Ulkoiset jäähdyttimet

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Moi,

Pikkuhiljaa alkaa itselläni olla taas aikaa räpeltää kone ja setuppi kasaan. Olen aika pitkään ollut nestejäähyjen parissa, mutta "piloille mennyttä" prokkista sohvaan asennetuista kennoista lukuunottamatta ulkoista jäähdytintä ei ole aikaisemmin ollut (10v sitten). Ajattelin jättää vanhan koneen koskemattomaksi ja uuden pöydän tehtyäni integroin pöydänjalkaan kennon ja tuulettimet. Haluaisin, että kone jää pöydän alle, luultavasti tasolle, niin että kotelon saa tarvittaessa letkuista irti ja letkunpätkällä "normaaliksi huonotehoiseksi jäähdytykseksi. Prokkikseen tulee työmatkojen takia kulumaan useampi kuukaus eli jos toukokuun loppuun mennessä olisi valmista, niin olisin tyytyväinen. Nyt kuitenkin kaipailen näkemyksiä mikä tekee ulkoisesta kennosta hyvän tai onnistuneen ratkaisun.

Ennestään minulta löytyy Aquaero 5 LT ja koskematon quatro paneli.

Kotelon virkaa tulee ajamaan Phanteks Enthoo EVOLV TG, johon sisälle tulee kovaputkista väkerretty looppi jossa taakse tulee "ulosotto ja sisääntulo" G1/4 kierteille ja sisälle ek vermeet mm D5 pwm, Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper X-Flow 240mm jäähdytin, aquaeron pääyksikkö sekä tietenkin 9900k/2080 ti blokit. 240 kenno on auttamattoman pieni kellotetuille vermeille joten lanikonetta tuosta ei ole tulossa. Ulkoisen kennon tarve ja idea on siinä, että kun saan seuraavan stepin tulille pääsen korvaamaan ulkoisen jäähdyttimen kompuralla ja näin epäsuora kompura jonnekkin 15 asteen tietämille ainakin alkuun. Nyt kuitenkin mietin mitä kaikkea minun kannattaa änkeä kotelon sisään ja mitä jättää suosiolla ulos. Esim kotelon power näppäin tulee olemaan pöydän päällä oleva hätästop nappi, jolle olen tehnyt molex liittimen kotelon taakse. Toiset liitännät kotelon taakse ajattelin tehdä mm
Minulla löytyy jo monsta 3x180 kenno Alphacool NexXxoS Monsta 180mm Triple radiator
ja edellisestä buildista olisi air penetratoreita kolme, mutta nyt ajattelin jos LT:lle niin kovin raskaista tuulettimista voisi luopua ja korvata ne SilverStone AP183, 180mm PWM-laitetuuletin, musta - 28,90€ tuulettimilla.

Arvon raadilta kaivataan siis ideoita siitä, mitä minä olen unohtanut tästä buildista, eli ulos vietävistä tarpeellisista kaapeleista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
No, en kyllä ymmärrä miksi ehdoin tahdoin pitää pidättäytyä noissa virtsaputken kokoisissa liittimissä. Suosiolla jotain 1/2" tai 3/4" läpivientiä kotelon taakse ja kunnon kokoiset letkut jäähdyttimelle (19/13mm minimikoko), supistaa voi sitten jäähdyttimen päässä. Tulee varmaan jopa halvemmaksi noilla isommilla liittimillä, nuo 1/4" rojut kun on paljon spesiaalimpaa kamaa.

Oliko tälle jotain ulkonäkövaatimuksia myös? Lämpökuorma tulee olemaan montako wattia? Saako jäähdytys tuottaa melua?
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Tarkkaa wattilukua en tiedä, mutta 240 kenno riittää normaalikäytössä pitämään sen vakaana minkä kellotin 480 kennolla ML tuulettimet täysillä. Monsteri löytyy jo ja nyt on kaikki rojut tilattu. Yläjyrsin yms axminsteristä tilattu kanssa ja pitäisi ensiviikolla saapua kuten kaikkien muidenkin pöydän työstämiseen tarvittavan. En ajatellut tehdä mitään build logia vaan kysyä mitä en ottanut huomioon. Mulla on valmiina joko EK:n tai Alphacooling "pass throught" liittimiä jotka ruuvataan kauluksesta kiinni koteloon ja kara tarjoilee toisella puolella


Tuossa nyt esimerkit ja taitaapa vielä löytyäkkin primoflexiä advanced LRT:tä 13/19 koossa jota ajattelin käyttää. En kyllä tiedä miten tuo 1/4 olisi niin pieni, että jotain rajoittaisi? Mulla on HD liittimetkin ja kaikki blokit samalla kierteellä kuitenkin.

Kiitokset kuitenkin ja jahka täs hommat ensiviikolla alkaa etenee (niin sitten tilaileminen on jo auttamatta myöhässä), mutta ehkä tulen korjailemaan mitä sitä tulikaan unohdettua..
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Itsellä on 5 metrin letkujen päässä ulkoiset jäähdyttimet, ja voihan se olla että jos olisin käyttänyt 10/8mm letkua tuon 19/13mm sijasta niin ei tuo olisi vaikuttanut virtausnopeuteen tai lämpöihin mitään, mutta selkeän eron huomasin kyllä 10/8mm pikaliittimien kanssa kylppärileikeissä että ne rajoittivat yksinäänkin jo virtausta huomattavasti. Käyttämäni 3/4" hydrauliikkapikaliittimet ei rajoittaneet virtausta kuin jokusen hassun prosentin vrt. suora letku pumpusta ämpäriin.

Olitko miten noita jäähdyttimiä pulttaamassa kiinni? Konvektiota kannattaisi hyödyntää jos vain mahdollista, eli jäähyt kyljelleen siten että lämmin ilma pääsee nousemaan vapaasti kennoista ylös ja vetää mukanaan viileää ilmaa läpi, pienillä kuormilla ei tarvi sitten pitää ropeltimia ollenkaan pyörimässä.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Mun kämpän yksi kriteeri oli, että tietotekniikka on kaikki poissa makkarista, joten 600rpm AP183 ei tule normaali elämässä häiritsemään. Jääkaappikin pitää enemmän ääntä.. Konvektio ja passiivinen jäähdytys tulokset mulla on huonot kaikilla näillä PC kennoilla, joten unohdin ne heti pois kättelyssä. PWM:n valitsin vain siksi, että tuo virta rajotus kolmelle isolle paljon tehoa vaativalle tuulettimelle käy aquaeron virransyötön päälle niin paljon, ettei aquaero pärjää ilman aktiivista tuuletusta, juuri sillon kun haluaa tuulettimien olevan pois päältä.

Alkuperäsessä buildissa 3x180 puskee silverstonen raven kotelon edestä ilmaa sisään ja rojut sisällä pysyy oikein viileänä vaikka jerkkua löytyy 3970x / 1080 ti akselilla aika paljon. Samalla idealla, mutta tälläkertaa kotelon sisään tulee vain nexxxoksen 240 kenno, joka tarvittaessa kovilla rpm:llä pitää kyllä ilman mitään kelloja koneen vakaana.

Pikaliittimiä en laita lainkaan. Mulla on sen verran kärsivällisyyttä, että jaksan kompuralla puhaltaa vaikka koko loopin tyhjäksi jos tarve vaatii, joten kuristavia pikaliittimiä ei tule. Ihan vain kierteellä ja karaliittimillä letkut kiinni pienellä "extralla, ettei ihan joka kerta kun konetta siirtää sentin tarvitse olla letkuja ruuvaamassa irti...". Myös letku clampit on aika käteviä. Ei paljon paria pisaraa enempää pääse nesteitä vuotamaan.

Eli tosiaan, jyrsin pöydän jalkaan ton monsterin paikoilleen ja pinnaksi tulee maalattu pelti, johon Demcifilter.com | Computers & Electronics Dust Filters filtteri tarrautuu kätevästi ja on helppo puhdistaa imurilla tai vaikka suihkussa. (teetetty mittaan).

En ole kyllä vieläkään keksinyt mitä multa tosta puuttuu. Noh, 3vk viivästyksen aiheuttaa prokkikseen jos kaikkia palikoita ei löydä, joten ei se nyt ihan maailman loppu ole sekään.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Mulla on tosiaan vastaavanlainen "all-in-one" työpöytään integroitu ratkaisu, kotelona iciwanha täyskorkuinen ATX joka roikkuu pöydän reunan alapuolella. Revisio 2.0 tulee sitten konepäivityksen yhteydessä olemaan minikokoinen kotelo jonne vaan letkutukset ja lähdöt ulkoiselle jäähdyttimelle niin saa tuon vanhan möhkön pois pöydän reunasta tilaa omilta jaloilta pois viemästä.

Olen itse miettinyt jotain T-haaraa eli täyttöporttia tuonne jäähdyttimien (2kpl mo-ra 420) nurkille joka tulisi olemaan se korkein kohta loopissa, ilmaus kävisi ehkä paljon helpommin jos sinne järjestäisi alipaineen ja täyttelisi sitten nestettä kotelon päästä jostain t-haarasta, ei tarvisi ilmata montaa päivää ja irroitella / käännellä / väännellä jäähyjä ja koteloa ympäriinsä. Nykyiselläänkään en ole jäänyt kaipaamaan erillistä säiliötä, kun rakentelin koneen ulkopuolelle 3/4" messinkiliittimistä "kantokahvan"

Photo 13-01-2019, 19.56.25.jpg


(tuo takapään kahva ei osallistu veden kuljetukseen millään tavoin, tein vain toisenkin kahvan jotta tuota rohjaketta saisi helpommin liikuteltua)

tää menee nyt aika 1:1 tuon custom-vesijäähyketjun juttujenkin kanssa mutta ehkä nämä ulkoiset ratkaisut sitten ansaitsisivat tosiaan oman pellepelottomien ketjunsa ?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Niin, tuossa vielä oma insinöörityön rävellysnäyte. Älläraudoilla ja hylly laatikostokiskoilla jotta jäähyt voi vetää ulos, helpon huollettavuuden / imuroitavuuden ja letkujen kanssa värkkäämisen vuoksi. Edelleenkin vielä vaiheessa noiden johtojen ja letkujen pulttaus pöytälevyyn kiinni siististi jotta lattian saisi täysin vapaaksi.

IMG_9746.jpg


IMG_9747.jpg


e. täytyy ostaa vielä tuo yksi puuttuva ritilä kun keksii jotain muutakin tilattavaa vesijäähykaupasta.
 
Viimeksi muokattu:

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Ihan jees. Pelkään, että aiheutan liikaa vetoa jaloille ja näin "kylmäntunne" varsinkin talvella on yks epäonnistumisen peloista. Mulla tulee massiivipuinen pöytä tosiaan kokonaan, joka tulee yhdestä kahdesta kulmasta tukevasti seinään kiinni ja toiseen päähän tulee "jalka" vähän kapeammasta pöytälevystä. Vaikee selittää, kohtahan se on valmis toivottavasti, niin voi kuviakin laittaa..

Yhtä kaikki. Millä säädät tuulettimia? En ole aikaisemmin käyttänyt tuota aquaeron quadroa, mutta toivon ja uskon et se on se mitä tartten. Koneen pitää voida toimia itsenäisesti, mutta kennon ei. Miten kaikki nuo profiilihommat yms?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Mulla on ikivanhaa rautaa, syöttelen kaikkia ropeltimia samasta emon cpu 4pin pwm-lähdöstä joten puhaltelevat sitten prossun lämpöjen mukaan miten sattuu, ja radien päässä ovat ketjuteltuna toisiinsa (ekan puhaltimen jälkeen kierrosnopeussignaali on automaattisesti jo katkottu pois pelistä), tosin virran otan koneen puolella suoraan virtalähteen 12v syötöstä. Syöttö tapahtuu Neutrikin kolminapaisen (neljä jos ulkokuorta käyttää maana) XLR-runkoliittimen kanssa, vien sinne siis emon headerilta PWM + rpm pinnit ja sitten virtikseltä kolvattu +12v viimeiseen vapaaseen napaan ja maa runkoliittimeen.
4x1 kumikaapelilla (tai oliko se 4x0.75) sitten syöttö ropeltimille ja siellä päässä johto läpivientikumin kautta muoviboksin sisään (boksi sikamäskillä tukevasti kiinni jäähyn takana) ja siellä sisällä Wagon jousikuormitteisilla pikaliittimillä yhdistykset.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Siinä kaikki? Letkut ja tuulettimien ohjaus? Ei siinä kai muuta sitten tarttekkaan.. Tuollaisella kennolla pääsee noin deltaT4-6 astetta ja järkevillä tuuletin profiileilla target 30c, mimmosiin lämpöihin tuollaisella sitten oikein pääsee? Kädet syyhyää jo, 3 työpäivää vielä ennen himaan pääsyä...
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
No, itse en vielä ole edes jaksanut kytkeä tuota toista radia looppiin mukaan, yhdelläkin pärjää 200-250w lämpökuorman kanssa täyspassiviisena pystyasennossa, nesteet käy jossain 35 asteessa nyt talven aikana kun huonelämmöt on alta 25 astetta. Revisio 2.0 taisteluasemasta voisi sisältää myös radien käännön kyljelleen jolloin voisi saada jokusen asteen lämpöjä alemmaksi, kokonaan ilman ropeltimia.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Niin, kait tässä on kaksi koulukuntaa. Toinen on se, joka odottaa ja haluaa, että kotelossa on vain blokit. Ulos jää näin tuulettimien ohjaus, tuulettimet, pumput, säiliöt yms. Tuossa on pari ongelmaa, kuten se, että kotelossa on oltava kellotetussa koneessa tehokas ilmankierto kaikesta huolimatta. Ilmataskuja ei saisi muodostua ja virransyötöt pitää saada muistien ohella viileiksi. Tästä samaisesta syystä päädyin ratkaisuun, jossa kone on yksikkö ja se + perässä on se ulkoyksikkö, eli ulkoyksikkö täydentää konetta ja mahdollistaa huomattavasti paremman ylikellotus potentiaalin. Esim primessä kone ei ole tällähetkellä vakaa 240 kennolla kaikista direct die mounteista ja hiomisista huolimatta.

Siksi siis en tuota täysin passiivista looppia edellytä, koska koteloon jää tuulettimet kuitenkin.

Tosiaan, nyt jäin pohtimaan onko minunkin järkevää lisätä looppiin pöydän päälle säiliö josta pinnankorkeutta on helppo lurkkia ja täyttö helppo toteuttaa. Ennen kun pöytä on käsitelty tuo olisi vielä helppo tehdä..
 
Liittynyt
15.01.2018
Viestejä
119
Jos kotelo ei ole ahdas, silloin pumppu ja säiliö sisään, turha niitä ulkopuolelle virittää, sisällä on niiden turvallisempi olla.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Tosiaan, nyt jäin pohtimaan onko minunkin järkevää lisätä looppiin pöydän päälle säiliö josta pinnankorkeutta on helppo lurkkia ja täyttö helppo toteuttaa. Ennen kun pöytä on käsitelty tuo olisi vielä helppo tehdä..
Vähintään ainakin T-haara letkutusten korkeimpaan kohtaan, johon sitten vaikka palloventtiili johon voi sitten tarvittaessa ruuvata karan letkunpätkällä ja suppilolla täyttöhommia varten.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Tuossa moran kennossa on liittimiä joka suunnassa. Pitänee varmaan suunnitella niin, että saa hyödynnettyä yläpuolen ja alapuolen liittemet.. Vähän jännittää mitä tästä tulee, kun jalan paksuus tulee olemaan 26mm ja kennon paksuus 85mm + tuulettimet 32mm. eli järeä 117mm nippu johon vielä 2mm pelti ja siihen tuulettimen ruuvien upotukset ja 3mm demciflekin filtteri tarraa päälle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 455
Viestejä
4 162 524
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom