UL Benchmarks julkaisi 3DMarkiin uuden Variable-Rate Shading -ominaisuustestin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590



UL Benchmarks on ottanut tavakseen päivittää 3DMark-testikokonaisuutta aika ajoin uusien ominaisuustestien muodossa. Viimeksi julkaistiin PCI Express -väylän kaistaa testaava testi ja nyt vuorossa on DirectX:n Variable-Rate Shading eli VRS-ominaisuutta hyödyntävä testi.

3DMark VRS -testi käyttää DirectX 12 -rajapintaan lisättyä Variable-Rate Shading -ominaisuutta, joka mahdollistaa pelimaailman eri osien varjostuksen eri tarkkuuksilla. Huomattavasti yksityiskohtia omaavat tai etualalla olevat osat voidaan varjostaa täydellä tarkkuudella, kun yksinkertaisemmille pinnoille tai kaukana oleville objekteille riittää helposti pienempikin resoluutio. 3DMark VRS -testissä ruutu on jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäisessä on käytössä täyden resoluution pikselikohtainen varjostus, toisessa varjostus hoidetaan 2x2 pikselin ryppäissä ja kolmannessa 4x4 pikselin ryppäissä.



VRS-ominaisuus on käytössä jo joissain peleissä NVIDIAn Content Adaptive Shading -nimellä. NVIDIAn Turing-arkkitehtuuriin perustuvien näytönohjainten lisäksi VRS-ominaisuutta tukee hiljattain markkinoille julkaistujen Ice Lake -arkkitehtuuriin perustuvien 10. sukupolven mobiiliprosessorien integroitu Gen11-grafiikkaohjain. Intelin mukaan VRS parantaa sen Gen11-näytönohjaimen suorituskykyä testissä parhaimmillaan 40 %.

Testi vaatii ominaisuutta tukevan näytönohjaimen lisäksi Windows 10:n May 2019 Update- eli 1903-version. Se on saatavilla ilmaisena päivityksenä 3DMarkin Advanced Edition- ja Professional -versioille. 3DMark Advanced Editionin hintaa on laskettu julkaisun kunniaksi tutut 75 % Steamissa ja UL Benchmarksin omassa verkkokaupassa. Tarjous on voimassa 2. syyskuuta asti.

Lähde: UL Benchmarks

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 443
Tuo testi on varman yhtä tärkeä mitä tuo pcie testi.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 356
Feature testit ovat feature testejä. Joillekkin hyvinkin arvokkaita, tavalliselle käyttäjälle joka vain vertailee näyttisten tai koneiden tehoja tuskin kovin kiinnostavia. 3DMarkkia kuitenkin tehdään tavallisten kotikäyttäjien lisäksi PC-teollisuuden tarpeisiin ja esim. Microsoft, Intel, NVIDIA ja AMD ovat hyvinkin kiinnostuneita puolueettomasta ja selkeästi eriytetystä VRS-testistä. He myös maksavat melkoisen ison osan 3DMarkin tuotantokustannuksista... (3DMark Benchmark Development Program)

Ja jos kerran testi tehdään heille, miksi ei toisi sitä myös lehdistön ja tavallisten käyttäjien ulottuville?

API Overhead Test oli täsmälleen sama juttu. PCIE Feature Test sama juttu. DLSS testikin oikeastaan sama juttu. Mikään näistä ei testaa sinänsä raudan tehoa niinkuin normaalit 3DMark-testit, mutta silti niille on oma käyttötarkoituksensa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 029
Tuo testi on varman yhtä tärkeä mitä tuo pcie testi.
Siinä missä PCIE4 ei vaikuta vielä pelinäyttiksissä oikein mitenkään, on VRS debytoinut peleissä jo viime vuonna (Wolfenstein 2) ja tulossa esim. uusimpaan Call of Dutyyn.

Eli noin pelaajankin näkökulmasta tämä alkaa olla ajankohtainen ominaisuus.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 590
Siinä missä PCIE4 ei vaikuta vielä pelinäyttiksissä oikein mitenkään, on VRS debytoinut peleissä jo viime vuonna (Wolfenstein 2) ja tulossa esim. uusimpaan Call of Dutyyn.

Eli noin pelaajankin näkökulmasta tämä alkaa olla ajankohtainen ominaisuus.
Tosin tässä on tärkeää huomioida että jos ominaisuus parantaa suorituskykyä esim tässä testissä 20 % se ei tarkoita että pelissä ero olisi samaa luokkaa
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 029
Tosin tässä on tärkeää huomioida että jos ominaisuus parantaa suorituskykyä esim tässä testissä 20 % se ei tarkoita että pelissä ero olisi samaa luokkaa
Juu, tässä nähdään yli 50% suorituskykybuustia RTX näyttiksillä ja Wolfensteinissa suuruusluokkaa 10%.

3DMarkin huomattavan paljon aggressiivisempi VRS:n käyttö näkyy myös kuvanlaadussa erittäin selvästi siinä missä Wolfensteinissa ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 275
En pidä kyllä yhtään tästä "huononnetaan kuvanlaatua, jotta saadaan peli pyörimään nopeammin" -suuntauksesta.

DLSS, VRS... mitä näitä nyt on, lähtee kyllä heti pois päältä jos on oletuksena.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
44% nousi FPS omalla koneella, ja kyllä tuo ainakin omaan silmään vaikutti aika paljon rumemmalta kuin natiivi, ei kyllä peleissä tulisi mieleenkään laittaa päälle jos ero visuaalisesti yhtä iso.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
En pidä kyllä yhtään tästä "huononnetaan kuvanlaatua, jotta saadaan peli pyörimään nopeammin" -suuntauksesta.

DLSS, VRS... mitä näitä nyt on, lähtee kyllä heti pois päältä jos on oletuksena.
No kohdeyleisöhän näille tekniikoille on ne kenellä on pikselihimo karannut käsistä mutta ei ole riittävää rautaa niitä murskaamaan, jos saa jo tavoiteruudunpäivityksensä ilman niin eihän niitä toki päälle kannata laittaakaan.

Sitten kun 8k:ta aletaan jo tunkkaamaan pelikoneisiin (ellei olla jo siellä) niin sellaista setuppia ei taida edes rahalla saada mikä siellä suorituisi natiivirendauksesta kunnialla.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 029
En pidä kyllä yhtään tästä "huononnetaan kuvanlaatua, jotta saadaan peli pyörimään nopeammin" -suuntauksesta.
Mahdollisuus varjojen, antialiasointien ym. kuvanlaatuasetusten pudottamiseen on toki täysin turha heille, jotka pelaavat poikkeuksetta kaikki karkit kaakossa.

Meille muille on tuskin haitaksi, jos vaihtoehtoisia tapoja tuunata kuvanlaadun ja ruudunpäivityksen suhdetta on yksi enemmän kuin ennen.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
254
Onneks video on upattu youtubeen 1080p laadulla niin bitraten chokettaessa eroa ei edes huomaa :)
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
En pidä kyllä yhtään tästä "huononnetaan kuvanlaatua, jotta saadaan peli pyörimään nopeammin" -suuntauksesta.

DLSS, VRS... mitä näitä nyt on, lähtee kyllä heti pois päältä jos on oletuksena.
No kohdeyleisöhän näille tekniikoille on ne kenellä on pikselihimo karannut käsistä mutta ei ole riittävää rautaa niitä murskaamaan, jos saa jo tavoiteruudunpäivityksensä ilman niin eihän niitä toki päälle kannata laittaakaan.

Sitten kun 8k:ta aletaan jo tunkkaamaan pelikoneisiin (ellei olla jo siellä) niin sellaista setuppia ei taida edes rahalla saada mikä siellä suorituisi natiivirendauksesta kunnialla.
Jep. Ehdottomasti järkevämpi kun rendataan oikeasti järeillä resoluutiolla. 4K ja 8K silloin kun rauta ei natiivisti moista jaksa. Mutta toki niissäkin tapauksissa pitäisi grafiikan olla kokonaisuutena parempaa kuin esim. Natiivissa 1080p rendauksessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 464
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom