Ulkoiset vesijäähdytysratkaisut, kuten MO-RA3 ja testipenkkiviritelmät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Luumi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 296
Pistetääs tähän ketjuun erikseen näistä enemmän testikäyttöön suunnatuista vesijäähdytysratkaisuista. Nyt oli viimein aika ruveta kasaamaan kakkoskokoonpanoa, kun osia on kasaantunut vuosien mittaan nurkkiin ja saatu korjaustyötä tehtyä harrastenurkkaan.

Päätin kasata vesijäähdytyksen 420mm MO-RA3 -radiaattorin ympärille, sillä sen saa kiinnitettyä seinään ja vie näin varsin vähän pöytätilaa. Toinen ratkaisu olisi tietysti sijoittaa jäähdytys vaikka pöydän alle, mutta onko tässä tilanteessa käytännön eroa esim virtauksen suhteen?

Sellainen huomionarvoinen ärsyke tuossa MO-RA:n seinäkiinnityksessä on, että ruuvin paikat jäävät radiaattorin taakse piiloon, joten poraaminen seinään osoittautuu vaikeaksi. Omassa tapauksessani tarkoitus porata radi 200v vanhan talon ei aina niin tasaiseen hirsirakenteeseen kiinni, joten tuumin turvallisimman tavan olevan esimerkiksi vesivanerilevyn jonka voi sitten varmuudella porata pitkillä ruuveilla hirsirakenteeseen kiinni. Kaunein ratkaisu tuo ei välttämättä ole, mutta tuo MO-RA3 painaa veden ja sivukiinnitysten kanssa varmaan ainakin sen 7-8kg joten parempi laittaa varmasti kuin riskialttiisti.

1714074559316.jpeg


1714074569187.jpeg
 
Tekemisen meininkiä. Sanoisin, että ulkoinen radi on ihan loistava ratkaisu monestakin syystä ihan arkikoneeseenkin. Niin harvoin on tarvinut tuota pöytämörköä siirrellä.


Päätin kasata vesijäähdytyksen 420mm MO-RA3 -radiaattorin ympärille, sillä sen saa kiinnitettyä seinään ja vie näin varsin vähän pöytätilaa. Toinen ratkaisu olisi tietysti sijoittaa jäähdytys vaikka pöydän alle, mutta onko tässä tilanteessa käytännön eroa esim virtauksen suhteen?

Ei ole. Tainnut isojen nimien osalta moni kadota kartalta omien harrastusaikojen alusta kuten martin, skinneelabsin luultavasti vanhetessa... Siksi ei nyt suoraan linkkejä ole heittää, mutta kokemuksesta voi kertoa D5 nostokorkeuden olevan noin 3m helposti. Ja koska virtaus on D5 enemmän kuin riittävästi jo itsessään, ei "täysillä" saavuta juuri eroa. Huomioi toki, ettei letkut ja liittimet, kuten pikaliittimet, saa irsessään kuristaa virtausta sen nostokorkeuden sekä blokkien lisäksi. Tästäkään tuskin tulee D5 tupla kombolla ongelmaa...

( Bitspower D5 Vario Pump Review ) Parempiakin käppyröitä on nähty, mutta tuossa yksi nopeasti.

Sanoisin, että koska looppia joutuu tai saa repiä auki "tiuhaan?" (eri blokit versus eri näyttisten blokit? teet tuosta radista nätin kompleten seinälle, pumput radin alle ja rese radin päälle. (ilmaamista helpoittamaan).

Sitten jonnekkin sinne testipenkin läheisyyteen letkujen päähän Kugelhahn Innengewinde G 1/4 palloventtiilit, jotta resekombon saa erotettua. Tuollainen CPU + GPU kombo on sitten helppo dreinata kompuralla tai vesi-imurilla. Onnistuu toki myös omilla keuhkoilla ja pyyhkeillä.

Toki jos testiluonne sitä vaatii, niin ei niin trendikkäitä universal GPU blokkejakin on olemassa.

Mitä taas tulee tuohon kennon flekteihin, niin eilen tuli mulle ekat Prisma AL-18 PWM tuulettimet, mutta koska VK saatavuus oli niin paska, jouduin tilata yhden ulkomailta ja näin testituloksia tehokkuudesta ei ole antaa. Aikasemmat AP-182 palveli noin 5v tauotta ihan kiitettävästi mutta yksi alkoi rallattamaan ja päätin etsiä vaihtoehtoja huosta valikoimasta..
 
Tekemisen meininkiä. Sanoisin, että ulkoinen radi on ihan loistava ratkaisu monestakin syystä ihan arkikoneeseenkin. Niin harvoin on tarvinut tuota pöytämörköä siirrellä.




