UL Solutions julkaisi uuden 3DMark Solar Bay -säteenseurantatestin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Kotimaan kamaralta alun perin ponnistanut, nykyisin globaalin jätin osana toimiva UL Solutions on julkaissut uuden 3DMark Solar Bay -testin. Kuten nykypäivänä sopii odottaa, keskittyy uutuus säteenseurantaan.

3DMark Solar Bay on sekä Windows- että Android-käyttöjärjestelmille suunniteltu säteenseurantatesti. Ensiajatuksena lähinnä nopeimpien näytönohjainten iloksi helposti ajateltu säteenseurantatuki Androidille suunnitellussa testissä voi tuntua erikoiselta, mutta kiihdytys on ehtinyt laajentumaan myös hitaampaan päähän, kuten prosessoreiden integroituihin grafiikkaohjaimiin ja Arm-järjestelmäpiireihin. Tällä hetkellä niistä säteenseurantaa tukevat AMD:n Ryzen 6000- ja 7040-sarjojen prosessorit, MediaTekin Dimensity 9200(+), Qualcommin Snapdragon 8 Gen 2 sekä Samsungin Exynos 2200.

Solar Bay on kevein 3DMark-patteriston säteenseurantatesteistä, joihin lukeutuivat jo raskaammat Speed Way ja Port Royal. Testissä hyödynnetään säteenseurantaa reaaliaikaisten heijastusten renderöinnissä ja se on suunniteltu kolmivaiheiseksi, jossa jokainen vaihe on 100 % edellistä raskaampi. Renderöintiin käytetään Vulkan 1.1 -rajapintaa ja siitä löytyy nopean kerta-ajon lisäksi luonnollisesti pitkäkestoisempi stressitesti.

3DMark Solar Bay tulee ilmaisena päivityksenä 3DMarkin maksulliselle Windows-versiolle sekä ilmaiselle Android-versiolle.

Lähde: UL Solutions

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 359
Siltä varalta että törmäätte ongelmaan, Afterburner (tai tarkemmin RTSS joka tulee sen mukana) ei ainakaan vielä tykkää Vulkan 1.1 tavarasta vaan kaataa testin, eli se pitää sulkea ennen testin ajoa.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
Siltä varalta että törmäätte ongelmaan, Afterburner (tai tarkemmin RTSS joka tulee sen mukana) ei ainakaan vielä tykkää Vulkan 1.1 tavarasta vaan kaataa testin, eli se pitää sulkea ennen testin ajoa.
Jaa? ei kyllä minulla kaatunut vaikka oli jopa rajoitinkin vahingossa päällä. Overlay näkyi ongelmitta kanssa. Varmaan jostain muusta kyse.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 359
Saattaa riippua käytetystä raudasta ja RTSS/Afterburner -versiosta.
 

UX

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
250
Olisi mielenkiintoista, jos tehtäisiin testejä ja RT-pelejä, jotka perustuvat olennaisesti dynaamisiin valonlähteisiin. Esim. Tears of the Kingdomin depths voisi olla todella vaikuttava RT:llä, jos alue olisi realistinen, yksityiskohtainen ja täynnä ilmiöitä, kuten utua ja ötökkäparvia.

Myös Breath of the Wildissa oli pimeitä alueita, joissa leikittiin tulella ja hehkuvilla asioilla. Nintendo Switchin tehot eivät tietenkään riitä muuhun kuin herättämään unelmia, jotka PC-kehittäjien pitäisi sitten täyttää. Kuka pelintekijä näitä sitten täyttäisi?

Olisi hyvä, jos näissä testiohjelmissa edes demoiltaisiin tämän kaltaisilla asioilla, jotta saisi vähän tuntumaa kuinka kaukana ollaan niiden näkemisestä oikeissa peleissä.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 359
RTn pointti on nimenomaan se että se tekee valoista "ilmaisia" - ei ole mitään väliä montako valonlähdettä on, kaikki piirtyy "oikein". Tämä tietysti olettaa että koko homma on täysin säteenseurannalla renderoitu. Tähän on vielä raudan puolesta matkaa järkevillä ruudunpäivitysnopeuksilla, joten siihen asti joudutaan käyttämään hybridisysteemejä joissa vain osa asioista on oikeasti toteutettu säteenseurannalla.

Pelinkehittäjille tästä on iloa vasta siinä vaiheessa kun jokainen pahnan pohjimmainen susirautakin hommaa tukee. Sitä ennen pelit pitää ensisijaisesti tehdä toimimaan sen heikoimman raudan ehdoilla ja päälle sitten voi liimata karkkia, mutta sillä reunaehdolla että sen toteuttaminen pitää olla järkevän duunin takana ja pelimekaniikka ei muutu jos se otetaan pois päältä.

Oikeastaan ainoa alusta tällä hetkellä jossa voi edes tehdä pelin joka voi lähteä siitä että RT on aina käytössä on PS5 ja siellä raudan heikko suorituskyky rajoittaa menoa raskaasti.

Mitä tulee testiohjelmiin, Solar Bay on tehty ensisijaisesti mobiilialustojen testaukseen ja tämän vuoksi RT on testissä hyvin kevyttä ja yksinkertaista - simppelit peilit. Samasta syystä AMD pärjää "hyvin" verrattuna NVIDIAan kun testiä ajetaan desktop-raudalla koska AMD on rasteroinnissa varsin kilpailukykyinen.

Speed Way on se "raskas" RT-testi ja siinä on kohtia jossa tuota valaistusta nimeomaan käytetään - esim. koko alue muuttuu vuorokauden ajan mukaan kun aikaa pikakelataan ja värillistä valaistusta käytetään myös siellä ja täällä. Kannattaa myös tutkia testiskeneä interaktiivisessa tilassa ja kokeilla siinä tarjolla olevia asetuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 128
Harmi että nykyisin kaikki nämä maksaa. Ei edes huonolaatuista demoa jota pyörittää
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 035
Harmi että nykyisin kaikki nämä maksaa. Ei edes huonolaatuista demoa jota pyörittää
Androidilla ilmainen eikä PC:lläkään ole 3DMarkin omistajalle maksullinen lisätesti, kuten Speedway oli. Ihan hyvin mielestäni, etenkin kun ottaa huomioon että tän perus 3DMarkin olen itekin ostanut vuosia sitten alesta hintaan 3,74€.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
Androidilla ilmainen eikä PC:lläkään ole 3DMarkin omistajalle maksullinen lisätesti, kuten Speedway oli. Ihan hyvin mielestäni, etenkin kun ottaa huomioon että tän perus 3DMarkin olen itekin ostanut vuosia sitten alesta hintaan 3,74€.
Ja niin usein ollut alle vitosella, ettei sille ole mitään tekosyytä ettei ole tullut ostettua aiemmin jos 3DMark yhtään kiinnostaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 877
Viestejä
4 207 070
Jäsenet
70 995
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom