Riittäisiköhän juttua edes toviksi threadille tyyliin "muutto viroon" tai "elämää virossa"? Kaikenlaiset asiat viron suhteen kiinnostaisivat. Esim. keskustelu asuntojen hintatasosta, luotettavista nettisaiteista mistä asuntoja voi selata. Millaista se päivittäinen elämä siellä on, löytääkö uusia kavereita? Ahdistaako venäjä naapurina tapaus ukraina/krimin niemimaan jälkeen jne. Myös niin tyhmät asiat kuin esim. miten virossa voi harrastaa esim. kalastamista, maastofillarointia ja muita tavanomaisia asioita kiinnostaa.
Nyt kun on siirretty oikeaan ketjuun niin vastataampas. Keskityn tässä Tallinnaan, koska vain siitä on kokemusta. Esim Tartossa asunto/vuokra tilanne on täysin eri eli näitä ei kannata soveltaa kuin Tallinnaan. Jos esim haluaisi tehdä vuokrausbisnestä, kannattaa katse kääntää Tartoon koska 35k€ asunnolla voi saada 800€ vuokraa/kk, joka taas Tallinnassa ei mitenkään ole mahdollista.
-Asuntojen ja vuokrien hintatasoa on helppo tsekata itse esim
Suurim Kinnisvaraportaal Eestis (kv.ee) ja englannin kielen voi valita oikealta ylhäältä. Tätä kautta itse etsin itselleni vuokra sekä omistuskämpät.
Yleisesti ottaen Tallinna hyvillä paikoilla vuokra on suht iso, tottakai halvempaa kuin suomessa, mutta silti korkeaa yleiseen viron tasoon nähden. Jos menee 10-20km ulospäin keskustasta, niin hinta tippuu huomattavasti ja yksiön/kaksion voi saada ~150€/kk hintaan. Virossa pitää muistaa että vuokran päälle tulee myös yhtiövastike, joka on yleisestiottaen 30-80€, toki riippuu todella paljon millanen asunto ja millanen lämmitys.
Omistusasuntojen hintatasossa myös sijainti vaikuttaa, 2 kilometrin erokin Tallinnassa voi tarkoittaa 1/3 halvempaa asuntoa. Itse ostin asunnon todella kalliilta alueelta, mutta sillä alueella myös hinnat nousevat eniten, joten nään sen myös pitkäaikaisena hyvänä sijoituskohteena.
Kaverit ja sukulaiset minulla ovat suomessa, koska tulen PK seudulta, niin viikonloppuisin helppo moikata kavereita. Laivalippuja saa 4-10€ ja laivoja liikkuu lähes tunnin välein. Asun myös Tallinnassa kivenheiton päässä satamasta joten lyhyet kävelymatkat molemmissa päissä. Korona ei ole vaikuttanut liikkumiseen millään tavalla ja samalla tavalla kaverit käy täällä ja minä siellä. Olen pikkuhiljaa alkanut tutustumaan myös naapureihin, koska heilläkin on lapsia ja nyt myös vierailuilla on käyty. Olen introvertti ihmisenä, mutta lapset yms muita pieniä juttuja on hyviä asiansiltoja juttelulle ja vierailuille. Myös puistot ovat täynnä lapsia ja vanhempia, jotka eivät välttämättä itsekkään ole Virolaisia, vaan esim Suomesta tai Ruotsista. Myös löytyy facebook ryhmiä missä voi tutustua muihin Tallinnassa asuviin ulkomaalaisiin.
Venäjä ei ahdista ollenkaan. Meillä on EU ja Nato turvana ja Viro on todella anti-venäjä maa, joten tänne ei Ukrainan tapaiset maanvallotukset tule koskaan toimimaan.
Harrastuksista en osaa sanoa kun ei ole omakohtaista kokemusta. Ilmaisen 10min junamatkan päässä on Nõmme jossa on upeita ulkoilualueita ja siellä on perheen kanssa tullut käytyä pulkkamäessä. Yleisestiottaen Viro on todella luonnonläheinen maa ja metsää löytyy täällä silmänkantamattomiin. Varmasti esim kalastustoiminnasta löytyisi nopealla googlauksella paljon tuloksia. Olen usein nähnyt että ihmiset kalastaa ihan tuossa meren ääressäkin kaupungissa.
Tässä vielä lyhyt lista miksi lopulta jäinkin Viroon enkä lähtenyt eteenpäin maailmalle:
-Sukulaiset lyhyen ja edullisen laivamatkan päässä, lapset pääsevät esim isovanhempia näkemään usein
-koulutus erinomaista, europpan parhaat PISA tulokset koululaisilla
-hyvät edut lapsille ja äideille. Ilmainen hammashoito 19v asti (suomessa 18), 1.5 vuoden ansiosidonnainen (suomessa 9kk) yms yms
-kehittyy huimaa vauhtia vieläkin valtiona, viimeisen 10v aikana mm eläke sekä palkat ovat tuplaantuneet
-euroopan turvallisimpia ja euroopan vähäisimpiä rikollisuutta (vrt suomessa isompi rikollisuus + lapsien kasvavat raiskaukset vuosi vuodelta, kiitos maahanmuutto)
-verorahat käytetään fiksusti ja Viro maailma vähitenvelkaisempia maita, lapset kiittävät
-edullinen verotus ja halpa hintataso. mm yhtiövastikkeet ovat 2-4 kertaa halvempia kuin suomessa. Ruoka (liha, leipä, maito, juusto) ovat yli puolet halvempaa kuin suomessa
-täällä ihmiset eivät ole sinisilmäisiä niinkuin suomalaiset. Onecoineja ei osteta ja afrikkalaisia insinöörejä ei oteta
-ilmainen julkinen
-digitaalisuus, ID-kortti on sinun ajokortti + kaikkien kauppojen kanta-asiakkuus + digiallekirjoitukset mobiilisti joka on normi käytäntö täällä. Virossa ei tulostimia käytetä.
Ja mitä negatiivista?
-autokulttuuri hieman agressiivisempaa, lähinnä täällä painetaan kaasua kun nähdään että kohta jalankulkija ylittää tien, kun taas suomessa pysäytetään auto vaikka ei olla varmoja että aikooko jalankulkija ylittää tietä
-elämä voi olla rankempaa jos ei ole koulutusta. Virossa kannattaa olla joko IT-, finanssi-ala tai yrittäjä ja hyvä elämä on turvattu
Edit: lisätty pari positiivista asiaa vielä jatkoksi listaan.