Ei ole. Tainnut isojen nimien osalta moni kadota kartalta omien harrastusaikojen alusta kuten martin, skinneelabsin luultavasti vanhetessa... Siksi ei nyt suoraan linkkejä ole heittää, mutta kokemuksesta voi kertoa D5 nostokorkeuden olevan noin 3m helposti. Ja koska virtaus on D5 enemmän kuin riittävästi jo itsessään, ei "täysillä" saavuta juuri eroa. Huomioi toki, ettei letkut ja liittimet, kuten pikaliittimet, saa irsessään kuristaa virtausta sen nostokorkeuden sekä blokkien lisäksi. Tästäkään tuskin tulee D5 tupla kombolla ongelmaa...

( Bitspower D5 Vario Pump Review ) Parempiakin käppyröitä on nähty, mutta tuossa yksi nopeasti.

Sanoisin, että koska looppia joutuu tai saa repiä auki "tiuhaan?" (eri blokit versus eri näyttisten blokit? teet tuosta radista nätin kompleten seinälle, pumput radin alle ja rese radin päälle. (ilmaamista helpoittamaan).

Sitten jonnekkin sinne testipenkin läheisyyteen letkujen päähän Kugelhahn Innengewinde G 1/4 palloventtiilit, jotta resekombon saa erotettua. Tuollainen CPU + GPU kombo on sitten helppo dreinata kompuralla tai vesi-imurilla. Onnistuu toki myös omilla keuhkoilla ja pyyhkeillä.

Toki jos testiluonne sitä vaatii, niin ei niin trendikkäitä universal GPU blokkejakin on olemassa.

Mitä taas tulee tuohon kennon flekteihin, niin eilen tuli mulle ekat Prisma AL-18 PWM tuulettimet, mutta koska VK saatavuus oli niin paska, jouduin tilata yhden ulkomailta ja näin testituloksia tehokkuudesta ei ole antaa. Aikasemmat AP-182 palveli noin 5v tauotta ihan kiitettävästi mutta yksi alkoi rallattamaan ja päätin etsiä vaihtoehtoja huosta valikoimasta..


Joo vaikein juttu tuossa oli tuo seinään kiinnitys, koska itse en uskaltaisi laittaa pelkästään noiden parin ohuen ruuvin varaan jotka toimitetaan. Tuo kokonaisuus säiliöllä, pumpuilla ja vesillä painaa yhteensä varmaan sen 8 kiloa, joten laitoin vanerilevyyn radin pohjalle tukipalan, joka myös kannattelee kokonaisuutta. Ja toki kun vanhaan hirsirakenteeseen hankalampi kiinnittää.

Arctic P14 max -tuulettimet vaikuttaa minusta ihan ok, kun nopeuden rajoittaa sinne normiversioiden tuntumaan.

1714465048797.png
 
Onhan tuo hurjalta vaikuttava setti. Pikkasen kun jaksaisi krymppäillä kaapeleita (sata syöttö), hommata esim aquaeron + quadron niin saisit tuosta ohjailusta automaattisempaa sekä siistimpää.

Jos tälläisellä 3x180 kenno kombolla pääsee noin d4+ lämpöihin 9900K / 2080 kombolla tuulettimet täysillä, niin millaisiin tuollaisella monsterilla?
 
Toisaalta ei tuohon tarvitse edes ulkoista kontrolleria, jos emolevystä löytyy jo liitäntä ulkoiselle lämpöanturille. Lisää vain tuloletkun yhteyteen lämpötila-anturin, jonka perusteella ohjataan tuulettimien kierrosnopeutta. Koska systeemissä on niin paljon jäähdytyspinta-alaa ja vettä kierrossa, että jäähdytetyn veden lämmön mukaan ohjattuna tuulettimien ei tosiaankaan tarvitse ottaa ripeästi kierroksia ihan pienen tai edes keskisuuren kuormituspiikin vuoksi.
 
Toisaalta ei tuohon tarvitse edes ulkoista kontrolleria, jos emolevystä löytyy jo liitäntä ulkoiselle lämpöanturille. Lisää vain tuloletkun yhteyteen lämpötila-anturin, jonka perusteella ohjataan tuulettimien kierrosnopeutta. Koska systeemissä on niin paljon jäähdytyspinta-alaa ja vettä kierrossa, että jäähdytetyn veden lämmön mukaan ohjattuna tuulettimien ei tosiaankaan tarvitse ottaa ripeästi kierroksia ihan pienen tai edes keskisuuren kuormituspiikin vuoksi.


Tossa ohjaimessa on jo. Tulee kaapelilla emolevyn prossun liittimeen ja sen mukaan vaihtaa nopeutta.


@Eramaankettu

Näytönohjaimen suhteen ei ole vielä tiedossa mitä tekisi. Nyt on toistaiseksi RTX 3090 Kingpin omalla AIO:llaan tossa ilman kiinnityksiä. Joku full cover voisi olla ok, mutta nostaa sitten kynnystä jos tulisi tarve saada testikäyttöön hetkellisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Toimiiko tällänen testbench 24/7 käytössä, jos puhdistaa suurimmat pölyt välillä? Saisi just tollasen supernovan tonne "jemmaan", ja osat kun tuppaa vaihtumaan aika usein.
 
Toimiiko tällänen testbench 24/7 käytössä, jos puhdistaa suurimmat pölyt välillä? Saisi just tollasen supernovan tonne "jemmaan", ja osat kun tuppaa vaihtumaan aika usein.

Suurin miinus minusta on että hyvien testipenkkien valmistus on vähentynyt. Nää uudet ratkaisut esim OBT ja muut on minusta huonompia kuin vanhat legendaariset DimasTechin ja LD:n testipenkit. OBT on minusta hyvä matkailijan ratkaisu, kun sen saa esim messudemoihin kätevästi mukaan.
 
Toimiiko tällänen testbench 24/7 käytössä, jos puhdistaa suurimmat pölyt välillä? Saisi just tollasen supernovan tonne "jemmaan", ja osat kun tuppaa vaihtumaan aika usein.
Siirryin paljaana ajelusta äänieristettyyn koteloon, kun aina näyttis tai poweri piti ääntä (coil whine).
 
Toinen ratkaisu olisi tietysti sijoittaa jäähdytys vaikka pöydän alle, mutta onko tässä tilanteessa käytännön eroa esim virtauksen suhteen?

Mora 420 ollut itsellä arkikäytössä nyt pari vuotta, kokoonpano sen ympärillä vaihdellut jonkin verran. Sijoitus koneen - tai oikeastaan lähinnä pumpun ja säiliön - suhteen on ollut merkityksellinen ainoastaan silloin, kun ajoin 2x360+Mora -komboa yhdellä D5:lla. Täyttäminen ei yksinkertaisesti onnistunut jos Mora oli pumpun tasalla tai yläpuolella. Itsellä on letkuissa sen verran väljää, että täyttämisen ajaksi sain siirrettyä sen esim kyljelleen lattialle pötköttelemään. Kun kierto oli täynnä, yksi D5 jaksoi tuota ihan ongelmitta.

Nyt kun on 2xD5 samalla setupilla kuin tuossa omassasi, niin etäisyyksillä ja korkeuseroilla ei tunnu olevan mitään merkitystä missään tilanteessa. Ihan loogistahan tuo on, kun kokonaisuuden potentiaalienergia on vakio. Vario -pumput n. 2/5 asetuksilla pyörittää 115l/h hiirenhiljaisesti. Maksimikelloja hakiessa varmasti haluaisi tuupata ne täysille, mikä tietty on noilla PWM -pumpuilla himpun helpompaa.
 
Pistetääs tähän ketjuun erikseen näistä enemmän testikäyttöön suunnatuista vesijäähdytysratkaisuista. Nyt oli viimein aika ruveta kasaamaan kakkoskokoonpanoa, kun osia on kasaantunut vuosien mittaan nurkkiin ja saatu korjaustyötä tehtyä harrastenurkkaan.

Päätin kasata vesijäähdytyksen 420mm MO-RA3 -radiaattorin ympärille, sillä sen saa kiinnitettyä seinään ja vie näin varsin vähän pöytätilaa. Toinen ratkaisu olisi tietysti sijoittaa jäähdytys vaikka pöydän alle, mutta onko tässä tilanteessa käytännön eroa esim virtauksen suhteen?

Sellainen huomionarvoinen ärsyke tuossa MO-RA:n seinäkiinnityksessä on, että ruuvin paikat jäävät radiaattorin taakse piiloon, joten poraaminen seinään osoittautuu vaikeaksi. Omassa tapauksessani tarkoitus porata radi 200v vanhan talon ei aina niin tasaiseen hirsirakenteeseen kiinni, joten tuumin turvallisimman tavan olevan esimerkiksi vesivanerilevyn jonka voi sitten varmuudella porata pitkillä ruuveilla hirsirakenteeseen kiinni. Kaunein ratkaisu tuo ei välttämättä ole, mutta tuo MO-RA3 painaa veden ja sivukiinnitysten kanssa varmaan ainakin sen 7-8kg joten parempi laittaa varmasti kuin riskialttiisti.

1714074559316.jpeg


1714074569187.jpeg
Mikä tuo vasemmalla oleva musta laatikko on?
 
En tosin ymmärrä miten kiinalaiset ovat saaneet tehtyä mo-rasta kopion ja ahdettua sen pumpun ja tuulettimien kanssa metalliseen koteloon joka näyttää siistiltä mutta watercool ei saa edes siistiä metallikoteloa aikaiseksi mo-ralle
 
Siirryin paljaana ajelusta äänieristettyyn koteloon, kun aina näyttis tai poweri piti ääntä (coil whine).

Mihin koteloon siirryit vai oliko DIY systeemi? Itellä kans nykyisessä setupissa tota coil whinea (AMD GPU) sen verran paljon ettei kiinnostais kuunnella.
 
Paljonko tässä on etäisyyttä seinästä?

Mietin, että minkä verran etäisyyttä seinään on ulospuhallukselle jätettävä 4x200mm Noctuan fööneillä ennen kuin alkaa ilmavirran suhinat kuulua? :O
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 726
Viestejä
4 564 047
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom