,4" se olis)

Ite pidän 38" vieressä ihan normaalia 27" 1440p näyttöä. Tulee sitä päivittäin käytettyä kuitenkin ja esimerkiks videot jotka on 16:9 on kivempi tosta katella.
 
Mielestäni juurikin tuplamonitorit (miksei useampikin jos tarve on) on avain merkittävän harppauksen tuottavuuden parantamiseen. Paljon suurempi tekijä, kuin mitä yksi suurempi näyttö voisi tuottaa. Olen toki varmasti tapoihini kangistunut ja aika lyhyillä piuhoilla varustettu kaveri ja nämä ovatkin henkilökohtaiset fiilistelyt. Mutta ikkunoiden organisoinnin kannalta fyysisesti erillään olevat näyttöpäätteet ovat yhä mielestäni kingi.

Eli 21:9 tai 24:10 näytön vierelle mieluusti vielä 27" tai 24" ruutu kaveriksi. Kun tottuu ajatukseen, että monitorilla 2. on vaikka etätyöpöytä-näkymä, tai notepad++ tai excel ja monitorilla 1. puolestaan muuta harkittua ja määriteltyä, helpottaa se mielestäni mielelle syntyvää kuormitusta ja flow:n tuhoavaa ikkunoiden etsimistä ja alt+tab helvettiä jo tuntuvasti. Olivat näytöt sitten 27" tai 38" vaikka kummatkin, se ei ole yhtä merkittävää tuottavuuden kannalta kuin se, että niitä on useampi. 32:9 super-ultrawidellä pystyy toki jo melko hyvin simuloimaan kahden 27" erillisnäytön tuottavuuskokemusta, mutta ei sekään toki 38"+24"/27" kombon voittanut.

Toimistolla tällä hetkellä 38"+24" ja kotona 49" 32:9.
 
Nyt tottui tuohon ultra wideen ja suora alkoi tuntua hölmömmältä o_O
21:9 kuvasuhteeseen tottuneena, itse en ainakaan pystyisi enää palaamaan 16:9 kuvasuhteeseen niin työpöytä- kuin pelikäytössäkään. 38" OLED:eja odotellessa siis. TV-käytössä 16:9 menee ja menettelee, mutta tietokoneella se tuntuu ikään kuin kaiken katsoisi kiikareiden läpi. :) Tämän takia mm. LG:n 42C2 TV tuntuu "sinne päin"-ratkaisulta, koska omassa käytössä luultavasti ajaisin sitä koko ajan ultrawide-resoluutiolla. Sekin vielä ehkä menisi, mutta täysin suora paneeli on se joka luultavasti harmittaisi pitkään.

ps. Jos joku on vailla LG 38GL950B-G 3600x1600, 175Hz, IPS, G-Sync näyttöä, vilkaskaa minun myynti-ilmoituksen.
 
Hain kokeiltavaksi 32" UHD:n ja kokemukseni perusteella en haluaisi tällaista pitää. Mutta sain selville muutamia asioita:
  • Pikselit sinänsä ovat liian pieniä. En pystyisi käyttämään 3840 x 2160 eli 138 DPI tarkkuutta 80 cm syvällä pöydällä. Todella hyvä asia, että muinoin 32" QHD:tä hankkiessa ei ollut budjettia UHD:hen. Tosin 27" QHD olisi ollut vielä parempi.
  • Tämä ratkaisi samalla sen, että jos ei mitään suuresti muutu, niin 5120 x 2160 eli 5k2 joko 40" tai missään pienemmässä koossa ei ole minun juttuni. Tämän toteamista varten oikeasti halusin tämän kokeiltavaksi.
  • Jos todella käyttäisin vain ohjelmistoja ja ympäristöjä, joissa kaikki skaalaukset toimivat, niin tilanne saattaisi olla toinen.
  • Näytöllä saattoi helposti testailla ja simuloida muita käyttötilanteita. Kokeilin alustavasti, minkälaista olisi 3840 x 1600 resoluutio ja siirsin näyttöä sen verran lähemmäksi, että sen 71 cm leveä kuva peitti näkökentästä saman verran kuin 38" näyttö peittäisi pöydän takareunaan sijoitettuna. En valaistunut tästä juurikaan, koska liian pienet ikkunat katsottuna liian läheltä eivät tunnu samalta kuin isommat katsottuna kauempaa, vaikka pikseleitä olisi yhtä paljon.
  • Näytöllä sai näkymään luonnollisen kokoisena, siis 109 DPI, 3048 x 1440 pikseliä leveän alueen, eli käytännössä 34" 21:9, josta vain puuttuu 196 pikseliä kummastakin reunasta. Samaten 3048 x 1600, eli 38" 24:10, josta puuttuu 396 pikseliä kummastakin reunasta.
  • Tärkeintä tässä oli testailla, tuleeko käytettyä 160 lisäpikseliä pystysuunnassa. Selvää on, että 1440 pikseliä tulee käytettyä, mutta se 160 pitää aina erikseen hoksata ottaa mukaan. Ehkä siihenkin tottuisi. Eniten minua ei nykyisessä 32" QHD:ssä häiritse sen pieni pikselimäärä, vaan että siinäkään en oikein osaa hyödyntää pystysuuntaista tilaa. Tuntuu, että 33 cm ja 36 cm välissä on joku näytön ihannekorkeus minulle.
  • Kaiken tämän leikkimisen mahdollistavat Nvidian ajurit linuxissa, joihin voi syöttää mielivaltaisesti, että minkä kokoisesta kuvasta näytetään minkä kokoinen osa, ja minkä kokoiseksi ja mihin kohtaan se skaalataan ruudulle. Käytännössä sanon nyt säätimelle, että 3048 x 1440 pikselin kuva näytetään kokonaan, mutta skaalataan 3840 x 1850 pikselin kokoiseksi (siis melko tasan 126 %) ja pudotetaan ruudun yläreunasta 155 pikseliä (eli 310 pikselin ylijäämä jaetaan tasan).
  • Gigantissa oli mahdollista kokeilla ja ihastella luonnossa HP:n 34" tasapintaista ja peliosastolla jonkun toisen valmistajan 1500R kaarevaa. Vartissa ei ehtinyt riittävästi ihastella, joten pitänee mennä ihastelemaan uudestaan. Mitään 38" mallia en nähnyt olleen esillä.
Tämä on joko vakavaa tiedettä oikean työvälineen löytämiseksi, kermapeppujen feng shuita tai jotain siltä väliltä. Se on vain näyttö. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan, ettei se voi tuntua enää sen oikeammalta. Taloudellinen tilanne on, että pitäisikö tyytyä mihin vain minkä saa, vai etsiä parasta mahdollista. Kovasti ponnistamalla sen saa kallistumaan aavistuksen kohti jälkimmäistä. Joten LG 38WP85C tai 34WQ60C (tai 34WQ75C), mutta tässä ehtii tutkia vielä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 811
Viestejä
4 484 359
Jäsenet
74 002
Uusin jäsen
KravunKulho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom